Input gevraagd voor review 'monitor voor developers'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:04
BenQ stuurde mij zijn RD280UG-monitor op ter review, die binnenkort op Tweakers gaat verschijnen. Het scherm is gericht op developers: het heeft een 28,2"-paneel met 3840x2560-resolutie. Dat levert een 3:2-beeldverhouding op, een stuk hoger dan een reguliere 16:9-monitor.

Voor de review ga ik de monitor zoals gebruikelijk beoordelen op eigenschappen zoals helderheid, kleurweergave en dergelijke, maar ik ben natuurlijk geen software-ontwikkelaar. Ik ben dus op zoek naar de input van echte developers, die zich naar verluidt hier bevinden :)
  • Op wat voor scherm (of schermen) werk je nu?
  • Voor wie deze BenQ (of zijn voorganger RD280U) al heeft: hoe bevalt 'ie?
  • Voor wie nu wat anders heeft: denk je dat een 3:2-monitor inderdaad beter geschikt is voor je werkzaamheden dan een bredere monitor, of juist niet?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:21

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik vraag me af hoe nuttig het gaat zijn. Ik heb al jaren minimaal 1 21:9 monitor om zo naast de IDE de output (je app, terminal, of browser) open te kunnen zetten op 1 scherm. En soms gaat een IDE alsnog fullscreen en wordt de horizontale ruimte goed benut. Met 1440p kan je echt genoeg tekst/code kwijt voor goed overzicht.

Als je maar 1 monitor gebruikt dan wint een 21:9 wat mij betreft. Als je er twee gebruikt kan dat veranderen en zou de extra verticale ruimte van pas kunnen komen. Maar laten we eerlijk zijn, het zal meestal voelen als een grote, smalle monitor ipv een hogeren. Over de andere opties (het scherm, helderheid, coding modes) e.d. kan ik niet oordelen maar omgevingslicht kan enorm kan helpen om vermoeide ogen tegen te gaan. Of dat beter gaat zijn dan een lichtbalk bovenop je monitor, geen idee.

Als tweede monitor er verticaal naast zie ik nog wel opties, alhoewel ik dan denk dat 28" net ff te groot is.

[ Voor 5% gewijzigd door Creepy op 19-09-2026 10:44 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney