Switch2/Logitech z906/ASUS XG32UCWMG combinatie

Pagina: 1
Acties:

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:08
Geachte tweakers.

Ik weet niet of dit de juiste plaats is. Mijn excuses alvast. Ook ben ik niet bekend in de wereld van hubs en docks en al die dingen.

Zoals mijn topic naam suggereerd ben ik op zoek naar wat ik moet doen om mijn toekomistige Switch 2(zelda editie!) aan te sluiten op mijn monitor ASUS ROG Swift XG32UCWMG en mijn 5.1 geluid systeem Logitech z906.

Ik heb geprobeerd om het met AI te doen maar ik vertrouwde het voor geen centimeter. Ik wil liever horen van mensen met ervaring of kennis.

Het is belangrijk dat het 120hz, HDR, VRR kan en 5.1 geluid. Alles eruithalen wat ik kan met mijn hardware.

Alvast dank.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02:39
5.1ch geluid gaat zo niet lukken

120hz, HDR en VRR wel als je monitor én de switch 2 dat ondersteund

Waarom iig 5.1 ch niet en wat wel nodig is, daar mag je toch eerst even zelf aan de zoek. Je openeningspost is toch wel wat karig, vind je niet?

[ Voor 5% gewijzigd door kwibox op 18-09-2026 13:28 ]

• JinShepard
:? Ik vraag om hulp omdat ik er zelf niet uit kom. Daar zijn forums toch (ook)voor?

Met AI kom ik op van alles en nog wat, een hub voor dit nodig, wil je 5.1, een hub voor dat nodig, welke hub? ja die! Ondersteund die 120hz? Nee okay dan die en ik werd van het kastje naar de muur gestuurd.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

• kwibox
nou je zou kunnen beginnen met opschrijven wat je nu precies wel en niet hebt gevonden. "ik heb Ai gevraagd maar ik begrijp of vertrouw de uitkomst niet" is wat kort door de bocht.

De basis is heel simpel: je kijkt of je apparaten dezelfde aansluitingen hebben en wat ze kunnen over die aansluitingen. Zowel je switch 2 dock als je monitor hebben een HDMI poort. Dat heeft je speakerset niet, die heeft alleen coax en toslink (= coax over optisch/glasvezel) waarover 5.1ch pcm kan. Daar zit dus het probleem. Je zoekt dus iets wat van HDMI naar toslink 5.1 pcm kan.

Edit:
Excuus mijn fout toslink heeft niet genoeg bandbreedte voor 5.1ch pcm; de logitech z906 ondersteund alleen Dolby Digital 5ch en DTS over toslink. Geen DTS HD, geen atmos of dolby x.

5.1ch surround via je logitech krijgen gaat wat lastig worden, je zoekt eigenlijk iets wat van HDMI naar 5.1ch analog uit kan of een HDMI 5.1 PCM naar toslink DTS of dolby digital converter. Ze zullen er vast zijn, maar het is wel een niche met vermoedelijk wat bijkomende problemen zoals hoorbare vertraging. Ook moet je even opzoeken wat de switch 2 voor surround uitspuugd via HDMI; het zal wel pcm zijn verwacht ik.

Ja zeker zijn fora er om te helpen en anders zou ik ook niet reageren. Maar er is een verschil tussen helpen en kant en klaar het antwoord voorkauwen.

[ Voor 47% gewijzigd door kwibox op 18-09-2026 13:53 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

september 2026 @ 13:36:
...toslink 5.1 pcm..
Die wordt lastig. PCM gaat maar tot twee kanalen over S/PDIF (en HDMI ARC voor de volledigheud). Aangezien de Switch alleen 5.1 PCM uitstuurt zal de HDMI Audio Extractor (hint hint @JinShepard) moeten beschikken over analoge uitgangen om naar 3 x 3,5mm jack van de Z906 te gaan. Dit gaat met optisch of digitale coax niet lukken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JinShepard
kwibox schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:36:
nou je zou kunnen beginnen met opschrijven wat je nu precies wel en niet hebt gevonden. "ik heb Ai gevraagd maar ik begrijp of vertrouw de uitkomst niet" is wat kort door de bocht.

De basis is heel simpel: je kijkt of je apparaten dezelfde aansluitingen hebben en wat ze kunnen over die aansluitingen. Zowel je switch 2 dock als je monitor hebben een HDMI poort. Dat heeft je speakerset niet, die heeft alleen coax en toslink (= coax over optisch/glasvezel) waarover 5.1ch pcm kan. Daar zit dus het probleem. Je zoekt dus iets wat van HDMI naar toslink 5.1 pcm kan.

