Extra RAM geheugen toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment 16GB RAM geheugen maar ik merk dat het op dit moment tegen de 90% aan zit tijdens het gamen. Ik heb nu de Kingston KF3200C16D4/8GX 3200 2x 8GB.

200euro zou voldoende moeten zijn volgens mij als de max. Ik wil niet al te duur doen maar als dat beter is prima.

Kingston DDR4 FURY Beast 1x8GB 3200 KF432C16BB/8 Geheugenmodule (90,- per stuk) zie ik op dit moment als hetzelfde merk alleen volgens mij hoeft het niet exact hetzelfde merk en type te zijn? Hiervoor heb ik de kennis niet echt vandaar dat ik jullie hulp vraag!

Ik zag dan ook deze als alternatief G.Skill Aegis 8 GB DDR4-3200 CL16 gaat dit werken samen dat weet ik niet dus niet maar iets goedkoper per stuk 70,-.

Verder zie ik zoveel soorten dat ik geen idee heb wat hierbij mogelijk is!

Moederbord: Micro-Star International Co. Ltd. Z490-A PRO (MS-7C75) (U3E1)

Processor: Intel Core i5 @ 2.60GHz

Hopelijk is dit informatie voor jullie om bij hierbij te kunnen adviseren!

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Je kan mix and matchen, maar wel met een aantal beperkingen...
je kan je geheugen niet sneller laten lopen (of faster timen) dan het sloomste setje wat je erin hebt zitten.
Meestal wordt de 1e bank uitgelezen om in de BIOS de geheugen timings aan te bieden.
Je kan natuurlijk maar 1 timing voor alle bankjes zetten.

Wat in de praktijk vaak gebeurt is dat je geheugen later uitbreidt met een nieuw setje wat sneller is dan je bestaande setje.
Omdat je bestaande setje (kwa timings) in de BIOS wordt aangeboden, kan het nieuwere setje vaak wel werken op de langzamere timings van je oude setje.

Gezien je oude setje 3200 CL16 is, zou ik minimaal uitbreiden met een ander setje wat ook 3200 CL16 is (of sneller)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
GarBaGe schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:15:
Je kan mix and matchen, maar wel met een aantal beperkingen...
je kan je geheugen niet sneller laten lopen (of faster timen) dan het sloomste setje wat je erin hebt zitten.
Meestal wordt de 1e bank uitgelezen om in de BIOS de geheugen timings aan te bieden.
Je kan natuurlijk maar 1 timing voor alle bankjes zetten.

Wat in de praktijk vaak gebeurt is dat je geheugen later uitbreidt met een nieuw setje wat sneller is dan je bestaande setje.
Omdat je bestaande setje (kwa timings) in de BIOS wordt aangeboden, kan het nieuwere setje vaak wel werken op de langzamere timings van je oude setje.

Gezien je oude setje 3200 CL16 is, zou ik minimaal uitbreiden met een ander setje wat ook 3200 CL16 is (of sneller)
Ik kan zeggen duidelijk maar ik denk dat ik je begrijp! Dus de benoemde optie's is dan mogelijk om toe te voegen? Die zijn allebei ook 3200 CL16 als ik het goed lees?

Dus als ik het optimale zou willen kiezen is het eigenlijk beter om 2x 16GB nieuw te gaan kopen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
llovesoccerx7 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:22:
....
Dus als ik het optimale zou willen kiezen is het eigenlijk beter om 2x 16GB nieuw te gaan kopen?
In theorie kan 2x16GB iets stabieler zijn dan 4x8GB.
Bij 4 bankjes moet de geheugencontroller (in je CPU) meer moeite doen om de signalen stabiel te houden voor alle 4 de bankjes.
In de praktijk, als je geen extreme memory overclocking timings gebruikt, denk ik eigenlijk dat je het verschil NIET gaat merken.

Er bestaat een hele kleine kans dat 4x8GB 3200 niet stabiel wil draaien op 3200, maar wellicht wel op 1 stapje lager.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD