Vraag

• MarkvSa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:59
Historisch gasverbruik: 600 m³/jaar (winter '24/25)
Afgiftesysteem:
- 89 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, 6 groepen, alles daarvan staat altijd open
SWW:
- plek voor boiler = Zolder, bereikbaar via vlizotrap (luik 53cm breed
- 150-200 liter nodig
- DWTW aanwezig? = nee
Warmtepompvoorkeur:
Panasonic Aquarea L-serie 5kw L/W
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / inbedrijfstelling uitbesteden
Overige
Ik ben me aan het oriënteren voor een warmtepomp en daarbij uitgekomen op de Panasonic Aquarea L-serie 5kw.
Ik wilde in eerste instantie voor de all in one gaan maar door wat ruimtebeperkingen (vlizotrap) word het lastig om hem op zijn plek te krijgen
Ik heb besloten voor de normale variant te gaan met een los boilervat.
Aangezien ik een totale leek ben op dit gebied vroeg ik me af of de 5 KW voldoende is voor mijn woning.
Ik hoor graag jullie mening, alvast dank!

Specs:
Energielabel A, nieuwbouw woning gebouwd in 2019 met HR++ glas en alle toeters en bellen wat isolatie betreft

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:36
Die L 5kW zal voldoende moeten zijn.
Alleen hoe krijg je een boiler op die zolder en hoeveel ruimte is daar dan?
Want bijna alle boilers zijn 60cm in diameter al zal er het en der een andere vorm te krijgen zijn.

Adviseur FixClima

• MarkvSa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:59
Dat was dus exact het probleem waardoor ik beter uit ben met een liggende boiler, die zijn over het algemeen 40-50 cm diameter.
Ik heb ook iets gelezen over boilers met een afritsbare isolatiemantel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
89m2 vloerverwarming en slechts 600m3 roept bij mij hele grote vragen op: wordt hier zeer, zeer zuinig gestookt, of is de woning extreem, en dan bedoel ik extreem goed geïsoleerd.

Het zou goed zijn als @MarkvSa en en ander kan duiden… voor er een veel te lichte machine geplaatst wordt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.