Ja zeker zijn fora er om te helpen en anders zou ik ook niet reageren. Maar er is een verschil tussen helpen en kant en klaar het antwoord voorkauwen.
Ik vind voorkauwen nogal kort door de bocht hoor, ik noem het meer delen van kennis. Maar goed, ik vroeg AI:

''how do i connect my switch 2 to my monitor, ASUS ROG Swift XG32UCWMG, supporting at least 4k 120hz HDR and VRR while also connecting it to my logitech z906 to enjoy the 5.1 surround.''

To get the ultimate setup combining 4K @ 120Hz, HDR, and VRR video alongside 5.1 surround sound from your console, you need to navigate a specific hardware limitation: Nintendo consoles output 5.1 surround sound exclusively via uncompressed Linear PCM (LPCM). [1]

Because the Logitech Z906 does not have HDMI inputs, and its optical (TOSLINK) ports cannot handle uncompressed 5.1 LPCM (optical is bandwidth-limited to stereo LPCM or compressed Dolby/DTS), a standard optical audio extractor will only give you stereo audio.

To achieve true 5.1 surround sound and full video performance on your ASUS ROG Strix OLED XG32UCWMG, follow these steps: [1]

Required Hardware
  1. An HDMI 2.1 Audio Extractor with 5.1 Analog Outputs: Look for an audio extractor explicitly rated for HDMI 2.1 (4K@120Hz/8K@60Hz), VRR, and HDR10/Dolby Vision passthrough. Crucially, it must feature 7.1ch / 5.1ch analog RCA or 3.5mm outputs (often labeled as FL/FR, SL/SR, CEN/SUB).
  2. Cables: An Ultra High Speed HDMI 2.1 cable, plus either 3x RCA-to-3.5mm cables or 3x 3.5mm-to-3.5mm audio cables (depending on the exact outputs of your chosen extractor). [1]

Step 1: Connect the Video Path
    1. Connect an Ultra High Speed HDMI cable from the HDMI Out port on the console's dock to the HDMI Input on your HDMI 2.1 audio extractor.
    2. Connect a second Ultra High Speed HDMI cable from the HDMI Output of the extractor to one of the HDMI 2.1 ports on the back of your ASUS ROG Strix OLED XG32UCWMG. [1, 2, 3]
    Step 2: Connect the Audio Path to the Z906
    1. Set the audio extractor's physical EDID switch to 5.1CH or 7.1CH/Multi-channel LPCM mode.
    2. Plug your analog audio cables into the extractor's multi-channel analog outputs.
    3. Connect the other end of these cables to Input 1 (the 6-channel direct green/black/orange 3.5mm inputs) on the back of the Logitech Z906 subwoofer. Match the channels correctly:
      • Front Left / Front Right (FL/FR)
      • Surround Left / Surround Right (SL/SR)
      • Center / Subwoofer (CEN/SUB)
    Step 3: Configure Settings
    1. On the Logitech Z906: Press the Input button on your control console or remote until Input 1 is selected. Make sure the "Effect" light is turned off (you want direct decoding, not synthesized "3D" stereo expansion).
    2. On the Console: Navigate to System Settings > TV Output > TV Sound and explicitly change it to Surround Sound. Run the audio test to confirm that sound accurately chimes out of all 5 speakers and the subwoofer independently.
    3. On your ASUS Monitor: Ensure that your display settings have VRR / FreeSync Premium Pro enabled in the OSD menu to benefit from the smooth refresh rates. [1]
    Would you like help finding a specific HDMI 2.1 audio extractor model that supports these analog multi-channel outputs, or do you need assistance configuring the OSD settings on your ASUS monitor?
Toen dacht ik, als ik het goed begrijp dat het naar mijn groen/blauw/zwart plugs gaat, maar die zijn al bezet voor de pc.

''How do i do all this if my logitech is already using the Green/Orange/Back cables for my pc?''

To keep your PC connected to Input 1 without swapping cables every time, you have two great options depending on your budget and how you want to handle the audio routing:

Option 1: The Switcher Solution (Highly Recommended)

You can buy an inexpensive 3-Port 3.5mm Component/Matrix Audio Switch (sometimes called a 5.1 channel audio switcher). This device sits between your PC, the console extractor, and your speakers.
  1. Connections:
    • Plug your PC’s 3 cables (Green/Orange/Black) into Input A on the switch.
    • Plug the Console Extractor's 3 analog cables into Input B on the switch.
    • Plug Input 1 from the Logitech Z906 into the Output of the switch.
Usage: Press a single button on the switch to instantly toggle the Z906 between your PC and your console.

