Niet tevreden met leggen PVC vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koendt25
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:01
Ze hebben recent bij ons een PVC vloer gelegd. Bij aankomst hebben we heel duidelijk naar de mannen gecommuniceerd en zelfs voorgedaan met een tegel dat we graag zouden willen dat de tegels vanuit het midden van de erker moesten worden gelegd. Ze spraken geen Nederlands en ook geen Engels maar ze gaven via Google translate aan mij te begrijpen. Toch hebben ze dit niet gedaan. (Zie foto 1)
Daarnaast hebben ze bij het leggen van de vloer geen rekening gehouden met het patroon van de tegels (Zie foto 2)

Wij hebben contact opgenomen en dit was de reactie:
Daarnaast willen wij onze excuses aanbieden voor het feit dat de communicatie met de vloerlegger tijdens de uitvoering niet naar wens is verlopen. Wij begrijpen dat dit voor u vervelend is geweest.

Wat betreft de wijze waarop de vloer in de erker is gelegd, willen wij graag toelichten dat een vloerlegger de vloer niet zonder reden op een bepaalde manier legt. Er wordt altijd gekeken naar de meest optimale verdeling van de vloer over de gehele ruimte, zodat het eindresultaat zo evenwichtig en esthetisch mogelijk is. Wanneer de vloer vanuit het midden van de erker was gelegd, zou dit op andere plaatsen in de woning tot een minder mooi eindresultaat hebben geleid.

De tegels en het patroon zijn daarbij overal met dezelfde breedte en volgens het voorgeschreven legpatroon aangebracht. Wat u op de betreffende plaatsen waarneemt, is het gevolg van het patroon van de vloer. 

Hoewel wij van mening zijn dat de vloer technisch correct is gelegd, begrijpen wij dat het uiteindelijke resultaat op bepaalde punten niet volledig overeenkomt met uw oorspronkelijke verwachtingen. Om u hierin tegemoet te komen, willen wij u daarom alsnog een compensatie aanbieden van €200.

Wij hopen u hiermee voldoende duidelijkheid te hebben gegeven over de situatie en zien graag uw reactie tegemoet.

Wij zijn het hier niet mee eens en zouden graag meer compensatie zien. In de algemene voorwaarden staat dat er 2 jaar leggarantie is.
Staan wij hier in ons recht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZV25gVrL9Gvzp1JKyu08-MEs_qY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yxg6OhhL0AVSmzukaMkXhZS2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTt8gPhqfuqbBRqQn99SKriMUA8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HJOS3VGSVp87mimazBUJtOuW.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

