Bosch KGN492IAF incidenteel korte harde brom – herkenb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• christa72
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 20:41
Sinds kort heb ik een Bosch KGN492IAF koelvriescombinatie. Over het algemeen is hij opvallend stil, zeer ruim en ik ben er verder erg tevreden over.

Er is alleen één geluid dat ik niet goed kan plaatsen. Af en toe maakt de koelkast ongeveer 1 à 2 seconden een vrij harde, boorachtige brom/resonantie. Het klinkt een beetje alsof iemand in een aangrenzende woning kort begint te boren.

Het geluid: treedt onregelmatig op; komt niet alleen voor bij het starten of stoppen van de compressor; is duidelijk anders dan het geluid van de ventilator; duurt maar ongeveer 1 à 2 seconden; terwijl de koelkast de rest van de tijd juist erg stil is.

De koelkast staat waterpas en volledig vrij van muren en meubels.

Coolblue laat inmiddels een monteur langskomen, maar ik ben vooral benieuwd of iemand met een Bosch KGN492IAF ditzelfde korte harde geluid herkent.

Herkent iemand dit bij dit model of bij een vergelijkbare Bosch KGN koelvriescombinatie?

Alle reacties

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:22
Er is alleen één geluid dat ik niet goed kan plaatsen. Af en toe maakt de koelkast ongeveer 1 à 2 seconden een vrij harde, boorachtige brom/resonantie. Het klinkt een beetje alsof iemand in een aangrenzende woning kort begint te boren.

Het geluid: treedt onregelmatig op; komt niet alleen voor bij het starten of stoppen van de compressor; is duidelijk anders dan het geluid van de ventilator; duurt maar ongeveer 1 à 2 seconden; terwijl de koelkast de rest van de tijd juist erg stil is.
KGN362IBF hier sinds een maand. Zo hard niet, maar af en toe is er een 2 seconden wat harder geluid. Dan enkele seconden stilte. Daarna start er een proces, waarschijnlijk met de compressor op in de koelkast.
Hard/zacht is natuurlijk subjectief, op zich is het dus een normaal bedrijfsgeluid.
Ben erg tevreden met de koelkast.

[ Voor 3% gewijzigd door Almerian op 16-09-2026 22:56 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:05
Ik ben geen expert, maar dit lijkt mij lucht in het koelsysteem. Hebben jullie de koel-vriescombinatie na het transport- én vóór ingebruikname eerst 24 uur laten rusten en daarna pas de stekker in de wcd gedaan? Ze zeggen dat dit niet meer nodig is tegenwoordig, met de apparaten van nu, maar de praktijk vertelt iets anders.

Misschien is het niet te laat om dit alsnog te doen?