Desktop voor 3x4K schermen op 120hz (geen gaming)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Werk-pc voor uiteindelijk 3× BenQ RD280UG op 120Hz

Ik zoek een pc voor PowerShell-coding, Azure-werk, veel browsertabs en Citrix-sessies. Geen gaming, CAD of lokale AI. Lichte voorkeur voor AMD maar dat is meer van heel vroeger, soort van aangeleerde anti Intel door wat ze allemaal flikten ooit en nog steeds doen, maar Intel of Nvidia is ook prima. Budget maximaal €2.000, liefst minder.

Belangrijkste eis is het aansturen van mijn beeldschermen.

Huidige opstelling
  • Laptopscherm, 14 inch 60Hz
  • Philips 49B2U5900, 5120×1440 75Hz
  • HP Z24i/243i, 1920×1200 60Hz
Tussenopstelling
  • 1× BenQ RD280UG, 3840×2560 120Hz
  • Philips 49B2U5900
  • HP Z24i/243i
Uiteindelijke opstelling
  • 3× BenQ RD280UG
  • 3840×2560, 28 inch, 3:2
  • Alle drie op 120Hz
Mijn huidige combinatie van verschillende schermen en resoluties geeft onrustige en vermoeide ogen. Het 49inch-scherm met scherm links en rechts er naast zorgt ook voor veel hoofdbewegingen en door de beperkte hoogte moet ik veel scrollen. Daarom wil ik uiteindelijk drie gelijke schermen. Schermen mogen wat duurder zijn in verhouding tot de PC, Zit er tenslotte 8+ uur per dag achter.

Ik heb eerst naar een ThinkPad T16 Gen 4 met 32GB, 1TB en een Thunderbolt-dock gekeken. Dat kwam op ongeveer €2.600 voor een minimale configuratie. Thunderbolt 5-laptops zijn nog veel te duur.

Bij Thunderbolt 4 zou ik genoegen nemen met 60Hz, 120Hz en 60Hz, waarbij het middelste scherm eventueel rechtstreeks op de laptop wordt aangesloten. Voor een desktop wil ik wel alle drie de schermen op 120Hz kunnen gebruiken.

Ik heb ook een kant-en-klare pc van €1.195 bekeken met:
  • Ryzen 7 5700X
  • RTX 5060 8GB
  • 32GB DDR4
  • 1TB-ssd
  • A520-moederbord
  • Windows 11 Pro
Die is waarschijnlijk snel genoeg, maar ik twijfel of het verstandig is om nu nog een nieuw AM4-systeem te kopen. Een latere serieuze processorupgrade betekent dan ook een nieuw moederbord en DDR5-geheugen. Daarom heb ik zelf een AM5-configuratie samengesteld.
Overigens is een kant en klaar systeem geen probleem, zelfs lichte voorkeur ivm belasting aftrek en gemakzucht.
RGB mag als het er op zit maar voegt voor mij niets toe, kost alleen onnodig stroom en warmte afvoer.

Wenslijst

Link naar mijn Tweakers-wenslijst
  • AMD Ryzen 7 9700X
  • MSI B850M Gaming Plus WiFi6E
  • Sapphire Pulse Radeon RX 7600 8GB
  • G.Skill Flare X5 32GB DDR5-6000 CL36, 2×16GB
  • WD Black SN770 1TB
  • Arctic Freezer 36 Black
  • be quiet! Pure Power 13 M 650W
  • Fractal Design Pop 2 Air Black Solid
Totaal momenteel ongeveer €1.575. Windows 11 Pro regel ik apart via CD key's ofzo.

De 9700X lijkt mij ruim voldoende en het B850-moederbord geeft mij de mogelijkheid later de processor, videokaart, opslag of het geheugen afzonderlijk te upgraden. Ga ik dit doen? denk het niet maar het gevoel dat het kan :).

Mijn grootste twijfel is de videokaart. De RX 7600 heeft 3× DisplayPort 1.4 met DSC en ondersteunt maximaal vier schermen. Ik kan alleen nergens bevestiging vinden dat hij gelijktijdig 3× 3840×2560 op 120Hz kan uitsturen.

Als laatste, het moet stil zijn.

Daarom mijn vragen:
  • Kan de RX 7600 deze drie schermen gelijktijdig op 120Hz aansturen?
  • Zo niet, welke betaalbare videokaart met drie geschikte uitgangen kan dat wel?
  • Is de AM5-configuratie de meerprijs waard ten opzichte van de kant-en-klare 5700X-pc?
  • Zien jullie nog onlogische of onnodig dure onderdelen?
  • Zijn sommige onderdelen een bottleneck en beter voor weinig meer een ander type/merk

Alle reacties

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:53
Ja, de schermen gaan zeker geen probleem zijn. De kaart ondersteund 4k op 120hz op de uitgangen en 8k op 60 hz. Zelfs mijn T14 werklaptop kan al 3x 4k aansturen (en volgens mij zelfs op 120hz). Dat is met de komst van displayport geen enkel probleem meer.

