Shared folder Windows 11 Home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:16
Ik heb 1 pc met Windows 10 Pro en 3 nieuwe pc's met windows 11 Home. Ik heb op alle 4 pc's een shared folder ( een map gedeeld met iedereen met lees en schrijf rechten ) Deze gedeelde mappen wil op alle pc's benaderen in de windows verkenner. Alle pc's hebben lokale accounts zonder wachtwoorden. Op de windows 10 pc kan ik ze allemaal benaderen zonder problemen, maar op alle 3 windows 11 pc's krijg ik een inlogscherm waar ik een gebruikersnaam en wachtwoord moet invoeren.

Dit is wat ik al heb geprobeerd:
- op 2 verschillende manier delen. 1: Gewoon delen->Iedereen->Lezen/schrijven. 2: Geavanceerd delen->Machtingen->Volledig beheer
- geprobeerd met een gebruiker die ik extra heb aangemaakt ( lokale gebruiker, mét wachtwoord), en op de andere pc's hiermee aanmelden, maar wordt geweigerd )
- ethernet gecheckt, staat op particulier netwerk

Op elke willekeurige pc ouder dan windows 11 kan ik alles shared folders probleemloos benaderen, maar op een computer met windows 11 (home) helemaal niet. Ik heb hier geen machine met windows 11 pro, dus dat kan ik niet testen.

Heeft iemand een idee hoe ik op een windows 11 home computer een shared folder kan benaderen ?

Alle reacties

• ewal
edit:
ook als ik de gebruiker een wachtwoord geef dan nog kan ik niet inloggen omdat hij zegt dat de refrenties niet kloppen

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
Bij de laatste Windows beveiligingsupdates/instellingen is toegang tot gedeelde mappen zonder wachtwoord standaard geblokkeerd.
Je kan dat weer herstellen via policy/powershell commando's:

Microsoft Community: Network sharing issue (Enable Insecure Logins)
YourWindowsGuide: Ultimate Fix - Mapped drives not working in Windows 11, version 24H2
Wintips.org: FIX - Windows 11 24H2 Cannot Access Network Shares (0x80070035).

Uitvoeren van de volgende commando's op de betreffende computers in Powershell (administrator mode) lost het als het goed is op:
code:
1
2
3
    Set-SmbClientConfiguration -EnableInsecureGuestLogons $true -Force
    Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false -Force
    Set-SmbServerConfiguration -RequireSecuritySignature $false -Force

[ Voor 1% gewijzigd door The_Doman op 19-09-2026 22:17 . Reden: Gecorrigeerd: toegang tot gedeelde mappen zonder wachtwoord standaard geblokkeerd ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Misschien wordt het eens tijd voor een NAS? En een degelijke backup?

Hattrick: Thorgal Eagles

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:35
Ik neem aan dat dit privé is en niet in een zakelijke, publieke, non-profit of educatieve omgeving.

Want afgezien van het niet hebben van wachtwoorden, data delen met risico dat data verder gedeeld wordt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• ewal
WargamingPlayer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:15:
Ik neem aan dat dit privé is en niet in een zakelijke, publieke, non-profit of educatieve omgeving.

Want afgezien van het niet hebben van wachtwoorden, data delen met risico dat data verder gedeeld wordt.
Klopt, dit gaat om 3 computers die alleen gebruikt worden voor muziek bestanden

• ewal
bregweb schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:34:
Misschien wordt het eens tijd voor een NAS? En een degelijke backup?
Een nas is een mooie oplossing, maar dat was niet mijn vraag. Overbodig om zo'n antwoord te geven dus.

• ewal
The_Doman schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:25:
Bij de laatste Windows beveiligingsupdates/instellingen is toegang tot gedeelde mappen zonder wachtwoord standaard geblokkeerd.
Je kan dat weer herstellen via policy/powershell commando's:

Microsoft Community: Network sharing issue (Enable Insecure Logins)
YourWindowsGuide: Ultimate Fix - Mapped drives not working in Windows 11, version 24H2
Wintips.org: FIX - Windows 11 24H2 Cannot Access Network Shares (0x80070035).

Uitvoeren van de volgende commando's op de betreffende computers in Powershell (administrator mode) lost het als het goed is op:
code:
1
2
3
    Set-SmbClientConfiguration -EnableInsecureGuestLogons $true -Force
    Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false -Force
    Set-SmbServerConfiguration -RequireSecuritySignature $false -Force
Bedankt voor deze reactie. Hier ga ik mee aan de slag.
Pagina: 1