Kruipruimte jaren 30 woning: water, zwam en bodemfolie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:44
Ik heb een jaren-30 woning, 2 onder 1 kap, welke op staal staat en die verzakt is. Ik ben bezig om de kruipruimte aan te pakken.
Van de week alle puin verwijderd waardoor ik nu een vrije doorgang heb.
De vorige eigenaar heeft ongeveer driekwart van de vloer vervangen. Achterin ligt nog de oorspronkelijke vloer.

Het liefst zou ik alles eruit halen en schuimbeton storten, maar vanwege de verzakking durf ik dat niet aan. Ook de constructeur adviseert dit niet. Een prefab vloer zou eventueel kunnen, maar dan zit je al snel boven de €10.000. Daarom wil ik eerst de vochtproblematiek goed aanpakken icm de huidige vloer.

Tijdens de inspectie zie ik op meerdere plekken water staan. De verschillende extreme hoogteverschillen baren me zorgen. Ook is er duidelijke zwam/schimmelvorming aan enkele houten balken. Het voorste deel van de balklaag is ongeveer twee jaar geleden vervangen en staat in de menie. Achterin is de oude balklaag nog aanwezig en die ziet er een stuk slechter uit.

Mijn vragen:

1. Water: zouden jullie het aanwezige water wegpompen met een vlakzuiger-/dompelpomp? Of heeft dat weinig zin als dit grondwater is en komt het dan gewoon terug?

2. Bodem/fundering: ik zie op de foto's een betonnen plaat/gedeelte van een plaat liggen, maar aan de zijkanten lijkt die te ontbreken. Is dit de betonnen voet die bij een woning op staal hoort?
Is hij dan afgebroken, of?

3. Bodemfolie: ik wil waarschijnlijk Tonzon bodemfolie plaatsen om het vocht vanuit de bodem te beperken. Moet de bodem daarvoor eerst geëgaliseerd worden? Moet ik bijvoorbeeld zand over de lage/natte delen aanbrengen, of juist absoluut niet voordat duidelijk is waar het water vandaan komt?

Daarnaast overweeg ik om het achterste, slechte deel van de houten vloer/balklaag lokaal te laten vervangen. Daarna eventueel bodemfolie en later bekijken of een nieuwe vloerconstructie haalbaar is.

Wat zouden jullie op basis van deze foto's als plan van aanpak adviseren? En welke partij kan ik het beste inschakelen voor de combinatie van vocht, zwam en de staat van de houten vloer?

Super bedankt voor het meedenken

Achterzijde, grenzend aan de keuken. Ziet er normaal uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfUV_HioWiAPHPZ8QyrOAJ6JjZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE17uXVnZlKjJgLAJih8JxJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde woning geul (tevens de kant waar de woning verzakt is, aan de andere kant vd muur bevindt zich het trottoir)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3vMNf5IojCBr4muXnQLMSU5QMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mImc6Q7ZvFfFqCYT4GF55A3o.jpg?f=fotoalbum_large

Plaat in kruipruimte (midden van de woning):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1WXxJncwH4ztmBUnlX17qqFMio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIpnljmprsnB1tWlSLeQsMDT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hTsXWiagP5_kpAwtd-lQvjKuQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2VEktFF2WuUlK8jkolMtdFG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu7CFTfgFHzlrF1iDr0p_tIkSjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeYW5uMjp39S41VjkhcrTe3D.jpg?f=fotoalbum_large

Voorzijde woning (originele vloer en hoop losse stukken / troep met flinke plens water)
ook hier weer de plaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHwYj9FYot-L_my01HBSHNTGUI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDUR9akIzkAVpYsNqsnPfByc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It6p8LhjMvSQFRgJXY8Js9RXwdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0RkVqvNYoGLFcix3J63ayd3.jpg?f=fotoalbum_large

En ook in deze hoek staat het goed vol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgiJRHjmnpgPK8s76eFa_RRSVro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZOa0fwwkBLIcJf5TwRy6TpL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 226% gewijzigd door 0re0 op 15-09-2026 11:50 ]

Alle reacties

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 15:52
Dat water wegzuigen heeft geen zin, dat keert toch wel terug. Dat zal zich wat ophopen onder het bodemfolie, maar dat is geen drama. Dat zit nou eenmaal in de grond. De bodemfolie zou ik niet in de categorie 'eventueel' doen, maar gewoon doen. De kruipruimte is vochtig genoeg dat het menie of niet een belasting is voor het hout. Dat zou ik doen voordat je aan een nieuwe balklaag begint.

|>

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:42
In welke omgeving woon je? Heb je enige kennis van de ondergrond?

