• couchsniffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:45
Inmiddels staat er bij ons een thuisbatterij met 24V LiFePO4 accu, die nooit helemaal leeg gaat.
En vroeg ik me af er mooie oplossingen zijn voor een centrale DC-architectuur in de meterkast.
Het lijkt mij dat je wat conversie verliezen kunt voorkomen en het scheelt stekkerblokken zooi.

Zelf heb ik dit rijtje in de meterkast:
19V - Nuc met Home Assistant
12V - Synology NAS, FRITZ!Box, Switch, Delta glasvezel kastje
5V - Ikea/Intergas/Tado/Somfy IOT kastjes

Wat buck converters en de goeie stekkers bij elkaar zoeken, kastje er om en klaar kees.
Nog goede ideeen van medetweakers? Of weet iemand betaalbare kant en klaar oplossingen?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:24
Ik zou het niet doen. Blijf bij bestaande standaarden, zoals 230V voeding. Dan is alles, denk o.a. aan beveiliging, al in orde. Je wil geen kortsluiting met een accu veroorzaken. (In je meterkast)

Je voegt (nieuwe) complexiteit toe. En in een meterkast, wat in feite één groot veiligheidsinstrument is, zou ik dat niet doen.

Maar dit is slechts mijn mening.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het scheelt dat steeds meer van die apparatuur te voeden is middels USB-C (al dan niet met PD). Dus een mooie (en veilige) optie zou zijn dat thuisbatterijfabrikanten die accusystemen gaan voorzien van een of meer potente USB-C PD poortjes die vanaf het DC gedeelte worden gevoed.

De vraag is alleen of de doelgroep daarvoor dusdanig is dat dat de moeite waard is voor die fabrikanten.

Alleen heb je daar natuurlijk niets aan als je al een accu hebt. En sowieso gaan de ontwikkelingen qua USB laadstandaarden (en de apparaten die je op je accu aan wilt sluiten) natuurlijk relatief snel, terwijl je zo'n thuisbatterij toch wel voor een wat langere periode aanschaft. Dus vanuit dat opzicht zou een losse module handiger zijn.

Je hebt natuurlijk wel mobiele powerstations met USB-C PD poorten die ook beschikken over een DC laad-ingang. Al weet ik niet hoe geschikt die zijn om meer permanent in te bouwen in zo'n setup. Volgens mij kunnen die ook niet altijd tegelijk laden en stroom leveren.

Wat je je misschien allereerst moet afvragen is hoeveel winst je daar nu daadwerkelijk mee gaat boeken? Moderne USB-C PD adapters zitten al rond de 90% efficiëntie: review: Elf USB-C-laders van 140 watt - Zodat je alles tegelijk kunt opladen

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Hoeveel kWh denk je uit dit DC circuit te halen?

En hoeveel kWh omzet verlies denk je daarop te kunnen besparen…

Ik ben zo pessimistisch dat ik het niet eens aan de dichtstbijzijnde nvidia chip voorleg ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• couchsniffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:45
:*) Dank voor de reacties.

@Skynett in mijn optiek is het juist minder complex, 24VDC/12VDC vs 220VAC/12VDC, geen grote adapters in een stekkerblok. Een zekering in de leiding naar de accu, voorkomt overstroom. Verder zit er een BMS in de accu die ook kortsluiting afvangt.

@Orion84 en @Ronald Ja, rendement en ROI zijn een heikel punt. 20W x 24h zal nooit veel besparing opleveren. Maar volgens mij heb ik de meeste onderdelen wel in huis, dus hobbyproject, nu nog de motivatie vinden om het in elkaar te zetten. :+

De hele reeks adapters in een groot stekkerblok wat ik overal zie, ben ik wat allergisch voor.
Lijkt me toch dat er in de toekomst wel iets komt, waarschijnlijk iets met USB-C. En dan lijkt me het ook logisch dat je die op een thuisaccu aansluit.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Leuk project. Maar je accu zou ik niks van verwachten, deze levert zoveel stroom dat je printplaatje gewoon verdampt. Dus zo dicht mogelijk op de batterij afzekeren met een glas of zandzekering met een laag vermogen rated voor DC.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02:02
Ah een klasssiek gevalletje: ik heb al een oplossing, ik zoek er alleen nog een probleem bij... ;)

Houd het simpel, laat al dat spul gewoon voeden via 220. Voor de verliezen van 2x een conversie hoef je het niet te doen en terugverdienen ga je het al helemaal niet als je het een beetje fatsoenlijk en veilig wilt bouwen.

Als je perse met 24vdc aan de knutsel wil: koop een camper of kampeerbusje en ga daar lekker aan de hobby om die te automatiseren. Huishoud accu erin, zonnepaneeltjes erop en gaan.

Dit heeft mi geen toegevoegde waarde thuis. (En ps als je ooit je accu moet vervangen/kapot/toch leeg oid - wat ook zeker een keer gaat gebeuren - werkt al je dc spul ook even niet).

[ Voor 10% gewijzigd door kwibox op 17-09-2026 23:47 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Jim423 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:47:
Leuk project. Maar je accu zou ik niks van verwachten, deze levert zoveel stroom dat je printplaatje gewoon verdampt. Dus zo dicht mogelijk op de batterij afzekeren met een glas of zandzekering met een laag vermogen rated voor DC.
Spanning krijg je toegediend als een fois gras eend…

Stroom is hetgeen je wel controle over hebt, de bron kan daar niet in dwingen.

Jouw huis heeft kortstondig (milliseconden) >1000A beschikbaar… maar dat gebeurt niet… en het is niet de zekering die voorkomt dat dat gebeurd, de zekering stopt het nadat het gebeurd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1