Stucplaten op OSB + dampdichte folie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jgsnel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:08
Beste Stukadoren en andere stuc liefhebbers,

Ik zit met een probleem over stucplaten die op OSB zijn geplaatst. De achtergrond is als volgt:

Een aannemer heeft voor mij een geïsoleerde voorzetwand geplaatst. De opbouw is: regelwerk met PIR platen (80 mm), daarop OSB platen (18 mm), daarop dampremmende folie en tot slot stucplaten (9,5 mm). Mijn stukadoor heeft het werk van de aannemer eerst bekeken en aangegeven dat hij daarop geen betrouwbare stuclaag op kan aanbrengen vanwege verschillende problemen:

A) Schroeven zijn niet juist verdeeld over de stucplaten: deze horen o.a. aan de rand te zitten (ca. 15 mm). Ook horen er meer schroeven op een rij te worden toegepast (4 bij een plaat van 60 cm).

B) Kieren tussen de stucplaten zijn te groot (10 - 17 mm) terwijl ze eigenlijk koud tegen elkaar aangezet moeten worden. Het dampdichte folie in de kieren biedt geen enkele hechting en stucgaas over de kieren vormt geen duurzame oplossing

C) Openingen onder het plafond en rondom de balken (10 - 30 mm). Hierdoor is de voorzetwand niet lucht/dampdicht en kan ondanks het dampfolie condensatie optreden langs de randen. Deze openingen moeten stevig worden gedicht, het folie moet op het hout worden gekit met een speciale kit bijv. SOUDAL Vapourseal.

Zie foto's hieronder.

Mijn aannemer vindt deze kritiek over zwaar overdreven. Hij wil de openingen wel dichten en wat stucplaten dichter bij elkaar zetten en evt. kieren tussen de stucplaten opvullen met een strook stucplaat.

Mijn vraag aan jullie is:

1) Is het juist dat stucplaten op een OSB wand (met folie erachter) koud tegen elkaar kunnen worden geplaatst? Ik kwam een (1) referentie tegen op Instagram maar dat was het dan ook (https://www.instagram.com/p/DYATWGMDSub/?img_index=4). Sowieso kan op een OSB plaat geen zgn. "champignonnetje" worden gevormd zoals bij plafonds omdat er geen holte is achter de stucplaten in deze situatie. Dan heeft de kier ook geen borgende werking, temeer omdat er in de kier een niet hechtende folie zit.

2) Mogelijk had de aannemer i.p.v. RK stucplaten, AK gipsplaten met schuine afkanting moeten adviseren. Deze kunnen ook gestuct worden na toepassing van een hechtprimer en deze worden juist tegen elkaar gezet. Hadden er dus AK gipsplaten moeten worden gebruikt?

3) Moet de folie inderdaad met speciale kit worden gehecht tegen het plafond en rondom de balken? De aannemer gaf aan dat de stuclaag op zichzelf voor de luchtdichtheid zorgt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Bij voorbaat veel dank, Jeroen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0X-JOk21F1YtGMRZyhClKLqz0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFjEPEPZUSaeBKiSI5sP5SbK.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB9-1NvkhYquwTvKDXj2TgSV7yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7Rn7Ve9lPdqMPcJgA1UEhQx.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMJdmX4797JZV_ZVYM8g-QsFgm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUIMQz0ZFpqicmVVOKQRLeri.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2SeDD6eIjV7wXSk_BBdzpf9BEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqbKljqJgClZGhOjVifqsYmj.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28
Je stucadoor heeft in grote lijnen wel gelijk. Er zitten relatief weinig schroeven in die platen.

Als in, je moet er om de 25 cm ofzo 1 hebben zitten, in die richting. Edit: ik keek eerst niet goed, het lijkt wel een beetje mee te vallen bij nader inzien - maar, tussen elke schroef in, mag er alsnog nog wel eentje extra idd.

Ik denk ook dat hij een punt heeft over condensatie bij een gat in de isolatie.

