Medion P17607 laptop - Touchpad wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Profiler
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 22:21
Mijn vraag:
Het touchpad op mijn Medion P17607 werkt na de upgrade van Windows 10 naar Windows 11 (dit 1,5 jaar geleden al doorgevoerd) niet meer en het touchpad wordt ook niet meer hardware-matig herkend in apparatenbeheer of waar dan ook. Er is ook geen herkenning tijdens de Medion Service-App check. Het touchpad heeft vroeger in Windows 10 altijd goed gefunctioneerd. Ik heb zo'n beetje alle mogelijke oplossingen doorlopen (o.a. instellingen, drivers, tips) die op internet en via AI aangedragen worden, maar helaas zonder resultaat: het touchpad wordt helemaal niet meer herkend door Windows 11. Daarom de vraag binnen dit forum: heeft iemand de gouden tip ?

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:49
Heb je al geprobeerd met een linux live-cd? Dan weet je meteen of het aan het touchpad ligt of aan Windows.

Pak bijvoorbeeld Linux Mint, zet het met Rufus op een usb-stick, en laat je computer opstarten vanaf de stick.

Als het dan nog steeds niet werkt, vermoed ik dat het touchpad defect is.
Werkt het wel, dan ligt het aan Windows.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 19:12
Staan de drivers toevallig niet onder de optionele updates in W11?

• Profiler
Optionele updates W11 gecheckt: 0 beschikbaar.

Overigens heeft mijn broer exact dezelfde laptop (hebben we tegelijkertijd aangeschaft), heeft indertijd ook een upgrade van W10 naar W11 doorlopen en bij navraag blijkt dat ook zijn laptop hetzelfde touchpad probleem heeft als mijn laptop: Het touchpad lijkt hardware-matig niet (meer) aanwezig, geen enkele verwijzing te vinden binnen W11. Heel vreemd en het lijkt me toch sterk dat door een upgrade van W10 naar W11 bij twee dezelfde laptops de touchpads defect geraakt zouden kunnen zijn.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57
LievenD schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:01:
Heb je al geprobeerd met een linux live-cd? Dan weet je meteen of het aan het touchpad ligt of aan Windows
Inderdaad , test het eens met een Linux of WinPE USB.
Profiler schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:48:
Overigens heeft mijn broer exact dezelfde laptop (hebben we tegelijkertijd aangeschaft), heeft indertijd ook een upgrade van W10 naar W11 doorlopen en bij navraag blijkt dat ook zijn laptop hetzelfde touchpad probleem heeft als mijn laptop: Het touchpad lijkt hardware-matig niet (meer) aanwezig, geen enkele verwijzing te vinden binnen W11. Heel vreemd en het lijkt me toch sterk dat door een upgrade van W10 naar W11 bij twee dezelfde laptops de touchpads defect geraakt zouden kunnen zijn.
Dit was toch geen schone installatie van Windows 11 maar een upgrade?
Dat bij veel nieuwe laptops het touchpad niet werkt/zichtbaar is zonder specifieke drivers kom ik ook wel vaker tegen.
Dan heb je bijvoorbeeld bij een standaard Windows Installatie USB ook geen touchpad zonder extra drivers.
Meestal gaat het dan om de Serial IO I2C touchpad driver
Daar zijn nog wel eens installatie/configuratie problemen mee.
Staan er geen verborgen meldingen bij de USB/input(HID) apparaten in apparaatbeheer?
Sommige laptops hebben een bios optie om het touchpad om te schakelen tussen basic of geavanceerd waarbij je dus die extra drivers nodig hebt.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sus

is druk :+

Even vanaf de medion-website het driverpack downloaden en installeren; tis een van de inteldrivers die je nodig hebt. Heb dit al diverse keren gehad - met diverse merken laptops overigens

• Profiler
Driverpack gedownload. In het rijtje met drivers staat o.a. "Intel Touchpad" met daarin 3 bestanden, resp.: iaPreciseTouch.cat / iaPreciseTouch.inf / en iaPreciseTouch.sys. Waar moeten deze bestanden geplaatst worden of hoe kan ik deze driver installeren ?

Ik zie een beetje op tegen het opstarten van bijv. Linux Mint via usbstick op mijn Medion laptop ( om te checken of het touchpad dan werkt) . Op een totaal ander pc--systeem werd daardoor een dual-boot aangemaakt en dat wil ik niet.

• Profiler
Aanvullende info: de Bios laat geen enkele verwijzing zien naar Touchpad instellingen. En binnen apparatenbeheer /systeemapparaten zie ik geen: Serial IO I2C touchpad driver, wel iets wat er op lijkt: Intel(R) Serial IO GPIO Host Controller - INT34BB

• Profiler
Of zou ik via deze link iets moeten downloaden ? : https://www.intel.com/content/www/us/en/download-center/home.html

• Profiler
Als ik daar zoek op serial io is het volgende downloadable bij Intel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD7KdUHcPzcqd_DJCyOVhGCYpjw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dbfzQFkQy1gB6bGkzspvRsWE.jpg?f=user_large
Pagina: 1