Vraag

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik zit nu een paar jaar bij Zonneplan met dynamische energietarieven. We hebben handvol zonnepanelen op het zuidwesten, twee elektrische auto's en koken en verwarmen op gas. Daar hoort voor het afgelopen jaar een energieverbruik van ~7200kWh (tegen gemiddeld 20ct/kWh) en 850m³ gas (gemiddeld €1,28/m³). De zonnepanelen hebben ongeveer 1600kWh opgeleverd waarvan we 50% zelf verbruikt hebben, dus netto 800kWh teruggeleverd.
Voor dit alles hadden we een maandbedrag van €240 ingesteld.

Nu hebben we de afrekening gehad voor de afgelopen 12 maanden en moesten €200 bijbetalen. Helemaal prima, schouderklopje voor mezelf want ondanks de variabele kosten van het rijden met twee auto's zat ik met mijn schatting er nog geen 10% naast :)

Bij de jaarafrekening hoort ook een nieuw maandbedrag en hiervoor kwam Zonneplan op maarliefst €420. Hun reden? Salderen stopt, netbelasting gaat omhoog (met twee tientjes), mijn verbruik was (iets) hoger dan van tevoren opgegeven en ze houden rekening met de verwachte energieprijzen. En verder een algemene uitleg:
Het stoppen met salderen is peanuts. Zelfs als ik volgend jaar geen cent meer krijg voor de teruggeleverde 800kWh en ik het later zelf moet inkopen hebben we het over een paar honderd euro op jaarbasis. De gasprijzen zullen komende winter wel pet zijn dus daar zitten ook wat meer kosten. Maar waar komt de rest vandaan? Ben ik nu gek?
Heeft iemand een idee waarom een verwacht jaarverbruik van 8000kWh en 850m³ ineens (12x420) €5040 moet kosten?

Ik kan het voorgestelde maandbedrag met maximaal 25% bijstellen, wat ik ook gedaan heb. Maar €315 per maand vind ik nog steeds best gortig voor het verwachte verbruik.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Alle reacties

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:20
Denk dat ze nieuwe collega's vanuit de ANWB hebben gehad. Die deden dat ook. Bij mij ging het maandbedrag 1300% (geen typefout) omhoog. Maar ik zou ze gewoon bellen en het handmatig laten aanpassen. Jij bent baas over je maandbedrag. Voor voorfinanciering gaan ze maar met een bank praten.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
Waarom doe je dat dan zo. Je hebt een vast maandbedrag bij Zonneplan. Ik heb iedere maand een ander bedrag. Betaal ik even iets te veel wordt dat de volgende maand al weer verrekend.
Dat heeft nadelen, want ik januari betaal ik veel meer dan in juli.
Bankje spelen (of spaarbankje) is er voor mij niet bij. De voorschotbedragen zijn op enkele tientjes na precies goed.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Gerardus1956 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:28:
Waarom doe je dat dan zo. Je hebt een vast maandbedrag bij Zonneplan. Ik heb iedere maand een ander bedrag.
Dat is vast prima als je in je eentje woont, genoeg verdient voor een maandelijkse buffer en ook maar één bankrekening hebt waar alle inkomsten op gestort worden. Maar wat super onpraktisch is als je samenwoont en de vaste lasten van een gezamelijke bankrekening worden afgeschreven, waar iedere maand automatisch een x bedrag naar over wordt gemaakt. Dan is wat meer continuiteit in de afschrijvingen wel zo prettig.

🖥️ | 🏎️ | 🚙