• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:39
Ik open dit topic om te zien wat men denkt en misschien advies kan krijgen.

2 dagen geleden bericht gekregen dat per 2029 mijn functie komt te vervallen. (ergens in 2029)
Wat ik erover kan zeggen is dat op een andere locatie in Nederland een nieuw gebouw komt en dit voor mij dan 2 uur en 25 minuten aan reistijd zou kosten als ik eventueel over zou gaan.
Heb momenteel geen auto. Maar die kan ik eventueel in de tussentijd proberen te halen.. Al lijkt het mij niet zo beste opgave om elke werkdag 220KM heen te moeten rijden. (zeker als er ploegendienst komt en je om 6.30 uur al moet beginnen) (verhuizen ga ik overigens niet aanbeginnen) aangezien het woningen tekort plus je nergens een koophuis zal kunnen kopen.

Nieuwe werktijd ect en meer informatie over het nieuwe gebouw is verder weinig over bekend. Alleen waar het staat en hoe het eruit komt te zien is momenteel bekend.
In de huidige situatie heb ik nog 2,5 jaren de tijd om actie te ondernemen.

Nou is het zo dat in het zuiden van het land, niet echt groeit van de banen.. En je moet het dan ook maar meteen treffen als je ergens anders kan beginnen. (banen die ik zoek liggen niet voor het oprapen)

Er komt nog wel een sociaal plan. Maar ik weet niet of het zo handig is om daar op te gaan wachten. Ja ik snap dat je dan een hele boel geld mee krijgt. Maar dan heb je waarschijnlijk nog steeds geen baan.
Aangezien mijn collegas tegen die tijd ook een nieuwe baan zoeken.. Word het denk lastiger na 2028 voor een baan te zoeken. Sommige zullen het vast wel intern proberen iets te zoeken.
Maar wat er dan nog er is, voldoe ik eigenlijk niet echt aan. Of zelf geen interesse in die functie.. Al is een opleiding misschien wel mogelijk.

Mijn eigenlijke plan is om rond 2028 er dan maar eruit te stappen.(liefst als ik in Mei 2028 nog het vakantie geld mee kan pakken) Aangezien ik momenteel een vaste baan heb met een goed salaris, wil ik uiteraard daar het meeste eruit proberen te halen wat er nog erin zit.

En de situatie op me werk gaat ook veranderen, aangezien rond 2028 (vermoed ik minder werk zullen krijgen) aangezien er geleidelijk werk zal overgaan naar het nieuwe gebouw.
Het is momenteel al pappen en nat houden om me uren vol te krijgen. Als we dan tot 23:00 uur moeten werken, maar je blij zijn als we 21:30 - 22:00 uur eindtijd werk halen.
Blijven tot 23:00 uur is mogelijk. Maar weinig dingen te doen.. En op een gegeven moment ook niet echt meer vol te houden is.

De sfeer is verder Meh. Word ook wel beetje behandeld als een klein kind. (teveel helpen, terwijl ik het werk ook zal af kan)

Voor de rest denk ik dat het bedrijf niet veel voor mij gaat doen. (uiteindelijk moet je toch zelf solliciteren) Misschien alleen financieel bijstaan of een opleiding volgen?)
Maar sinds die tijd dat ik er werk ook nooit iets aangeboden gekregen van een hef truck certificaat of degelijke. Dus ik verwacht er nou eigenlijk ook niet veel van.

Ik wil er ook niet als laatste er achter blijven en in de laatste weken met de rommel opgescheept zitten terwijl de andere (collega) wellicht al over gaat naar het nieuwe gebouw of eventueel al bezig is met een andere baan.

Heb eigenlijk nog wel 1 jaar om vol te houden. Ik ga zeker niet wachten tot 2029 en straks als er meerdere mensen op straat staan, helemaal niet aan aan baan kan komen, ondanks je wellicht een zak geld mee krijgt.

Nou vraag ik me af, hoe zouden jullie dit doen als jezelf in zo`n situatie zou bevinden?

P.s Ik wil mij niet teveel inleggen op de nieuwe situatie. Wil uiteraard wel meer informatie vragen hoe / wat betreft het nieuwe gebouw / werkgelegenheid. Maar vermoed dat er ploegendienst gaat komen, en het daardoor misschien niet rendabel word om over te stappen van oude situatie naar het nieuwe. En daarnaast is het ook niet zeker dat die werk gelegenheid er zal blijven voor de mens.
Kan best zijn dat jaren erna die ook worden vervangen voor robots ect. (volledige mechanisatie.)

P.s2 Werk in de medische sector.. Heb van iemand te horen gekregen, dat je op ze minst 1 jaar moet wachten totdat je bij een ander medisch bedrijf mag werk.. (weet niet wat hier precies van waar is) maar kan dit nog navragen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:14
Aangezien je aangeeft nu al geen geweldige sfeer én te weinig werk te hebben, zou ik niet jaren gaan wachten, maar nu alvast beginnen met rondkijken.

