Mijn pc loopt soms volledig vast tijdens of direct na het gamen. Daarna start hij opnieuw op naar het BIOS en is Windows Boot Manager verdwenen. De primaire GPT van mijn Samsung 990 Pro blijkt dan beschadigd, terwijl de reserve-GPT nog intact is.
Dit is inmiddels meerdere keren gebeurd, de laatste twee keer binnen ongeveer één dag. Is de SSD waarschijnlijk defect, ondanks dat SMART en de diagnostische tests geen fouten tonen? Kan dit nog door het moederbord, de NVMe-controller, voeding of Windows worden veroorzaakt?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Na een vastloper ziet DiskPart de volledige SSD als lege ruimte zonder partities. TestDisk meldt:
Bad GPT partition, invalid signature
Trying alternate GPT
De reserve-GPT bevat nog de juiste EFI- en Windows-partitie. Na het terugschrijven hiervan en het herstellen van de EFI-opstartbestanden start Windows weer.
Verder heb ik het volgende getest:
Ik heb Alternate inmiddels benaderd over garantie.
Dit is inmiddels meerdere keren gebeurd, de laatste twee keer binnen ongeveer één dag. Is de SSD waarschijnlijk defect, ondanks dat SMART en de diagnostische tests geen fouten tonen? Kan dit nog door het moederbord, de NVMe-controller, voeding of Windows worden veroorzaakt?
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Samsung 990 Pro 2TB, firmware 8B2QJXD7
- MSI B760 Gaming Plus WiFi
- Intel Core i7-14700K
- RTX 4080 Super
- Windows 11
Na een vastloper ziet DiskPart de volledige SSD als lege ruimte zonder partities. TestDisk meldt:
Bad GPT partition, invalid signature
Trying alternate GPT
De reserve-GPT bevat nog de juiste EFI- en Windows-partitie. Na het terugschrijven hiervan en het herstellen van de EFI-opstartbestanden start Windows weer.
Verder heb ik het volgende getest:
- SSD verplaatst van M2_1 naar M2_2, zonder resultaat
- Samsung volledige diagnostische scan: geen fouten
- SMART: 0 media errors, 0 error-log entries en 1% gebruikt
- MemTest86 op 4800 en 6000 MT/s: geen fouten
- OCCT GPU- en VRAM-tests: geen fouten
- Cinebench: geen problemen
- BIOS, Intel ME en SSD-firmware bijgewerkt
- SFC en DISM uitgevoerd
- BitLocker staat uit
- PCIe Link State Power Management staat uit
Ik heb Alternate inmiddels benaderd over garantie.
[ Voor 77% gewijzigd door MrLoch op 19-09-2026 22:31 ]