Ecotap backoffice stopt, gaat verder onder 50five

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:26
Vorig jaar heb ik van mijn werkgever een Ecotap laadpaal gekregen, geinstalleerd door Ecoleon. Het abonnement voor de backoffice staat op mijn naam en wordt verzorgd door Ecotap en daar ben ik tevreden over. Helaas een mail gekregen dat ze stoppen met backoffice voor thuislaadpalen van particulieren.

In de mail staat een link naar een formulier om aan te geven als je niet over wilt naar 50five. Aangezien ik her en der behoorlijke kritiek lees op 50five heb ik dat alvast gedaan. Nu moet ik op zoek naar een andere backoffice, mijn eerste voorkeur gaat uit naar Tap Electric of E-Flux Road, dat zijn volgens mij bekende namen. Bij Tap heb ik al wel een account en een laaddruppel (voor nood) want normaal gebruik ik natuurlijk de door de werkgever verstrekte laaddruppel van Travelcard. Meer argumenten dan dat heb ik nu nog niet, de komende weken zal ik me er verder in moeten verdiepen. Want ergens in november moet ik over zijn volgens mij en ik wil een zo gefundeerd mogelijke keuze maken.

Echter ben ik totaal onwetend hoe die overstap zal gaan, misschien zijn er mensen die in hetzelfde schuitje zitten of wellicht al meer ervaring hebben met zo'n overstap. Zullen we dit topic gebruiken om ervaringen uit te wisselen?

Alle reacties

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:01
Same story hier, wat is er zo slecht aan 50five?

• TweakerVincent
:(. Net reviews gelezen, niet best. Ik heb al akkoord gegeven, morgen maar akkoord annuleren als dat nog kan.

Wat raad je aan wbt laadpaal backoffie?

• 996
Nou ik durf nog niks aan te raden, heb zelf nog geen ervaring met andere backoffice en hoe zo'n overstap werk. De 2 die ik noem zijn redelijk bekend, en vind ik op Tweakers ook wel wat ervaringen mee....

Volgens mij betaal je wel maandelijke abonnementskosten bij E-Flux Road(€ 5,50) en niet bij Tap Electric. Als ik het goed lees kunnen beiden de zakelijke laadkosten verrekenen.

Koppelen Ecotap laadpaal aan E-FLux: https://help.e-flux.io/nl/articles/9148401-handleiding-ecotap

[ Voor 48% gewijzigd door 996 op 17-09-2026 22:59 ]

• TweakerVincent
996 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:49:
Nou ik durf nog niks aan te raden, heb zelf nog geen ervaring met andere backoffice en hoe zo'n overstap werk. De 2 die ik noem zijn redelijk bekend, en vind ik op Tweakers ook wel wat ervaringen mee....

Volgens mij betaal je wel maandelijke abonnementskosten bij E-Flux Road(€ 5,50) en niet bij Tap Electric. Als ik het goed lees kunnen beiden de zakelijke laadkosten verrekenen.

Koppelen Ecotap laadpaal aan E-FLux: https://help.e-flux.io/nl/articles/9148401-handleiding-ecotap
ik heb zojuist mijn overstap naar 50five geannuleerd, nu even uitzoeken welke wel ok is.

Ik heb geen leaseauto dus eigenlijk is een backoffice een beetje raar aangezien ik alles zelf betaal. Alleen voor ERE wel handig. Maar je moet wss wel een backoffice hebben om te kunnen laden met een dongle?

• Anoniempje39
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:48
50five regelt ook ERE certificaten. Onze prive lader is van New Motion, naar Shell, naar 50five gegaan 😅. Het werkt gelukkig wel nog allemaal. Is wel een rommelig bedrijf. Denk dat dit komt doordat ze allerlei providers overnemen.