MSI Radeon™ RX 7600 MECH 2X CLASSIC 8G

hier wordt het ook benoemd maar het staat er niet super duidelijk maar zover ik kan vinden kan dus iedere uitgang 4k op 120hz aan.

• agraaff
  • Nu online
Laptop heeft de voorkeur maar ik kwam uit op 3000 euro+ voor een geschikte die 3 schermen op 4K 120Hz aankon. Vind ik wat overkill.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Let wel dat dit niet zomaar 4K is, het is meer, want 2560p. Subtiel verschil, maar significant genoeg om lastig te zijn. Ik kan niet uit de benq handleiding halen wát voor HDMI poort het is, maar 3840*2560 op 120Hz heeft op 8-bit RGB met CVT-RBv2 30,6Gb/s nodig zonder DSC.

Leuk voor HDMI 2.1 >MITS< full spec, minder leuk voor DP1.4 want je hebt DSC nodig, prima als je DP2.1 gebruikt.

Ga je hem werkelijk volgens spec gebruiken, dus 8-bit, dan gaat de bandbreedte omhoog naar 38.24Gbps. Drie streams is dus 106Gb/s

Dat red je alleen met DP2.1, HDMI2.1 FRL6, of DP-alt mode UHBR20.

En daar moet je je GPU dan ook op afstemmen. En laat ik dan de eerste zijn die zeg: "euh, denk ook aan de snelheid van je framebuffer". Dit wil je niet op integrated graphics doen, zorg dat je GPU wat memory heeft met wat bandbreedte. Hoeft niet heel gek te zijn, want je zei al: geen gaming (wel 2d graphics), en eigenlijk qua framebuffer size valt het ook wel mee (zo'n 700MB voor drie desktops in vram aan buffer, maar wel wat bandbreedte uiteraard).

Wat je doet is echter nogal een afweging. Doe je ook Cuda dingen? Cupy, etc, tsja... dan is blackwell eigenlijk een nogo. Een RTX Pro 2000 bijvoorbeeld biedt de poorten (DP2.1) en capabilities. Een RTX5060 is ook wel goed, en 8GB is genoeg voor basic meuk, maar mocht je ooit toch wat dingen doen is dat snel te weinig... en dan is een 5060Ti misschien beter. Wel opletten wat voor poorten er op zitten, want gaming kaarten hebben vaak HDMI, en dat is soms nogal dodgy met deze specs, ik zal DP2.1 aanraden eigenlijk.

Radeon kaarten wisselen een beetje in hoe UHBR werkelijk geimplementeerd is op de 9000 serie, en de 7000 serie rent redelijk richting de bandbreedte aan, maar kan, als Linux een wens is, en GEEN cuda, wel een overweging zijn.

Laptops is idd ruk qua connectiviteit. Wederom, je 3 schermen zitten richting de 120gbit, wat alleen met thunderbolt 5 (in asynchrone modus, dus 120/40) op te lossen is, en eigenlijk vind ik laptops voor dev nogal "treur" want door hun thermal ruimte hebben ze vrij snel ook niet de bandbreedte in hun RAM/VRAM kit, of ze draaien iets als optimus (wel een DGPU voor compositing e.d., maar de poorten via een andere GPU waardoor alles over een veel te krappe PCIe-bus moet...), en natuurlijk zoals je al zag: docking stations van €500. Een desktop die je remote kan benaderen zal én beter presteren (want simpelweg meer thermal room op je CPU/GPU), én goedkoper zijn... en gewoonweg: simpeler.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:50
Mag ik vragen waarom je een discrete videokaart neemt? Door gewoon een moederbord uit te zoeken met 3 moderne display aansluiting erop kan dit toch prima zonder?

Ik zie dat die schermen nog kunnen daisy chainen ook, dus met 1 of 2 display uitgangen op je bord, lukt het ook, maar er staan genoeg borden met voldoende display outs in de PW.

[ Voor 36% gewijzigd door youridv1 op 15-09-2026 15:51 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:54

Umbrah

The Incredible MapMan

youridv1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:45:
Mag ik vragen waarom je een discrete videokaart neemt? Door gewoon een moederbord uit te zoeken met 3 moderne display aansluiting erop kan dit toch prima zonder?

Ik zie dat die schermen nog kunnen daisy chainen ook, dus met 1 of 2 display uitgangen op je bord, lukt het ook, maar er staan genoeg borden met voldoende display outs in de PW.
Niet elke IGP kan 3x 38GBPs uittoveren, en hoewel je in verhouding niet eens veel RAM kwijt raakt aan 2D beeld (framebuffer is iets van 700MB ofzo), is de snelheid met deze resolutie/refreshrate wel een probleem. Ik zou het zelf niet willen (en eigenlijk zelfs voor dev werk zal ik 120Hz wél willen).

DSC zou het eventueel kunnen maar dat is geen garantie en niet iedereen reageert er goed op.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:50
Umbrah schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:54:
[...]

Niet elke IGP kan 3x 38GBPs uittoveren, en hoewel je in verhouding niet eens veel RAM kwijt raakt aan 2D beeld (framebuffer is iets van 700MB ofzo), is de snelheid met deze resolutie/refreshrate wel een probleem. Ik zou het zelf niet willen (en eigenlijk zelfs voor dev werk zal ik 120Hz wél willen).

DSC zou het eventueel kunnen maar dat is geen garantie en niet iedereen reageert er goed op.
Dat is toch gewoon een kwestie van uitzoeken welke iGP dat wel kan? Ik zou even op onderzoek uit moeten gaan maar ik kan me niet voorstellen dat een 8700G dit niet kan en ik vermoed de iGP van een i7 265K evengoed.

de IGP van de 265K heeft gewoon DP2.1 en UHBR20.

uitvoering: ASRock Phantom Gaming Z890 Lightning WiFi Dit bord lijkt de benodigde IO te hebben. Zet je daar een 265K in en dan kun je de hele dGPU uitsparen.

Dit kopen is nog goedkoper en support de monitoren. https://minisforumpc.eu/products/minisforum-m1-pro-285h-mini-pc

https://www.techpowerup.com/review/minisforum-m1-pro/

[ Voor 29% gewijzigd door youridv1 op 15-09-2026 16:31 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:53
Zou dit niet voldoende zijn?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 250K Plus Boxed€ 222,65€ 222,65
1MoederbordenASRock Phantom Gaming B860 Lightning WiFi€ 150,36€ 150,36
1BehuizingenChieftec Night Hunter€ 37,17€ 37,17
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 23,84€ 23,84
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32€ 477,99€ 477,99
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 89,90€ 89,90
1Interne ssd'sWD_Black SN7100 1TB€ 169,90€ 169,90
Totaal€ 1.171,81
Processor: Iets sneller dan de 9700X in productiviteit, maar ook een betere geïntegreerde GPU. Samen met het moederbord zou dit moeten volstaan om 3 schermen aan te sluiten.
Minpuntje is het wat hogere stroomverbruik, daarop scoort de 9700X beter.

Moederbord: Goed en betaalbaar moederbord. Volgens mij heeft dit de vereiste aansluitingen.

Kast: Goedkoop en goed (great value award)

Processorkoeler: hoeft geen uitleg (excellent award)

Geheugen: Ondersteunt Intel XMP. Is ~ € 10 duurder dan het 6000 MHz geheugen, maar dat heeft slechte gebruikersreviews, dus daarom voor dit 5600 MHz geheugen gekozen.

Voeding: is overkill, maar wel stil. Je kan ~ € 35 besparen met de Cooler Master MWE Gold 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular. Is wel een beetje luider.

SSD: De WD Black SN770 is al enige tijd opgevolgd door de WD Black SN7100, die ook nog eens goedkoper is, dus daarvoor gekozen.
Hm, veel goedkoper is dat niet, met 32 GB RAM en 1 TB SSD kom je uit op € 1.149.

• agraaff
  • Nu online
https://www.benq.eu/en-eu/monitor/programming/rd280ug/spec.html
3840×2560 bevat ongeveer 18,5% meer pixels dan gewone 3840×2160-4K Vandaar ook mijn dilemma. voor 3 standaard 4K schermen is de keuze makkelijk maar ik moet weer zonodig moeilijk doen zegt mijn vrouw :P

weet niet of je dat gaat redden met een integrated kaart maar ook dat haal ik weer niet uit de specs. Als ik dan later toch een kaart moet kopen zit ik weer met een Mobo en CPU die ik niet wil. Maar wil ook geen overkill kaart hebben als het niet nodig is. Wel mooie setup.

Ik ga Windows draaien. Cuda is niet nodig, ga geen lokale AI doen, 3d beelden renderen etc. Mocht dat ooit wel ter sprake komen dan kan ik altijd nog de videokaart upgraden.
die RTX5060 is weer 100 euro meer dan de Radeon RX 7600 8GB, haal het echter niet uit de specs: PULSE AMD Radeon RX 7600 8G GDDR6
En de goedkoopste 5060TI 16GB is dan meteen weer 700 euro ASUS Dual GeForce RTX 5060 Ti 16GB GDDR7 OC Edition: beste prijzen, echte reviews en specificaties - Tweakers toch weer even 400 euro meer.
Pagina: 1