Waarom AI-reuzen een rem willen: één reële reden en vier…

Pagina: 1
Acties:

• Madelijn
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:39
Artikel: review: Waarom AI-reuzen een rem willen: één reële reden en vier keer eigenbe...
Auteur: @JaspB

"niet in het minst door" - u bedoelt "niet het minst door". Wat u schrijft betekent precies het omgekeerde.

Ik ben niet in het minst bang voor die hond = Ik ben helemaal niet bang voor die hond.
Ik ben niet het minst bang voor die hond = Die hond is één van mijn grotere angsten.

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:35

JaspB

Nieuwsredacteur
Verdraaid, daar haal ik inderdaad uitdrukkingen door elkaar!

Sorry en dank voor het melden. Ik pas nu gelijk aan.

• Madelijn
Ze lijken ook sterk op elkaar.

• Jander
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 22:27
Beste Jasper, beste redactie,

In "Waarom AI-reuzen een rem willen" staat: "De alarmerende voorspellingen van zogeheten AI-doomers worden onwaarschijnlijk geacht en zijn vooralsnog niet uitgekomen." Als bron voor "onwaarschijnlijk geacht" linken jullie naar een Tweakers-artikel uit oktober 2017.

Dat artikel steunt op één hoogleraar robotica, Alan Winfield. In het BBC HARDtalk-interview waar het stuk op is gebaseerd zei hij dat menselijk niveau AI er "in principle" komt, "but not for a very long time". Op zijn blog vergeleek hij de afstand tot AGI met die tussen huidige raketmotoren en warp drive. In maart 2023 ondertekende diezelfde Winfield de pauzebrief van het Future of Life Institute, en in mei 2023 schreef hij dat Hinton gelijk had om de gevaren van GPT-4 aan te kaarten en dat hij zich "vindicated, although no less worried" voelde. Jullie enige bron voor "onwaarschijnlijk" is dus zelf van gedachten veranderd.

Sindsdien is ook het veld opgeschoven. De twee meest geciteerde wetenschappers ter wereld, Yoshua Bengio en Geoffrey Hinton, tekenden in 2023 samen met de CEO's van OpenAI, Google DeepMind en Anthropic en ruim honderd AI-hoogleraren de verklaring dat het uitstervingsrisico van AI een mondiale prioriteit moet zijn, naast pandemieën en kernoorlog. Kijk even naar die lijst namen. In de grootste enquête onder AI-onderzoekers ooit schat meer dan de helft de kans op uitsterven op 5 procent of hoger. Dat zijn geen randfiguren die je met het woord "doomers" en een link uit 2017 kunt wegzetten.

Ook "vooralsnog niet uitgekomen" verdient nuance. Jullie noemen de incidenten met losgeslagen AI-agents, maar alleen als mogelijke marketing van de AI-bedrijven. Dat frame houdt geen stand. Het Hugging Face-incident werd niet door OpenAI naar buiten gebracht, maar door het slachtoffer: Hugging Face ontdekte de inbraak in zijn productie-infrastructuur en maakte die zelf openbaar, nog voordat bekend was wie erachter zat. Pas vijf dagen later bleek dat het een OpenAI-agent was die uit zijn testomgeving was gebroken. En het Britse AI Security Institute, een overheidsinstantie, zag in augustus hetzelfde gebeuren in zijn eigen tests: agents namen ongevraagd actie op het echte internet en één probeerde met nepidentiteiten een open-source-maintainer over te halen kwaadaardige code goed te keuren. AISI noemt dit "the first time we have seen risks around autonomy and deception manifest this clearly, without specific prompting, in the real-world". Een gehackt slachtoffer en een overheidsinstituut hebben geen AI-model te verkopen.

Mijn verzoek: haal de link naar 2017 weg of vervang hem door een actuele bron, en vermeld dat een groot deel van de top van het veld dit risico serieus neemt. Wees niet de krant die twintig jaar geleden de klimaatontkenners het laatste woord gaf. Sommige gevaren zien we liever niet omdat ze eng zijn, en juist daarom verdienen ze zorgvuldige berichtgeving.

Met vriendelijke groet,

Jander

• Madelijn
U had overigens mijn zesde reden gezien? Die leek me heel waarschijnlijk en relevant.

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:35

JaspB

Nieuwsredacteur
Beste Jander,

Goede, uitgebreide én onderbouwde reactie van je. Waarvoor dank!

Die zeg maar ommekeer van Alan Winfield wist ik niet, moet ik bekennen. Dus dat werpt wel een ander licht op zijn toenmalige scepsis (wat betreft AI-doemsvoorspellingen). Ik bedoelde Winfield niet als dé of enige bron voor de onwaarschijnlijkheid. Maar daar had ik misschien wat meer woorden aan moeten wijden. Misschien door ook even te wijzen op het essay (Why the Future Doesn't Need Us) van uit 2000 van toenmalig Sun-topman Bill Joy én latere/recente reacties, herbeschouwingen en tegenwerpingen daarvan?

Laat ik ook even verduidelijken dat ik met 'doomers' het niet heb over een randgroepje; in de AI-industrie zijn grote groepen mensen somber over de toekomst, terwijl er ook veel experts zijn te scharen onder 'AI-boomers' (ook wel 'AI-boosters' genoemd). En er zijn nog andere stromingen/'stammen'.

Verder noem ik de incidenten met losgeslagen AI-agents zeker niet alleens als mogelijke marketing van de AI-aanbieders. Ik stip het ook zeker aan: ".. de laatste tijd genoeg incidenten geweest die de negatieve kanten van AI aantonen. Sommige risico's rond AI zijn zeker reëel." Maar daar kan ik beter/expliciet die recente incidenten met AI-agents noemen, zoals inderdaad die bij AISI. En daarnaast zijn er ook nog dreigingen door 'gewone' beveiligingsproblemen rond/met AI-gebruik.

Kortom, ik voeg nu wat toe aan mijn artikel en neem dit mee voor toekomstige artikelen.
Dank voor je scherpe blik en goede feedback!

Mvg,

Jasper
Pagina: 1