The devil is in the details.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou zo snel mogelijk op zoek gaan naar iets anders. Lukt dat wel, prima, dan ga je erop vooruit of althans niet achteruit. Lukt dat niet meteen, dan ben je tenminste op tijd aan de zoektocht begonnen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Robin4
Hahn schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:52:
Aangezien je aangeeft nu al geen geweldige sfeer én te weinig werk te hebben, zou ik niet jaren gaan wachten, maar nu alvast beginnen met rondkijken.
Ik heb momenteel weinig spaargeld. Dat is momenteel het punt waar ik mee zit.
Heb toch op ze minst een financiele buffer nodig om de maanden door te komen.
De maandelijkse kosten zullen toch betaald moeten worden.
Overigens heb je dan ook nog geen zekerheid als je een nieuwe baan vind.
Ten eerste zal je denk ik niet direct een vast contract krijgen, en zal het de komende maand op proef basis zijn verwacht ik.

Overigens moet je de partij waar je wilt gaan werken ook vertrouwen in hebben. Kan mij natuurlijk voorspiegelen dat ik daar jaren zal werken wellicht. Maar het zou dan ook ineens over 3 maanden weer klaar kunnen zijn.. Als je volgens hun niet geschikt bent voor de functie en dan weer op straat komt te staan. Heb dan toch liever even iets meer financiele zekerheid.

Ik kom op zich de dag wel door. Maar denk dat hoe langer het gaat duren naar het heden hoe minder werk er zal zijn.

Maar ik wil er natuurlijk al op letten dat als ik merk dat er nog amper werk is zoiezo iets anders moet gaan zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Robin4 op 18-09-2026 12:04 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:04
En als je voor mei opstapt word je opgebouwde vakantiegeld ook gewoon uitbetaald. Dat hangt niet van de maand mei af.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Robin4
LordSinclair schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:58:
En als je voor mei opstapt word je opgebouwde vakantiegeld ook gewoon uitbetaald. Dat hangt niet van de maand mei af.
Ok. Iets waar ik niet mee bekend mee was. :) (uiteraard dan toch even navraag doen)

Ik loop wel tegen een probleem aan, dat ik momenteel bij een medisch bedrijf werk.

Heb wel iets van een vacature gevonden bij een ander soort bedrijf.
Alleen ik hoorde ergens dat je minimaal 1 jaar dan niet bij een ander medisch bedrijf mag werken.
Dus dan moet ik bijvoorbeeld bij de action gaan werken, en dan raak financieel me best wel hard (ga er dan flink aardig op achteruit) en dan is het maar de vraag of ik de volgende x nog wel bij dat nieuwe medisch bedrijf kan beginnen.

[ Voor 50% gewijzigd door Robin4 op 18-09-2026 12:02 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:04
Robin4 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:59:
[...]

Ok. Iets waar ik niet mee bekend mee was. :) (uiteraard dan toch even navraag doen)
https://hrsupport.nl/5-misverstanden-vakantiegeld/ :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Fraggert
  • Laatst online: 13:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

wordt gewoon naar rato uitbetaald......in maand 8 weg? dan 8/12ste uitbetalen, zo is het bij ons wel in elk geval :P

kijk, @LordSinclair linkt het al d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 18-09-2026 12:07 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou mezelf (en heb dat in het verleden ook gedaan) wat flexibeler opstellen. Niet alleen de regio flexibeler beschouwen (verhuizen vond ik geen probleem), maar ook zaken als omscholen en nieuwe dingen leren. Een stukje "omdenken" helpt heel erg veel. Mezelf nieuwsgierig houden, mezelf uitdagen nieuwe dingen te doen, eigenlijk gewoon een hele mindset.

Ik heb ook wat cursussen gedaan in leren communiceren, effectief iets wat strak wetenschappelijk is uitleggen naar een "McKinsey-type", een businesscase schrijven, etc.

Ik weet niet heel veel van je situatie, maar beginnen met begrijpend lezen/schrijven (of de hulpmiddelen vinden om dat te doen) kan erg nuttig zijn. Jezelf leren kennen in interesses is ook erg nuttig. Je bent nog jong, als je profiel klopt, en komt in sommige zaken best ver of weet hoe je dingen moet opzoeken, een carrière in een compleet ander veld zal de moeite waard zijn. Wat je vaak ziet bij sociale plannen is dat er ook gewoon heel veel training/opleiding budget in natura terecht komt, en eventueel bemiddeling met andere bedrijven. Dat kan lokaal zijn, maar, en daar zou ik me echt soepel opstellen (je rijbewijs halen, of comfortabel met OV worden helpt ook heel erg), niet té krampachtig aan één regio vastzitten helpt ook heel erg.

Ik heb in mijn huidige carrière mij buiten mijn regio gevestigd (ben een Noordeling), en me heel erg bewezen. Ik ben nu gelukkig op een punt waar ik naar het Noorden terug kon, maar ik aanvaard wel dat ik niet elke dag thuis kan werken en een á twee keer per week weer eens een hele mooie avondspits mee mag maken. Zonder te weten wát je doet en wat voor vertaalbare-vaardigheden je hebt (me zegt medisch, misschien iets met electronen microscopen, ik weet dat veel mensen uit die wereld zeer capabele data-engineers worden, juist een vakgebied waar VEEL vraag naar is nu), gaat het toch van twee kanten komen.

