Vraag

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 19:31
Bij het zoeken naar een nieuwe tablet valt op dat ze geen vingerafdruksensors meer lijken te hebben. Wat is de reden ervan (ik vind het echt heel erg handig) en hoe lastig is gezichtsherkenning in de praktijk? Ik gebruik mijn tablet vaak in het donker en in bed. Kijk je dan tegen een vol licht in? Zijn er ergens nog tablets die ik over het hoofd zie die wel gewoon vingerafdrukken hebben? (11 inch tablets. Ik heb ze nog wel gezien bij hele kleine of hele grote.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Alle reacties

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ze zijn er nog wel, zoek in de Pricewatch maar eens met het trefwoord 'vingerafdrukscanner'.

Waarom ze er niet meer zo vaak op zitten, ik vermoed dat er niet echt een logische plek voor is. Als je hem onder het scherm plaatst is het een beetje zoeken met zo'n groot scherm, en hetzelfde geldt voor het verwerken in de aan/uit-knop. Dan is gezichtsherkenning sneller, in theorie.

Waarbij aangetekend moet worden dat gezichtsherkenning geregeld slecht werkt. Op mijn OnePlus Pad werkt het alleen bij voldoende licht en als ik goed voor het scherm zit. Ik gebruik dus geregeld mijn passcode, wat ik verder niet heel erg vindt.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:44
Over het algemeen zal gezichtsherkenning slecht werken, en makkelijk te vervalsen omdat vrijwel alle tablets geen extra hardware hebben om diepte te zien.

Vingerafdruk scanners zie je meestal op duurdere tablets zoals Samsung hun S series en iPads, maar ik weer dat sommige andere merken zoals Lenovo ze soms ook heeft.

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:46
Ze bestaan zeker nog! Ik heb zelf een Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 waarbij een duurdere versie was met een Snapdragon SoC en een vingerafdrukscanner. Het zal iets zijn wat vooral duurdere tablets hebben.

De goedkoopste en recente Android tablets met een vingerafdrukscanner die rond de 11 inch zijn:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1TabletsLenovo ThinkTab X11 Gen 1, Wi-Fi, 128GB, geen stylus Zwart€ 444,63€ 444,63
1TabletsSamsung Galaxy Tab S10 FE, Wi-Fi, 8GB ram, 128GB opslag Blauw€ 439,-€ 439,-
1TabletsXiaomi Pad 8 Pro, 8GB, 256GB opslag Grijs€ 423,-€ 423,-
Totaal€ 1.306,63

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 19:31
Ik vind het vooral ook veel geld voor iets wat al 2030 EOL is. (En ik moet mijn huidige tablet ook alleen maar opgeven omdat die EOL is, verder nog een prima ding voor de paar dingen die ik ermee doe.) Dat nodigt uit tot een goedkoper model, maar dan is het weer jammer dat ik echt een gebruiksfunctie moet inleveren. Hmmm, lastig dilemma.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:46
incaz schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:47:
Ik vind het vooral ook veel geld voor iets wat al 2030 EOL is. (En ik moet mijn huidige tablet ook alleen maar opgeven omdat die EOL is, verder nog een prima ding voor de paar dingen die ik ermee doe.) Dat nodigt uit tot een goedkoper model, maar dan is het weer jammer dat ik echt een gebruiksfunctie moet inleveren. Hmmm, lastig dilemma.
Daar heb je zeker gelijk in! Al krijg je bij Apple langer software support (doorgaans 5 tot 7 jaar). Geen idee waar je je tablet voor gebruikt, maar is het erg als die geen updates meer krijgt? Ik heb zelf nog steeds mijn Lenovo Xiaoxin Pad Pro 2022 die sinds vorig jaar geen updates meer krijgt. Ik gebruik 'm zelf vooral om films en series te kijken en manga te lezen.

Of je echt zonder vingerafdrukscanner kan, is iets wat alleen jij kan bepalen. In het donker is zo'n vingerafdrukscanner natuurlijk een uitkomst. Ik mis het zelf in ieder geval niet
Pagina: 1