Maar dit allemaal zou dan beteken dat ik een HDMI 2.1 (4K@120Hz/8K@60Hz), VRR, and HDR10/Dolby Vision passthrough. Crucially, it must feature 7.1ch / 5.1ch analog RCA or 3.5mm outputs (often labeled as FL/FR, SL/SR, CEN/SUB). Maar ook een 3-Port 3.5mm Component/Matrix Audio Switch ?

Toen dacht ik.. liever de experts vragen, want wellicht is er een simpeler optie.

[ Voor 24% gewijzigd door JinShepard op 18-09-2026 14:05 ]

• kwibox
FeaR schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:58:
[...]

Die wordt lastig. PCM gaat maar tot twee kanalen over S/PDIF (en HDMI ARC voor de volledigheud). Aangezien de Switch alleen 5.1 PCM uitstuurt zal de HDMI Audio Extractor (hint hint @JinShepard) moeten beschikken over analoge uitgangen om naar 3 x 3,5mm jack van de Z906 te gaan. Dit gaat met optisch of digitale coax niet lukk
ja had de koffie nog niet op, net een edit gepost :)

Afijn @JinShepard je Ai antwoord is zo ver ik kan zien correct over het feit dat je een hdmi naar 5.1 ch analog kastje nodig hebt. Op een andere manier gaat t niet lukken met de speakerset die je hebt.

• JinShepard
Dit is de eerste keer in me leven dat ik wilde dat er fatsoenlijke speakers op me scherm zat.. 8)7

Ik moet dus zoeken naar een HDMI 2.1 Audio Extractor with 7.1ch/5.1ch Analog Multi-Channel Outputs with 4K @ 120Hz, HDR, VRR

plus

6-Channel / 5.1 Surround Sound 3.5mm Audio Switch

En ze moeten dan wel de Groen/Orange/Zwart 3.5mm hebben. Man dit word een spiderweb.. Dus in dit geval had de AI het juist. Dat is het belangrijkste wat ik wilde weten. Aangezien dit een aanzienlijke extra kosten op een Switch 2 is..

Ik kan eventueel de Audio Switch niet doen en via me desktop gaan maar dan moet me pc aan om geluid te hebben, dat is ook weer jammer.

• kwibox
Dat laatste hoeft niet, geen audio switch nodig. Denk dat het LLM model er vanuit gaan dat je al iets anders aan je logitech analoge inputs heb aangesloten.

Je zoekt een kastje wat een hdmi in en hdmi uit heeft en het 5.1ch pcm signaal uit de binnenkomende video uitspuugd in analoog 5.1ch geluid (dus minimaal 3x 3.5mm jack audio uit). De HDMI passthrough van dat kastje moet daarnaast hdcp, VVR en hdr ondersteunen. Ze zullen er vast zijn maar wel wat prijzig (want niche) en t is maar te hopen dat er weinig vertraging in zit om te voorkomen dat je audio niet meer in sync is.

Overigens is 2ch geluid krijgen veel makkelijer, daarvoor kan je wel een toslink hdmi extractor gebruiken (of gewoon de logitech op je scherm aansluiten via de headphone out en zorgen dat je volume laag staat) dus je wens voor goede speakers in je scherm gaat niet helemaal op (die zouden immers maar 2ch zijn).

[ Voor 18% gewijzigd door kwibox op 18-09-2026 14:46 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:25:
Ik moet dus zoeken naar een HDMI 2.1 Audio Extractor with 7.1ch/5.1ch Analog Multi-Channel Outputs with 4K @ 120Hz, HDR, VRR
Nintendo Switch 2 heeft HDMI 2.0, HDMI Audio Extractor zou daarmee geen HDMI 2.1 hoeven te zijn als je alleen de Switch aan gaat sluiten.

Niet dat de keuze er veel groter door wordt. Gros van de HDMI Audio Extractors hebben niet de analoge uitgangen die je wilt. Ik heb enkele HDMI extractors naar 5.1 analoog gevonden maar veelal hebben die devices HDMI 1.4 (oftewel 4K maar slechts op 30 Hz). Als Nintendo net als Sony en Microsoft de optie had compressed 5.1 (bijvoorbeeld Dolby Digital of DTS) uit te sturen was je verzoek geen enkel probleem geweest.

Deze HDMI Audio Extractor heeft HDMI 2.0 en 5.1 analoog uit, alleen niet op voorraad in Nederland. Wel op voorraad in bijvoorbeeld de UK maar de prijs is mogelijk het volgende probleem.
JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:25:
En ze moeten dan wel de Groen/Orange/Zwart 3.5mm hebben
Zes keer RCA werkt ook. Twee RCA kan je met een kabeltje laten verlopen naar 3,5mm jack.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 18-09-2026 14:54 ]

• JinShepard
kwibox schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:43:
Dat laatste hoeft niet, geen audio switch nodig. Denk dat het LLM model er vanuit gaan dat je al iets anders aan je logitech analoge inputs heb aangesloten.