De historie van de mensheid ligt immers vol met constante vernieuwing, verandering, waarbij sommige dingen niet meer nodig zijn. Macro genomen was het aanleg van riolen en aquaducten ook slecht voor een stuk werkgelegenheid immers, maar macro-gewijs is de werkgelegenheid niet afgenomen. Had ik in mijn vakgebied junior geweest had ik ook een probleem gehad. Ben ik nu niet, maar ik heb mezelf ook wel eens door veranderingen 'opnieuw moeten uitvinden'. En voor mij betekende dat ook een paar jaar buiten mijn regio wonen. Hoe je er mee omgaat... dat ligt aan jou. Voor jouw beeld... ik wordt regelmatig geconfronteerd met een studiegenoot die door een gebrek aan flexibiliteit maar bij de supermarkt is gaan werken. Is dat erg? Hij is best gelukkig. Maar in sommige beelden vindt hij dat "hij" genaaid is (en begint hij best gekke politieke beelden te krijgen). Terwijl hij en ik vanaf het einde van onze opleiding hetzelfde waren... alleen ik was flexibel, en hij niet.

Ik zal inderdaad pakken wat je pakken kan qua opleidingsbudgetten/sociaal plan opties, en op zoek gaan naar iets anders. Maar dat komt van twee kanten... en stiekem uit nieuwsgierigheid de vraag: als je kijkt naar concurrentie en je sector op een wereldwijd podium: had je het aan kunnen zien komen van de mechanisatie/verandering?

• Fraggert
  • Laatst online: 13:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Alleen ik hoorde ergens dat je minimaal 1 jaar dan niet bij een ander medisch bedrijf mag werken.
Dus dan moet ik bijvoorbeeld bij de action gaan werken, en dan raak financieel me best wel hard (ga er dan flink aardig op achteruit) en dan is het maar de vraag of ik de volgende x nog wel bij dat nieuwe medisch bedrijf kan beginnen.
dat beding is bij je huidige WG?

ik lees heftruckcertificaat....in hoeverre is een concurentie beding dan van toepassing? dat gaat toch om zakelijke "geheimen" en dat je niet je klantenportefueile ofzo gaat meenemen naar de concurentie, even heel kort door de bocht.

kun je bij je huidige baas niet even nagaan hoe strak ze daar in zitten?
Robin4 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:49:

Nou vraag ik me af, hoe zouden jullie dit doen als jezelf in zo`n situatie zou bevinden?
en als laatste: ASAP een andere baan zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 18-09-2026 12:09 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:42
Dat ge "me" in je verhaal vind ik erg storend om te lezen. Probeer dat even af te leren voor je gaat solliciteren. Spelfouten kan gebeuren maar dit is zo storend.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16

Spacecowboy

XBL: Biggmans

[...]

Ik loop wel tegen een probleem aan, dat ik momenteel bij een medisch bedrijf werk.

Dat soort concurrentiebedingen zijn complete onzin en houden nooit stand. Op die manier zou je nooit meer in de branche een baan kunnen vinden. Geen rechter die daarin meegaat. Vakantiegeld wordt naar rato uitbetaald, dus dat zou geen motivatie moeten zijn om te blijven.

Het voordeel van wachten tot de reorganisatie is een sociaal plan, een transitievergoeding, en het recht op ww (mits je ontslagen wordt).

Als ik jou was zou ik nu gaan zoeken. Baat het niet schaadt het niet.

HENG HENG

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:01
Heb van iemand te horen gekregen, dat je op ze minst 1 jaar moet wachten totdat je bij een ander medisch bedrijf mag werk.. (weet niet wat hier precies van waar is) maar kan dit nog navragen.
Dit zou gewoon in je contract beschreven moeten staan. Maar moet wel proportioneel zijn, voor je Functie. Voor een vorkheftruckchauffeur zou ik dit anders zien dan voor iemand in Sales. Echter als dit in je contract staat, is het een (juridische) discussie.

Ik zou dit eerst eens goed uitzoeken en daarna kijken wat je wilt en wat voor een inkomsten je nodig hebt. Ofwel een goed financieel plaatje maken. Waarbij je eigenlijk ook moet kijken, je rijbewijs halen. Dit zal je waarschijnlijk bij iedere baan blijven achtervolgen.

• Robin4
TheWalrus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:08:
Dat ge "me" in je verhaal vind ik erg storend om te lezen. Probeer dat even af te leren voor je gaat solliciteren. Spelfouten kan gebeuren maar dit is zo storend.
ja zo schrijf ik gewoon eenmaal. Iemand kan het storend vind. Ik stoor er zelf niet zo erin. Want dan kan je op elke slak zout leggen. :)

• Robin4
Spacecowboy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:11:
[...]