Hoe erg zijn de verzakkingen? Weet je dat door scheurvorming?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:47
Waar staat het huis, hebben alle buren ok zulke zaken?
wil je ooit vloerverwarming? blijf je er nog lang wonen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 0re0
djluc schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:29:
In welke omgeving woon je? Heb je enige kennis van de ondergrond?

Hoe erg zijn de verzakkingen? Weet je dat door scheurvorming?
We zitten hier in de Krimpenerwaard, een veengebied/moerasgebied. Voor en achter mijn huis ligt een sloot. Er is geen scheurvorming, maar de verzakking is op het oog wel heel duidelijk zichtbaar :D De kozijnen lopen niet waterpas, deuren staan scheef en vanaf buiten is ook duidelijk te zien dat het huis naar links helt.

• 0re0
No Hands schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:10:
Waar staat het huis, hebben alle buren ok zulke zaken?
wil je ooit vloerverwarming? blijf je er nog lang wonen?
5 jaar max, vloerverwarming zou ik graag willen maar dan zou alles eruit moeten en voor een compovloer moeten gaan (of wat erop lijkt) Broodjesvloer geen optie ivm gewicht.

Ik heb alle mogelijke opties in detail uitgezocht,van schuimbeton tot een prefab vloeren. Ik zou graag nu meer advies willen hebben rondom de drie vragen mijn topicstart :)

[ Voor 23% gewijzigd door 0re0 op 15-09-2026 13:30 ]

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:39
Geen antwoord op je vragen maar ik lees dat je huis op veengrond staat en gefundeerd is op staal. Dat is geen goede combinatie en kan de verzakking verklaren.

Ik zou hier zeker naar laten kijken

• No Hands
  • Laatst online: 14:47
0re0 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:26:
[...]

5 jaar max, vloerverwarming zou ik graag willen maar dan zou alles eruit moeten en voor een compovloer moeten gaan (of wat erop lijkt) Broodjesvloer geen optie ivm gewicht.

Ik heb alle mogelijke opties in detail uitgezocht,van schuimbeton tot een prefab vloeren. Ik zou graag nu meer advies willen hebben rondom de drie vragen mijn topicstart :)
  1. water wegzuigen heeft waarschijnlijk geen zin tenzij het water van je regenpijp is die onder het huis uitkomt.
  2. een betonnen voet onder een huis breekt niet zomaar af. Mogelijk restanten van een kelderbak? Wij zien net zoveel als jij dus als je meer wil weten moet je verder graven of het gewoon negeren.
  3. je hoeft de bodem niet te egaliseren maar dat zorgt er natuurlijk wel voor dat de folie geen kuilen krijgt waar alsnog water in kan gaan staan. Dat is wel fijn als je er nog eens overheen moet kruipen.
Maar als je hier nog maar een paar jaar wil blijven dan zou ik inderdaad folie neerleggen, stuk vloer waar rotte balken zitten eruit zagen, nieuwe balken erin die behandeld zijn om vocht te kunnen doorstaan, zorgen dat de kruipruimteventilatie heel erg goed is, vloer er weer in en klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:42
[...]

We zitten hier in de Krimpenerwaard, een veengebied/moerasgebied. Voor en achter mijn huis ligt een sloot. Er is geen scheurvorming, maar de verzakking is op het oog wel heel duidelijk zichtbaar :D De kozijnen lopen niet waterpas, deuren staan scheef en vanaf buiten is ook duidelijk te zien dat het huis naar links helt.
Moet je dan niet eerst gaan kijken of die verzakking gestabiliseerd is of dat je daar actie op moet ondernemen?

Ik snap dat je de boel mooi op wil knappen maar als het blijft zakken is dat mogelijk de verkeerde investering.

Heb je de verzakking zelf al eens gemeten met een laser bijvoorbeeld?