Je zoekt een kastje wat een hdmi in en hdmi uit heeft en het 5.1ch pcm signaal uit de binnenkomende video uitspuugd in analoog 5.1ch geluid (dus minimaal 3x 3.5mm jack audio uit). De HDMI passthrough van dat kastje moet daarnaast hdcp, VVR en hdr ondersteunen. Ze zullen er vast zijn maar wel wat prijzig (want niche) en t is maar te hopen dat er weinig vertraging in zit om te voorkomen dat je audio niet meer in sync is.

Overigens is 2ch geluid krijgen veel makkelijer, daarvoor kan je wel een toslink hdmi extractor gebruiken (of gewoon de logitech op je scherm aansluiten via de headphone out en zorgen dat je volume laag staat) dus je wens voor goede speakers in je scherm gaat niet helemaal op (die zouden immers maar 2ch zijn).
De Audio switch is nodig volgens de AI omdat ik me pc heb aangesloten, dus dat moet dan worden onderbroken en in 2 gesplit worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[Switch 2 Console] 
       │
       ▼
┌───────────────────────────┐
│ HDMI 2.1 AUDIO EXTRACTOR  │ ──(HDMI 2.1 Video Out)──► [ASUS Monitor (4K 120Hz/VRR)]
└──────────┬────────────────┘
           │ 
           │ (HDMI "Audio Only" Port)
           ▼
│  5.1 HDMI LPCM DECODER    │
           │
           │ (3x RCA-to-3.5mm or 3.5mm-to-3.5mm Cables)
           ▼
│     5.1 AUDIO SWITCH      │ ◄── (3x Existing Cables from your PC)
│ [Input B]       [Input A] │
           │
           │ (3x 3.5mm Cables: Green/Orange/Black)
           ▼
[Logitech Z906 (Input 1)]
Eh... misschien is headphone de enige oplossing want dit is veel te duur denk ik. Maar ja, stereo geluid dan volgens mij.

Edit, die LPCM Decoder is erbij gekomen omdat ik de keuzes van de AI niet goed vond omdat het allemaal HDMI was. Toen kreeg ik die decoder erbij haha...

[ Voor 3% gewijzigd door JinShepard op 18-09-2026 14:56 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:55:
[...]

De Audio switch is nodig volgens de AI omdat ik me pc heb aangesloten, dus dat moet dan worden onderbroken en in 2 gesplit worden.
Correct.

Heeft de PC geen andere audio uitgangen? Al wil een S/PDIF Out hebben niet betekenen dat je ook direct 5.1 geluid hebt. Voor 5.1 geluid in games is software nodig.
Eh... misschien is headphone de enige oplossing want dit is veel te duur denk ik. Maar ja, stereo geluid dan volgens mij.
Ik zie ook geen alternatieven. As said wordt het lastig doordat Nintendo geen 5.1 compressed als audio kan gebruiken. Headphone is 2.0 inderdaad.

• JinShepard
FeaR schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:33:
[...]

Correct.

Heeft de PC geen andere audio uitgangen? Al wil een S/PDIF Out hebben niet betekenen dat je ook direct 5.1 geluid hebt. Voor 5.1 geluid in games is software nodig.

[...]

Ik zie ook geen alternatieven. As said wordt het lastig doordat Nintendo geen 5.1 compressed als audio kan gebruiken. Headphone is 2.0 inderdaad.
De pc heeft Rear optical S/PDIF out port

''ROG SupremeFX is a unique blend of hardware and software that provides superior audio. The ROG Strix X670E-E Gaming WiFi's SupremeFX implementation features the ALC4080 codec to increase playback resolution from 192 kHz to 384 kHz across all channels. The front-panel output is streamed through a highly integrated Savitech amplifier that’s capable of driving of a wide variety of gaming headsets and high-fidelity headphones.''

Zegt mij niet veel.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JinShepard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:49:
[...]

De pc heeft Rear optical S/PDIF out port
Je zou de PC en Z906 met een optische kabel kunnen verbinden, dan heb je de 3 x 3,5mm jack vrij voor eventueel de HDMI Audio Extractor voor de Switch 2. De optische kabel kan 5.1 surround dragen maar de PC moet het ook uitvoeren. Games zijn interactief en hebben geen vaste audio track zoals films en series dat wel hebben. Om on the fly de 5.1 te maken heb je software nodig. Dolby Digital Live als je de output van de PC op Dolby Digital wilt hebben, DTS Connect voor output DTS. Vroeger zat dit soort software al op het moederbord maar die tijden zijn voorbij... Gooi "Dolby Digital Live install" eens door Google, mogelijk dat installeren je lukt.

