Spouwisolatie én voorzetwand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• niels567
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:46
Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe 2-onder-1-kapwoning (bouwjaar 1935). Voordat we erin trekken gaan we volledig renoveren. Qua isolatie: vloerisolatie (i.c.m. vloerverwarming), dakisolatie, nieuwe kozijnen, etc.

Mijn vraag gaat over wel of geen voorzetwand.

De buitenmuren zijn (aldus de bouwtekening) 11 cm baksteen + 5 cm spouw + 11 cm baksteen.

Alleen spouwisolatie: Ubakus geeft R_tot = 2.018 m²K/W
Spouwisolatie én voorzetwand: Ubakus geeft R_tot = 4.731 m²K/W

Als ik dan het het verschil in energieverlies uit voor de grootste gevel (25 m²), met een gemiddelde winter (2700 graaddagen) uitreken, dan kom ik op het volgende.

Q (kWh) = A / R × graaddagen × 24 / 1000

Alleen spouwisolatie: 25 / 2.018 × 2700 × 24 / 1000 = 803 kWh
Spouwisolatie + voorzetwand: 25 / 4.731 × 2.700 × 24 / 1000 = 342 kWh

Verschil: 460 kWh warmteverlies per jaar.

Met een hybride warmtepomp (COP 3.5, €0.30/kWh) is dat 460 / 3.5 = 131 kWh elektriciteit, dus een besparing van €39 per jaar als ik naast spouwisolatie ook een voorzetwand doe.

De besparing was veel minder dan ik gevoelsmatig dacht. Dit lijkt me niet zo snel de investering waard. Misschien wel voor de woonkamer (daar stook je meer en is het ruimteverlies minder erg), maar voor slaapkamers en zolder (waar ruimteverlies zwaarder weegt) lijkt de winst me te klein.

Zie ik hier iets over het hoofd? Of had ik het nut van een voorzetmuur in mijn hoofd overschat.

Dank voor het meedenken! :)

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:59
Denk je ook aan het aanleggen van goede ventilatie? met WTW hoeft je warmtepomp minder hard te draaien en heb je altijd schone lucht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:37
Besparing met voorzetwand 39 euro zet niet echt zode aan de dijk . MAAR het voordeel van voorzet wand is wel dat bij een totale verbouwing je netjes alle leidingingen elektra / water / netwerk netjes kan plaatsen en indelen zoals Jij het wilt. Volgens de nu geldende normen . Denk vooral aan het werk en de kosten die je zou besparen ten opzichten van freeswerk enz . Hier een huisje uit 1915 dat nieuwe fundering moest en ook groot aangepakt tot kaal op de muren :) en ja dus ook voorzetwand. Stond 7 cm uit het load. Nu binnen gewoon weer rechte hoeken en strakke wanden . Ik zeg gewoon doen .

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• niels567
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:46
Makkelijk wegwerken elektra is zeker een voordeel. Dat is een goed argument voor voorzetwand op begane grond.

7 cm uit het lood. Dat is wel flink. Zo erg is het bij ons (voor zover ik tot nu toe heb gezien en gemeten) gelukkig niet.

Rondom keuken/aanrecht was ik ook een voorzetwand van plan. Niet zozeer voor isolatie (want is muur na de buren), maar wel om te zorgen dat het echt recht en haaks is. Leidingen wegwerken mooie bonus.

Wat betreft ventilatie. Op de planning staat type c, dus geen wtw. Afzuigen in wc’s, (bij) keuken en badkamer is relatief eenvoudig: die zitten min of meer allemaal boven en naast elkaar. Retour zou een te grote uitdaging worden.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57
Mijn beredenatie: als je voorzetwanden plaatst voor je erin woont heb je niet door dat je ruimte verliest 😅.

7cm verlies is waarschijnlijk ook niet veel isolatie? Ik heb 9cm Pir gedaan, maar dat kost je totaal 13cm (2cm Ventilatielatten, 9cm Pir, 1cm oab, 1cm fermacell/gips)

Fotografie: | Flickr | Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:34

orf

Als je met voorzetwanden gaat werken moet je rekening houden met de balkkoppen. Je wilt niet dat precies daar condensatie plaatsvindt, doordat je het dauwpunt hebt verlegd met de isolatie in de voorzetwand. Spouwmuur isolatie kan dat voorkomen, maar wel iets om op te letten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Los van de financiële baten: een muur die minder kou "uitstraalt" is ook comfortabeler. En bij alle isolatie; je moet het op de lange termijn zien en alle maatregelen bij elkaar optellen.

Wise enough to play the fool

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:59
orf schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:54:
Als je met voorzetwanden gaat werken moet je rekening houden met de balkkoppen. Je wilt niet dat precies daar condensatie plaatsvindt, doordat je het dauwpunt hebt verlegd met de isolatie in de voorzetwand. Spouwmuur isolatie kan dat voorkomen, maar wel iets om op te letten.
Dat is vooral van belang als er geen spouw is, die is hier wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@niels567 je analyse is zover juist, het is daarnaast een optelsom van meerdere voor en nadelen.
  • Waarde vermerdering woning (beter energie label)
  • Waarde vermindering woning (minder m2)
  • Voor en nadelen van de voorzetwand zelf
  • comfort verhoging (al is dat minimaal bij "geisoleerd" vs "iets beter geisoleerd")
  • mindere warmte verlies (de besparing op de energie rekening)
  • De financiele kosten.
  • De millleu kosten.
  • De millleu voordelen.
Extra Isoleren is vrij duur voor de opbrengsten dus veel menen zullen ergens anders motivatie vandaan moeten halen, voor veel mensen is dat de onzekerheid van de gasprijs of het feit dat het beter is voor het millieu. Of de bekende: beter nu in 1 keer goed doen, nu kan je er bij. etc. Je merkt aan dit soort uitspraken dat veel mensen opzoek zijn naar een externe motivatie om (extra) te isoleren. Dat is ook de reden dat de RC voor nieuwbouw in het bouwbesluit staat, daar is de motivatie met een wet geregeld. Al met al is isoleren doorgaans de route om te bewandelen. maar als dan je bed niet meer past of je het geld in een andere maatregel wilt stoppen kan ik dat zeker begrijpen.

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 21-09-2026 09:42 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:24
Een alternatieve tussenweg: monteer reflekterende radiatorfolie met gipsplaat tegen de muren zodat de warmte minder snel naar buiten kan. Het neemt in iedergeval veel minder ruimte in beslag en is een stuk eenvoudiger.
Zelf heb ik dit op zolder gedaan, het dak was al redelijk geïsoleerd maar niet mooi afgewerkt.
Pagina: 1