Super Famicom (JP SNES) testen / repareren regio Den Bosch

Pagina: 1
Acties:

• Bar10
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-09 15:27
Hoi allemaal,

Ik heb op een Japanse SNES (Super Famicom) op de kop getikt. Ik wil perse 60 Hz, vandaar. Helaas krijg ik bij een paar games flinke beeldfouten met of zonder tussen adapter voor US games en ik kom er zelf niet meer uit. Ik zoek iemand in de regio Den Bosch die me kan helpen met testen of misschien met repareren van zowel de console als de games.

Wat er aan de hand is:
  • Donkey Kong Country 2 (JP): intro en menu zien er goed uit, maar zodra de wereldkaart of gameplay laadt, is de achtergrond compleet door elkaar gehusseld. Tekst en sprites lijken wel gewoon goed (zie foto).
  • Final Fight 2 (JP): start op, maar geeft direct beeld artefacten.
  • Turtles in Time (US, via een adapter) start niet goed op.
Wat ik al gedaan heb:
  • Contacten van de cartridges en het cartridge slot schoongemaakt met alcohol
  • Console opengemaakt: Lijkt een SHVC-CPU-01 board te zijn, alles origineel, geen corrosie of zichtbare schade
  • 5V gemeten op het videogeheugen: netjes 5 volt (Weet niet 100% of ik dat goed heb gedaan)
  • Tiktest op de chips gedaan: geen verandering in het beeld
  • Contact gezocht met websites die reparaties van SNES aanbieden, 1 zonder reactie en 1 geeft aan dat ze geen onderdelen hebben voor SNES JP en er momenteel niet aan willen / kunnen beginnen.
Mijn vermoeden is dat er toch iets fout is in een van de chips, maar het kan ook aan de cartridges liggen. Dat wil ik eerst uitsluiten.

Wat ik zoek:
  • Iemand met een werkende Super Famicom waar ik mijn cartridges even op mag testen
  • En/of iemand met reparatie ervaring die wil meekijken of de console te repareren is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikBTtFXW94RRgvLYWGvPvNuNdM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sj4aryZCvE3LrUtDPwkJxkRf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Bar10 op 17-09-2026 09:31 ]

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kan zijn dat je de carts nog niet goed schoon hebt gemaakt, of één van de PPU chips is defect. Beide situaties komen regelmatig voor. De defecte PPUs zie je vaker op de SHVC-CPU-01 borden.

Heb je ook games die verder wel goed werken?

Je zou een (witte) gum kunnen gebruiken om de contacten van de carts beter schoon te krijgen. En contactspray i.c.m. IPA om de cartridge slot op de SNES te reinigen.

Steam profiel :: Retro Discord

• Bar10
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-09 15:27
Seroczynski schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:31:
Kan zijn dat je de carts nog niet goed schoon hebt gemaakt, of één van de PPU chips is defect. Beide situaties komen regelmatig voor. De defecte PPUs zie je vaker op de SHVC-CPU-01 borden.

Heb je ook games die verder wel goed werken?

Je zou een (witte) gum kunnen gebruiken om de contacten van de carts beter schoon te krijgen. En contactspray i.c.m. IPA om de cartridge slot op de SNES te reinigen.
Ik heb helaas maar 2 JP games, beiden geven artefacten. Ook heb ik 3 US games die ik met een adapter zou willen spelen, maar die geven helemaal geen beeld (TV ziet wel dat er RGB signaal binnenkomt zodra ik de SNES aan zet)

Ik heb de cartridge contacten met alcohol en een watten staafje schoon gemaakt tot er geen vuil meer van af kwam. Ik kan me niet voorstellen dat ik ze nog schoner kan krijgen.

Contactspray en de gum zou ik nog eens kunnen proberen. Thanks!