Windows update KB5129195: Oude spellen niet meer te spelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:05
Sinds 15-9-2026 heeft Windows 11 de nieuwe "2026-09 Beveiligingsupdate (KB5129195) (26200.9457)" geïnstalleerd en nu kan ik niet meer mijn oude spellen Bejeweled De Luxe, Bejeweled De Luxe 2 of Bejeweled Twist spelen. Misschien zijn er meer (oude) spellen of programma's die niet meer werken. Ik vind dit best wel jammer, want die spellen speel ik graag om even te ontspannen.

Relevante software en hardware die ik gebruik: Windows 11 op een Gigabyte Z790 moederbord en met een i9-13900K processor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: Ik heb het spel gedeïnstalleerd en geprobeerd er weer opnieuw op te zetten, maar helaas tevergeefs. Het beeld blijft flitsen tussen een beeld van het spel en een zwart scherm. Hierna moet ik de pc opnieuw opstarten om uit deze loop te komen. (Ik heb dat flitsen 10 minuten z'n gang laten gaan, zonder resultaat.) Helaas krijg ik geen foutmelding te zien op het scherm.

Zelf denk ik in de richting dat Windows bepaalde (oude) compatibiliteit heeft uitgeschakeld, waardoor bij mij de spellen niet meer werken. Zoiets als toen Windows 11 en oudere moederborden.

Mijn vraag: Hebben meer mensen problemen met de laatste beveiligingsupdate? Misschien niet met spellen, maar met een ander programma? Tevens ben ik nieuwsgierig naar eventuele oplossingen om het spel weer te kunnen spelen. Ik ben benieuwt naar jullie ervaringen met deze update.

Beste antwoord (via jovadca op 16-09-2026 22:59)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
jovadca schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:53:
Sinds 15-9-2026 heeft Windows 11 de nieuwe "2026-09 Beveiligingsupdate (KB5129195) (26200.9457)" geïnstalleerd en nu kan ik niet meer mijn oude spellen Bejeweled De Luxe, Bejeweled De Luxe 2 of Bejeweled Twist spelen. Misschien zijn er meer (oude) spellen of programma's die niet meer werken. Ik vind dit best wel jammer, want die spellen speel ik graag om even te ontspannen.
Herkenbaar, nog steeds leuke, en best wel verslavende spelletjes, inderdaad. :)
jovadca schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:53:Het beeld blijft flitsen tussen een beeld van het spel en een zwart scherm. Hierna moet ik de pc opnieuw opstarten om uit deze loop te komen. (Ik heb dat flitsen 10 minuten z'n gang laten gaan, zonder resultaat.) Helaas krijg ik geen foutmelding te zien op het scherm.
Dit lijkt mij niet zozeer een beveiligings- maar een grafisch/video/beeldscherm- probleem?.
Die oude Popcap en soortgelijke spellen starten namelijk standaard in heel lage resolutie met volledig scherm.
Mogelijk dat er daardoor nu wat mis gaat met de videodriver of scherm?
Je kan eens proberen door na het starten van het spel om te schakelen naar venster mode via het "ouderwetse" ALT+Enter?
Van de meeste spellen uit de Bejeweled-categorie zijn later wel geüpdatete HD-versies uitgebracht.
Mijn vraag: Hebben meer mensen problemen met de laatste beveiligingsupdate? Misschien niet met spellen, maar met een ander programma? Tevens ben ik nieuwsgierig naar eventuele oplossingen om het spel weer te kunnen spelen. Ik ben benieuwt naar jullie ervaringen met deze update.
Ik heb hier ook de laatste Windows 11 (26H2) en die betreffende update draaien op o.a een lekker belegen Toshiba SATELLITE C50-A-19U.
Ik merk daarop eigenlijk geen enkel probleem met die Bejeweled series spellen?
Alleen een installatie had wat hulp nodig van de Windows programmacompatibiliteit oplosser.
Bij oude spellen/programma's kan het bij problemen soms helpen door ze in een aparte map te installeren in plaats van de standaard Program Files.
jovadca schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:31:
Het spel is toendertijd origineel aangeschaft, maar vraag me niet bij wie en hoeveel die toen kostte. Helaas is het spel niet op GOG te vinden. Jammer. Wel een goed idee!
Je kan eens zoeken op het Internet Archive voor Bejeweled?
Misschien vind je daar nog wat? O-)

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:14
Microsoft is wel langzaam aan steeds meer de beveiliging aan het verhogen.
Hoe oud is "Bejeweled"?
Kan je niet de game starten in "compatibiliteitsmodus"? Wellicht in Windows 7 compatibiliteit?

