Aankoopadvies self-hosting/NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil (moet) mijn huidige PC/Server/NAS updaten omdat er tekenen zijn dat de huidige hardware (uit 2011) aan het opgeven is. Ik gebruik Truenas als OS met daarop een aantal (steeds meer en meer) docker containers voor verschillende diensten:
  • Immich
  • Jellyfin (met transcoding)
  • Radarr, etc
  • Vaultwarden
  • Nextcloud
  • etc
Home assistant draait op een dedicated NUC en die wil ik ook apart van dit geheel houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil voor max 500 euro aan onderdelen kopen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Behuizing Be quiet Pure Base 600
  • Voeding Coolermaster MWE Gold 750 V3
  • HDD's Seagate IronWolf 8TB x2 + Seagate Barracuda 4TB x2
  • Geheugen Corsair Vengeance 32 Gb DDR4 2.666MT/s (komt uit mijn huidige desktop waar ik deze zal upgraden)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de processor ivm de iGPU en hardware acceleration

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nope, laag idle energieverbruik is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk
Hoofdzaak is dat Jellyfin, Immich ed goed werken.
Ik wil geen Ugreen oid, met 4 (of 6) bays een M2 SSD en evt extra geheugen is die boven budget.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag een extra paar ogen op het lijstje hierbeneden hebben.
Passen de componenten goed bij elkaar (volgens mij wel ;) )
Zijn er componenten waar beter een andere versie voor gekozen kan worden, bijv. betere spec's voor dezelfde prijs
Ik heb mijn best gedaan om via de Truenas en Jellyfin sites zoveel mogelijk info te krijgen over wat goede hardware is daarom bij intel (minimaal i5-11400) uitgekomen.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Boxed€ 177,99€ 177,99
1MoederbordenASUS PRIME B760-PLUS D4€ 105,69€ 105,69
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 4€ 29,75€ 29,75
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 229,-€ 229,-
1Interne ssd'sLexar NM620 1TB€ 147,50€ 147,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 689,93

flickr iRacing Profiel

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:29
Die big shuriken 4 is voor small form factor PCs. Ik zou een Arctic Freezer 36 pakken. Goedkoper, stiller en koelt veel beter.

[ Voor 72% gewijzigd door Dekar op 17-09-2026 09:41 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:27
De Intel is een goede keuze wegens QuickSync en veel cores voor je geld. Voor een server zou je ook de meegeleverde Laminar RM1 koeler kunnen inzetten, mits de server ergens staat waar hij wat herrie mag maken, hij wordt wat luid onder volle belasting. Of als je de aanbiedingsprijs op de Tray te pakken krijgt heb je budget voor @Dekar koeler uitvoering: Intel Core i5-14400 (SRN46) Tray

[ Voor 40% gewijzigd door martyw op 17-09-2026 17:21 ]

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:49
Heb je al nagedacht over welke data waar komt te staan?

Je zou dan kunnen kijken of je dan misschien een tweede SSD neemt in RAID1, eventueel in een smaller formaatje.

Hier staat een servertje met 2x2tb nvme in raid1 en de opslag in 3x4tb SSD. Alle belangrijke data, zoals immich en nextcloud staat op de nvme. Jellyfin media staat op de ssd die gewoon als JOBD functioneren. Gelukkig allemaal aangeschaft toen de prijzen nog normaal waren. De SSD waren puur voor het energieverbruik, niet de snelheid.

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:53
jaspermeul schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:26:
Heb je al nagedacht over welke data waar komt te staan?

Je zou dan kunnen kijken of je dan misschien een tweede SSD neemt in RAID1, eventueel in een smaller formaatje.

Hier staat een servertje met 2x2tb nvme in raid1 en de opslag in 3x4tb SSD. Alle belangrijke data, zoals immich en nextcloud staat op de nvme. Jellyfin media staat op de ssd die gewoon als JOBD functioneren. Gelukkig allemaal aangeschaft toen de prijzen nog normaal waren. De SSD waren puur voor het energieverbruik, niet de snelheid.
dat is zeker wel een goed idee, daar ga ik nog even over nadenken of ik het budget nog wat kan/wil oprekken om twee SSD's erin te proppen.
Ik had al wel in de gaten dat dit uit de hand zou gaan lopen...

@Dekar en @martyw ook goeje tips, helpt me weer wat verder op weg!

flickr iRacing Profiel

Pagina: 1