Sonos Arc Ultra met externe SVS-subwoofer via donor Sonos Su

Pagina: 1
Acties:

• Jeffreytref
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19:09
k was al een tijdje op zoek naar een manier om een externe subwoofer te gebruiken binnen een Sonos-opstelling, zonder de normale Sonos-integratie kwijt te raken.

Mijn setup is (was) een Sonos Arc Ultra + 2x Era 100 + Sonos Sub. Ik wilde graag een SVS SB-2000 Pro gebruiken, maar wel zó dat Sonos nog steeds denkt dat er een officiële Sonos Sub gekoppeld is.

De oplossing waar ik nu mee werk:

Sonos Sub Gen 3 → wooferuitgang → JL Audio LoC-22 → RCA/LFE → SVS SB-2000 Pro

Ik heb hiervoor een werkende Sonos Sub Gen 3 als donor gebruikt. Eerst heb ik één van de twee interne woofers losgekoppeld. De Sub bleef gewoon functioneren, bleef zichtbaar in de Sonos-app en gaf geen foutmelding. Daarna heb ik ook de tweede woofer losgekoppeld. Ook dat bleek geen probleem: de Sonos-elektronica blijft zich gewoon als normale Sub gedragen.

Het speaker-level signaal van één wooferkanaal heb ik aangesloten op een JL Audio LoC-22. De LoC zet het Sonos speaker-level signaal om naar line-level/RCA. Vanaf daar gaat één RCA-kabel naar de LFE/Line In van de SVS SB-2000 Pro.

Met een multimeter heb ik eerst gecontroleerd of er daadwerkelijk signaal stond:
  • ongeveer 1,0 V AC op de Sonos speakeruitgang bij een 50 Hz testtoon;
  • ongeveer 1,2–1,3 V AC op de RCA-uitgang van de LoC-22, afhankelijk van de output-instelling.
De LoC-22 staat bij mij vrijwel helemaal teruggedraaid, omdat het anders snel te boemerig wordt.

De SVS werkt inmiddels gewoon als vervanger/aanvulling van de originele Sonos-woofers. Sonos blijft de Sub normaal aansturen, inclusief het bass-management en Trueplay alsof er nog steeds een originele Sonos Sub aangesloten is.

Mijn huidige SVS-instellingen:
  • Low Pass: ongeveer 85 Hz
  • Slope: 24 dB/oct
  • Phase: 180°
  • PEQ voorlopig uit
  • Room Gain Compensation uit
85 Hz / 24 dB klinkt in mijn ruimte op dit moment het mooist. Lager, bijvoorbeeld 50 Hz, klinkt ook goed maar laat wat minder van het gebied horen dat Sonos blijkbaar aan het Sub-kanaal toewijst.

Het interessante is dat deze route technisch vrij simpel blijkt te zijn zolang de donor-Sub zelf gewoon blijft opstarten. Je hoeft dus niet per se in de DSP- of preamp-sectie van de Sonos-print te gaan solderen; het bestaande woofer-signaal is voldoende.

Mijn doel was uiteindelijk vooral:
  • Sonos draadloze koppeling behouden;
  • Sonos blijft denken dat er een officiële Sub gekoppeld is;
  • externe actieve subwoofer kunnen gebruiken;
  • Trueplay en normale Sonos-regeling behouden.
Dat lijkt tot nu toe allemaal te werken.

Benodigheden;
Donor Sonos Sub — Gen 1, 2 of 3; hij moet vooral nog opstarten, koppelen in de Sonos-app en een werkend woofer-signaal geven.
  1. JL Audio LoC-22 — zet het speaker-level signaal van de Sonos om naar RCA/line-level.
  2. 12V voeding voor de LoC-22 — passend op LoC-22.
  3. RCA/LFE-kabel — van de LoC-22 naar de actieve subwoofer.
  4. Actieve subwoofer — (SVS SB-2000 Pro in mijn geval).
  5. Korte speakerdraden / aftakdraden — om van het Sonos-wooferkanaal naar L+ / L- op de LoC-22 te gaan.
  6. Multimeter — handig om te controleren of er speaker-level signaal binnenkomt en of de RCA-uitgang werkt.
  7. Basisgereedschap — Torx/schroevendraaiers, kleine tang, striptang, eventueel krimp-/soldeermateriaal.
  8. Eventueel een kleine behuizing voor de Sonos-elektronica als je de originele Sub-kast echt wilt wegdoen. Volgende stap. DSP/WIfi uit de sub halen en in een eigen kastje bouwen.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:54
Ben eigenlijk wel benieuwd of er verbetering is door een SVS subwoofer te gebruiken.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Jeffreytref
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19:09
Jazeker. Groot verschil zelfs, al is de sonos sub natuurlijk uit zichzelf niet slecht.

Maar het geluid is veel voller en je hebt veel meer kracht.