Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuwe Desktop voor meerdere redenen.
1. is gamen. Ik zal waarschijnlijk niet leip zware dingen gaan gamen (nieuwe WoW, Baldur's gate, etc.). Ik game al jaren op een crackie laptop dus alles is beter dan nu.
2. Ik gebruik graag AI, maar vanwege privacy en betrouwbaarheid van werkgerelateerde zaken zou ik zelf ook lokaal een LLM willen hosten. Hoeft niet te zwaar te zijn.
3. Als het even kan zou ik ook een keer willen gaan kijken naar een eigen cloud opzetten. Al weet ik niet of een PC daar het beste voor is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst geef ik maar 1500 euro uit, maar als het echt moet dan kan €2000 ook wel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een beeldscherm, toetsenbord en muis. Dus verder heb ik alles nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de volgende lijst (met behulp van Claude) opgesteld.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet te groot, hij moet niet te lelijk zijn want hij komt op een redelijk zichtbare plek. Liefst niet te luid en te hoog energieverbruik (maar dat is allemaal wel secundair aan de primaire functie: Gamen en AI).
Ik ga er Linux opzetten dus het wordt een AMD GPU.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie mij helpen met het in totaal iets goedkoper maken? Het liefst geef ik maar 1500 euro uit, maar als het echt moet dan kan €2000 ook wel. En eventueel nog tips geven over GPU/CPU grote etc.
Ik wil een nieuwe Desktop voor meerdere redenen.
1. is gamen. Ik zal waarschijnlijk niet leip zware dingen gaan gamen (nieuwe WoW, Baldur's gate, etc.). Ik game al jaren op een crackie laptop dus alles is beter dan nu.
2. Ik gebruik graag AI, maar vanwege privacy en betrouwbaarheid van werkgerelateerde zaken zou ik zelf ook lokaal een LLM willen hosten. Hoeft niet te zwaar te zijn.
3. Als het even kan zou ik ook een keer willen gaan kijken naar een eigen cloud opzetten. Al weet ik niet of een PC daar het beste voor is.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst geef ik maar 1500 euro uit, maar als het echt moet dan kan €2000 ook wel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een beeldscherm, toetsenbord en muis. Dus verder heb ik alles nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de volgende lijst (met behulp van Claude) opgesteld.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Tray | € 164,35 | € 164,35 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 249,93 | € 249,93 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G | € 779,99 | € 779,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 132,90 | € 132,90 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 38,90 | € 38,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z38 | € 449,- | € 449,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750e (2025) Zwart | € 110,- | € 110,- |
| 1 | Interne ssd's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 199,- | € 199,- |
| Totaal | € 2.124,07 | |||
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet te groot, hij moet niet te lelijk zijn want hij komt op een redelijk zichtbare plek. Liefst niet te luid en te hoog energieverbruik (maar dat is allemaal wel secundair aan de primaire functie: Gamen en AI).
Ik ga er Linux opzetten dus het wordt een AMD GPU.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie mij helpen met het in totaal iets goedkoper maken? Het liefst geef ik maar 1500 euro uit, maar als het echt moet dan kan €2000 ook wel. En eventueel nog tips geven over GPU/CPU grote etc.