Vraag

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:04
Ik wil een aantal airco's laten plaatsen. Ik twijfel nog tussen de Daikin Stylish en MHI SRK-ZSX series waarbij ik meer neig naar de Daikin, vanwege het design en afmeting binnenunit.

Ik heb me voor de slaapkamers 2,5kW laten adviseren, omdat 3,5 teveel zou pendelen.

Omdat het huis volledig op de schop gaat en nog verbouwd en gestuct zal worden, wil ik ivm het leidingwerk, plaatsing van de binnen- en buitenunit op tijd bij zijn, zodat ik eventueel nog kan breken.

Onlangs gaf een installateur aan dat ze geen leidingwerk in de muren willen leggen, omdat leidingen op den duur condenseren en dit heeft invloed op eventueel stucwerk en als ik er om wat voor reden dan ook er een keer bij moet, de muur opengebroken moeten worden. Ben dus ook erg benieuwd hoe jullie dit opgelost/weggewerkt hebben? Ik zie het namelijk niet zitten dat ik op veel plekken met een koof werk.

Om te voorkomen dat ik een heel buitenunitpark op het platte dak heb,zal ik voor multisplit units (moeten) gaan.

*Rode blokken zijn de binnenunits.
Begane grond: Achterzijde 5kW - Voorzijde 3,5kW
Slaapkamers + Zolder = 2,5kW

*Blauwe blok (unit) = Begane grond aan de voorzijde van de woning. Wil het liefst geen unit naast de voordeur hebben.

*Gele blok (unit) = Dmv muurbeugels een paar cm van het platte dak op de uitbouw tegen de achtergevel. Eventueel plaatsen naast de groene unit ivm zoemend geluid onder de slaapkamerraam

*Groene blok (unit) = Dmv muurbeugels een paar cm van het platte dak op de uitbouw tegen de zijgevel.

Wensen: Zoveel mogelijk uit zicht.

Vragen om advies:
- Hoeveel multisplit buitenunits voor een gezonde verdeling binnenunits/draaien vd buitenunit.
- Beste locatie voor de buitenunits
- Welke binnenunit op welke buitenunit aansluiten
- Leidingwerk wel/niet in de muren verwerken (zie opmerking hierboven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csMgX4kd2WcrorpYDXvABPQLEB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmlDqsB4Ik87chE1K6lxJz26.png?f=fotoalbum_large
Ik zou graag jullie adviezen omtrent de plaatsing, leidingwerk willen vragen, zodat mee kan nemen wanneer ze voor een offerte langskomen.
Ik heb de situatie zo duidelijk mogelijk geprobeerd te visualiseren. Hoop dat dit duidelijk is.

Dus brand maar los :-)

Alle reacties

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:27

fxs81

Julianadorp

Geen verstand van het leidingwerk maar check even of de buitenunit aan de voorgevel ook vergunningsvrij is, als het aan de voorkant van je woning zit heb je 9 van de 10 keer een vergunning nodig. Scheelt veel ergernis, niet fijn als je hem van de gemeente weer weg moet halen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Eskiya
fxs81 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:07:
Geen verstand van het leidingwerk maar check even of de buitenunit aan de voorgevel ook vergunningsvrij is, als het aan de voorkant van je woning zit heb je 9 van de 10 keer een vergunning nodig. Scheelt veel ergernis, niet fijn als je hem van de gemeente weer weg moet halen.
Volgens de gemeente heb ik voor de kleinste scheet al een vergunning nodig. Ik zit ook vanwege een andere bouwvergunning in de clinch met de gemeente. Heb ze op z'n zachtst vriendelijk meegedeeld dat, dat de laatste vergunning van mij is geweest en als ze er problemen mee hebben ze in het kader van het gelijkheidsbeginsel in de Awb de rest van de wijk ook maar eens moeten benadelen. :+ Toch bedankt voor het meedenken _/-\o_

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ook geen verstand van het leidingwerk, maar check even op Informatiepunt Leefomgeving of je qua geluid wel uitkomt richting de buren. Er staat daar ook een verwijzing naar de rekentool die je kunt gebruiken: Link

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:29
hoe ga je dit qua geluidseisen goed krijgen? Er staan geen maten op je tekening, maar Geel en Blauw lijken me veel te dicht in de buurt van de erfgrens te staan. Zie ook dit topic:
Het grote geluidseisen airco en wp topic

Als je toch de hele hut op de schop gooit is het misschien een mooi moment om een warmtepomp-installatie inclusief condenserend koelende fancoils te installeren? Ik vindt de afwerking van zo'n FCU een heel stuk netter dan een de gemiddelde airco-binnenunit. Je hebt ook meer keus in types.