koendt25 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:40:
~~~~~~~[i]Hoewel wij van mening zijn dat de vloer technisch correct is gelegd, begrijpen wij dat het uiteindelijke resultaat op bepaalde punten niet volledig overeenkomt met uw oorspronkelijke verwachtingen.
Nee, het resultaat komt niet overeen met de gemaakte afspraken. Tenminste, je geeft aan dat je een bepaalde legwijze hebt afgesproken. Dan kan men er niet eenzijdig van afwijken.

Dat die afspraak mogelijkerwijs kan leiden tot een mogelijk suboptimaal eindresutaat in andere ruimtes is dan wat het is, maar dat is jouw keuze.

Ik zou kort terug reageren dat de vloer niet volgens afspraak is gelegd, en dat de vloerlegger zelfstandig en zonder overleg gekozen heeft om af te wijken.

Het is alleen even de vraag wat je wilt, wil je dat ze de vloer eruit halen en compleet opnieuw leggen, of wil je een hoge(re) financiele compensatie? Aandachtspunt is wel dat de gemaakte afspraak waarschijnlijk niet is vastgelegd(?) en dat compensatie in wat voor vorm dan ook "billijk en redelijk" moet zijn. Het kon dan wel eens lastig worden om volledige vervanging te eisen. (maar proberen kan natuurlijk).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• koendt25
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:01
Dank voor je antwoord. Opnieuw leggen kan niet meer, want er is inmiddels een nieuwe keuken geplaatst.
We zouden inderdaad een hogere financiële compensatie willen.

Dit is de laatste reactie van zojuist:

Bedankt voor uw e-mail. Wij hebben uw klacht en de door u aangegeven situatie intern besproken en uw order nogmaals zorgvuldig bekeken.

Op basis van onze ordergegevens kunnen wij helaas niet vaststellen dat er bij ons specifiek is vastgelegd dat de vloer vanuit het midden van de erker gelegd diende te worden. Dergelijke specifieke wensen en aandachtspunten dienen voorafgaand aan de uitvoering met ons te worden besproken en duidelijk te worden vastgelegd. Wij zijn immers de partij waarbij u zowel de vloer als de bijbehorende legservice heeft aangeschaft.

Desondanks willen wij graag met u meedenken en zijn wij bereid u, uit coulance een compensatie van € 500 aan te bieden.

Wij willen hierbij benadrukken dat dit ons laatste en definitieve aanbod met betrekking tot deze klacht is.

Wij vernemen graag of u met dit voorstel kunt instemmen, zodat wij de klacht vervolgens kunnen afronden.

Dit vind ik nog steeds niet voldoende, ook omdat er nergens in de voorwaarden geen enkele bepaling is over:
Er is geen enkele bepaling die gaat over:
  • hoe een legpatroon (zoals Versailles) moet worden uitgezet,
  • of, en hoe, wensen over de oriëntatie/het startpunt van een patroon vooraf moeten worden vastgelegd,
  • wie beslist als de leggers ter plaatse een andere keuze willen maken dan afgesproken,
  • of mondelinge afspraken ter plaatse (zoals u die met de leggers had) wel of niet rechtsgeldig/bindend zijn.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:36

M14

Als het gaat om het bepalen van het compensatie bedrag, dat is nogal arbitrair. Persoonlijk was ik er niet mee akkoord gegaan en had ik het opnieuw laten leggen. Maar je bent zelf verder gegaan met het (laten) plaatsen van de keuken en daarmee heb je het de vloer-legger ook niet in staat gesteld om het te repareren.

Ik weet niet wat het totale bedrag is van de opdracht of hoe groot deze ruimte is, maar €500 lijkt me gezien de situatie nog niet eens zo heel verkeerd.

De belangrijkste les:
Als je twijfelt aan het eindresultaat, aan de voorkant op de rem drukken. Niet achteraf. Zorg dat je aanwezig bent tijdens het leggen, zeker wanneer je specifieke wensen hebt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:25

dragonhaertt

@_'.'

Je zal vast volledig in je recht staan, maar als dat niet op papier is gezet zal het erg moeilijk worden om te bewijzen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

koendt25 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:00:
[i]Op basis van onze ordergegevens kunnen wij helaas niet vaststellen dat er bij ons specifiek is vastgelegd dat de vloer vanuit het midden van de erker gelegd diende te worden. Dergelijke specifieke wensen en aandachtspunten dienen voorafgaand aan de uitvoering met ons te worden besproken en duidelijk te worden vastgelegd.
Dat is mooi! Dat ga ik ook hanteren richting mijn klanten. Alles wél bespreken, factureren maar niet vastleggen. Dan hoef je het kennelijk ook niet uit te voeren. [/overdrijfmodus]

Ik snap het argument wel, maar je zou prima kunnen beargumenteren dat het de verantwoordelijkheid van de vloerenlegger is om afspraken vast te leggen, je mag er nl. vanuit gaan het dat onderdeel is van de "vloerenlegservice" die je hebt afgenomen.

Maar goed, er is gelet op het aanbod niet echt een discussie bij wie de fout ligt. De vraag is nogmaals wat een acceptabele financiele vergoeding is, en die terug te koppelen. En het is kennelijk een onderhandeling. Dus zet iets hoger in, dan kom je misschien op je wensbedrag.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:51

Fanta

FordPerformance™️

Een financiële compensatie vragen? Wat gaat die paar honderd euro compenseren dan? Jouw gebrek aan woongenot? Wat kost zoiets dan precies?

Je zou een punt hebben als je de vloerenboer direct om herstel zou hebben gevraagd. Achteraf om geld vragen nadat je er zelf voor hebt gekozen de vloer te accepteren (anders had je de keukenboer ook tegen moeten houden) vind ik niet reëel. Pakken die coulance, je woning mooi meubileren en dan zie je het waarschijnlijk nooit meer. Leermoment: afspraken op papier zetten en een gebrek direct melden.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:33
Maar het legpatroon is nou typisch iets wat uitvoerig besproken moet worden door een professionele vloerenboer? Ik heb verschillende vloeren gekocht in m'n leven, zowel hout als pvc, en elke keer werd het legpatroon besproken.

