Beste mede tweakers,
Wij zijn ons op dit moment aan het verdiepen in warmtepomp voor ons huis uit 1959 (label B, na aankoop is nog vloerisolatie en HR++ glas in de laatste ramen geïnstalleerd).
Via het werk van mijn vrouw hebben we afgelopen week een gesprek gehad met Quatt. Volgens hen is op dit moment alleen hybride een optie, omdat er in de cv/wasruimte geen plek is en het technisch niet haalbaar is ivm houten verdiepingsvloer. De offerte voor een Quatt Hybrid single is ondertussen binnen en na subsidie incl plaatsen gaat het ons dan €2300 kosten.
Geen slechte prijs, mooi stukje voordeel vanuit de werkgever van mijn vrouw
, maar ik twijfel over 2 punten.
Het 1e punt is dat Quatt hem op de uitbouw van ons huis wil plaatsen wat een houten balklaag is.
Online en hier op tweakers lees je dat dit wordt afgeraden vanwege contactgeluid/trillingen. heeft iemand hier ervaringen mee?
Het 2e punt voor mij is dat ik in de basis niet altijd fan ben van hybride oplossingen, omdat het vaak een net niet oplossing is. Quatt geeft aan dat het voordeel wel is dat je full electric ready bent. Onze cv-ketel is uit 2009 dus die gaat ook niet eeuwig meer mee. Een binnen unit op de plek van de cv-ketel is geen probleem, het knelpunt is de locatie van het boilervat in combinatie met de binnenunit.
Historisch gasverbruik: 417 m³/jaar (winter '25/26)
We hebben afgelopen winter zuinig gestookt en de ketel heeft op 50 graden gestaan. Mijn vrouw werkt voornamelijk thuis en omdat ons kantoor klein is heb je weinig nodig om het daar te verwarmen overdag.
Als ik terugkijk naar ons verbruik was de de piek 7m3 per dag op koudere dagen (begin januari)
Voor deze aankomende winter ga ik nog kijken naar fan boosters op de radiatoren beneden om zo nog efficiënter de warmte te verplaatsen in huis.
- We zijn met z'n tweeen en hebben geen regendouche of bad dus ik vermoed dat een 120 liter voldoende kan zijn.
- Geen DWTW aanwezig.
Mijn vragen:
Mocht ik nog informatie vergeten zijn laat het mij dan weten, ik heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie te verzamelen.
Wij zijn ons op dit moment aan het verdiepen in warmtepomp voor ons huis uit 1959 (label B, na aankoop is nog vloerisolatie en HR++ glas in de laatste ramen geïnstalleerd).
Via het werk van mijn vrouw hebben we afgelopen week een gesprek gehad met Quatt. Volgens hen is op dit moment alleen hybride een optie, omdat er in de cv/wasruimte geen plek is en het technisch niet haalbaar is ivm houten verdiepingsvloer. De offerte voor een Quatt Hybrid single is ondertussen binnen en na subsidie incl plaatsen gaat het ons dan €2300 kosten.
Geen slechte prijs, mooi stukje voordeel vanuit de werkgever van mijn vrouw
Het 1e punt is dat Quatt hem op de uitbouw van ons huis wil plaatsen wat een houten balklaag is.
Online en hier op tweakers lees je dat dit wordt afgeraden vanwege contactgeluid/trillingen. heeft iemand hier ervaringen mee?
Het 2e punt voor mij is dat ik in de basis niet altijd fan ben van hybride oplossingen, omdat het vaak een net niet oplossing is. Quatt geeft aan dat het voordeel wel is dat je full electric ready bent. Onze cv-ketel is uit 2009 dus die gaat ook niet eeuwig meer mee. Een binnen unit op de plek van de cv-ketel is geen probleem, het knelpunt is de locatie van het boilervat in combinatie met de binnenunit.
Historisch gasverbruik: 417 m³/jaar (winter '25/26)
We hebben afgelopen winter zuinig gestookt en de ketel heeft op 50 graden gestaan. Mijn vrouw werkt voornamelijk thuis en omdat ons kantoor klein is heb je weinig nodig om het daar te verwarmen overdag.
Als ik terugkijk naar ons verbruik was de de piek 7m3 per dag op koudere dagen (begin januari)
Voor deze aankomende winter ga ik nog kijken naar fan boosters op de radiatoren beneden om zo nog efficiënter de warmte te verplaatsen in huis.
Afgiftesysteem:
Ik heb onze situatie in gasweg.nl gestopt en in feite is ons huis geschikt voor full electric met huidige aantallen.code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| 🟢 Uitstekend geschikt voor een all-electric warmtepomp! ┌───────────────────────┬──────────────────────┐ │ Aanbevolen warmtepomp │ 3 kW │ │ Schatting warmtevraag │ 2.4 kW │ │ Gasverbruik │ 500 m³ │ │ Max. aanvoertemp. │ 41 °C │ │ Debiet (ΔT=5) │ 417 L/h │ │ Leiding (ΔT=5) │ 22mm (binnen Ø 20mm) │ │ Debiet (ΔT=10) │ 208 L/h │ │ Leiding (ΔT=10) │ 15mm (binnen Ø 13mm) │ └───────────────────────┴──────────────────────┘ ┌────────────────────────┬───────────────────┬────────┐ │ Afgifte │ Vermogen bij 43°C │ Inhoud │ ├────────────────────────┼───────────────────┼────────┤ │ T22 230×40 Woonkamer │ 900 W │ 10 L │ │ T20 200×50 Woonkamer │ 500 W │ 10 L │ │ T11 80×50 Kantoor │ 200 W │ 2 L │ │ T11 240×50 Hobbykamer │ 600 W │ 7 L │ │ T11 60×60 Badkamer │ 200 W │ 2 L │ | T11 160x50 Slaapkamer | 400 | 4 L | ├────────────────────────┼───────────────────┼────────┤ │ Totaal │ 2400 W │ 36 L │ └────────────────────────┴───────────────────┴────────┘ Gesuggereerde stooklijn: −10°C → 41°C · 0°C → 36°C · +15°C → 27°C |
SWW:
- Plek voor boiler: dit is het lastige bij ons. we hebben een rijtjeshuis uit 1959. Onze verdiepingsvloeren zijn van hout. Op dit moment zit boven de trap een hokje waar de cv hangt en onze wasmachine. deze ruimte is 80x90 en met een houten ondervloer dus in beide opzichten niet geschikt voor een SWW boiler.- We zijn met z'n tweeen en hebben geen regendouche of bad dus ik vermoed dat een 120 liter voldoende kan zijn.
- Geen DWTW aanwezig.
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur voor een L/W warmtepomp, verkrijgbaarheid, stil, milieuvriendelijk en zuinig.Wie gaat het installeren?
Dit hangt van de situatie af, zelf of laten doen is beide een optie voor ons.Mijn vragen:
- Is all-electric bij dit verbruik realistisch, en hoe hebben anderen het boilervat opgelost bij weinig ruimte?
- Of is hybride nu de verstandige tussenstap, met later all-electric als de ketel het begeeft?
Mocht ik nog informatie vergeten zijn laat het mij dan weten, ik heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie te verzamelen.