• TweakerVincent
Anoniempje39 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:53:
50five regelt ook ERE certificaten. Onze prive lader is van New Motion, naar Shell, naar 50five gegaan 😅. Het werkt gelukkig wel nog allemaal. Is wel een rommelig bedrijf. Denk dat dit komt doordat ze allerlei providers overnemen.
Ik las dat de laadpaal soms opeens niet meer werkt en dat de helpdesk niet te bereiken is? Hoe ervaar jii dat?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 15:29

Croga

The Unreasonable Man

Ik zit hier al een paar jaar op E-Flux by Road (of eigenlijk; eerst op E-Flux, daarna is dat laatste er bij gekomen).
Er goede ervaring mee!

Ik heb eerst in de app van mijn laadpaal aan moeten geven dat ie extern gemanaged gaat worden door E-Flux. Daarna heb ik me bij E-Flux aangemeld. Ik heb ze vervolgens moeten bellen omdat onboarding voor mijn Easee paal nog niet automatisch mogelijk was. Via de telefoon de serienummers van mijn laadpalen door gegeven. Die konden ze vervolgens in hun systeem zien omdat die al door mijn paal doorgegeven waren. Daarna in hun backend de configuratie gedaan (één paal geconfigureerd zodat er alleen met mijn laadpassen geladen kan worden en niets kost, de andere paal de prijzen ingesteld. Nu kan ik zowel privé auto op de ene paal als zakelijke auto op de andere paal laden).

Een paar weken terug problemen met laadsessies. Heel goed door hen geholpen. Bleek later dat de problemen kwamen omdat ik een Homey flow nog actief had die de laadpalen uit zet zodra de opbrengst van de panelen te laag is en dat kapte de laadsessie hard af.

In de... even rekenen.... 4 jaar (met een jaar onderbreking) die ik bij ze zit nog nooit problemen gehad verder.

• TweakerVincent
Croga schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:02:
Ik zit hier al een paar jaar op E-Flux by Road (of eigenlijk; eerst op E-Flux, daarna is dat laatste er bij gekomen).
Er goede ervaring mee!

Ik heb eerst in de app van mijn laadpaal aan moeten geven dat ie extern gemanaged gaat worden door E-Flux. Daarna heb ik me bij E-Flux aangemeld. Ik heb ze vervolgens moeten bellen omdat onboarding voor mijn Easee paal nog niet automatisch mogelijk was. Via de telefoon de serienummers van mijn laadpalen door gegeven. Die konden ze vervolgens in hun systeem zien omdat die al door mijn paal doorgegeven waren. Daarna in hun backend de configuratie gedaan (één paal geconfigureerd zodat er alleen met mijn laadpassen geladen kan worden en niets kost, de andere paal de prijzen ingesteld. Nu kan ik zowel privé auto op de ene paal als zakelijke auto op de andere paal laden).

Een paar weken terug problemen met laadsessies. Heel goed door hen geholpen. Bleek later dat de problemen kwamen omdat ik een Homey flow nog actief had die de laadpalen uit zet zodra de opbrengst van de panelen te laag is en dat kapte de laadsessie hard af.

In de... even rekenen.... 4 jaar (met een jaar onderbreking) die ik bij ze zit nog nooit problemen gehad verder.
Zijn ze ook compatible met ecotap palen? Morgen eens bellen met ze :-). Tnz!

• 996
Heb me n.a.v. de post van @Croga wat verder verdiept in E Flux by Road, volgens mij een prima website. Er staat ook een handleiding om een Ecotap laadpaal aan je account bij E Flux toe te voegen. Dat stappenplan is me nog niet helemaal duidelijk

https://help.e-flux.io/nl/articles/9148401-handleiding-ecotap

Moet ik bijvoorbeeld zelf zo'n configuratiepaket bestellen? Gaat Ecotap dat dan voor mij installeren en wat kost dat?

