k was al een tijdje op zoek naar een manier om een externe subwoofer te gebruiken binnen een Sonos-opstelling, zonder de normale Sonos-integratie kwijt te raken.
Mijn setup is (was) een Sonos Arc Ultra + 2x Era 100 + Sonos Sub. Ik wilde graag een SVS SB-2000 Pro gebruiken, maar wel zó dat Sonos nog steeds denkt dat er een officiële Sonos Sub gekoppeld is.
De oplossing waar ik nu mee werk:
Sonos Sub Gen 3 → wooferuitgang → JL Audio LoC-22 → RCA/LFE → SVS SB-2000 Pro
Ik heb hiervoor een werkende Sonos Sub Gen 3 als donor gebruikt. Eerst heb ik één van de twee interne woofers losgekoppeld. De Sub bleef gewoon functioneren, bleef zichtbaar in de Sonos-app en gaf geen foutmelding. Daarna heb ik ook de tweede woofer losgekoppeld. Ook dat bleek geen probleem: de Sonos-elektronica blijft zich gewoon als normale Sub gedragen.
Het speaker-level signaal van één wooferkanaal heb ik aangesloten op een JL Audio LoC-22. De LoC zet het Sonos speaker-level signaal om naar line-level/RCA. Vanaf daar gaat één RCA-kabel naar de LFE/Line In van de SVS SB-2000 Pro.
Met een multimeter heb ik eerst gecontroleerd of er daadwerkelijk signaal stond:
De SVS werkt inmiddels gewoon als vervanger/aanvulling van de originele Sonos-woofers. Sonos blijft de Sub normaal aansturen, inclusief het bass-management en Trueplay alsof er nog steeds een originele Sonos Sub aangesloten is.
Mijn huidige SVS-instellingen:
Het interessante is dat deze route technisch vrij simpel blijkt te zijn zolang de donor-Sub zelf gewoon blijft opstarten. Je hoeft dus niet per se in de DSP- of preamp-sectie van de Sonos-print te gaan solderen; het bestaande woofer-signaal is voldoende.
Mijn doel was uiteindelijk vooral:
Benodigheden;
Donor Sonos Sub — Gen 1, 2 of 3; hij moet vooral nog opstarten, koppelen in de Sonos-app en een werkend woofer-signaal geven.
Mijn setup is (was) een Sonos Arc Ultra + 2x Era 100 + Sonos Sub. Ik wilde graag een SVS SB-2000 Pro gebruiken, maar wel zó dat Sonos nog steeds denkt dat er een officiële Sonos Sub gekoppeld is.
De oplossing waar ik nu mee werk:
Sonos Sub Gen 3 → wooferuitgang → JL Audio LoC-22 → RCA/LFE → SVS SB-2000 Pro
Ik heb hiervoor een werkende Sonos Sub Gen 3 als donor gebruikt. Eerst heb ik één van de twee interne woofers losgekoppeld. De Sub bleef gewoon functioneren, bleef zichtbaar in de Sonos-app en gaf geen foutmelding. Daarna heb ik ook de tweede woofer losgekoppeld. Ook dat bleek geen probleem: de Sonos-elektronica blijft zich gewoon als normale Sub gedragen.
Het speaker-level signaal van één wooferkanaal heb ik aangesloten op een JL Audio LoC-22. De LoC zet het Sonos speaker-level signaal om naar line-level/RCA. Vanaf daar gaat één RCA-kabel naar de LFE/Line In van de SVS SB-2000 Pro.
Met een multimeter heb ik eerst gecontroleerd of er daadwerkelijk signaal stond:
- ongeveer 1,0 V AC op de Sonos speakeruitgang bij een 50 Hz testtoon;
- ongeveer 1,2–1,3 V AC op de RCA-uitgang van de LoC-22, afhankelijk van de output-instelling.
De SVS werkt inmiddels gewoon als vervanger/aanvulling van de originele Sonos-woofers. Sonos blijft de Sub normaal aansturen, inclusief het bass-management en Trueplay alsof er nog steeds een originele Sonos Sub aangesloten is.
Mijn huidige SVS-instellingen:
- Low Pass: ongeveer 85 Hz
- Slope: 24 dB/oct
- Phase: 180°
- PEQ voorlopig uit
- Room Gain Compensation uit
Het interessante is dat deze route technisch vrij simpel blijkt te zijn zolang de donor-Sub zelf gewoon blijft opstarten. Je hoeft dus niet per se in de DSP- of preamp-sectie van de Sonos-print te gaan solderen; het bestaande woofer-signaal is voldoende.
Mijn doel was uiteindelijk vooral:
- Sonos draadloze koppeling behouden;
- Sonos blijft denken dat er een officiële Sub gekoppeld is;
- externe actieve subwoofer kunnen gebruiken;
- Trueplay en normale Sonos-regeling behouden.
Benodigheden;
Donor Sonos Sub — Gen 1, 2 of 3; hij moet vooral nog opstarten, koppelen in de Sonos-app en een werkend woofer-signaal geven.
- JL Audio LoC-22 — zet het speaker-level signaal van de Sonos om naar RCA/line-level.
- 12V voeding voor de LoC-22 — passend op LoC-22.
- RCA/LFE-kabel — van de LoC-22 naar de actieve subwoofer.
- Actieve subwoofer — (SVS SB-2000 Pro in mijn geval).
- Korte speakerdraden / aftakdraden — om van het Sonos-wooferkanaal naar L+ / L- op de LoC-22 te gaan.
- Multimeter — handig om te controleren of er speaker-level signaal binnenkomt en of de RCA-uitgang werkt.
- Basisgereedschap — Torx/schroevendraaiers, kleine tang, striptang, eventueel krimp-/soldeermateriaal.
- Eventueel een kleine behuizing voor de Sonos-elektronica als je de originele Sub-kast echt wilt wegdoen. Volgende stap. DSP/WIfi uit de sub halen en in een eigen kastje bouwen.