MiniArcanine schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:57:
Mijn vraag
Zojuist heb ik een Ziggo monteur over de vloer gehad omdat ik lagere snelheden dan verwacht ervaarde.
Dit ligt volgens ze de Ziggo monteur aan de Tp Link deco m4's die ik in huis heb.
Nu was ik hoe dan ook al van plan om de deco's te gaan vervangen, maar de monteur heeft aangegeven dat de Ziggo modem niet goed samenwerkt met de TP link producten.
Gezien ik geen gebruik wil maken van de ziggo apps om mijn netwerk te beheren vroeg ik me af wat is de algemene ervaring als het aankomt op TP link producten met een Ziggo modem.
En als inderdaad de consensus is dat deze niet goed samen werken wat een goed alternatief is om wel te kunnen gebruiken
Relevante software en hardware die ik gebruik
TP link Deco M4
dat zwarte ziggo modem, en nu nieuw verkregen Ziggo wifipods(ook die zwarte)
Ik hoor hier klok-klepel.
Wat de monteur waarschijnlijk uit heeft proberen te leggen is dat zowel Ziggo's spullen als TP-Link's Deco beide 'smart' managed WiFi doen en die managementsystemen inderdaad niet met elkaar samenwerken, dus je moet ofwel alles met Ziggo spullen doen, danwel alle WiFi op Ziggo spullen uitschakelen en alleen de TP-Link Deco spullen gebruiken. Mixen werkt slecht - en dat heeft niets met Ziggo of TP-Link te maken, dat gaat op voor alle WiFi-systemen van alle vendoren.
Verder geef je erg weinig details over je situatie, je verwachtingen qua snelheid en wat je haalde dus kunnen we weinig specifieks roepen. Wel een paar algemene punten:
- om een doorsnee NL gezinswoning te dekken voldoet de AP in een (modem)router doorgaans niet, je gaat zeker twee mogelijk drie AP's nodig hebben.
- voor optimale snelheid wil je die AP's bedraad aansluiten. Draadloze backhaul ('mesh') kan doorgaans werken, maar het gaat ten koste van de prestaties en om dat te compenseren moet je een stuk meer uitgeven aan duurdere hardware.
- je hebt bedraad ook minder AP's nodig (meestal 2) dan draadloos aangesloten (meestal 3) omdat bij draadloos aansluiten de dekking moet overlappen terwijl bedraad aangesloten je overlap juist wilt minimaliseren.
- als je draadloos aansluit luistert exacte locatie bij plaatsing nog nauwer: je wilt nadrukkelijk niet zo'n ding neerzetten waar je geen signaal hebt, maar halverwege tussen signaalbron en waar je signaal wegvalt. Bedraad aangesloten is het simpel: plaats waar je dekking het slechtst is.
De Deco M4 is ondertussen behoorlijk bejaard en zelfs uit z'n generatie low-end. Als ze bedraad aangesloten zijn kun je misschien 400Mbp draadloos ermee halen, maar met drie stuks draadloos aangesloten is bij optimale plaatsing een kwart daarvan realistisch en zodra je ze niet optimaal plaatst wordt het nog minder.
Je geeft niet exacte merk+model van de Ziggo spullen, maar ervan uitgaande dat je een Sagemcom F3896LG modemrouter hebt en Sagemcom F266v2 pods, zit je een vol generatie nieuwer qua hardware, en sowieso binnen die generatie ook meer high-end. Voor bedraad aangesloten pods betekent dat dat je misschien 800Mbps kunt halen (als je clients ook WiFi-6 ondersteunen); draadloos aangesloten scheelt het meer, 300Mbps over WiFi verbonden met pod die zelf draadloos aangesloten is, is te doen, al luistert plaatsing hier ook nauw.
Je zegt geen gebruik te willen maken van de Ziggo app - maar dan is de vraag waarom en wat je wel verwacht. Ziggo's spullen zijn redelijk dichtgetimmerd qua opties om idiot-proof te zijn. Dat zijn de TP-Link Deco's trouwens net zo goed. Er zijn absoluut alternatieven waar je onder de motorkap aan allerlei instellingen kunt rommelen (Ubiquiti's UniFi-reeks wordt vaak genoemd, evenals TP-Link's Omada of AVM's Fritz), maar als ik je topicstart zo lees krijg ik niet de indruk dat je het soort power user bent die daar voordeel uit gaat halen, en dan kun je het net zo goed bij Ziggo houden aangezien je dan tenminste support kunt krijgen als het mis gaat ipv kastje-muur verhaal.