Dat soort concurrentiebedingen zijn complete onzin en houden nooit stand. Op die manier zou je nooit meer in de branche een baan kunnen vinden. Geen rechter die daarin meegaat. Vakantiegeld wordt naar rato uitbetaald, dus dat zou geen motivatie moeten zijn om te blijven.

Het voordeel van wachten tot de reorganisatie is een sociaal plan, een transitievergoeding, en het recht op ww (mits je ontslagen wordt).

Als ik jou was zou ik nu gaan zoeken. Baadt het niet schaadt het niet.
Moet dat nog na gaan hoe dat zit in mijn situatie. Heb het ook maar gehoord. Maar als ik het vraag weet ik wellicht meer. Misschien is daar nog eens oplossing voor te vinden.

Zou best wel een clausule willen tekenen voor bedrijfsgeheimhouding van gegevens.
Uiteraard kom ik bij een ander bedrijf voor mijn eigen werkzaamheden en toekomst.
Maar weet niet of dat dit zo simpel ligt zoals het lijkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Robin4 op 18-09-2026 12:15 ]

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:15

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Robin4 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:58:
[...]

Overigens heb je dan ook nog geen zekerheid als je een nieuwe baan vind.
Ten eerste zal je denk ik niet direct een vast contract krijgen, en zal het de komende maand op proef basis zijn verwacht ik.

Overigens moet je de partij waar je wilt gaan werken ook vertrouwen in hebben. Kan mij natuurlijk voorspiegelen dat ik daar jaren zal werken wellicht. Maar het zou dan ook ineens over 3 maanden weer klaar kunnen zijn.. Als je volgens hun niet geschikt bent voor de functie en dan weer op straat komt te staan. Heb dan toch liever even iets meer financiele zekerheid.
Denk je echt dat bij het switchen van baan je 1000euro meer krijgt, dat je gelijk een vast contract krijgt en dat je gelijk met iedereen een hele goede klik hebt? Het is altijd spannend om van baan te wisselen en er komen altijd onzekerheden bij kijken.

Solliciteren is niet leuk en vaak vermoeiend als je vaker bent afgewezen. Echter, in jouw situatie ga je er niet aan ontkomen denk ik. Als ik jou was zou ik zelf goed kijken naar wat ik kan en wat en waar ik dat eventueel zou willen doen. Op basis van die informatie kun je vacatures gaan bekijken en daarop gaan inschrijven. Wachten is uitstel van executie en brengt alleen maar meer stress met zich mee hoe dichter je bij de deadline komt.

Specs:
Workstation
Server
RetroPC1
RetroPC2
RetroPC3

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Robin4 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:12:
[...]

ja zo schrijf ik gewoon eenmaal. Iemand kan het storend vind. Ik stoor er zelf niet zo erin. Want dan kan je op elke slak zout leggen. :)
Van horen en zeggen kan je in dit soort situaties niet op aan. Lees je in in je contract, CAO en wetgeving. Ken je rechten en plichten. Dat geeft ook rust en duidelijkheid voor jezelf, maar ook voor je werkgever, die waarschijnlijk naar de letter van de CAO en wet zal handelen in deze.

HENG HENG

• Robin4
Techno Overlord schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:14:
[...]

Denk je echt dat bij het switchen van baan je 1000euro meer krijgt, dat je gelijk een vast contract krijgt en dat je gelijk met iedereen een hele goede klik hebt? Het is altijd spannend om van baan te wisselen en er komen altijd onzekerheden bij kijken.

Solliciteren is niet leuk en vaak vermoeiend als je vaker bent afgewezen. Echter, in jouw situatie ga je er niet aan ontkomen denk ik. Als ik jou was zou ik zelf goed kijken naar wat ik kan en wat en waar ik dat eventueel zou willen doen. Op basis van die informatie kun je vacatures gaan bekijken en daarop gaan inschrijven. Wachten is uitstel van executie en brengt alleen maar meer stress met zich mee hoe dichter je bij de deadline komt.
Ik heb ook nergens gezegd dat mijn verwachtingen zijn dat ik 1000 euro ergens anders meer krijg.
En natuurlijk ga je terug vallen op salaris. (snap dat je ergens moet beginnen uiteraard)

En betreft die goede klik dat heb ik ook in me achterhoofd zitten. Daarom zei ik eerder ook al dat je niet moet verwachten dat je meteen een vaste baan hebt en het je wel zeker 1 jaar gaat volhouden. Misschien is het na 3 maanden ook weer direct over.
Daarom ben ik ook niet zo snel met opstappen. 1 Jaar van die 2,5 jaar zou zeker nog te doen moeten zijn. Wetende dat ik momenteel niet vast zit en goed salaris uitbetaald krijg.

[ Voor 3% gewijzigd door Robin4 op 18-09-2026 12:19 ]

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:58

Jazzy

Moderator SSC/PB/AI

Moooooh!

[...]