Of alles gewoon zo laten zitten indien een HDMI Audio Extractor naar analoog audio het sowieso niet wordt.

• JinShepard
FeaR schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:04:
[...]

Je zou de PC en Z906 met een optische kabel kunnen verbinden, dan heb je de 3 x 3,5mm jack vrij voor eventueel de HDMI Audio Extractor voor de Switch 2. De optische kabel kan 5.1 surround dragen maar de PC moet het ook uitvoeren. Games zijn interactief en hebben geen vaste audio track zoals films en series dat wel hebben. Om on the fly de 5.1 te maken heb je software nodig. Dolby Digital Live als je de output van de PC op Dolby Digital wilt hebben, DTS Connect voor output DTS. Vroeger zat dit soort software al op het moederbord maar die tijden zijn voorbij... Gooi "Dolby Digital Live install" eens door Google, mogelijk dat installeren je lukt.

Of alles gewoon zo laten zitten indien een HDMI Audio Extractor naar analoog audio het sowieso niet wordt.
Beetje offtopic denk ik maar de realtek audio console doet dus eigenlijk niks? Ik zal kijken naar die dolby digital live. Ik vond altijd met Battlefield wel goed surround uitkomen maar dat is dus eigenlijk de game die het doet, niet de software?

Zal morgen kijken, krijg hier hoofdpijn van haha ( niet door jullie maar gewoon.. plug en play zit er soms niet in..)

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:40
Ik zou eerder naar een TV kijken en daar een normale speaker set (dus geen pc set) op aansluiten.

Ik ken iemand die wel 5.1 voor elkaar kreeg met zijn normale OG Switch en die speakers, maar dat kwam vooral doordat diegene een hele oude Dell monitor had die, om één of andere reden 5.1 audio output had en de benodigde aansluitingen voor die speakers.

Maar voor de rest zou ik eerder normale speakers halen en een TV als je dit per se wilt, of gewoon alsnog voor 2.1 gaan (ik zelf gebruik 2.1 voor mijn Switch 2, die is aangesloten op zelfde monitor als mijn PC).

• JinShepard
Mizgala28 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:29:
Ik zou eerder naar een TV kijken en daar een normale speaker set (dus geen pc set) op aansluiten.

Ik ken iemand die wel 5.1 voor elkaar kreeg met zijn normale OG Switch en die speakers, maar dat kwam vooral doordat diegene een hele oude Dell monitor had die, om één of andere reden 5.1 audio output had en de benodigde aansluitingen voor die speakers.

Maar voor de rest zou ik eerder normale speakers halen en een TV als je dit per se wilt, of gewoon alsnog voor 2.1 gaan (ik zelf gebruik 2.1 voor mijn Switch 2, die is aangesloten op zelfde monitor als mijn PC).
Ik ben alleen bang dat je echte immersion verliest in games als zelda zonder 5.1.

Ik zat te denken aan een goede headset, maar die dingen zijn grappig genoeg bijna net zo duur als een spinnenweb aan hubs en kabels. Alleen dan weetje dat het gewoon werkt, en met al die hubs en shit kan er veel dingen fout gaan.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:58

koboy

Heb een idee voor een icon

JinShepard schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:36:
[...]

Ik ben alleen bang dat je echte immersion verliest in games als zelda zonder 5.1.

Ik zat te denken aan een goede headset, maar die dingen zijn grappig genoeg bijna net zo duur als een spinnenweb aan hubs en kabels. Alleen dan weetje dat het gewoon werkt, en met al die hubs en shit kan er veel dingen fout gaan.
Een goede koptelefoon doet wonderen. Als een ingebouwde microfoon niet nodig is zou ik een mooie bedrade hifi koptelefoon uitzoeken die past bij jouw weergave wensen (Audio Technical, Sennheiser, Beyer Dynamic etc). Op die manier betaal je niet voor het "gaming" label en heb je iets waar je bij wijze van spreken de rest van je leven plezier van hebt.

Als je er het geld voor over hebt kun je die eerder gelinkte audio extractor nemen. Die heet twee HDMI inputs zodat je de PC en de Switch kunt aansluiten. Op de PC zet je dan de audio instellingen zo dat die via HDMI lopen ipv de (realtek?) audio op het moederbord.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Pagina: 1