• Yaksa
  • Nu online
Eskiya schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:13:
[...]Volgens de gemeente heb ik voor de kleinste scheet al een vergunning nodig. Ik zit ook vanwege een andere bouwvergunning in de clinch met de gemeente. Heb ze op z'n zachtst vriendelijk meegedeeld dat, dat de laatste vergunning van mij is geweest en als ze er problemen mee hebben ze in het kader van het gelijkheidsbeginsel in de Awb de rest van de wijk ook maar eens moeten benadelen. :+ Toch bedankt voor het meedenken _/-\o_
Het gelijkheidsbeginsel gaat niet meer op als in de loop der jaren de wet wijzigt.
Zo hoeven bestaande warmtepompen van voor 2021 niet aan de strengere geluidseisen van heden ten dage te voldoen. En dan kun je hoog en laag springen, maar wanneer een buurman (misschien wel terecht) gaat klagen over het te hoge geluidsniveau van jouw nieuw geplaatste warmtepomp dan loop je het risico dat je de installatie moet verwijderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Eskiya
Yaksa schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:14:
Ook geen verstand van het leidingwerk, maar check even op Informatiepunt Leefomgeving of je qua geluid wel uitkomt richting de buren. Er staat daar ook een verwijzing naar de rekentool die je kunt gebruiken: Link
Ik heb een hoekwoning, tussen mij en de buren ligt een openbaar pad. Achter ons is een parkeerterrein voor de woningen achter ons....Eerlijk gezegd zie ik het boom door het bos niet meer door alle regels. :?

• Eskiya
Yaksa schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:18:
[...]

Het gelijkheidsbeginsel gaat niet meer op als in de loop der jaren de wet wijzigt.
Zo hoeven bestaande warmtepompen van voor 2021 niet aan de strengere geluidseisen van heden ten dage te voldoen. En dan kun je hoog en laag springen, maar wanneer een buurman (misschien wel terecht) gaat klagen over het te hoge geluidsniveau van jouw nieuw geplaatste warmtepomp dan loop je het risico dat je de installatie moet verwijderen.
Bedoelde eigenlijk de plaatsing van een buitenunit an sich...Zelfs voor rolluikens schijn ik een vergunning te moeten aanvragen volgens de lieftallige mevrouw aan de gemeentebalie....Nou ik kan je vertellen dat ik in de gemeentelijke bekendmakingen nog geen rolluik aanvraag heb zien langskomen. Terwijl men volop rolluiken heeft laten plaatsen.

• Yaksa
  • Nu online
Eskiya schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:20:
[...]Ik heb een hoekwoning, tussen mij en de buren ligt een openbaar pad. Achter ons is een parkeerterrein voor de woningen achter ons....Eerlijk gezegd zie ik het boom door het bos niet meer door alle regels. :?
Dan vraag je installateur die de warmtepomp gaat plaatsen of hij de berekening wil doen en de formulieren omtrent het geluid wil invullen. Dan neemt hij de verantwoordelijkheid qua geluid van jou over en ben je op dat gebied gedekt. Dergelijke installateurs zijn duurder maar wel betrouwbaarder.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:27

fxs81

Julianadorp

Dat maakt het lastig idd, alle regeltjes tegenwoordig al zijn ze er vaak voor een reden zijn er net zoveel die kant noch wal raken. Hier hangt de buitenunit op het balkon op de 1e verdieping aan de voorkant van de woning, omdat het op het balkon is valt dit volgens de regeltjes binnen de woning en heb ik geen vergunning nodig, de binnenunit hangt in de woonkamer. Gelukkig een stille unit (zie onderschrift) dus de buren hebben er gelukkig geen last van. Heb ze na een paar weken gevraagd of ze last hadden van de airco en toen bleek dat ze niet wisten dat ik er 1 had, de buitenunit hangt precies uit het zicht dus het enige wat er te zien is is een kort koofje naar beneden toe.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Eskiya
Yaksa schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:24:
[...]

Dan vraag je installateur die de warmtepomp gaat plaatsen of hij de berekening wil doen en de formulieren omtrent het geluid wil invullen. Dan neemt hij de verantwoordelijkheid qua geluid van jou over en ben je op dat gebied gedekt. Dergelijke installateurs zijn duurder maar wel betrouwbaarder.
Omdat ik me nu pas serieus verdiep in de wereld van de airco's en warmtepompen is dit (ook) nieuw voor mij. Snel even gegoogled en kwam ik geluidslabel en geluidcheck tegen. Is de berekening van deze partij ook valide? en wat kan ik met zo'n onderzoekbewijs? Ik wil namelijk ook nog een (Vaillant of Bosch-Nefit) WP op het dak van de garage naast de zijgevel plaatsen. Bij 1 van de andere vergunningsaanvragen stond de gemeente erop om de unit aan de achterkant van de woning te plaatsen maar dit wil ik niet omdat ik dat daar ga gebruiken voor panelen. (Zuiden)

• Eskiya
Ik kan wel een boek wijden aan mijn debacle met de gemeente. Ik neem jullie opmerkingen mee en moet me daar maar eens in verdiepen. Los van die opmerkingen wil ik graag nog steeds advies over de situatie :-)

@T_knoop fancoils? niet eerder van gehoord....zucht....dacht ik er over was en dan kom jij weer met iets uit de hoge hoed....Ga ik me ook in verdiepen.
Pagina: 1