Nieuwe losse koelkast en vrieskast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
Al meer dan 25 jaar heb ik een losse tafelmodel vriezer (Miele) op een losse koeler staan (Erres) 55 breed, 60 diep, 85 hoog. Inmiddels zijn beide thermostaten defect en heb ik tijdelijk opgelost door een zigbee tempo sensor in de kasten te leggen en die via domoticz een slimme WCD plug te laten schakelen. Dit werk inmiddels een jaar of 2-3 goed, maar et stroomverbruik is redelijk aan de hoge kant wordt duidelijk door de metingen. Nu toch maar even aan het kijken voor iets anders en het valt me op dat alle vries en koelkasten veel minder inhoud hebben als mijn oude kasten. De Miele heeft +- 130l inhoud en de Erres heeft 160l.

Nu zal een deel van de lagere energie kosten van een nieuwe kast deels voor rekening van betere/dikkere isolatie komen, waardoor het netto (te koelen) volume afneemt (en dus energie verbruik) . Maar sommige koelers en vriezers hebben maar 80-100l inhoudt en het energie verbruik ligt tussen 70 - 140Kwh/jr.

Liebherr heeft 2 dezelfde (prijzige) koelers in een FC 1404 en FE 1404 uitvoering (107l) waarbij het prijsverschil na 9.5 jaar is terugverdiend door het lagere energie verbruik. Dit scheelt ook meer dan 50l inhoud t.o.v. mijn oude Erres.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken en vergelijken maar zie door de bomen het bos niet meer. Zijn er andere merken die goede prijs/kwaliteit/energie balans hebben maar toch een zo groot mogelijke inhoud?

[ Voor 3% gewijzigd door lammerts op 15-09-2026 19:59 ]

Alle reacties

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:51
Voor je je op het aantal liters blind staart: Kan t verschil in liters ook niet komen door andere meetstandaarden van vroeger/nu? Wellicht is t verschil in de praktijk kleiner dan je denkt.

Maar t komt zeker ook door de isolatie.

Ik heb een liebherr gp1846 low frost model gehad en nu een iets minder zuinige liebherr 1404 no frost model. Dat scheelt wel net per lade een brood extra invriezen. Maar no frost ook wel erg prettig.

• lammerts
Ik heb de binnenmaten gemeten en die geven die inhoud die genoemd is. Uiteraard hebben ze allemaal bakken waardoor de effectief te gebruiken inhoud stukje minder is, maar de huidige merken geven ook deze inhoud zonder bakken op.

Natuurlijk moeten ze zo zuinig mogelijk zijn, maar als de aanschaf prijs al E300,- hoger is en je vervolgens E240 aan energie bespaart over de levensduur van het apparaat , vraag ik mer soms af wie nu wie voor de gek houdt :-)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het in 1 apparaat mag: uitvoering: Liebherr CNd 5204-22
Staat hier sinds eind vorig jaar ook in huis. Doen we met gezin met twee kinderen mee. Vier vrieslades (uitzondering, meeste merken doen maar 3), nofrost en een enorme koelinhoud. Aanrader.

En ja, witgoed is duur geworden maar dat geldt voor alles.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• lammerts
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 losse apparaten. Mijn moeder heeft een alles in 1 app en heeft al 3 keer geforceerd 24h moeten ontdooien omdat deur op kier oid was blijven staan en de condensor was bevroren en dus niet meer wilde koelen/vriezen. Betekent ook dat deel van je vriezer inhoud de kliko in kan als je te laat ontdekt.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je hebt ook koelvriescombinaties met een apart deurtje voor het vriesgedeelte he, en ook apparaten waarbij de deuren vanzelf het laatste stukje dichtgetrokken worden door de scharnieren. nog makkelijker! ook iets voor je moeder misschien?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

lammerts schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:11:
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 losse apparaten. Mijn moeder heeft een alles in 1 app en heeft al 3 keer geforceerd 24h moeten ontdooien omdat deur op kier oid was blijven staan en de condensor was bevroren en dus niet meer wilde koelen/vriezen. Betekent ook dat deel van je vriezer inhoud de kliko in kan als je te laat ontdekt.
Met twee deuren voorkom je dat al, nofrost is ideaal en Liebherr is simpelweg koning als het op koelen en vriezen aankomt.
Daarbij zit er op een modern apparaat gewoon een akoestisch alarm als de deur te lang open staat.

Tegen user error is echter niks bestand. Je kent jezelf het beste: is dat nodig? :)

En bedenk je ook dat je oude spullen 25 jaar oud zijn. In die tijd is er veel veranderd :)

Wat wel blijft: goedkoop is meestal uiteindelijk duurkoop ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• lammerts
Ik kijk inmiddels naar Liebherr FC 1404 20 en Inventum KK550 of ETNA KVV856wit. alle toestellen hebben een (relatief) laag energie verbruik, redelijke prijs en grote inhoud.
Pagina: 1