Dat soort concurrentiebedingen zijn complete onzin en houden nooit stand. Op die manier zou je nooit meer in de branche een baan kunnen vinden. Geen rechter die daarin meegaat.
Dat schijnt tegenwoordig toch wat anders te liggen, ik heb legio voorbeelden gezien waar mensen wel degelijk aan het beding worden gehouden met als voornaamste uitgangspunt dat je willens en wetens met de overeenkomst akkoord bent gegaan.

Om een beter oordeel te vellen zal de TS die passage even op moeten zoeken in zijn contract in integraal hier posten.

En TS, dat 'me' is gewoon een irritante taalfout die je dommer over laat komen dan je bent. Die feedback kun je beter serieus nemen en niet afwimpelen. Dit gaat niet over wat jij vindt, maar hoe anderen jou beoordelen. Is relevant voor je vervolgstappen. ;)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:34

oZy

Zoek direct een leuke(re) nieuwe baan

vertel je WG: "luister - ik kan tot 2029 blijven en dan een sociaal plan incasseren, of jij biedt me nu een VSO zodat ik het risico van het verliezen van vaste baan kan opvangen en dan zorg ik dat ik dit jaar nog ontslag neem'

dat is voor de WG en jou een win-win situatie

PS. dat concurrentiebeding kan de prullenbak in als jou net verteld is dat je baan gaat verdwijnen!

[ Voor 14% gewijzigd door oZy op 18-09-2026 12:20 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:20
Heb eigenlijk nog wel 1 jaar om vol te houden. Ik ga zeker niet wachten tot 2029 en straks als er meerdere mensen op straat staan, helemaal niet aan aan baan kan komen, ondanks je wellicht een zak geld mee krijgt.
'k Weet niet wat je verwachtingen hiervan precies zijn, maar dat kan best nog wel tegenvallen. Hoelang werk je bij je huidige werkgever?

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Nielson schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:23:
[...]
'k Weet niet wat je verwachtingen hiervan precies zijn, maar dat kan best nog wel tegenvallen.
Waarop berust deze aanname?

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Je hebt nog genoeg tijd dus ik zou zelf gewoon gaan zoeken nu. Nu heb je nog een vast inkomen dus hoef je niet tegen het eerste ja te zeggen.

Overigens vraag ik me wel af wat voor werk je doet dat je bijvoorbeeld geen vorkheftruckrijbewijs aangeboden kreeg, en daarmee ook of je een geldig concurrentiebeding hebt. En voor vorkheftruckrijbewijs verwacht ik eerder een studiekostenregeling? Als dat iets is wat je wilt kun je wellicht ook juist voorstellen om dat nu te gaan halen op hun kosten en dan wel tot het laatst te blijven (als je denkt dat je als vorkheftruckchauffeur wel snel een baan hebt).
Jazzy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:19:
[...]

Dat schijnt tegenwoordig toch wat anders te liggen, ik heb legio voorbeelden gezien waar mensen wel degelijk aan het beding worden gehouden met als voornaamste uitgangspunt dat je willens en wetens met de overeenkomst akkoord bent gegaan.

Om een beter oordeel te vellen zal de TS die passage even op moeten zoeken in zijn contract in integraal hier posten.

En TS, dat 'me' is gewoon een irritante taalfout die je dommer over laat komen dan je bent. Die feedback kun je beter serieus nemen en niet afwimpelen. Dit gaat niet over wat jij vindt, maar hoe anderen jou beoordelen. Is relevant voor je vervolgstappen. ;)
Aan de andere kant erkent de overheid dat er veel concurrentiebedingen worden afgesloten die helemaal niet zouden moeten gelden en werken ze aan aanpassingen die ze (hopelijk) einde van dit jaar te kunnen laten gelden.

[ Voor 22% gewijzigd door Gropah op 18-09-2026 12:29 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Robin4 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:12:
[...]

Bij het beoordelen van sollicitanten op basis van sollicitatiebrieven zijn dit soort spel, taal en/of opmaakfouten vaak de eerste rede om zo'n brief op het stapeltje met 'misschien later nog maar eens gaan bekijken' te laten belanden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Robin4 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:14:
[...]
Moet dat nog na gaan hoe dat zit in mijn situatie. Heb het ook maar gehoord. Maar als ik het vraag weet ik wellicht meer. Misschien is daar nog eens oplossing voor te vinden.
Het makkelijkste is om je contract uit de kast of digitale kast te pakken en dan gewoon kijken naar concurrentie beding of relatie beding clausules etc.

Staat dat er niet in, dan heb je daar sowieso niet mee te maken :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je zou ook op dat sociale plan kunnen wachten, maar doe dat niet te lang. Misschien biedt dat ook wat extra opties om jouw vertrek voor jou nog wat zachter te maken, naast de ontslagvergoeding. Maar gezien je ook aangeeft dat eea 'toch al niet zo best' is voor je, kun je wellicht al wel beginnen met rond te kijken. Als dat sociale plan er wel op korte termijn is, kun je altijd dan nog de voordelen ervan meepakken en is dat er nog niet, dan heb je ze niet, maar heb je (hopelijk) wel meer werkgeluk.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:56

Yucon

*broem*

Jazzy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:19:
[...]