• 0re0
grimselman schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:03:
Geen antwoord op je vragen maar ik lees dat je huis op veengrond staat en gefundeerd is op staal. Dat is geen goede combinatie en kan de verzakking verklaren.

Ik zou hier zeker naar laten kijken
Zeker, loopt paralel ook het e.e.a. De fundering is uiteraard het meest belangrijk, alleen daar is een hoop tijd en geld mee gemoeid om duidelijkheid te krijgen. Ik zal hier later nog wel een apart topic voor openen :)

• 0re0
No Hands schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:37:
[...]
  1. water wegzuigen heeft waarschijnlijk geen zin tenzij het water van je regenpijp is die onder het huis uitkomt.
  2. een betonnen voet onder een huis breekt niet zomaar af. Mogelijk restanten van een kelderbak? Wij zien net zoveel als jij dus als je meer wil weten moet je verder graven of het gewoon negeren.
  3. je hoeft de bodem niet te egaliseren maar dat zorgt er natuurlijk wel voor dat de folie geen kuilen krijgt waar alsnog water in kan gaan staan. Dat is wel fijn als je er nog eens overheen moet kruipen.
Maar als je hier nog maar een paar jaar wil blijven dan zou ik inderdaad folie neerleggen, stuk vloer waar rotte balken zitten eruit zagen, nieuwe balken erin die behandeld zijn om vocht te kunnen doorstaan, zorgen dat de kruipruimteventilatie heel erg goed is, vloer er weer in en klaar.
Super bedankt!

1. Ik dacht oprecht dat een pompje het water wel zou wegpompen en het niet meer terug zou keren. Tenminste, dat hoopte ik. En er is maar 1 manier om daarachter te komen :9 Pompen..Maar als ik jou zo hoor is dat zonde van mijn tijd.

2. Dat vermoeden heb ik ook. De buurman gaf aan dat dit vroeger is gestort zodat de werklui fatsoenlijk konden werken.

3. Check. Ik zit eraan te denken om wat zandzakken in de putten te gooien waar nu water staat. Enerzijds zie ik dan het water niet meer, en anderzijds voor de folie. Gezien de flinke oppervlakte wordt dat wel een flinke onderneming.

• 0re0
djluc schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:52:
[...]

Moet je dan niet eerst gaan kijken of die verzakking gestabiliseerd is of dat je daar actie op moet ondernemen?

Ik snap dat je de boel mooi op wil knappen maar als het blijft zakken is dat mogelijk de verkeerde investering.

Heb je de verzakking zelf al eens gemeten met een laser bijvoorbeeld?
Eens, zie reactie hierboven :)

• iMode
  • Laatst online: 12:30
Waarom al die moeite en eventueel zelfs 10K uitgeven als je er nog maar “max” 5 jaar zou willen wonen? Ik zou er geen euro insteken… Gewoon lekker wonen en straks toedeledokie..

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-09 14:22
Het maakt ook nogal uit of je het over 5 jaar nog verkocht krijgt en, zo ja, in hoeverre dit van invloed is op de prijs. Daarnaast ook de vraag in welk tempo de verzakking plaatsvindt en de vervolgschade die je daaruit voor je kiezen rijgt.

Dan kun je een inschatting maken of het nu zin heeft over te gaan tot funderingsherstel of enkel een (letterlijk) lapmiddel in de vorm van een folie en na jou (weer letterlijk) de zondvloed.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 13:13

Wuursj

want worst is al bezet

[...]
Broodjesvloer geen optie ivm gewicht.
Broodjesvloer heb je ook in lichte varianten: dun plaatstalen balken, al dan niet gevuld met schuim met plaatmateriaal weegt minder dan je huidige vloer. Plaatje fermacell er over heen en je hebt een zwamloze, RC>5 vloer met vloerverwarming voor gelijk gewicht als nu voor acceptabele kosten. Wel Exclusief arbeid gerekend want het is wel een klusje :) (en of ik dat zou doen als ik er nog maar even zou wonen weet ik niet). De kruipkruimte leeg maken en voorzien van folie gaat dan ook een stuk minder op zelfkastijding lijken als de boel open ligt.

inspiratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6hieVYoTvVXysvRqdgyRryrC.png
Ik heb voor voor Havebo balkjes met PIR gekozen maar er zijn meer systemen voor dit soort renovatievloeren met EPS in lichte varianten op de markt.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 16-09-2026 10:46 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

0re0 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:39:
Ook is er duidelijke zwam/schimmelvorming aan enkele houten balken.
Ik ben geen expert, maar weet wel dat zwam een zeer urgent en noodzakelijk klusje is om vanaf te komen. Als je er niet op tijd bij bent moet je al snel de hele vloer (laten) vervangen. Denk daar niet te licht over!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 16:37
Ik heb de oude vloer er uitgehaald, alles dus ook de balklaag en er een renovatie vloer ingelegd.

Stalen liggers met eps delen met daarop een minerale isolatie deken daarna underlayment.

Daaroverheen liggen gipsvezel platen met ingefreed de vloerverwarming.

En dat werkt prima.

Wij hebben een gemetselde fundering en ik wou niet meer stres op de fundering leggen dan nodig is, daarom een renovatie vloer.

Maar ik heb geen vochtige kruipruimte, als dat wel zo zou zijn, goed ventileren verder is folie van tonzon wel mooi dik en water dicht.

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 08:09

GateKeaper

#1 Procastinator

0re0 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:09:
Ik dacht oprecht dat een pompje het water wel zou wegpompen en het niet meer terug zou keren. Tenminste, dat hoopte ik. En er is maar 1 manier om daarachter te komen :9 Pompen..Maar als ik jou zo hoor is dat zonde van mijn tijd.
Even wat water weg pompen kan geen kwaad, maar besef je wel dat zodra je nu grondwater weg gaat pompen, de draagkracht ook weer veranderd.

Een te lage grondwaterstand kan de verzakking juist bespoedigen.

Ik zeg niet dat dat bij jou speelt. Maar wel goed om bewust van te zijn.

• 0re0
GateKeaper schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:45:
[...]

Even wat water weg pompen kan geen kwaad, maar besef je wel dat zodra je nu grondwater weg gaat pompen, de draagkracht ook weer veranderd.

Een te lage grondwaterstand kan de verzakking juist bespoedigen.

Ik zeg niet dat dat bij jou speelt. Maar wel goed om bewust van te zijn.
Dat zou best kunnen spelen, maar is dat ook van toepassing als ik bijvoorbeeld drie kwart van het water wegpomp, zodat ik fatsoenlijk kan werken in de kruipruimt? Als er nog een plas blijft staan, zou dat de draagkracht toch niet moeten beïnvloeden?

Zit eraan te denken om het morg een beetje weg te pompen zodat ik kan werken en als ik klaar ben wat zakken zand erin te storten.

[ Voor 9% gewijzigd door 0re0 op 16-09-2026 19:24 ]

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 08:09

GateKeaper

#1 Procastinator

Plassen weg pompen kan prima. Er hoeft geen laag water in je kruipruimte te blijven staan. Een normale vuilwater dompelpomp kan geen kwaad. Maar stel, even overdreven, je graaft in het midden een gat van 2 meter diep, en zet daar de dompelpomp in om de grond goed droog te krijgen, dan veranderd de situatie wel.

Normaal komt dat allemaal niet zo precies. Maar aangezien de boel al verzakt, moet je gewoon voorzichtig zijn.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:56
Voor kelderbakken wordt wel eens een permanente vuilwater dompelpomp geplaatst welke aanslaat zodra er water in staat.

Hoe ziet het er om het huis heen uit? Kan er vanaf buitenaf water naar binnen lopen? Is het maaiveld hoger dan de kruipruimte? Wellicht dat drainage nog een optie is.

Ik zou ook eens een gat graven in je tuin om te zien hoe hoog het grondwater staat en hoe diep de fundering is.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:15
Als je handig bent dan zou ik, net zoals boven al een paar keer is vermeld, een renovatievloer leggen en als die klaar is dan schelpen in de kruipruimte (laten) storten dan ben je in één keer van het vochtprobleem af.
Hoewel je er waarschijnlijk na de renovatie nooit meer komt zorgt de kalk in de schelpen ook voor een gezond klimaat in de kruipruimte.
Pagina: 1