Vraag

• ricardo89
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 17:08
Hallo medetweakers,

Ik liep er al een tijdje tegenaan dat ik mijn beleggingen en FIRE-doelen wilde tracken, maar ik weigerde mijn bankkoppelingen af te geven via partijen als Plaid, of mijn ruwe portfolio-data in een willekeurige cloud-database te parkeren. Ik zocht de privacy van een lokale Excel-sheet, maar dan in een moderne jas.

Omdat ik niets vond dat qua privacy voldeed, heb ik het zelf gebouwd: * weg *.

De Architectuur (Hoe het veilig blijft): Het hele platform is offline-first en 100% Zero-Knowledge opgebouwd. Alles draait in de browser als PWA:
  • Data wordt lokaal versleuteld via de Web Crypto API (AES-256-GCM).
  • Bij synchronisatie naar meerdere apparaten reist alleen de ciphertext over de lijn (via een backend die achter een Cloudflare Tunnel op een Docker server).
  • Zelfs ik kan de kluis van een gebruiker onmogelijk inzien. Je hebt ook geen e-mailadres nodig om een kluis te maken; identiteit hangt aan een lokaal gegenereerd, versleuteld ID.
Wat het functioneel doet:
  • Slimme CSV-importer: Geen bankkoppeling nodig. Gooi je DEGIRO-export erin en hij normaliseert zelf valuta, handelskosten en ontdubbelt transacties via vingerafdrukken.
  • Drawdown wiskunde: Hij berekent het exacte kantelpunt (passief inkomen vs. uitgaven) en trekt de grafiek realistisch door tijdens de onttrekkingsfase.
  • Bring-Your-Own-Key AI Copilot: De AI-context wordt 100% lokaal in je browser opgebouwd vanuit je ontsleutelde kluis. Je gebruikt je eigen API-sleutel (rechtstreeks naar de aanbieder), waardoor je data nooit over mijn server gaat en de API-voorwaarden je beschermen tegen LLM-training.
Waarom ik dit deel (Testfase): De applicatie zit technisch strak in de lak, maar voordat ik de boel commercieel lostrek, wil ik de architectuur, de encryptie en de wiskunde (vooral de drawdown-berekeningen) laten afbreken door mensen die kritisch zijn.

Het platform staat momenteel in 'test-modus'. Dat betekent dat de kassa niet actief is. Iedereen die nu een kluis aanmaakt om de boel te testen, krijgt automatisch een 'Tester' vlag in de database, wat resulteert in levenslang gratis Pro-toegang (ook na de officiële lancering). Beschouw het als dank voor de QA.

Je kunt de app hier proberen: * weg *

Ik ben heel benieuwd naar jullie ongezouten (technische) feedback, of het nu gaat om de implementatie van de crypto, de UI/UX of de wiskunde in de grafieken!

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 15-09-2026 21:17 ]

Alle reacties

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Wat is er mis met PortfolioPerformance of Ghostfolio (selfhosted)?

• ricardo89
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 17:08
Helemaal niks mis mee! Portfolio Performance heb ik zelf lang gebruikt, maar ik vond het synchroniseren van dat lokale XML-bestandje naar mijn telefoon altijd gedoe.

Ghostfolio is ook top, maar ik had simpelweg geen zin om wéér een extra Docker-container en database op mijn NAS te moeten onderhouden (en back-uppen).

Ik zocht eigenlijk het gemak van een moderne web-app die direct op elk apparaat werkt. Dus dan maar zelf maken, dat liep wat uit de hand en deel ik nu graag met anderen.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dit is Softwareontwikkeling, waar we discussieren over het ontwikkelen zelf. Wil je mensen werven om te testen, dan kan dat via V&A: Devschuurder werven? Gebruik Vraag & Aanbod!

Dit komt nu meer over als verkapte reclame.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Dit topic is gesloten.