Ik ga dus verder op onderzoek uit...
Toevoeging na een google zoektochtje (AI antwoord van Google):

Wanneer je overstapt van Ecotap naar het E-Flux by Road Platform, is het belangrijk om te weten dat je de instellingen van een Ecotap-laadpaal meestal niet zelf kunt aanpassen. [1]

Bij Ecotap zit de software vaak vergrendeld en kan het openmaken van de module om bijvoorbeeld een simkaart te wisselen de garantiezegel verbreken. De overstap wordt daarom via de klantenservice geregeld. [1]

Het stappenplan voor de overstap vanaf Ecotap
  1. Vraag Ecotap om de migratie: Stuur een e-mail naar service@ecotap.nl. Vermeld hierin het serienummer van je laadpaal en geef aan dat je de laadpaal wilt laten verbinden met het E-Flux by Road-platform. Ecotap zal de backend-configuratie (de OCPP-URL) dan op afstand of via een gecertificeerde procedure voor je omzetten. [1]
  2. Account aanmaken: Maak ondertussen alvast een account aan via de E-Flux by Road Registratie.

[1]
  3. Laadpaal registreren: Zodra Ecotap de verbinding heeft omgezet, log je in op je E-Flux dashboard. Ga naar Mijn locaties, kies Nieuw laadstation en voer het serienummer van je Ecotap-paal in om de registratie te voltooien. [1, 2]
  4. Huidige abonnement opzeggen: Vergeet niet om nadat de migratie is geslaagd je lopende laadpaalabonnement in het Ecotap Portaal op te zeggen om dubbele kosten te voorkomen. [1]

[ Voor 67% gewijzigd door 996 op 21-09-2026 22:26 ]

• TweakerVincent
996 schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:22:
Heb me n.a.v. de post van @Croga wat verder verdiept in E Flux by Road, volgens mij een prima website. Er staat ook een handleiding om een Ecotap laadpaal aan je account bij E Flux toe te voegen. Dat stappenplan is me nog niet helemaal duidelijk

https://help.e-flux.io/nl/articles/9148401-handleiding-ecotap

Moet ik bijvoorbeeld zelf zo'n configuratiepaket bestellen? Gaat Ecotap dat dan voor mij installeren en wat kost dat?

Ik ga dus verder op onderzoek uit...
Toevoeging na een google zoektochtje (AI antwoord van Google):

Wanneer je overstapt van Ecotap naar het E-Flux by Road Platform, is het belangrijk om te weten dat je de instellingen van een Ecotap-laadpaal meestal niet zelf kunt aanpassen. [1]

Bij Ecotap zit de software vaak vergrendeld en kan het openmaken van de module om bijvoorbeeld een simkaart te wisselen de garantiezegel verbreken. De overstap wordt daarom via de klantenservice geregeld. [1]

Het stappenplan voor de overstap vanaf Ecotap
  1. Vraag Ecotap om de migratie: Stuur een e-mail naar service@ecotap.nl. Vermeld hierin het serienummer van je laadpaal en geef aan dat je de laadpaal wilt laten verbinden met het E-Flux by Road-platform. Ecotap zal de backend-configuratie (de OCPP-URL) dan op afstand of via een gecertificeerde procedure voor je omzetten. [1]
  2. Account aanmaken: Maak ondertussen alvast een account aan via de E-Flux by Road Registratie.

[1]
  3. Laadpaal registreren: Zodra Ecotap de verbinding heeft omgezet, log je in op je E-Flux dashboard. Ga naar Mijn locaties, kies Nieuw laadstation en voer het serienummer van je Ecotap-paal in om de registratie te voltooien. [1, 2]
  4. Huidige abonnement opzeggen: Vergeet niet om nadat de migratie is geslaagd je lopende laadpaalabonnement in het Ecotap Portaal op te zeggen om dubbele kosten te voorkomen. [1]
Ik heb gebeld met ze en die guide klopt volgens de medewerker gaf idd aan dat een simkaart nodig is. Ik heb gemaild, maar kreeg net een mail terug dat het via de helpdesk tel nr moet.