Meestal is dit rechtsklik -> compatibiliteit...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jovadca
@GarBaGe Thanks! Dus Windows verhoogt tegenwoordig de beveiliging i.p.v. minimale eisen te stellen? Het is maar hoe je het noemt. :?

Bejeweled is pas 24 jaar oud, maar wel een leuk spel. Helaas werkt de game ook niet in de "compatibiliteitsmodus" van Windows 7 of Windows 8. Heb ik zojuist uitgeprobeerd. :( In ieder geval bedankt voor je idee!

Ik heb tevens zojuist gekeken of het spel in Windows 10 werkt en daar doet die het wel. oOo Dus W 10 blijft naast W 11 gehandhaafd op deze machine. Dan moet ik alleen de PC even opnieuw opstarten. En anders mijn oude vertrouwde W XP PC weer tevoorschijn halen. :P Daar werkt het spel zeker op!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:14
Ik weet niet wat de bron is van je games.
Maar...
als je een game koopt op GOG... die probeert doorgaans actief hun spellen speelbaar te houden op de huidige Windows versies.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jovadca
Het spel is toendertijd origineel aangeschaft, maar vraag me niet bij wie en hoeveel die toen kostte. Helaas is het spel niet op GOG te vinden. Jammer. Wel een goed idee!

• Twunk
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:30
In het verleden heb ik weleens een vergelijkbaar issue opgelost. Voer deze stappen uit via de verkenner in de directory waar de executable van het spel te vinden is.
  1. Right click the executable and select the properties.
  2. Click the tab Compatibility.
  3. Tick the option Run this program as an administrator.
  4. Click Apply or Ok.

• jovadca
@Twunk Helaas werkt dat ook niet. Bedankt voor je tip.

Ik denk dat ik het gewoon bij W10, W7 of W XP moet houden voor dit spel. Daar doet het spel het prima.

Acties:
  • Beste antwoord

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Herkenbaar, nog steeds leuke, en best wel verslavende spelletjes, inderdaad. :)
jovadca schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:53:Het beeld blijft flitsen tussen een beeld van het spel en een zwart scherm. Hierna moet ik de pc opnieuw opstarten om uit deze loop te komen. (Ik heb dat flitsen 10 minuten z'n gang laten gaan, zonder resultaat.) Helaas krijg ik geen foutmelding te zien op het scherm.
Dit lijkt mij niet zozeer een beveiligings- maar een grafisch/video/beeldscherm- probleem?.
Die oude Popcap en soortgelijke spellen starten namelijk standaard in heel lage resolutie met volledig scherm.
Mogelijk dat er daardoor nu wat mis gaat met de videodriver of scherm?
Je kan eens proberen door na het starten van het spel om te schakelen naar venster mode via het "ouderwetse" ALT+Enter?
Van de meeste spellen uit de Bejeweled-categorie zijn later wel geüpdatete HD-versies uitgebracht.
Ik heb hier ook de laatste Windows 11 (26H2) en die betreffende update draaien op o.a een lekker belegen Toshiba SATELLITE C50-A-19U.
Ik merk daarop eigenlijk geen enkel probleem met die Bejeweled series spellen?
Alleen een installatie had wat hulp nodig van de Windows programmacompatibiliteit oplosser.
Bij oude spellen/programma's kan het bij problemen soms helpen door ze in een aparte map te installeren in plaats van de standaard Program Files.
jovadca schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:31:
Je kan eens zoeken op het Internet Archive voor Bejeweled?
Misschien vind je daar nog wat? O-)

• jovadca
@The_Doman d:)b Het ouderwetse het ALT + ENTER was de oplossing tijdens het opstarten van het spel! ( 8)7 Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb |:() Daarna nog even de instellingen van het spel aangepast en toen kreeg ik het beeld ook iets groter op mijn scherm. Het is nu geen fullscreen meer als vroeger, maar groot genoeg om het spel te spelen. Tevens kan ik het spel nu weer opstarten vanaf het icoontje op mijn bureaublad. Het plaatsen van de software in een aparte map had geen effect.

Het zoeken- en downloaden bij Internet Archive voor Bejeweled leverde hetzelfde probleem op als dat ik al had. Dus dat was geen verbetering. (Was waarschijnlijk ook met ALT + ENTER, tijdens het opstarten, te openen.) Je kan daar het Bejeweled spel nog steeds downloaden, leuk. :)

_/-\o_ Dus bij deze is mijn probleem, dankzij @The_Doman, opgelost! _/-\o_
Pagina: 1