Vraag over het correct gebruik van een cirkelzaag icm gele..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bas112
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:23
Mijn vraag
Ik ben in opleiding als het gaat om klussen. Door middel van voorbeelden, video's en AI lukt het steeds beter om werkzaamheden rondom onze kluswoning zelf op te pakken. Het volgende project betreft een knieschot/rollende kast op zolder.

Het ontwerp is gereed en na lang overwegen heb ik besloten om allereerst maar eens ervaring op te doen met verschillende bewerkingen op hout (MDF). In een rechte lijn zagen gaat logischerwijs erg makkelijk met de Bosch cirkelzaag PKS 55A en Bosch NFS 140 geleiderails. Echter, wanneer ik een lange zijde in een bepaalde hoek (25 graden) wil zagen lijkt de bosch niet geschikt of kom ik er niet lekker uit. De rotatie zorgt ervoor dat het zaagpunt niet meer gelijk is aan het middelpunt en dus aan beiden kanten uitsteekt, waardoor het zaagblad in de rails terecht komt. Zie bijlagen voor voorbeeld setup.

Wat kom ik vooral zelf online tegen? Tegenstrijdigheden in hoeverre deze twee Bosch onderdelen geschikt zijn (er wordt ook gesuggereerd dat ik evt. groene geleider matten zou moeten gebruiken) of het aanschaffen van een extra adapter die op mijn rails én cirkelzaag past.

Bij de afbeeldingen hieronder staat het blad in neutrale positie en dus niet geroteerd om in de 25 graden hoek te zagen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19QJMrsvHGJdgqX_aJJCVkpa244=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBqR8mUHtRFmxUQaKxw9QSPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-CIChLLc7izq-PYlnn9KBKWXYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZUbj729tYZjavm4WpLQJrqg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dE_tvhvnmJ9gL0sWlF65wQLpTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFmRarKVoOuGsX2fxhs3avax.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Bas112 op 16-09-2026 22:57)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bas112 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:00:
Hulpstuk, instelling op de zaag, nieuwe rail kopen... Dus je hebt gelijk.
Bij de geleiderail staat:
Bosch Geleiderail FSN 140

Geschikt voor professionele en DoeHetZelf BOSCH cirkelzaagmachines :

PKS 40
PKS 54 / CE
PKS 55 A (alleen in combinatie met adapter: 2607001375)
PKS 66 / CE
PKS 66 A
GKS 55 / CE
GKS 65 / CE
GKS 85
GKS 160

Let op ! Voor het zagen in verstek is de adapter nodig ! Tevens bij de Bosch cirkelzagen, waarbij geen uitsparing in de voetzool zit die over de geleiderail schuift.
Belangrijkste les: zorg dat je nooit achter de machine staat. Altijd er naast.
Kickback is wel het laatste wat je wil, en als het gebeurt liever die zaag niet in je lichaam.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 16-09-2026 22:33 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:15
Lijkt me vrii voor de hand liggen dat de zaag niet geschikt is om in deze rails onder een hoek te zagen.

Bij de haakse positie ligt het zaagblad al praktisch tegen de de geleiderail aan. Het draaipunt ligt hoger dan de zool van de zaag zelf dus verplaatst de zaagsnede zich opzij zodra je het blad kantelt, en dan loopt op een gegeven moment de zaagsnede door de geleiderail heen.

Dat zie en voel je toch zelf wel als je de zaag kantelt?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Bas112
Zeker. De vraag is dus hoe ik alsnog gebruik kan maken van de rails om schuin te zagen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik ben niet bekend met de Bosch versie, maar bij de meeste invalzagen / geleiderails is de rails af fabriek te groot, en prepareer je de rails door het overschot af te zagen. Daardoor garandeer je dat de rand van de rails ook de rand van de zaagsnede is.

Als je de zaag kantelt dan verandert inderdaad de positie, en loop je het risico je "rechte" rails te verpesten. Als dat bij jouw zaag het geval is zou ik een tweede (set) rails kopen en die gebruiken voor zagen onder een hoek. Afhankelijk van de hoek (zeker als je steeds verschillende hoeken hebt) kun je waarschijnlijk niet meer vertrouwen dat de rand van de rails ook de rand van de zaagsnede wordt, dus dat is wel iets om rekening mee te houden bij je "schuine" rails.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bas112
Hi Paul, dank. Ik ga op zoek naar een 2e hands rails en je suggestie overnemen. Hopelijk is het werkbaar. Tnx

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:35
In plaats van een rail kun je ook gewoon ouderwets een lat klemmen om langs te zagen.

• Bas112
Ik moet zeggen dat de rubbere ondergrond wel heel prettig is. Vandaar.

Acties:
  • Beste antwoord

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bas112 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:00:
Bosch Geleiderail FSN 140

Geschikt voor professionele en DoeHetZelf BOSCH cirkelzaagmachines :

PKS 40
PKS 54 / CE
PKS 55 A (alleen in combinatie met adapter: 2607001375)
PKS 66 / CE
PKS 66 A
GKS 55 / CE
GKS 65 / CE
GKS 85
GKS 160

Let op ! Voor het zagen in verstek is de adapter nodig ! Tevens bij de Bosch cirkelzagen, waarbij geen uitsparing in de voetzool zit die over de geleiderail schuift.
Kickback is wel het laatste wat je wil, en als het gebeurt liever die zaag niet in je lichaam.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 16-09-2026 22:33 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:52
DJMaze schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:29:
[...]

[...]

En veiligheidsbril en oordoppen! je hebt maar twee ogen en tinitus is niet leuk :(

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Paul Hewson schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:50:
In plaats van een rail kun je ook gewoon ouderwets een lat klemmen om langs te zagen.
en dan even goed rekening houden met hoeveel cm je voet van het zaagblad afstaat :)
Pagina: 1