Wij hebben een jaren 30 2-onder-1-kap woning gekocht, waarin we vloerverwarming willen leggen op de BG en 1e verdieping (in totaal ca 140m2), en over 1-2 jaar een all-electric warmtepomp (als we de nodige data hebben verzameld).
De ondervloer is al geïsoleerd (Rc 3,7), de gevels hebben spouwmuurisolatie (Rc 1,7) en we gaan het dak isoleren (tot >Rc4 waarschijnlijk). De houten balkenvloer willen we behouden (geen behoefte aan vloer renovatie), en we willen de opbouwhoogte beperken tot zeg 35mm max (liefst iets minder.)
Alle mogelijke vloerverwarmingssystemen voor deze situatie (zie onder) lijken "snel" te reageren (dwz weinig thermische massa), terwijl veel informatie online gaat over de traditionele "trage" systemen die in bijv beton/cement gegoten/gefreesd zijn. Zie hieronder onder een tabel met enkele systemen die ik gevonden heb.
Ik heb een aantal vragen over hoe deze snelle systemen zich verhouden tot de gangbare wijsheden wat betreft warmtepompen:
De ondervloer is al geïsoleerd (Rc 3,7), de gevels hebben spouwmuurisolatie (Rc 1,7) en we gaan het dak isoleren (tot >Rc4 waarschijnlijk). De houten balkenvloer willen we behouden (geen behoefte aan vloer renovatie), en we willen de opbouwhoogte beperken tot zeg 35mm max (liefst iets minder.)
Alle mogelijke vloerverwarmingssystemen voor deze situatie (zie onder) lijken "snel" te reageren (dwz weinig thermische massa), terwijl veel informatie online gaat over de traditionele "trage" systemen die in bijv beton/cement gegoten/gefreesd zijn. Zie hieronder onder een tabel met enkele systemen die ik gevonden heb.
| Systeem | Opbouwhoogte (mm) | Buis diameter (mm) | Vloer type | Warmteafgifte (Ta 35c, Tk 18c) |
|---|---|---|---|---|
| WARP speeTile (voor verlijmde vloeren) | 15 | 10 | Noppenplaat met dun gestorte afdeklaag | 63 (15mm parket) 85 (10mm laminaat) |
| WARP SpeeTherm (voor zwevende vloeren) | 15 | 10 | Isolatieplaat droogbouw | 86W/m2 (indicatie, 15mm dik parket) |
| VarioKomp | 20 | 12 | Fermacell plaat + dun gestorte afdeklaag | 75 (verlijmd, R=0.075) |
| Heatnet NEO20 | 20; 32 (icm 12mm plaat voor verlijmde vloeren) | 16 | Isolatieplaat droogbouw + plaat drukverdeellaag | 85 (verlijmd, R=0,05) 55 (zwevend, 15mm parket R=0,16) |
- Geldt voor deze systemen ook dat de buisdiameter het liefst zo groot mogelijk is, bijvoorbeeld voor afgifte, weerstand vanuit warmtepomp, risico op verstoppingen, of wordt dit adequaat gecompenseerd door meer groepen / kleinere HoH afstand?
- Bij deze snelle systemen zou men kamers los / tijdelijk kunnen verwarmen, wat in gaat tegen het adagium om de warmtepomp zo continue en laag mogelijk te laten pruttelen, en om geen zoneregelingen in te bouwen. Is het mogelijk een efficient en zuinig systeem te bouwen obv zoneregelingen / non-continue verwarming?
- Geldt voor deze snelle systemen ook dat men het liefst een vloerbedekking kiest met zo laag mogelijke warmteweerstand? of kan een bijv een dikker parket of zelfs massief hout gekozen worden, wat het systeem mogelijk slechts minder snel maakt maar niet minder efficient? Het lijkt mij dat minder weerstand altijd beter is..
Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van meer inzichten over dit voor mij niewe onderwerp, bedankt alvast!
:strip_exif()/f/image/0qkCQo2jbd8S62y9WabjdFAQ.jpg?f=fotoalbum_large)