Vraag

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25
Wij hebben gekoppelde rookmelders van Ei in de woning vanuit de aannemer (nieuwbouw).

Nu heb ik een vliering gemaakt en wil ik op zolder, naast de rookmelder in de nok, nog een rookmelder op de 'overloop' hangen.

Hiervoor heb ik bruin blauw en groen/geel ter beschikking, deze komen vanuit het lichtpunt bij de rookmelder in de nok.

De rookmelder hoeft volgens instructies niet verplicht op aarde aangesloten te worden. Ik ben 'vergeten' de rode koppeldraad te trekken.

Ik heb 2 keuzes:

1) ik laat de rookmelder los functioneren en koppel hem niet.

2) ik koppel hem met de aardedraad (via de rookmelder in de nok). Volgens handleiding mag dit niet. maar als ik de aarde draad een rode kleur geef (tape) wat is dan het probleem?

3) ik trek nieuwe draden maar kans dat dit niet lukt ivm de bochten enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnhpJ03d6TojlO-qZJgZbcXIbXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l49wS7ZcLog1kx15XRjVgdK7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UBMEGx09xlktoEmQl-9a3yaOVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCPyzVCsFeEnutm8q7PiH1Ey.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Draakje5 op 20-09-2026 14:48)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Draakje5 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:43:
Nieuwe rookmelder aarde -naar > bestaande rookmelder rode koppeldraad.
Voor de beoogde functie kan je dan de aarde draad gebruiken als koppeldraad. Door de draad met rood tape te markeren kan je voor een volgende monteur die werkt aan de rookmelder duidelijk maken dat de aardedraad als koppeldraad is gebruikt.

Het grootste risico zit eigenlijk in het tracé tussen de twee rookmelders. Als iemand in de toekomst in deze buis een nieuwe las maakt, is de aardedraad niet te herkennen als koppeldraad. Hierdoor bestaat het risico dat er onbedoeld alsnog een koppeling ontstaat met de rest van de aarde draden óf dat er een geaard apparaat met aarde wordt aangesloten op de koppeldraad.

Kortom: het gaat in dit geval werken als je het aansluit met de aardedraad als koppeldraad, tegelijkertijd als je toch een mogelijkheid weet te vinden om de een extra koppeldraad te trekken zou ik dat zeker aanraden.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

• FredvZ
Draakje5 schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:24:
2) ik koppel hem met de aardedraad (via de rookmelder in de nok). Volgens handleiding mag dit niet. maar als ik de aarde draad een rode kleur geef (tape) wat is dan het probleem?
De vraag is dan:
Is dat een aardedraad tussen je nieuwe rookmelder en direct naar een andere rookmelder?
Of is het een reguliere aardedraad die tussen je nieuwe rookmelder en een andere rookmelder óók met andere dingen is verbonden?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25
FredvZ schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:35:
[...]

De vraag is dan:
Is dat een aardedraad tussen je nieuwe rookmelder en direct naar een andere rookmelder?
Of is het een reguliere aardedraad die tussen je nieuwe rookmelder en een andere rookmelder óók met andere dingen is verbonden?
Eerste.

Dus:

Acties:
  • Beste antwoord ✓

• FredvZ
Draakje5 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:43:
Voor de beoogde functie kan je dan de aarde draad gebruiken als koppeldraad. Door de draad met rood tape te markeren kan je voor een volgende monteur die werkt aan de rookmelder duidelijk maken dat de aardedraad als koppeldraad is gebruikt.

Het grootste risico zit eigenlijk in het tracé tussen de twee rookmelders. Als iemand in de toekomst in deze buis een nieuwe las maakt, is de aardedraad niet te herkennen als koppeldraad. Hierdoor bestaat het risico dat er onbedoeld alsnog een koppeling ontstaat met de rest van de aarde draden óf dat er een geaard apparaat met aarde wordt aangesloten op de koppeldraad.

Kortom: het gaat in dit geval werken als je het aansluit met de aardedraad als koppeldraad, tegelijkertijd als je toch een mogelijkheid weet te vinden om de een extra koppeldraad te trekken zou ik dat zeker aanraden.