Vraag

• Dr stone
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 13:56
Mijn vraag
Ik ben begonnen met een eigen elektronenbuis telfoon te bouwen. ik wil een primitive telefoon bouwen zoals in de anime Dr. Stone. Maar weet niet veel over radio golven en elektronenbuizen

Hardware Ik wil echte elektronenbuizen gaan gebruiken voor de buizen telefoon.

Onderdelen Ik moet alles nog aanschaffen of verzamelen.

Ervaring Ik kan solderen maar hoe een buis werkt is nieuw voor mij.

Beste antwoord (via Dr stone op 17-09-2026 13:46)

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je zoekt naar buizen telefoons vind ik niks, weet niet of een telefoon een buis kan gebruiken. Kan mij voorstellen dat een telefoon met een vaste lijn niet echt een versterker nodig heeft.

Maar ik was wel benieuwd hoe dat ding in de anime Dr. Stone eruit ziet en daar kon ik wel iets van vinden. Dat lijkt mij op zendapparatuur, maar dan een soort van een oude variant met inderdaad buizen.

Volgens mij werken buizen op hoge spanning en om de werking van een buis te begrijpen zijn er diy websites te vinden als het gaat om buizenversterkers.

AL lijkt dit er ook op uit Dr Stone: https://www.circuitsonline.net/forum/view/86855

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Alle reacties

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoi, ik heb geen snars verstand van "elekronenbuizen" maar als ik jou was zou ik je post even gaan aanpassen want ik zie nu nergens een duidelijke vraag staan.

Er zijn hier zat mensen die jou eventueel kunnen en willen helpen maar dat valt of staat met een beter verhaal dan dat je nu neerpent.

Zoek je een compleet bouwpakket voor zo'n telefoon? Moet iemand een BOM maken voor je? Wil je uitleg over "hoe een buis werkt"?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • Beste antwoord

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je zoekt naar buizen telefoons vind ik niks, weet niet of een telefoon een buis kan gebruiken. Kan mij voorstellen dat een telefoon met een vaste lijn niet echt een versterker nodig heeft.

Maar ik was wel benieuwd hoe dat ding in de anime Dr. Stone eruit ziet en daar kon ik wel iets van vinden. Dat lijkt mij op zendapparatuur, maar dan een soort van een oude variant met inderdaad buizen.

Volgens mij werken buizen op hoge spanning en om de werking van een buis te begrijpen zijn er diy websites te vinden als het gaat om buizenversterkers.

AL lijkt dit er ook op uit Dr Stone: https://www.circuitsonline.net/forum/view/86855

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lijkt mij geen goed plan.... je hebt inderdaad te maken met hoge spanningen.
In de basis heb je een microfoonversterker en een hoofdtelefoon versterker nodig waar je vast wel wat buizenschema's voor kunt vinden.

Maar je moet toch iets van een tone coder hebben om te bellen, gaat bij elkaar een flinke opstelling worden. Misschien een beter idee om gewoon alleen uiterlijk zo'n telefoon te maken (ook vanwege je zeer gebrekkige kennis) met aan de binnenkant een moderne telefoon? Dan hoef je alleen wat buizen te laten gloeien.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@Dr stone vergeet het; dit gaat nergens heen. Wat jij in een stripverhaal hebt gelezen is ook daadwerkelijk beperkt tot die context: fantasie.

Even Googlen levert op dat in de strip die je aanhaalt een telefoon (d.w.z. smartphone) wordt gebouwd met behulp van "een" elektronenbuis. Dat is geen betekenisvol/realistisch gegeven.

Een eletronenbuis kun je vergelijken met een transistor. In een gemiddelde smartphone gaan een paar honderd miljoen transistoren. Een smartphone op basis van enkel elektronenbuizen zou de omvang hebben van een forse stad met het energieverbruik van pakweg het hele land.

Je zou twee opties kunnen overwegen, maar dit schrijvend, weet ik dat dit hypothetisch is omdat de kans dat je daadwerkelijk dit project ten uitvoer gaat brengen praktisch nihil is. Maar toch.

1: Neem een bestaande smartphone/telefoon en voeg ergens, op een logisch punt, een schakeling met een elektronenbuis toe. Als je dit functioneel wilt houden, dan zou je kunnen denken aan de koptelefoonuitgang waarop je een versterkertje aansluit, waarbij je de voorversterker uitvoert m.b.t. een buisje, bv. een ECC81 o.i.d. Dat heeft uiteraard geen enkel praktisch nut, het levert een koelkast van een apparaat op en de prestaties zijn op alle punten inferieur aan de telefoon zoals je ermee begon, maar je hebt wel iets waar een buis in zit en waarbij die buis ook nog 'iets' doet (zij het niet erg goed, efficiënt of van toegevoegde waarde).

De technische uitdaging is behoorlijk fors als je vertrekt vanuit het niveau "ik kan een soldeerbout vasthouden". Je zal een voeding moeten toevoegen (accu, batterij, lichtnet) omdat je die niet uit de bestaande telefoon kunt trekken, waarbij je zowel een gloeispanning als een hoogspanning nodig hebt (die laatste kan redelijk bescheiden blijven als je alleen een voorversterker/buffer maakt), en om daadwerkelijk geluid uit het ding te krijgen, zal die schakeling niet voldoen en zul je bv. iets van een klasse-D versterkertje moeten toevoegen en een speaker.

2: Vergeet het hele functionele aspect en bouw een apparaat dat lijkt op een telefoon en verwerk er één of meerdere buizen in. Het ding doet niks, maar kan er toch cool uitzien. Vergelijk met de steampunk traditie waarin allerlei quasi-techniek in outfits e.d. wordt verwerkt zonder dat het (los van de esthetische waarde) iets doet.

Evt. zijn 1 + 2 nog te combineren.

Kort en goed, een functionele/werkende telefoon op basis van elektronenbuizen is geen haalbare kaart; je kunt hooguit iets bouwen waarbij je "telefoon" en "buis" combineert in hetzelfde project, waarbij echter de combinatie uit technisch oogpunt alleen maar nadelen en complexiteit oplevert en geen enkel bestaand probleem oplost (integendeel; het introduceert er vele).