Vraag

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:29
Vanwege een nieuwe indeling op de eerste verdieping ben ik de elektra compleet aan het vernieuwen. Voor de verlichting op de overloop wil ik een hotelschakeling aanleggen en op 3 wandlampen aansluiten. Vanwege de nieuwe indeling en het bestaande verloop van de elektrabuizen, heb ik het volgende verloop:

lichtschakelaar beneden -> centraaldoos beneden -> wandlamp 1 boven -> lichtschakelaar boven -> wandlamp 2 -> wandlamp 3

Ik heb dit uitgewerkt in een schema, maar dan krijg ik op één deel 6 draden in een 16mm buis en dat is niet toegestaan. Een aderbesparende oplossing zou dan wel kunnen, maar ik weet niet zeker of ik deze zo goed heb getekend. Willen jullie eens meekijken? Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Siq2GV90yurUc9BIoLEXYtSsEUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ti7vq8CCdEiIalORaDNy3BVP.png?f=fotoalbum_large

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 15-09-2026 21:34 ]

Beste antwoord (via Redlum999 op 15-09-2026 21:49)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In het "normale" schema hoef je toch niet heen en terug tussen lamp1 schakelaar 2? Je kan toch vanaf de common/L van schakelaar2 splitsen en terug naar lamp1 en door naar lamp2.

Maar de aderbesparende kan ook, met als voordeel dat je makkelijk een permanente L door kunt leggen.

Doordat je splitsen in je lamp of schakelaar blokje verstopt is het lastig te zien hoe je splitst. Dus even door paint getrokken. Zelfde kleur aan elkaar == verbonden. L geeft common/L contact van schakelaar aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJkMJ9avBIMm2Xf2pJ7IBJgAXmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHXz9QxVtpK07VgXfhEBMvRG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 15-09-2026 21:49 . Reden: Nu met de L op de juiste plaats :+ ]

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:36
Kan je dit niet beter oplossen met een systeem waarmee je met zenders gaat werken om de lampen aan of uit te schakelen?

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:24
In je 2de opstelling heb je op beide schakelaars een fase draad. Dat lijkt mij niet goed omdat volgens mij dan de hotelschakeling niet werkt. Maar ik ben er ook niet zo in thuis.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wat is groen, bruin en blauw? Is een draad hiervan een aardedraad en heb je deze nodig voor je lampen?

Ik zou voor de normale schakeling gaan, dan snap je het later ook altijd nog.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Redlum999
@D-dark Bedoel je draadloos? Ik werk liever met een bedraad systeem, als dit mogelijk is.

@appelflap1992 Onderstaand het voorbeeld zoals ik dit van internet heb gehaald. Daarin is ook te zien dat beide schakelaars dan een fase draad hebben. De aansluiting in de hotelschakeling is dan ook anders dan bij een normale hotelschakeling.

@fenrir Groen = aarde, Bruin = fase, Blauw = nul en Zwart is schakeldraad.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic07367/wisselschakeling.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Redlum999 op 15-09-2026 21:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

In het "normale" schema hoef je toch niet heen en terug tussen lamp1 schakelaar 2? Je kan toch vanaf de common/L van schakelaar2 splitsen en terug naar lamp1 en door naar lamp2.

Maar de aderbesparende kan ook, met als voordeel dat je makkelijk een permanente L door kunt leggen.

Doordat je splitsen in je lamp of schakelaar blokje verstopt is het lastig te zien hoe je splitst. Dus even door paint getrokken. Zelfde kleur aan elkaar == verbonden. L geeft common/L contact van schakelaar aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJkMJ9avBIMm2Xf2pJ7IBJgAXmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHXz9QxVtpK07VgXfhEBMvRG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 15-09-2026 21:49 . Reden: Nu met de L op de juiste plaats :+ ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Heb je die aardedraad nodig voor je lampen? Zo nee, dan zou ik deze schrappen.

Eventueel alles met 1.5mm2 door die buizen trekken, zou ruim voldoende moeten zijn voor een paar lampen.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Redlum999
@Septillion Dank voor de check en verbetering! Weer wat geleerd en hiermee kan ik verder.

• Septillion

Septillion

@Redlum999 Deed dus net nog wel een ninja edit O-)

• Redlum999
Ik was toch nog niet begonnen met aansluiten😊

• dwhite
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:13
Als het voor jou een optie is kun je ook nog overwegen om pulsdrukkers te gebruiken met bijvoorbeeld een shelly achter de lamp. Dan heb je bij iedere schakelaar maar 1 bruine en 1 zwarte draad nodig. Alle zwarte draden kun je achter de lamp samen voegen met een wago en 1 doorverbinden naar de shelly. Op de Shelly sluit je de lamp weer aan.

Dwhite

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:13
Volgens mij mag de aderbesparende niet volgens de NEN1010. Maar dat is wel een oude NEN1010

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:30
Dapdodo schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:10:
Volgens mij mag de aderbesparende niet volgens de NEN1010. Maar dat is wel een oude NEN1010
Aderbesparende versie mag prima van de nen1010.

Alleen niet de "franse" versie waar je de nul op de 2e schakelaar schakelt en er dus een fase met spanning op de lamp kan staan terwijl de lamp uit is.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarom niet overal gewoon standaard continue 220v heen trekken dan met slimme verlichting werken.

Fysieke schakelaars met losse aders zijn toch eigenlijk niet meer van deze tijd.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• raoul4one
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08
Volgens mij gaat dat niet goed werken zo. De bruine draad naar schakelaar 2 is sowieso niet nodig. Tenzij daar een stopcontact komt oid?

Ik zou hem zo doen. Dan heb je ook max 5 draden met hotelschakeling. Mocht je nog een 3e schakelaar erna willen dan kan het ook maar moet schakelaar 2 geen wisselschakelaar zijn, maar de laatste wel. Laat maar weten als je dat evt wil.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0zPgkDLPxhyAfDuLJedKbu75Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctbKOGcGHKz0NHnJwEu1SAHp.jpg?f=fotoalbum_large

[img]http://raoul.nu/images/foot4.jpg[/img]

Pagina: 1