WOLED vs. QD-OLED. Welke OLED TV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 09:00
Ik heb thuis een Philips 65OLED909 TV die gebruikmaakt van WOLED. Ik heb de TV aangesloten op mijn pc. Onlangs heb ik een 32-inch monitor gekocht (MSI MPG 321URX) die volgensmij gebruik maakt van een 3e generatie QD-OLED-paneel van Samsung. Wat betreft mijn subjectieve kijkervaring vind ik de monitor zoveel prettiger en leuker om naar te kijken.

Ik speel veel games met donkere omgevingen zoals Path of Exile 2 en Souls-games. Ik vind het contrast er veel beter en levendiger uitzien. Als ik terugga naar de Philips WOLED-TV, vind ik hem na het ervaren van een QD-OLED-paneel gewoon niet meer zo leuk om naar te kijken. Kleuren beginnen er wat "washed out" uit te zien, zelfs na het aanpassen van de kleurinstellingen. Dit deed mij concluderen dat ik misschien de verkeerde TV heb gekocht en dat ik eigenlijk een QD-OLED wil in plaats van WOLED.

Dit brengt me bij de vraag: welke Samsung-TV moet ik kopen? Ik ben behoorlijk in de war omdat er zoveel opties zijn. Ik begrijp dat er de D-serie uit 2024 is, de F-serie uit 2025 en de H-serie uit 2026. Al zijn er wel ergveel variaties zoals de 80s, 90, 95, 99 enzovoort. Ga ik spijt krijgen van mijn keuze, zoals 2025 versus 2026 of 90 versus 95 versus 99? Zijn er ook TV's met een glanzende (glossy) coating in plaats van mat? Ik las ook iets van paneel lotterij, weet iemand iets hiervan?

Specs

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:25
QD-OLED is de betere OLED techniek. Jouw waarneming kan dus kloppen, ik merk zelf ook een verschil. Echter dien je wel een aantal kanttekening te maken.

Dezelfde content oogt op jouw 32'' monitor veel scherp dan bij jouw 65'' TV. Niet gek doordat een 65'' TV ruim 300% meer beeldoppervlakte heeft. Dit zal een veel grotere rol spelen m.b.t. jouw waarneming dan het verschil tussen QD-OLED en WOLED.

QD-OLED heeft een bredere kleurenbereik en hogere kleurenvolume. De content dient dit te ondersteunen ander heb je er niets aan.

Samsung hanteert een panel lottery, en gebruikt QD-OLED en WOLED panelen door elkaar. Hierbij is het belangrijk om te weten naar welke formaat je opzoek bent, het budget, en welke beeldmodus en kleurwarmte je gebruikt.

Naast Samsung verkoopt ook Sony QD-OLED TV's (Bravia 8 ii en A95L)

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09 13:10
Afgelopen jaar had alleen de Samsung 65s90f een QD-OLED (Is nog bij een paar winkels te krijgen voor rond de 1400e). Dit jaar is het een maatje groter (en met een mat scherm!) wat een QD-OLED heeft: De Samsung 77s90h. De 95x serie van Samsung hebben allemaal een QD-OLED, maar zijn wel gelijk een heel stuk duurder.

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01:04
Bericht geledigd. Bijdragen gegenereerd door kunstmatige intelligentie zijn niet toegestaan.

[ Voor 94% gewijzigd door dmantione op 22-09-2026 21:48 ]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mocht ik het mis hebben dat het bericht gekopieerd was uit een chatbot, neem even contact op.