Ik ben benieuwd wat het kost, wel irritant dat de maandelijkse kostene 6,95 euro zijn. best veel voor alleen het hosten van de paal

en volgens mij is ecotap niet echt snel met antwoorden op mails :( Heb vorige week een vraag ingediend, maar nog steeds geen antwoord.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:10
TweakerVincent schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb gebeld met ze en die guide klopt volgens de medewerker gaf idd aan dat een simkaart nodig is. Ik heb gemaild, maar kreeg net een mail terug dat het via de helpdesk tel nr moet.

Ik ben benieuwd wat het kost, wel irritant dat de maandelijkse kostene 6,95 euro zijn. best veel voor alleen het hosten van de paal

en volgens mij is ecotap niet echt snel met antwoorden op mails :( Heb vorige week een vraag ingediend, maar nog steeds geen antwoord.
Ik zit ook bij E-flux en dit maandbedrag is het waard. Ik heb onlangs een andere laadpaal gekocht en deze gemigreerd van de oude (Easee charge up) naar de nieuwe (Easee charge max).
Via de chat dit aangegeven, formulier ingevuld en de boel is netjes omgezet.
De support is gewoon super.

• TweakerVincent
tlpeter schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:32:
[...]

Ik zit ook bij E-flux en dit maandbedrag is het waard. Ik heb onlangs een andere laadpaal gekocht en deze gemigreerd van de oude (Easee charge up) naar de niewue (Easee charge max).
Via de chat dit aangegeven, formulier ingevuld en de boel is netjes omgezet.
De support is gewoon super.
top! Support vind ik erg belangrijk, echt geen zin om opeens niet te kunnen laden en geen contact te kunnen maken met de supportdesk. Ik heb de paal al 6 jaar, dan heb ik zowieso wss geen garantie meer. Lijkt me dat ik dan de simkaart wel zelf kan installeren?

• tlpeter
TweakerVincent schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:34:
[...]

top! Support vind ik erg belangrijk, echt geen zin om opeens niet te kunnen laden en geen contact te kunnen maken met de supportdesk. Ik heb de paal al 6 jaar, dan heb ik zowieso wss geen garantie meer. Lijkt me dat ik dan de simkaart wel zelf kan installeren?
Ik heb geen idee omdat ik de paal die jij gebruikt niet ken.

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:43
TweakerVincent schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:32:
[...]

ik heb zojuist mijn overstap naar 50five geannuleerd, nu even uitzoeken welke wel ok is.

Ik heb geen leaseauto dus eigenlijk is een backoffice een beetje raar aangezien ik alles zelf betaal. Alleen voor ERE wel handig. Maar je moet wss wel een backoffice hebben om te kunnen laden met een dongle?
Ik kan je https://peblar.com/nl/ van harte aanbevelen. Alles lekker in eigen beheer, werkt ook gewoon met ERE certificaten.

• TweakerVincent
sjorsjes schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:40:
[...]

Ik kan je https://peblar.com/nl/ van harte aanbevelen. Alles lekker in eigen beheer, werkt ook gewoon met ERE certificaten.
?

Ik wil geen nieuwe paal, alleen een nieuwe backoffice :)

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eerder al genoemd, ik zou voor Tap Electric gaan. Geen vaste kosten, je (werkgever) betaalt gewoon een fee per kWh, en je kan ook vrij eenvoudig onderscheid maken tussen zakelijk laden (en verrekenen) en privé (niet verrekenen) mocht je ooit een privé elektrische auto erbij krijgen.

Ik snap trouwens niet zo goed waarom je een simkaart nodig zou hebben voor welke oplossing dan ook. Heeft je laadpaal geen vaste netwerkaansluiting?

• TweakerVincent
BigSmurf schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:48:
Eerder al genoemd, ik zou voor Tap Electric gaan. Geen vaste kosten, je (werkgever) betaalt gewoon een fee per kWh, en je kan ook vrij eenvoudig onderscheid maken tussen zakelijk laden (en verrekenen) en privé (niet verrekenen) mocht je ooit een privé elektrische auto erbij krijgen.

