• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
Beste mede-tweakers,

Waarom heb ik eigenlijk nog een Synology C2/Cloud2 abonnement?

Spoiler: ik had de aanname gedaan dat ik bij een ramp met 1 druk-op-de-knop al mijn bestanden kon herstellen vanuit de cloud. Niet dus...

Mijn ticket - daarover verderop meer - bij Synology eindigde met: "Stel, je huis brandt af. Incl je pc, backup-media én NAS! Je koopt ff snel een nieuwe computer en wil vanuit Cloud2 je nieuwe computer herstellen. Hoe doe ik dat met 1 klik vanuit bv Hyper Backup?"

Het antwoord luidde: "Currently, C2 Storage Explorer allows you to select and download multiple files at once, but it does not support downloading an entire folder or a whole Hyper Backup backup task directly to your computer." |:(

Later kreeg ik nog te horen: "Wel hebben we namens u een aanvraagformulier voor de functie ingediend." 8)7

Het kan wél, zo vernam ik nog later, maar dat moet je in zo'n ramp-scenario óók een nieuwe NAS kopen! (Klantbinding?!) O-)

Dus bij een ramp word ik geacht m'n 26.000 bestanden een-voor-een te herstellen? Óf inderdaad; ook een nieuw Synology NAS te kopen.

Heb jij een Synology NAS met een Cloud2 abonnement, dan ben ik nieuwsgierig naar jouw reactie _/-\o_

Mijn ticket bij Synology begon met mijn vraag: "Ik heb wat foto's aangepast, maar ze worden door Hyper Backup niet opgepakt richting C2!"

De reden was voorspelbaar; de filesize en modify-date bleven ongewijzigd omdat slechts een typo in de IPTC-tag Caption was aangepast (mbv IrfanView). En dat bleek te kloppen, Hyper Backup doet geen bit-compare of checksum-compare, maar een "filesize of modify-date"-compare.

Blijkbaar heb ik nu al jaren een x-aantal bestanden in C2 staan, die verschillen met mijn bestanden op mijn NAS! Dus mijn vervolg-vraag luidde: "Ok, da's niet zo mooi. Hoe haal ik ALLES met 1 klik naar mijn pc, zodat ik aldaar een bit-compare kan doen?"

Nu werk ik braaf met de 321-backup-methode en heb 2 backup-usb-stickies permanent in mijn portemonnee. Dus bij een ramp, verwacht ik het leeuwendeel te kunnen herstellen vanaf zo'n backup-usb-stickie en het restant vanaf C2.

Afijn, dát is de reden voor mijn eigenlijke vraag: "Waarom hebben jij&ik eigenlijk nog een Synology C2/Cloud2 abonnement?"

ByTheWay; 100GB voor €12,09 vind ik geen geld. Helaas gaat Synology dat met ingang van 22 juni 2026 drie keer duurder maken, waarbij je weliswaar drie keer zoveel opslag krijg. Echter, ik heb momenteel slechts 40GB in gebruik. Nu komt voor mij de "Is dit nog wel voldoende waar voor mijn geld?"-vraag naar boven.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 18:20
Ik denk dat je het beste een andere Backup en Recovery strategie moet bedenken.

Zelf heb ik een 3-2-1 variant icm Veeam Backup die mijn backups wegschrijven naar de nas en die weer een kopie maken naar mijn OneDrive. Op die manier kan ik dus in geval van brand dus wel mijn data herstellen maar kan ik ook losse bestanden herstellen.

Misschien zou jij ook zo iets kunnen bedenken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik ben zelf gestopt met Synology vanwege deze vendor lock-in. Ik heb een Ubiquiti UNAS gekocht met een SMB back-up naar een Storage Box bij Hetzner. Kost minder dan C2 en ik heb zelf de data onder controle. Ook geen propriëtaire rommel zoals Hyper Backup, wat alleen met Synology software kan worden uitgepakt, gewoon standaard SMB (of Webdav als je dat wilt of kunt)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Goede vraag die je hier stelt. Ik heb inderdaad al enige jaren de oude vertrouwde C2 plan van Synology waarvan ik ook onder de indruk was dat je in 1x alles terug kon zetten/downloaden maar dat blijkt dus niet zo?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:47

3_s

Gunner schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:53:
Goede vraag die je hier stelt. Ik heb inderdaad al enige jaren de oude vertrouwde C2 plan van Synology waarvan ik ook onder de indruk was dat je in 1x alles terug kon zetten/downloaden maar dat blijkt dus niet zo?
Jawel, maar enkel naar een andere Synology.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 00:53
Tja, niet geheel onlogisch toch…. Het is geen generieke cloud maar een Synology oplossing.
Past het niet kies je wat anders.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-09 18:04
Ik heb 2 synology dozen. 1 bij mijn zus en 1 thuis. We hebben beide glasvezel en we synchroniseren de twee. Alles bij mij thuis en bij haar thuis wordt via Backup 4 Business gebackupped. En onderling backuppen we via Hyperbackup.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

3_s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:42:
[...]

Jawel, maar enkel naar een andere Synology.
Heb het net getest en ik krijg toch wel de mogelijkheid om een hele folder als zip file te downloaden

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:58
G.Shumway schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:33:

Het kan wél, zo vernam ik nog later, maar dat moet je in zo'n ramp-scenario óók een nieuwe NAS kopen! (Klantbinding?!) O-)
Wat is daarvan het probleem? An sich niet zo gek toch? Voor jou zelf ook geen probleem indien je een inboedel verzekering hebt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1