Mag een webwinkel verplichten hun dure retourlabel te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Mag een webwinkel de klant verplichten om bij retourneren hun retourlabel te kopen? Ik heb namelijk iets bij een webwinkel gekocht en wil binnen 14 dagen afzien van de koop. Echter staat op hun site:
Retourkosten

-webwinkel- is verantwoordelijk voor de retourkosten als het product defect is of als er een fout is gemaakt bij de verzending. Hieronder valt:
  • Wij hebben een verkeerd artikel opgestuurd.
  • Een of meerdere artikel(en) zijn beschadigd of foutief.
De retourkosten a €8,50 zijn voor jou wanneer:
  • Een product retour gaat omdat de je het niet meer wilt.
  • Een pakket niet opgehaald wordt bij het PostNL punt en teruggestuurd wordt naar de afzender.
En er staat:
Je hebt 14 dagen vanaf de datum van ontvangst om een product te retourneren, tellend vanaf de datum van ontvangst. Om in aanmerking te komen voor retournering, moet het product aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • Het product moet in de originele verpakking teruggestuurd worden.
  • Het product mag uitgetest zijn, maar zorg ervoor dat je het apparaat zonder beschadigingen terugstuurt. Je kunt wel accessoires gebruiken en uittesten.
  • Retouren worden alleen behandeld als deze zijn aangemaakt in ons retourportaal. Retouren die op eigen initiatief naar ons worden opgestuurd worden niet behandeld.
  • Nadat de retourtermijn van 14 dagen verlopen is, is het niet meer mogelijk om te retourneren. Defecten of andere zaken dienen binnen 14 dagen gemeld te worden.
Ik vind het dus vreemd dat je alleen via hun retourportal, waar je verplicht wordt een verzendlabel á €8,50 te kopen, een retour kunt aanmelden. Dit terwijl ik op eigen initiatief het pakket goedkoper zou kunnen terugsturen.

Nu heb ik het label al gekocht en heb ik geen zin om moeilijk te doen over €2, maar ben wel benieuwd of dit zomaar mag, en als dit mag, waar ligt dan de grens? Mag een webwinkel zeggen: we nemen alleen items retour die via onze site worden aangemeld en vervolgens €45 rekenen voor een retourlabel?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is het een volledige retour van alle producten of een deel van de bestelling ?
Dit maakt namelijk verschil

Bij een volledige retour van alle producten in 1 bestelling dient de webshop de kosten voor de retourzending op zich te pakken.

Bij een gedeeltelijke retour niet en moet het ook netjes in de voorwaarden staan.

Het is wettelijk geregeld maar veel shops geven er een eigen draai aan door onkunde of onwil :-)

Dus een volledige retour kost een webshop 2x verzenden als verliespost en niks verkocht :-)
Vandaar dat er webshops zijn die het toch anders proberen

[ Voor 62% gewijzigd door bgrr op 16-09-2026 23:51 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:01

Quad

Doof

bgrr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:46:

Bij een volledige retour van alle producten in 1 bestelling dient de webshop de kosten voor de retourzending op zich te pakken.

Bij een gedeeltelijke retour niet en moet het ook netjes in de voorwaarden staan.

Het is wettelijk geregeld maar veel shops geven er een eigen draai aan door onkunde of onwil :-)
Volgens mij mag de webshop de kosten voor retour ook bij volledig retour in rekening brengen. Wel moeten ze de verzendkosten van de bestelling in dat geval vergoeden.
Bij een gedeeltelijke retour blijven de verzendkosten van de bestelling staan.

Wel is het interpretabel hoe bijvoorbeeld Kassa het zegt bij retourkosten: https://www.bnnvara.nl/ka...ugsturen-van-een-pakketje

Verzendkosten voor de retour vragen is prima, maar zoals ik het lees tot een maximum van wat die retourkosten zijn. Ze mogen niet extra vergoeding vragen voor de extra handelingen. En als je bij PostNL en DHL pakketten kan verstoren voor 6,50 euro, dan vragen ze meer dan de kosten kunnen zijn. (tenzij verzekerd of aangetekend)

En als klant een retour aanmeldt, en eigen verzendopties gebruikt, volgens mij mag dat gewoon. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk hoe en in welke staat een pakket aankomt. Als de winkel die optie niet biedt, dan mogen ze de kosten niet hoger maken dan wat de kosten voor het retoursturen daadwerkelijk zijn.

Ik denk dat @miicker een terecht punt maakt.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03
bgrr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:46:

https://www.thuiswinkel.org/kennisbank/kennisartikelen/herroepingsrecht-vijf-vragen-en-antwoorden-over-terugbetalen/

Dus een volledige retour kost een webshop 2x verzenden als verliespost en niks verkocht :-)
Vandaar dat er webshops zijn die het toch anders proberen
Je haalt 2 dingen door elkaar. Bij een volledige retour dient de webshop de verzendkosten voor de heenzending ook te crediteren. Bij een deelretour hoeft dit niet. In beide gevallen mag de webshop de kosten voor de retourzending bij de klant neerleggen, mits dit duidelijk gecommuniceerd wordt.

In dit geval vraag ik mij af of je een retour kunt aanmelden via het retourportaal zonder dat je vervolgens een verplichte retourlabel afneemt. Dan voldoe je namelijk ook aan de voorwaarden om het retour aan te melden, en kan je vervolgens zelf de zending retourneren via een methode naar keuze. Uiteraard blijf je wel verantwoordelijk voor de retourzending totdat deze in goede orde door de webshop is ontvangen.

Die eerste passage over € 8,50 retourkosten lijkt te zijn vermeld omdat mensen soms een zending aan de deur of bij een pakketpunt weigeren. In dat geval wordt de webshop ook de retourzending in rekening gebracht. De betreffende webshop mag deze kosten wel doorrekenen aan de consument, omdat je in feite door de zending te weigeren gebruikmaakt van je herroepingsrecht.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Alweer jaar geleden dat ik het voor onze webshop uitgezocht heb
Dus had het even niet meer helder.

Zo staat het in onze voorwaarden Dus retour kosten zijn altijd voor consument
Bij een volledige terugzending krijgt men verzendkosten heenreis terug.
Bij gedeeltelijke retour geen verzendkosten heenreis terug

Artikel 7 – Uitoefening herroepingsrecht en retourkosten

De consument kan een bestelling binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden herroepen.
Herroeping dient binnen deze termijn per e-mail of op andere ondubbelzinnige wijze te worden gemeld.
De consument kan gebruikmaken van het Europese modelformulier voor herroeping, maar is hiertoe niet verplicht.

Na melding van de herroeping dient het product binnen 14 dagen te worden geretourneerd.
De kosten en het risico van de retourzending zijn voor rekening van de consument.

Terugbetaling van het aankoopbedrag, inclusief eventueel betaalde standaard verzendkosten van de heenzending, vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst van het geretourneerde product.