Ik snap trouwens niet zo goed waarom je een simkaart nodig zou hebben voor welke oplossing dan ook. Heeft je laadpaal geen vaste netwerkaansluiting?
Ik heb een prive EV, dus fee lijkt me minder interessant. In mijn ecotap paal zit een sim kaart.

• tlpeter
TweakerVincent schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:49:
[...]

Ik heb een prive EV, dus fee lijkt me minder interessant. In mijn ecotap paal zit een sim kaart.
Waarom wil je dan een backoffice?

• TweakerVincent
tlpeter schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:07:
[...]

Waarom wil je dan een backoffice?
voor zover ik weet kan ik mijn paal niet zelf beheren? ook lastiger met ERE las ik

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 22-09-2026 11:20 ]

• 996
Ben gestart met een account aan te maken bij E Flux by Road, dat lukt prima. Volgens mij kan ik mijn laadpaal nog niet koppelen. Zonder dat er een nieuwe SIM-kaart in zit?

Hier kun je een sim kaart bestellen bij E Flux

https://www.e-flux.io/nl/formulieren/bestel-configuratiepakket

Op dat formulier moet ik een bedrijfsnaam invullen ?! Ik bestel als privé persoon?!

Vervolgens stuurde ik een mail (zoals in mijn post hierboven omschreven) naar service@ecotap.nl, helaas wordt dat mailadres niet meer beantwoord/ berichten niet gelezen, krijg ik als auto-reply....

[ Voor 46% gewijzigd door 996 op 22-09-2026 22:18 ]

• TweakerVincent
996 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:10:
Ben gestart met een account aan te maken bij E Flux by Road, dat lukt prima. Volgens mij kan ik mijn laadpaal nog niet koppelen. Zonder dat er een nieuwe SIM-kaart in zit?

Hier kun je een sim kaart bestellen bij E Flux

https://www.e-flux.io/nl/formulieren/bestel-configuratiepakket

Op dat formulier moet ik een bedrijfsnaam invullen ?! Ik bestel als privé persoon?!

Vervolgens stuurde ik een mail (zoals in mijn post hierboven omschreven) naar service@ecotap.nl, helaas wordt dat mailadres niet meer beantwoord/ berichten niet gelezen, krijg ik als auto-reply....
Nee klopt je moet bellen staat in die mail. En de helpdesk van ecotap weet niks en maakt een ticket aan. Niet echt handig dit :(

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

TweakerVincent schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:49:
[...]

Dan zet je hem op plug and charge en heb je nooit meer een backoffice nodig. Scheelt toch weer.

Wise enough to play the fool

• TweakerVincent
teacher schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:09:
[...]

Dan zet je hem op plug and charge en heb je nooit meer een backoffice nodig. Scheelt toch weer.
Kan je dan ERE ook gebruiken?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat niet, maar de rekensom ere opbrengst vs kosten backoffice moet je zelf even maken.

Wise enough to play the fool

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 13:11
Ik heb een laadpaal (Alfen Eve) zonder backoffice en kan prima ERE certificaten verhandelen (via Joulo).

• Anoniempje39
TweakerVincent schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:53:
[...]

Ik las dat de laadpaal soms opeens niet meer werkt en dat de helpdesk niet te bereiken is? Hoe ervaar jii dat?
Blijkbaar waren wij al een jaar over. Had dit niet eens in de gaten. Alles werkt nog en we hebben geen problemen ondervonden. Ik kwam erachter dat we over waren omdat ik de ERE certificaten wilde aanvragen. Paal staat op naam van bedrijf van mijn vrouw. Mijn vrouw is niet zo goed in administratie 😅

Toevoeging: onze paal heeft een simkaart. Alle gegevens gaan naar 50five en kan daar alles inzien (zelfs de app werkt). Ik betaal niks bij 50five. Zelfs de loadbalancer is gratis. Hier moest ik bij Shell en Newmotion wel een paar euro per maand voor betalen.

