Overkapping laadpaal en straks containers (papier en afval)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 15:32
Mijn vraag

Wij zijn dus op zoek naar een overkapping aan de muur, zodat de gemonteerde laadpaal en vanaf 2027 moeten wij containers gaan beginnen gebruiken ipv zakken of los neerleggen (België) DIFTAR systeem noemen ze het.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel nog niets deftigs gevonden. en geïnformeerd bij gerenommeerde bouwzaken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Diverse sites afgestruind en Google uiteraard, We zouden graag willen dat vanaf de garagepoort tot aan bijna einde muur (tegen regenpijp aan) en voldoende hoog dat mijn wagen eronder kan, maar zou dus onder dat raampje kunnen blijven (die moet niet droogstaan, maar wil er wel kunnen laden (BMW IX3 oude model)

De afmetingen van de containers zijn 140 liter (48 x 55 x103) dus er is plek genoeg

Iets duidelijkere foto
Garage

Is dit iets wat we eventueel zelf in elkaar kunnen steken?

[ Voor 10% gewijzigd door anpat op 16-09-2026 14:24 ]

Beste antwoord (via anpat op 16-09-2026 14:49)

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 23:32

Goku33

Ownage!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
je zoekt iets kant en klaars?

dat kan toch elke aannemer maken? Balk tegen de gevel, twee palen, balk ertussen, dak erop. Leuke klimplant eraan en klaar is kees.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• anpat
No Hands schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:25:
je zoekt iets kant en klaars?

dat kan toch elke aannemer maken? Balk tegen de gevel, twee palen, balk ertussen, dak erop. Leuke klimplant eraan en klaar is kees.
Liefst kant en klaar idd, 4 keilbouten in de muur en klaar, maar ja dat zal het wel niet worden gok ik, gezien ik al een maand of 2 aan het zoeken ben :-(

Balken tot aan de grond liefst niet, gezien mijn wagen er wel moet komen staan om te kunnen blijven laden :)

[ Voor 11% gewijzigd door anpat op 16-09-2026 14:28 ]

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:49
Zoiets? Afbeeldingslocatie: https://www.tuinmaximaal.nl/media/catalog/product/cache/3f9bbf7d639379d6a2bd42b21847bd84/g/u/gumax-carport-6.06m-x-3.5m-modern-antraciet-opaal-polycarbonaat-boven.jpg

Google: >>> Zoeken op Car Port

€1900,-

[ Voor 3% gewijzigd door toxict op 16-09-2026 14:34 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• anpat
toxict schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:33:
Zoiets? [Afbeelding]

Google: >>> Zoeken op Car Port

€1900,-
Ook gevonden, echter is verharding in mijn gemeente en mag niet :-( max 60 tot 75cm mag

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:49
Ik begrijp je niet.

Regels in België zullen vast anders zijn dan hier in NL.

Maar wat bedoel je met verharding? Mag je geen Car Port bouwen? ALs in....3 palen met een stuk dak erop?

Wat mag dan wel?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

anpat schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:36:
[...]

Ook gevonden, echter is verharding in mijn gemeente en mag niet :-( max 60 tot 75cm mag
Wat? een carport van 75 cm hoog? :+

Doe ons eens een plezier en werk je vraag eens even duidelijk uit.

Want zo is het een giswerk waar we nu je moeten gaan helpen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• anpat
toxict schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:37:
Ik begrijp je niet.

Regels in België zullen vast anders zijn dan hier in NL.

Maar wat bedoel je met verharding? Mag je geen Car Port bouwen? ALs in....3 palen met een stuk dak erop?

Wat mag dan wel?
Wij hebben 1000M2 grond en er mag maximaal zoveel M2 verhard zijn ivm droogte problemen, Nu zou je zeggen dit is al verhard door de oprit, echter een overkapping word gezien als 'extra' verharding en dus word een vergunning op voorhand al geweigerd, Ik mag met deze overkapping tot max 75cm diep gaan vanaf de muur. Zonder problemen/boetes/afbraak van te komen zitten.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 14:59
Waarom moeten de lader en de containers droog staan?

• anpat
tlpeter schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:42:
Waarom moeten de lader en de containers droog staan?
Moeten is een groot woord, maar mijn idee is toch nog altijd, elektriciteit en water gaan niet echt samen, en de vrouw wil nu eenmaal het vuil en of papier en karton droog vanuit de garage naar buiten kunnen brengen....

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:00
Terrasdoek? Dat is een gespannen doek tussen palen en/of muur?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is een enorm onduidelijk verhaal met een hoop halve en (schijnbaar) afgebroken zinnen, maar feitelijk ben je gewoon op zoek naar een afdakje van zo'n 60/70cm? Een deurluifel?
anpat schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:43:
n de vrouw wil nu eenmaal het vuil en of papier en karton droog vanuit de garage naar buiten kunnen brengen....
_O- over fwp gesproken. Dat papier en karton kunnen ook even binnen blijven staat tot het weer droog is he :+

[ Voor 52% gewijzigd door naitsoezn op 16-09-2026 14:48 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
Ik heb nog nooit een overkapping van 75cm gezien. Beetje wind tijdens de regen en de muur is nog steeds nat.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je wilt dus een ondiep afdakje aan de muur hangen. Bedenk even of dat een verstandig idee is, aangezien dat afdakje dan dus boven je auto gaat eindigen. Dus alles wat op dat dak terecht komt en dan naar beneden stroomt/rolt/schuift komt op je auto terecht.

