Jaren '80 boederij renoveren isolatie advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:20
Beste mede tweakers,

We zijn volop bezig met de voorbereidingen om zelf een vrijstaande jaren 80 boerderij te kunnen gaan verbouwen.
De verwarming en overige installatie werkzaamheden heb ik voldoende ervaring mee om dit volledig zelf aan te pakken. Echter bouwtechnisch hebben we wat minder ervaring.
Na uren lang allerlei topics en websites door te lezen heb ik toch nog mijn twijfels waar ik nu goed aan doe met betrekking tot het isoleren van de volledige woning.

Het betreft een jaren 80 woning met spouwmuur, deze moet nog gecontroleerd worden maar ik wil toch vast alvast zoveel mogelijk in kaart brengen om verder te kunnen met een kosten begroting voor het geheel.
De woning is voorzien van een kruipruimte en betonnen verdiepingsvloer.
Buitengevel isolatie is sowieso geen optie, dit wordt veel te duur en we willen alles zelf kunnen uitvoeren.

De vloer:

De kruipruimte komt waarschijnlijk te vervallen, de vloer wordt volledig opnieuw opgebouwd met een nieuwe constructievloer, 200mm PIR of XPS B-keus doorlopend tot het binnenblad met daarop een dekvloer met vloerverwarming h.o.h 10cm afgewerkt met een tegelvloer.
Misschien dat de kruipruimte opgevuld gaat worden met schuimbeton, dit moet ik nog verder onderzoeken wat het meest gunstig is.

Doel Rc = +/-7 a 8?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifWj7tbQfcto03q0kiipefCTuQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYsn3hwyyy3cwNoZBvPFSyvs.png?f=fotoalbum_large

De gevels:

Dan kom ik alleen bij het moeilijkste deel.. de gevel isolatie.
Ik heb van alles geprobeerd in Ubakus maar ik blijf het lastig vinden, wat het meest recente idee is:
Buitenblad
spouw vullen met HK33 parels met lijm
Binnenblad
100mm PIR tussen 140x45mm balken (volledig afgepakt om het luchtdicht te maken)
40mm elektrospouw
18mm OSB plaat
12.5mm gips als afwerking

Rc= 4.6 (verdiepingsvloer proberen in te tekenen, scheidingsmuren niet)

Omdat de verdiepingsvloer een vochtprobleem leek te veroorzaken heb ik nu proberen te simuleren om rond de buitengevel 600mm breed 100mm tegen de verdiepings vloer te bevestigen. Dit lijkt het probleem op te lossen maar zoals gezegd, ik heb er geen ervaring mee en gelukkig hier een heleboel mensen wel.

Als ik de luchtvochtigheid van de binnenruimte hoger zet dan 65% bij een buiten temp van -10 en een luchtvochtigheid van 90% krijg ik een heel klein beetje vocht in de spouwmuur tegen het buitenblad. Is dat een probleem? Bij een iets hogere buiten temp of een lagere binnen luchtvochtigheid van 50% is dat probleem er niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ9BH_aZt8-XWsygbowM_DrKZ38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQZaycKlqejO8X35d66YkZfa.png?f=fotoalbum_large

Het dak:

Het asbest van het dak moet nog verwijderd worden, daarna is het idee de volgende opbouw te gaan maken:

Nieuwe dakpannen
DWD protect dampdoorlatend dakbeschot
240mm glaswol tussen de balken
(60mm PIR op de balken) (zonder de PIR een Rc van 5.8)
elektrospouw
OSB
Gips

Rc= +/- 8.6 (los van de koudebruggen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klF-AhK0ndArK73xEmNCKJaMA5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZaTsBkytFtiXczdJ5tR5K5Z.png?f=fotoalbum_large

Zijn er mensen die ervaring hebben met soortgelijke projecten of voldoende ervaring en kennis hebben om hier een nuttig antwoord en advies op te willen geven? :)

Mijn dank (en die van de rest van het gezin) is groot.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_96 op 17-09-2026 12:58 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35
Heb je de bouwtekeningen? Met name het detail qua verdiepingsvloer?

Qua wanden: Je komt een goede 17cm naar binnen, is dat reëel te doen? Moeilijk te beoordelen zonder foto's uiteraard.

Je gaf aan dat gevelisolatie aan de buitenzijde niet gaat, de complexiteit daarvan is vaak juist minder dan je zou verwachten in vergelijking tot alle koudebruggen binnen. Dus zeker voordat je er een keuze over maakt beide bekijken. Met name ook in dit geval omdat je dak er af gaat. Daar zit je vaak lastig maar in jouw geval is dat niet zo.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:20
Ik wacht nog op de bouwtekeningen en het huidige gasverbruik, daar hoop ik ook nog wat uit te kunnen halen.

De buitenmuur is vooral het feit dat we het aanzicht van de woning niet te veel willen veranderen, dat betekend dus dat we de buitenmuur opnieuw zouden moeten laten metselen. Simpelweg het isolatie stuccen en van een kleur voorzien willen we absoluut niet. Dus vanuit daar ging er maar vanuit dat het gelijk een hele dure aangelegenheid wordt.
Het gaat om +/- 200m2 schat ik zo in, heb de maten niet bij de hand.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• djluc
Tekeningen kan je vaak zo bij de gemeente opvragen online. Geen idee of je dat gedaan hebt maar mocht je het niet weten bij deze.

Betreft buitenmuur: Ja dat is logisch, als je de uitstraling wilt behouden is dat een ding. Wel opletten dan ook met je dak omdat het dakpakket vaak dikker wordt met meer isolatie als je aan de slag gaat.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59

orf

Daan_96 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:08:
Ik wacht nog op de bouwtekeningen en het huidige gasverbruik, daar hoop ik ook nog wat uit te kunnen halen.

De buitenmuur is vooral het feit dat we het aanzicht van de woning niet te veel willen veranderen, dat betekend dus dat we de buitenmuur opnieuw zouden moeten laten metselen. Simpelweg het isolatie stuccen en van een kleur voorzien willen we absoluut niet. Dus vanuit daar ging er maar vanuit dat het gelijk een hele dure aangelegenheid wordt.
Het gaat om +/- 200m2 schat ik zo in, heb de maten niet bij de hand.
Hier in de buurt hebben ze van de originele gevelstenen steenstrips gezaagd en die op de isolatie geplakt en gevoegd. Dat is een 2 onder 1 kap woning en je ziet het verschil met de woning ernaast totaal niet. Zal ook duur zijn, maar wel een mooie oplossing om geen koudebruggen en eventueel koude balkkoppen te hebben.

• djluc
orf schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:28:
[...]

Hier in de buurt hebben ze van de originele gevelstenen steenstrips gezaagd en die op de isolatie geplakt en gevoegd. Dat is een 2 onder 1 kap woning en je ziet het verschil met de woning ernaast totaal niet. Zal ook duur zijn, maar wel een mooie oplossing om geen koudebruggen en eventueel koude balkkoppen te hebben.
Ha wat een goed idee! Montage is altijd met die strips wel een ding maar wel interessante oplossing om tot behoud van de originele uitstraling te komen!
Pagina: 1