Het belangrijkste is om niet te denken dat het wel los loopt. In plaats daarvan moet je het vooraf zien te regelen.. in eerste instantie met je werkgever, en anders via de rechter.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YakuzA schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:49:
Het makkelijkste is om je contract uit de kast of digitale kast te pakken en dan gewoon kijken naar concurrentie beding of relatie beding clausules etc.

Staat dat er niet in, dan heb je daar sowieso niet mee te maken :)
Concurrentiebeding is in veel gevallen vooral een afschrikmiddel. In veel gevallen maakt een rechter korte metten met een dergelijk beding. ;)

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Gezien het bedrijf gaat verhuizen, en ook direct naar de andere kant van het land, dan zou ik mij niet heel druk maken op een concurrentiebeding. Mocht je een geschikte functie voor jezelf zien, ga dan in gesprek met HR. Of doe dat vooral die tijd. Vraag wat hun ideeën hierover zijn met een verhuizing aanstaande.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wispe schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:25:
[...]

Waarop berust deze aanname?
Ondanks dat veel rechtse politieke partijen en de werkgeverslobby het graag anders doen voorkomen krijg je bij ontslag vanuit een vast contract (zou zeker niet per definitie uitsluiten dat werkgever een ontslag vergunning krijgt) geen enorme zakken geld toegeworpen. Idem met een mogelijk sociaal plan en een dienstverband dat enkele jaren en niet enkele decennia was.

Verder: lid worden van een vakbond als je het nog niet bend. Kan je je (toekomstige) contract in iedergeval al laten scannen op narigheid als concurrentiebedingen.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@GoldenSample De tijd dat je pér dienstjaar een bruto maandsalaris netto mee kreeg vanuit een mogelijk sociaal plan is inderdaad al jaren (20?) geleden tot een einde gekomen.

:o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Wispe
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:56:
[...]

Ondanks dat veel rechtse politieke partijen en de werkgeverslobby het graag anders doen voorkomen krijg je bij ontslag vanuit een vast contract (zou zeker niet per definitie uitsluiten dat werkgever een ontslag vergunning krijgt) geen enorme zakken geld toegeworpen. Idem met een mogelijk sociaal plan en een dienstverband dat enkele jaren en niet enkele decennia was.

Verder: lid worden van een vakbond als je het nog niet bend. Kan je je (toekomstige) contract in iedergeval al laten scannen op narigheid als concurrentiebedingen.
Je weet helemaal niet hoe lang TS in dienst is, hoe hoog zijn inkomen is en wat de andere secundaire arbeidsvoorwaarden zijn.
Daarnaast is ‘enorme zakken geld’ subjectief.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Will_M schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:59:
@GoldenSample De tijd dat je pér dienstjaar een bruto maandsalaris netto mee kreeg vanuit een mogelijk sociaal plan is inderdaad al jaren (20?) geleden tot een einde gekomen.

:o
Blijft me echt verbazen hoeveel mensen nakakelen dat het allemaal veel te luxe is, mensen maar lui zijn etc. Vervolgens vraag je wat ze dan denken dat *insert regeling hier* krijg je een vaag incorrect (veel te optimistisch) antwoord. Leg je uit wat de regeling daadwerkelijk is en wordt het stil.

Daarna vraag je hoe ze zelf met zn situatie om zouden gaan en krijg je veelal antwoorden die er van uitgaan dat de volgende banen aan een boom groeien klaar om de sappigste te plukken. Of komen ze er achter dat ze inderdaad dat niet zo makkelijk opvangen en best snel in een wat vervelendste situatie terecht komen.

Bizar hoe sterk de beeldvorming afwijkt van de werkelijkheid en mensen blij aan de eigen stoelpoten zagen. WW? Ach dat is toch voor luie mensen!
Wispe schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:06:
[...]

Je weet helemaal niet hoe lang TS in dienst is, hoe hoog zijn inkomen is en wat de andere secundaire arbeidsvoorwaarden zijn.
Daarnaast is ‘enorme zakken geld’ subjectief.
TS lijkt niet zo oud (begin 40) en de werkzaamheden redelijk fysiek van aard (ploegendienst, heftruck certificaat), de kans dat hij/zij met 3x modaal naar huis gaat lijkt me klein. Veelal komt er niet zo heel erg veel bovenop de transitie vergoeding die 1/3e maandsalaris per dienstjaar. En/of een WW aanvulling (waar de WW de eerste 10 jaar met een maand per werkjaar opbouwd en daarna slechts met 1/3 maand per jaar). Het maximum is vaak ook nog bergensd, meer dan eens op één jaarsalaris. Gezien dat collectief erg onderschat wordt EN enorm is gereduceerd tov. De afgelopen decennia denken veel mensen meer te krijgen dan ze uiteindelijk doen.