Tenzij je er een plat dakje van maakt met water afvoer.

Overigens is ook maar de vraag inderdaad of je daar voor het "droog naar de container lopen" genoeg aan hebt. Daarvoor moet je veel kans toch al een dakje hebben dat een meter of zo uitsteekt voorbij de containers?

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 16-09-2026 14:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• anpat
jeroen3 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:46:
Terrasdoek? Dat is een gespannen doek tussen palen en/of muur?
Tis een permanente oplossing voor zomer en winter, lijkt me geen oplossing, kon ik net zo goed een zweefparasol pakken :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Goku33

Goku33

Ownage!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 16:33
Hier staan de afvalcontainers en de laadpaal gewoon netjes los buiten. Is geen enkel probleem. Zo'n kleine overkapping doet niets tegen regen, met een beetje wind komt het er gewoon onder. Zou hier, behalve die lelijke leidingen wegwerken, niets aan doen.

• anpat
The__Virus schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:50:
Hier staan de afvalcontainers en de laadpaal gewoon netjes los buiten. Is geen enkel probleem. Zo'n kleine overkapping doet niets tegen regen, met een beetje wind komt het er gewoon onder. Zou hier, behalve die lelijke leidingen wegwerken, niets aan doen.
Dank je, Die leidingen zijn al weggewerkt hoor, das van de airco en binnenkomende electra (ja dat komt hier nog bovengronds binnen)

• anpat
@Goku33

Ik ga zo na mijn werk (thuiskomst) direct meten en bestellen, Top dat je dit zo snel vond!

Excuses aan de mede Tweakers dat mijn OP niet geheel duidelijk was, maar toch bedankt voor het meedenken en de juiste vragen te stellen. O+

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:06
Voor de containers zou je ook kunnen kijken naar een container ombouw. Die kan je zo op de oprit zetten.

Hail to the king baby!

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

urk_forever schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:55:
Voor de containers zou je ook kunnen kijken naar een container ombouw. Die kan je zo op de oprit zetten.
Dat helpt natuurlijk niet voor de echte reden achter dit project:
de vrouw wil nu eenmaal het vuil en of papier en karton droog vanuit de garage naar buiten kunnen brengen....
anpat schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:54:
toch bedankt voor het meedenken en de juiste vragen te stellen. O+
Alleen doe je verder niets met al het advies, behalve die ene reactie die je een product aanwijst wat past bij de oplossing die je zelf al in je hoofd had. Wat op basis van alle info die we tot nu toe hebben veel kans helemaal geen oplossing is (voor het droog naar de container kunnen lopen) of een oplossing is voor een niet bestaand probleem (een laadstation dat ontworpen is voor buiten gebruik enigszins uit de regen houden).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Goku33

Goku33

Ownage!

anpat schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:54:
@Goku33

Ik ga zo na mijn werk (thuiskomst) direct meten en bestellen, Top dat je dit zo snel vond!
Graag gedaan, ik zie dat ze diverse varianten hebben, dus hopelijk zit er wat moois bij. Verder ken ik het product zelf niet, dus geen idee van de kwaliteit.

Overigens onderschrijf ik wel de vraagtekens van sommige anderen hier. 75cm is niet veel natuurlijk dus als de regen ook maar een beetje schuin richting het huis valt zal het al snel nat worden onder het afdakje. Maar het zal allicht wat uithalen in de juiste omstandigheden :)

Succes met de klus!

• anpat
Orion84 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:02:
[...]

Dat helpt natuurlijk niet voor de echte reden achter dit project:

[...]

[...]

Alleen doe je verder niets met al het advies, behalve die ene reactie die je een product aanwijst wat past bij de oplossing die je zelf al in je hoofd had. Wat op basis van alle info die we tot nu toe hebben veel kans helemaal geen oplossing is (voor het droog naar de container kunnen lopen) of een oplossing is voor een niet bestaand probleem (een laadstation dat ontworpen is voor buiten gebruik enigszins uit de regen houden).
Een oplossing die ik zelf in de afgelopen 6 tot 8 weken niet kon vinden (schijnbaar verkeerd gezocht) Nu daar ook andere oplossingen gevonden, alleen kan ik niet meteen bestellen gezien ik de maten niet van buiten ken. Maar dit is wel idd waar ik naar opzoek was, en bang dat ik dit met 2 linker handen zelf of had moeten laten maken.

Van zodra ik de metingen heb gedaan zal ik samen met de vrouw de juiste kiezen en het resultaat delen met jullie. Die 75cm vanaf de muur naar de oprit is nu eenmaal vastgelegd door de gemeente en mogen we dus niet van afwijken. Ik vermoed dat het schuin naar beneden zal gaan lopen en dus minder water naar de laadpaal en idd droog vanaf de poort tot de laadpaal kunnen lopen, Dat een (plastiek) container nu geen water doorlaat begrijp ik en de paal geschikt voor buiten ... ja, maar de vrouw he! :)

[ Voor 21% gewijzigd door anpat op 16-09-2026 15:18 ]

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik ging er van uit dat je die containers tegen die muur wilde zetten rechts van de laadpaal (wellicht omdat ik het exact zo heb staan hier thuis, ook qua laadpaal locatie). Dan staan die wel min of meer droog, maar moet je zelf dus onder het afdak uit om er bij te kunnen (of sta je dus zelfs onder de straal water die van het afdak af komt stromen).

Maar wellicht had ik dat verkeerd begrepen op basis van de geringe info :)

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 16-09-2026 16:01 ]

Pagina: 1