Aankoop NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:42
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de NAS met name gebruiken om (gezins)foto's en video's veilig op te slaan.
Ik wil de gehele inhoud van de NAS 1 á 2 keer per jaar back-uppen op een andere schijf die op een veilige pek ligt.
Ik heb niet de noodzaak om op de NAS films/muziek te zetten.
De grootte van de back-up op dit moment is ca. 2 TB en groeit uiteraard. Ik verwacht dat dit over 4-5 jaar verdubbeld is naar 4 TB.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Gezien dit belangrijke data voor mij is mag dit hele systeem tussen de 1000 en 1500 euro kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb rondgekeken naar wat er allemaal mogelijk is en daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik wil voorbereid zijn op de toekomst en grotere of meer schijven kunnen plaatsen. Ik wil dat het systeem minimaal 10 jaar maar liever nog veel langer zonder gek onderhoud draaiende blijft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De NAS zelf natuurlijk, en de schijven, maar weet niet wat handig is, SSD of HDD, en beter 2 grote of 4 kleinere?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij hoeft niet mooi te zijn, ik ben van plan de NAS in de meterkast te zetten naast het modem.
Hij moet vooral functioneel zijn en als back-up dienen van foto's/video's. En ik wil dat hij de foto's automatisch van mijn (onze) telefoons haalt en dat deze in de juiste mappen terecht komen, van dat laatste weet ik niet of dat mogelijk is? Zelf sla ik na een uitje foto's op in een mapje op mijn telefoon 'uitje xx-xx-2026' of 'Pasen 2026' etc.

Wat verwacht je van ons?
Tips over welke NAS handig en goed is voor mijn doel, welke apps ik moet hebben op mijn telefoon. En moet ik verder nog iets doen qua onderhoud aan de back-up (d.w.z. moet ik ooit nog inloggen in de NAS via mijn pc om e.e.a. recht te zetten wat niet netjes in de juiste mappen terecht is gekomen?).

Aanvulling:
Ik ben me bewust van clouddiensten, maar daar wil ik geen gebruik van maken.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:46
Ik zou vroeger een Synology aanraden.
Ik heb zelf een 6 bay Synology met 3x16TB erin.
Je kan een 2 bay nemen met 2x4TB in mirror.
Of wellicht een 4 bay, dan kan je later makkelijk een disk erbij prikken.
Ik zou voor HDD gaan, omdat de prijs per GB lager is dan SSD

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik sluit mij aan bij @GarBaGe ondanks de 'vendor lock in' die telkens strakker wordt gezet. De software voor automatische backup van foto's (ds file of de foto) werkt gewoon eenvoudig, goed en betrouwbaar máár daar betaal je dan ook voor.

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:32
Ik heb zelf de Ugreen nasync dxp2800 genomen na eerst een Truenas build te hebben gemaakt met 'overgebleven pc onderdelen' en wat oude disks.

Daarna heb ik besloten het beter aan te pakken met een makkelijker te managen OS. IK vind het Ugreen OS een fijn OS wat zichzelf makkelijk up-to-date houdt. Ik draai enkele apps in docker zoals Homewizard en Homebridge. Voor foto's draai ik Immich, dit is een docker app die je kunt zien als een self-hosted google photos met tijdlijn, gezichtsherkenning, wereldkaart etc.

Mijn telefoons (van de familie) maken dagelijks via wifi backups naar deze NAS, heb er geen omkijken naar. De backup van deze database kun je ook automatisch instellen naar een drive, icloud of onedrive, maar ook je eigen netwerk locatie of een externe drive.

Het voordeel van deze NAS vind ik dat je een SSD read/write cache kunt gebruiken. Zo heb ik twee oudere kleine SSD's van 128gb uit oude laptops gebruikt en verder 2 HDD's gekocht van 4Tb in mirror. Zo heb je dus altijd 1 drive die kapot kan gaan zonder schade, maar wel de snelheid van SSD's t.o.v. HDD's en de capaciteit van HDD's tegen lagere prijs dan SSD. Als je een 4 bay NAS zoekt heb je ook de dxp4800. Deze is veelzijdiger met 4 bays en eventueel later uit te breiden.