Maar als jij dit wel fantastisch veel vind, prima, gaat mij om TS en eventuele andere in deze situatie.

[ Voor 33% gewijzigd door GoldenSample op 18-09-2026 13:34 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk na over een opleiding die je zou willen doen en vraag je huidige werkgever die te betalen.
Ga ook (parallel daaraan) meteen opzoek naar een andere baan, kijk om je heen, kijk wat er is.
Een buffer heb je niet nodig als je van baan overstapt en je de niet-opgenomen vrije dagen + een stuk vakantiegeld uitgekeerd krijgt.
En je moet sowieso onderhandelen met je huidige werkgever als je een andere baan(kans) hebt.
Zij zijn blij als ze nu goedkoop van je afkomen, daar mag best wat tegenover staan, bv een paar maandsalarissen extra.
Vraag je vakbond om je bij te staan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Wispe
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:08:
[...]

TS lijkt niet zo oud (begin 40) en de werkzaamheden redelijk fysiek van aard (ploegendienst, heftruck certificaat), de kans dat hij/zij met 3x modaal naar huis gaat lijkt me klein. Veelal komt er niet zo heel erg veel bovenop de transitie vergoeding die 1/3e maandsalaris per dienstjaar. En/of een WW aanvulling (waar de WW de eerste 10 jaar met een maand per werkjaar opbouwd en daarna slechts met 1/3 maand per jaar). Het maximum is vaak ook nog bergensd, meer dan eens op één jaarsalaris. Gezien dat collectief erg onderschat wordt EN enorm is gereduceerd tov. De afgelopen decennia denken veel mensen meer te krijgen dan ze uiteindelijk doen.

Maar als jij dit wel fantastisch veel vind, prima, gaat mij om TS en eventuele andere in deze situatie.
Voor aannames zijn geen plaats op dit forum.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wispe schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:35:
[...]

Voor aannames zijn geen plaats op dit forum.
Als TS de juiste verwachtingen geven (waar een sociaal plan vaak ongeveer op uitkomt, hoe wel WW men wel of niet krijgt) een aanname is en dat allemaal, volgens jou niet mag, dan maak je toch lekker een topic report aan?

Misschien zit ik mis en krijg hij/zij in een sociaal plan wel 1 jaarsalaris per dienstjaar mee, niemand die het weet dus laten we het er maar niet over hebben. :Y)

Ik laat iemand niet in het ongewisse als hij/zij zich mogelijk te rijk rekend bij een, mogelijk, sociaal plan. Net als dat ik een fietser ook waarschuw voor een spekgladde weg ondanks dat ik niet weet of de fietser het zelf al gezien had. Ga dus lekker door met mijn 'aannames' als het voor TS helpt zijn/haar situatie in te schatten

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 18-09-2026 13:43 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In het zuiden van het land is er (ook) een ongelooflijk tekort aan werknemers, ja, ook in de logistiek/warehousing/industrie. In twee jaar tijd zou je prima een vergelijkbare baan moeten kunnen vinden.

• Wispe
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:40:
[...]

Misschien zit ik mis en krijg hij/zij in een sociaal plan wel 1 jaarsalaris per dienstjaar mee, niemand die het weet dus laten we het er maar niet over hebben. :Y)
Precies. Eindelijk snap je wat ik wil zeggen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:47
Zoek nu dat concurrentiebeding op in je arbeidscontract en/of CAO.

Vraag vervolgens schriftelijk om het laten vervallen van dat beding.

Met dat in de hand ga je vanaf nu in volledige vrijheid solliciteren. Blijft niet hangen in een sterfhuisconstructie. Je gaat er aan kapot ondanks dat het een paar knaken op kan leveren over een paar jaar.

Let wel even op je pensioensituatie als je werkgever nu nog bij een pensioenfonds zit dat nog niet ingevaren is in het nieuwe pensioenstelsel en je mogelijk recht hebt op compensatie als je op 1 jan 2027 nog in dienst bent.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59
Doe jezelf een lol en neem nooit maar dan ook nooit genoegen met een (dagelijkse?) enkele-reis-afstand van 220km. Dan maak je al je geld op aan reiskosten en je hebt geen leven meer.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:29
Neem je tijd om om je heen te kijken naar een nieuwe functie, ander bedrijf, wellicht omscholing?

Je kan je verdiepen in nieuwe trainingen om een overstap soepeler te maken (let wel op met studiebudget) om jou wat beter in de markt te zetten.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:50

PinusRigida

I put the p in pool.

220km heen (!!) (verondersteld voltijds en geen mogelijkheid tot structureel thuiswerk) is voor mij al reden genoeg om iets anders te zoeken, dat is écht niet meer doenbaar als je nog een leven hebt naast het werk.

De andere argumenten zijn gewoon schepjes erbovenop.

Zoek iets anders, school je bij, etc... meer kan ik eigenlijk niet zeggen.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:58

Jazzy

Moderator SSC/PB/AI

Moooooh!

Yucon schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:54:
[...]