Er blijken richtlijnen te bestaan, beter die even doornemen:

https://www.noa.nl/media/...elwerk-met-stucplaten.pdf

[ Voor 54% gewijzigd door Wilke op 18-09-2026 13:54 ]

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-09 16:21
Ik heb zelf een hoop geklust maar ben geen professional.
Dit is mijn mening:

Je stukadoor heeft wat mij betreft helemaal gelijk:

- Er zitten inderdaad te weinig schroeven in. Stucplaten 60cm = 5 schroeven per regel. Op de afbeeldingen zitten er 3 tot 4 in.
- De afstand tussen de platen is inderdaad te groot. Let op: een misverstand is dat ze platen koud tegen elkaar moeten. Dit is niet het geval. Er moet ruimte zijn dat de stuc ertussen kan komen.
Kopse naden moeten tegen elkaar, de naden over de lengte moet 5-8mm tussen zitten

Ik hoop dat het linken hiernaar mag, maar ik volg zelf altijd de voorschriften van de fabrikant:

https://knauf.com/api/download-center/v1/assets/cc669728-fc5a-4f76-a2fb-b6a926f803e3?download=true

Daarnaast zitten de platen enorm scheef op je afbeelding. De platen die zijn gebruikt zijn inderdaad plafondplaten en eigenlijk moeten er AK platen gebruikt worden.
Echter zie je wel meer dat deze platen voor muren worden gebruikt en levert dit vaak niet direct problemen op.

Het is denk ik geen probleem dat de gipsplaten direct op de folie zitten. Wat wel een probleem is dat de folie niet strak zit. Hierdoor komt er lucht onder de stuclaag en kan deze scheuren.

Klopt het dat de PIR direct tegen de balkkoppen is geplaatst?
Dit is inderdaad een risico voor condensatie (zeker gezien deze niet in de menie staat).
Hier kun je daar meer over lezen:

https://kennis.cultureelerfgoed.nl/index.php/Houten_balkkoppen_en_binnenisolatie:_risico%27s_en_aandachtspunten

Wat betreft de folie: om deze luchtdicht af te werken zou ik verwachten dat deze wordt getaped aan de randen. Stuc zorgt niet voor een luchtdichte afwerking want dit is dampopen.
Rondom de balkkoppen zou ik zelf vrij houden van isolatie en folie zodat deze kunnen ademen (zie ook bovenstaande link) om het rotten van de balkkoppen door condens te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door jelke1992 op 18-09-2026 13:55 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wat was het nut van die folie daar? die pir zal wel alu gecacheerd zijn en dus dampdicht, die folie heeft geen enkel nut en veroorzaakt alleen maar problemen nu. En waarom is die niet gewoon strak? hoe moeilijk is dat?
die stukadoor kan daar aan de bovenzijde niet tegen die folie aan stucen, dat blijft nooit zitten. dus wederom, als die folie daar niet gezeten had.

en dan nog even als edit, zit die pir wel allemaal strak en netjes met de randen afgeplakt of is het anders tong en groef pir?

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 18-09-2026 15:37 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:54
In oplossingen gedacht: stucplaten eraf, folie eraf, osb eraf. Kieren rondom pirplaten (ik neem aan alu gecacheerd) dichtpurren en naden dichtplakken met alutape. OSB erop en stucplaten vastschroeven, geen of zo klein mogelijke naden. Dan kan de stucadoor komen.

Iets minder drastisch: stucplaten eraf. Dampdichte folie rondom goed laten aansluiten (afplakken) daarna stucplaten naadloos aansluitend er weer op.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan Workum op 18-09-2026 21:47 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:04
Te weinig schroeven zal ik niet zeggen, de regel is inderdaad 4 per 60cm maar stucplaten zijn vaak 40cm breed.
Zo te zien zitten er zat schroeven in maar ze mogen wel wat meer naar de kant.

De speling tussen de platen is niet goed, die kunnen gewoon strak tegen elkaar.
Bij een plafond moet je max 1cm tussen de platen houden zodat de stuc hierdoor heen kan, bij een wand met deze opbouw is dat juist niet de bedoeling.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:59
Geen verstand van stucwerk, wel van isolatie en ik vind de opbouw… bijzonder, om het zacht uit te drukken.
Isolatie met een dampremmende laag > OSB plaat wat ook redelijk dampremmend is > dampremmende folie.
In geval van twijfel is het niet zo dat zoveel mogelijk dampremmende lagen goed is. Al helemaal niet als het niet goed bevestigd is. Als er vocht komt tussen de PIR platen en OSB of tussen de folie en OSB dan zal dat niet snel uitdampen.

Zijn de PIR platen trouwens rechtstreeks op de muur bevestigd zonder ventilerende spouw? En wat voor muur is dit? Als ik de foto zie zou ik gokken dat het een enkelsteens garagemuur is.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 09:16
Ik ben een aannemer en ik kan als eerste aangeven dat je er qua stucadoors enorm veel zeurpieten en prutsers bij hebt zitten. Dat betekent uiteraard niet dat deze stucadoor geen gelijk kan hebben. Maar het komt nogal eens voor dat een stucadoor iets te klagen heeft.