Er is ook een UgreenOS app-store waarbij apps gewoon met 1 klik installeren en updaten als je gemak wilt.
edit:
je kunt ook tailscale in docker erbij draaien voor een private tunnel naar je NAS. Zo ben je, wanneer je niet thuis op WiFi zit, ook veilig in verbinding met je NAS op afstand.

[ Voor 6% gewijzigd door RetroHead op 19-09-2026 14:44 ]

Do more

• Aardappel
GarBaGe schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:32:
Ik zou vroeger een Synology aanraden.
Ik heb zelf een 6 bay Synology met 3x16TB erin.
Je kan een 2 bay nemen met 2x4TB in mirror.
Of wellicht een 4 bay, dan kan je later makkelijk een disk erbij prikken.
Ik zou voor HDD gaan, omdat de prijs per GB lager is dan SSD
Vroeger, nu niet meer dan?

Heb je een voorkeur voor een bepaald merk? En vanwaar die voorkeur?

(deze vraag leg ik ook graag voor aan andere tweakers)

[ Voor 6% gewijzigd door Aardappel op 19-09-2026 19:28 ]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Synology heeft geprobeert de eigen HDDs te koppelen aan hun NAS, andere schijven gebruiken kon daarmee niet meer.

Ze zijn van die beslissing teruggekomen, want de WTF melding van gebruikers was groot.

Synology is nog steeds meer dan prima, neem geen +versie (daarmee kun je geheugen uitbreiden en heb je niets voor, voor opslag van fotos)

Neem 2 schijven ipv 4, scheelt weer spul dat kapot kan.

[ Voor 7% gewijzigd door DaWizza op 19-09-2026 19:35 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• maartenvdk
  • Registratie: September 2015
  • Niet online
Ik heb totaal geen verstand van de hardware, om eerlijk te zijn opende ik het draadje omdat ik benieuwd was naar de adviezen, maar ik heb immich (https://immich.app/) hier nu twee jaar met veel plezier en zonder gedoe draaien op een pi via de HAOS intergratie. Dat lijkt me precies wat je zoekt.

Het is makkelijk in het oploaden van bestaande foto's selecteert zelf op duplicaten en leest meta data, synct met zoveel devices als je wil, kan meerdere gebruikers/gezinsleden aan, maakt zelf backups zoals je wil, dus ergens bij een vriend een harddisk in het netwerk hangen in je tailnet (tailscale, ook een aanrader) en je kan elke avond alles backup'en zonder ooit om te kijken. Pluspunt is dat je vanaf al je apparaten bij als je foto's kan en dat je ze met (lokale, zelf gehoste AI) slim kan doorzoeken op gezichten of woorden (Zeilboot zoeken geef alle fotos met een zeilboot er op zonder dat je daar trags voor hoeft op te slaan (en zonder dat Musk live meekijkt naar je zeilvakantie foto's))

Anyway, lang verhaal, helemaal geen NAS advies, maar wilde je even tippen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:46
@Aardappel je zegt dat je veilige opslag zoekt.
Een enkele disk is in mijn ogen geen veilige opslag. Dan heb je minimaal 2 disks in mirror nodig.
Zelf ben ik ooit begonnen met een goedkope single bay NAS
Na 2 jaar heb ik deze vervangen door een 4 bay versie, simpelweg omdat ik veel meer services van de NAS ben gaan gebruiken en omdat ik dan kon starten met een fatsoenlijke 2 disk mirror.
Volgens het 3-2-1 backup plan, heb ik een remote backup in de vorm van een single bay NAS nu bij een vriend staan om regelmatig offsite backups te doen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52

Croga

The Unreasonable Man

Hier draait al jaren Synology. Een aantal keer vervangen, de oude bij vrienden gezet en de ingebouwde mirror functie gebruikt. Op die manier wordt nu al mijn data op 3 verschillende plaatsen gebruikt. Uiteraard maak ik daarnaast ook nog offline backups.

Voor €1000-€1500 zou je iets soortgelijks kunnen doen. 2 stuks 2-bay NAS met 2 stuks 4TB (of groter) per NAS. Persoonlijk zou ik die in de NAS níet in mirror mode zetten maar in JBOD aangezien de mirror vervolgens off-site gebeurt (en die schijven echt niet dusdanig gevoelig zijn dat ze eenvoudig kapot gaan).

• Aardappel
GarBaGe schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:46:
@Aardappel je zegt dat je veilige opslag zoekt.
Een enkele disk is in mijn ogen geen veilige opslag. Dan heb je minimaal 2 disks in mirror nodig.
Zelf ben ik ooit begonnen met een goedkope single bay NAS
Na 2 jaar heb ik deze vervangen door een 4 bay versie, simpelweg omdat ik veel meer services van de NAS ben gaan gebruiken en omdat ik dan kon starten met een fatsoenlijke 2 disk mirror.
Volgens het 3-2-1 backup plan, heb ik een remote backup in de vorm van een single bay NAS nu bij een vriend staan om regelmatig offsite backups te doen.
Ik wil ook niet een enkele schijf.

Zelf zat ik te denken aan een NAS met minimaal 2 schijven in mirror, zoals jij ook al zegt.
Het zou er ook een kunnen worden met 4 schijven, dan kan ik mijn backup verdelen over 2 schijven. Alleen vraag ik me af waarom ik dat zou doen, want héél veel goedkoper zullen 4 kleine schijven niet zijn ten opzichte van 2 grote.

Ik heb e.e.a. nagezocht qua merken. Ben zelf niet zo van chinees spul als het aankomt op dit soort zaken (Ugreen).
De VS is natuurlijk ook twijfelachtig deze dagen maar die dan net iets liever (WD of Seagate dus).
Synologie had ik op het oog, niet Chinees, niet Amerikaans, maar dan willen ze dus koppelverkoop door je strot duwen. Ook geen fijne gedachte, wie weet wat ze in de toekomst nog pogen (dat weet je toch niet van geen enkel merk maar toch).
Iemand ervaring met andere merken als Qnap en Asustor uit Taiwan?

[ Voor 9% gewijzigd door Aardappel op 19-09-2026 21:55 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:52:
Persoonlijk zou ik die in de NAS níet in mirror mode zetten maar in JBOD..
Da zou ik nog eerder voor raid0 gaan, dan heb je tenminste een performance voordeel.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:06
Qnap en asustor zal allemaal wel werken, volgens mij wel langs zien komen op LTT of iets soortgelijks, maar misschien ook leuk om zelf wat in elkaar te knutselen en TrueNas Scale of zelfs Proxmox erop te installeren.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-14100 Tray€ 115,35€ 115,35
1MoederbordenGigabyte H610M H V3 DDR4€ 49,90€ 49,90
1BehuizingenNatec Helix€ 25,-€ 25,-
1ProcessorkoelingENDORFY Spartan 5€ 15,98€ 15,98
1Geheugen internHP 803028-B21€ 49,-€ 49,-
1VoedingenLC-Power Office 420 watt€ 28,37€ 28,37
1Interne ssd'sIntenso Top Performance M.2 128GB€ 24,39€ 24,39
Totaal€ 307,99
Zo kom je ongeveer op hetzelfde bedrag uit. Eventueel kan je nog iets meer uitgeven aan een moederbord met 2.5G ethernet, en/of een behuizing met meer interne 3,5" bays. Met deze capabele PC kan je nog veel meer draaien en gebruiken als een echte homelab.

Liefst wil je twee systemen die elkaars backup zijn. Als je iemand kent die dat ook wil doen, want anders ben je bij een brand oid alles kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dekar op 19-09-2026 22:59 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

Pagina: 1