Ze pakken natuurlijk wel een deel van de opbrengst van mijn ERE certificaten. Ik ben gewoon voor gemak gegaan en via hun app aangevraagd. Hoefde alleen wat foto's te sturen en mijn energie contract te sturen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniempje39 op 27-09-2026 09:39 ]

• TweakerVincent
Anoniempje39 schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:34:
[...]

Blijkbaar waren wij al een jaar over. Had dit niet eens in de gaten. Alles werkt nog en we hebben geen problemen ondervonden. Ik kwam erachter dat we over waren omdat ik de ERE certificaten wilde aanvragen. Paal staat op naam van bedrijf van mijn vrouw. Mijn vrouw is niet zo goed in administratie 😅

Toevoeging: onze paal heeft een simkaart. Alle gegevens gaan naar 50five en kan daar alles inzien (zelfs de app werkt). Ik betaal niks bij 50five. Zelfs de loadbalancer is gratis. Hier moest ik bij Shell en Newmotion wel een paar euro per maand voor betalen.

Ze pakken natuurlijk wel een deel van de opbrengst van mijn ERE certificaten. Ik ben gewoon voor gemak gegaan en via hun app aangevraagd. Hoefde alleen wat foto's te sturen en mijn energie contract te sturen.
En werkt de klantenservice ook? Of nog nooit gebeld?

• Anoniempje39
TweakerVincent schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:51:
[...]

En werkt de klantenservice ook? Of nog nooit gebeld?
Nooit gebeld, wel gemaild. Kreeg gewoon netjes een mail terug. Ik heb verder weinig ervaring met 50five. Het werkt voor mij en ik had helaas geen andere keuze. Zo lang die paal het maar doet. ;)

• TweakerVincent
@996 heb jij al een update? Simkaart besteld?

• 996
TweakerVincent schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:19:
@996 heb jij al een update? Simkaart besteld?
Nee nog niet besteld, heb namelijk van Ecotap nog geen duidelijk antwoord dat zij dan de SIM kaart voor mij willen plaatsen en wat dat kost....dat wil ik wel eerst duidelijk hebben voor mezelf.

• TweakerVincent
996 schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:30:
[...]

Nee nog niet besteld, heb namelijk van Ecotap nog geen duidelijk antwoord dat zij dan de SIM kaart voor mij willen plaatsen en wat dat kost....dat wil ik wel eerst duidelijk hebben voor mezelf.
Ok, ik heb een soortgelijke vraag gesteld, maar contact met ecotap schiet niet op. Mijn annulering gan 50five hebben ze wel verwerkt (kreeg na 14 dagen antwoord)

• 996
Ik heb nog geen annulering ontvangen, ik laat het weten zodra ik meer info krijg....

• TweakerVincent
996 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:53:
Ik heb nog geen annulering ontvangen, ik laat het weten zodra ik meer info krijg....
Ik heb net gebeld met ecotap omdat ik maar niks hoorde. De medewerker gaf aan dat de andere partij zelf de simkaart mag installeren. Beetje vreemd want eerst mocht dat niet? Heb jij andere info gekregen ondertussen?

• 996
Nee het is een vervelend iets. Stilte vanuit ecotap de overstap wordt ons niet makkelijk gemaakt

De handleiding van Flux zegt dat je wel een monteur van ecotap dit moet laten doen.

• TweakerVincent
996 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:34:
Nee het is een vervelend iets. Stilte vanuit ecotap de overstap wordt ons niet makkelijk gemaakt

De handleiding van Flux zegt dat je wel een monteur van ecotap dit moet laten doen.
ik heb het idee dat de 1e lijns weinig hiervan afweten. Vervelend dat ze geen mensen kunnen doorverbinden naar de backoffice. Schiet niet op zo
Pagina: 1