Qua schroeven is het mijn inziens prima, zover ik kan zien adhv deze foto's. Als de stucadoor zelf meer zekerheid wil dan moet hij er zelf extra schroeven bij zetten. Hij is immers degene die het niet naar wens vind en er zo geen garantie op wil geven. Maar in de regel wordt het qua aantal schroeven wel ongeveer zo opgeleverd. En dat heb ik op deze wijze nog nooit verkeerd zien gaan.

Wat betreft de kieren, de ene stucadoor wil wel kieren tussen de platen, de ander niet, weer een ander wil de kanten afgeschuind. Zo kunnen we bezig blijven natuurlijk. Feit is dat of er nu een kier zit of niet, of dat het afgeschuind is, als er goed gaas aangebracht wordt dan kan er eigenlijk niets gebeuren qua scheuren. Dat zeggende zijn de kieren die ik op de foto zie wel heel erg groot. Doorgaans houd men een kier aan van ongeveer een centimeter. Bovenaan rondom de balken zijn wel enorme stukken niet bedekt. Of komt hier nog een verlaagde plafond in? Dan maakt het niet uit.

Voor wat betreft de condens dat is echt onzin. Dan snapt de stucadoor niet hoe het werkt. De folie is er niet voor bedoeld om damp van buiten tegen te houden. Die is er voor bedoeld dat leefvocht vanuit de ruimte zelf je isolatie niet in kan trekken. Dit heeft helemaal niets met het stucwerk te maken. Het stucwerk staat toch wel bloot aan leefvocht of er nu folie zit of niet. Daar kan stuc ook gewoon tegen, het als dat je bakstenen tegen regen kunnen.

En als er ergens een klein kiertje aan de zijkant van de folie zit dan zorgt dit er echt niet voor dat er vocht in de isolatie gaat trekken. En dat kan ik beamen op basis van heel veel sloopwerk waarbij mensen zelf geïsoleerd hadden en folie geplaats hadden waarbij er hele stukken folie ontbraken. En dat zag er allemaal nog goed uit qua isolatie. Oftewel het gebruik van folie kan dingen voorkomen maar het betekent niet dat als er ergens een kiertje zit dat het helemaal fout gaat. Vroeger gebruikte men helemaal geen folie, dit is pas iets van de afgelopen tien jaar. En vroeger ging het ook goed. Tegenwoordig wordt alles ook wel overdreven, ieder risico most helemaal uitgesloten worden. Met als gevolg huizen die niet meer te betalen zijn. De huizen van 100 jaar terug waarbij men dit niet deed die staan er ook nog gewoon. En de huizen van 250 jaar geleden en 500 jaar geleden ook nog.

Ik zou zeggen zorgen dat de kieren iets kleiner zijn of geen kieren. En als de stucadoor moeilijk blijft doen gewoon een andere stucadoor zoeken. Want zo spannend en moeilijk is het allemaal niet. In de regel ziet dit werk van de aannemer er acceptabel uit behalve dan de kieren en openingen rondom. Dat zou ik als stucadoor ook niet accepteren.

[ Voor 9% gewijzigd door epicrates86 op 19-09-2026 09:16 ]

• Don Santoro
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:16
Wat een pruts werk...Stucplaten zijn volgens de richtlijnen van Knauf niet bedoelt voor wanden. Daar gebruik je 12,5mm AK gipsplaten voor. Naden tegen elkaar aan en dan gazen en voorstrijken.

Stucplaten grbruik je uitsluitend op plafond. Haaks geschroeft op tengels. Daar laat je een naad van een paar mm zodat de stucadoor er stuc doorheen drukt en er een champignon verbinding ontstaat.

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:03
Pir platen zijn dampremmend, de osb ook...

Als alles goed met pur afgesloten is qua gaten is het luchtdicht ook, wat isolatie en ongewenste luchtstromen wegneemt.

Folie is mss wat Overkill, maar misschien kun je in de kieren zelf de folie er met scherp mes ervan tussenuit snijden. Dan is er wel hechting op de ondergrond . OSB heeft geen of zeer weinig werking, dus gaas kan mss ook weggelaten worden... Al die ik het meestal wel altijd met gaas

[ Voor 16% gewijzigd door Kenwood960 op 19-09-2026 10:27 ]

Pagina: 1