Het belangrijkste is om niet te denken dat het wel los loopt. In plaats daarvan moet je het vooraf zien te regelen.. in eerste instantie met je werkgever, en anders via de rechter.
Dat is eigenlijk precies mijn bezwaar tegen die mensen die het beding niet gezien hebben maar wel gelijk zeggen dat het voor een rechter geen stand houdt. Dat zou best waar kunnen zijn maar hangt van een aantal variabelen af.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:58
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en begrijp je onzekerheid. Heb niet gelezen of er een CAO is. Hierbij mijn 'lessons learned'
- Teken geen vaststellingsovereenkomst als je niet exact begrijpt wat de gevolgen hiervan zijn
- Let goed op dat in de overeenkomst de ontslagreden goed is beschreven. Kan zijn dat je anders mogelijk geen recht hebt op een WW uitkering (mocht je nog geen andere baan hebben)
- Gevolgen van ontslag voor pensioen. Als je bij een pensioenfonds bent aangesloten, is het van belang wanneer dit fonds 'invaart' in de nieuwe pensioen wet. Mogelijk heb je recht op compensatie als je nog in dienst bent tijdens het invaren.
- Als je al weet dat je niet wilt blijven, kun je een beeld krijgen over de hoogte van een eventuele transitievergoeding hier.
- Als het werk/bedrijf je wel bevalt, zou je nog alternatieven kunnen voorstellen. Bijv. 60% thuiswerken en een OV kaart voor de 40% werken op kantoor/locatie waarbij je voorstelt om 50% van die reistijd als werktijd aan te merken. Je kunt immers in de trein werken. Weet echter niet of het werk zich leent voor thuiswerken.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:28
Ik heb bijzonder weinig verstand van pensioenregelingen en geen ervaring met overstappen van werkgever, maar voor het geval dat het voor TS gaat spelen:
https://nos.nl/artikel/26...mogelijk-duizenden-euro-s

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:34
Concurrentiebeding is het eerste wat geschrapt wordt. We mogen geen aannames maken, maar het feit dat je praat over je heftruck certificaat maakt mij ook aannemelijk dat je geen relatiebeding hebt.

Als je nu al weet dat je bedrijf weggaat in 2029, heb je mooi 2 jaar de tijd om rustig iets anders te zoeken en is er totaal geen reden voor paniek. Sociaal plan met geld mee klinkt leuk, maar overstappen naar nieuwe werkgever voordat het zover komt is imho altijd beter. Vakantiegeld is zoals gezegd naar rato. Dus als jij in mei voor het hele jaar je vakantiegeld krijgt, en je gaat per juli weg, moet je dus ook een half jaar vakantiegeld (plus evt vakantiedagen die al op zijn) terugbetalen aan je werkgever. Iets om dus zoals al vaker gezegd goed in de gaten te houden.

Wat je ook even in ogenschouw moet houden als je een nieuwe baan zoekt is je pensioenregeling, als je in de leeftijdscategorie 45+ valt moet je dat even goed uitrekenen icm je nieuwe salaris.

Life is what happens while you're busy making other plans

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Als ik jou was zou ik nu gaan zoeken. Baat het niet schaadt het niet.
Veel te kort door de bocht, dit kun je helemaal niet zo zeker stellen zonder veel meer informatie.

• toolkist
  • Niet online
Taatort schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:17:
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en begrijp je onzekerheid. Heb niet gelezen of er een CAO is. Hierbij mijn 'lessons learned'
- Teken geen vaststellingsovereenkomst als je niet exact begrijpt wat de gevolgen hiervan zijn
In het geval van een sociaal plan zijn er vaak ook mogelijkheden voor juridische ondersteuning die je dan kan declareren bij de werkgever.

• toolkist
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:49:
Blijft niet hangen in een sterfhuisconstructie. Je gaat er aan kapot ondanks dat het een paar knaken op kan leveren over een paar jaar.
Dat verschilt per persoon/functie natuurlijk.
Ik ben gewoon zowat tot het eind door blijven werken, kreeg meerdere keren een retentiebonus omdat ze me nog wel hard nodig hadden tot die tijd, en gewoon mooi aansluitend een nieuwe baan gevonden (en jaaaaaaren later werden we overgenomen door de partij waar ik eerder weg moest _/-\o_ ).
Was financieel een erg leuk jaar en qua werk ook zeker niet vervelend. Het kan dus best.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zoek je contract op, zoek de CAO die voor jouw bedrijf geldt en zoek een personeelsgids (als die er is), oftewel, zoek eerst alle juridische dingen op en lees die goed door. daar staat precies in welke regels er voor jou gelden en welke rechten en plichten er zijn, zowel voor jou als voor je werkgever.

Ga daarna pas nadenken over stap 2.

Bekijk ook je pensioenpapieren goed. als het kan, ga dan niet bij je werkgever weg vóór je pensioen in het nieuwe stelsel valt, want anders mis je misschien financiële compensatie (dat hangt van je leeftijd af) en krijg je later mogelijk minder pensioen uitgekeerd.
Pagina: 1