Persoonlijk zie ik het ook als zorgplicht van de professional dat zij jou daarop wijzen, maar het is ook ietwat naïef om zelf niks af te spreken.

Aan de andere kant: die vloer ligt er niet binnen een uur in. Heb je tijdens het leggen geen toezicht kunnen houden? Je ziet toch direct dat de vloer niet goed ligt? Dan neem je direct actie en plaats je eerst niet je keuken... Daarmee maak je het jezelf wel moeilijker. Want wat ga je nu doen als de vloerenlegger zegt: oké, meer ga ik niet bieden want dan kom ik wel opnieuw plakken.

Voor welk bedrag ben je wél blij? Stel dat dan voor, want dit is puur koehandel.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:28

BCC

Ja, als je er al een keuken op hebt gezet dan vond je het blijkbaar ook niet ZO dramatisch?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:51
Vind het er ook niet netjes uitzien en kan me jouw overwegingen goed voorstellen. Echter heb je jezelf geen dienst bewezen door 1) dit niet op papier vast te leggen en 2) door ervoor te zorgen dat de vloer er nu niet meer uit kan.

Je kan kijken of de vloer er echt niet alsnog uit kan, vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Anders zul je toch genoegen moeten nemen met een dergelijk bedrag. Je gaat niet zomaar de helft gecompenseerd krijgen.

It's dogged that does it

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Klopt het verhaal dat je anders op andere punten heel slecht uitkomt?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:49
Ik zou even afwegen of de € 500,-- acceptabel is. Je kan er dan ook mee verder. Zodra er een kleedje en meubels opstaan valt het niet meer op. Ik zou er niet teveel energie in steken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:30
is het na krijgen van een groter bedrag dan wel mooi?

Laat de rest eens zien van de vloer. Ik kan me goed voorstellen dat dit zo uitkwam en de rest er prima uit ziet.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:54
Stel ze waren wel precies in het midden begonnen, volgens afspraak. En daardoor het in de rest van de ruimte niet goed zou uitkomen, had je dan geklaagd dat ze het hadden moeten overleggen alvorens verder te gaan?

EU DNS: 86.54.11.100

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:38
Nou alle reply's zijn wel weer gezet, het wachten is op antwoord van @koendt25

1. meer geld maakt het niet mooier.
2. waar was je tijdens het leggen zodat je nog had kunnen duiden wat je wilde?
3. hoe ziet het er in de rest van de ruimte uit?
4. waarom staat de keuken er dan op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:00

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou keihard weigeren 'afspraken' te maken met iemand die én geen Nederlands én geen Engels spreekt.
Je moet als bedrijf verdorie toch iemand kunnen sturen met wie je fatsoenlijk kunt communiceren?
Dit zou voor mij echt een dikke rode vlag zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:19
Ik zou toch een nuance willen aanbrengen aan alle "WAAROM HEB JE DAN JE KEUKEN LATEN PLAATSEN? Eigen schuld...".

Ik kan me heel goed voorstellen dat beide leveringen via een planning liepen. Dus week 1 vloer (hebben 1 week nodig), week 3 wordt keuken geplaatst.
Moet je nu je keuken maar annuleren? Dat lijkt me een minder gunstige oplossing :)

IMO is het enige juiste antwoord: Je had moeten opletten tijdens het (begin van) het leggen. Een niet Nederlandse taalspreker zegt vaak gewoon "ja" op je verzoek, of ze het nou snappen of niet. En hoewel je misschien zou willen verwachten dat dat prima gaat, kunnen we eigenlijk allemaal wel bedenken dat dat een gokje is.

En je hebt niets op papier, dus het feit dat je al 500eu aangeboden krijgt is IMO al een aardige mazzel voor iets dat voor de rest effectief een vervelende les is.

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn.C.V op 15-09-2026 15:59 ]

Complimentje?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:51

Fanta

FordPerformance™️

Martijn.C.V schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:57:
Ik zou toch een nuance willen aanbrengen aan alle "WAAROM HEB JE DAN JE KEUKEN LATEN PLAATSEN? Eigen schuld...".

Ik kan me heel goed voorstellen dat beide leveringen via een planning liepen. Dus week 1 vloer (hebben 1 week nodig), week 3 wordt keuken geplaatst.
Dan heb je alsnog 1 of 2 weken de tijd om de vloerenboer de vloer te laten herstellen en de keukenboer even in te lichten dat de vloer niet in orde is. Al ben ik het met je eens dat de afspraak gewoon duidelijker gemaakt had moeten worden en TS er bij had moeten zijn als de manier van leggen zo belangrijk voor hem is en de communicatie erover zo gebrekkig.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:05
Question Mark schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:17:
Dat is mooi! Dat ga ik ook hanteren richting mijn klanten. Alles wél bespreken, factureren maar niet vastleggen. Dan hoef je het kennelijk ook niet uit te voeren. [/overdrijfmodus]
Nyarlathotep schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:55:
Je moet als bedrijf verdorie toch iemand kunnen sturen met wie je fatsoenlijk kunt communiceren?
Dit zou voor mij echt een dikke rode vlag zijn.
Vastleggen en in het Nederlands kunnen communiceren is ook geen garantie op een goede uitvoering. Bij ons hadden we alles voor de nieuwe keuken vastgelegd, tot op de mm hoeveel ruimte er tussen het aanrechtblad en de keukenkastjes erboven moest zitten.

De monteur, meneer eigenwijs vond het echter niet kunnen en sloeg alles in de wind, dat deed hij eerst mondeling waarop we duidelijk gezegd hebben dat hij het moest uitvoeren, vervolgens is de opzichter erbij gehaald en leek het ons dat het nu goed zo komen. Ik ga naar mijn werk en kom thuis en heeft meneer de kastjes lager gehangen omdat hij dat mooier vond en ook al onze tegels gelijk geplaats die een levertijd van 6 maanden hadden. We hadden bewust een doos tegels extra besteld, maar meneer vond het mooier om alles op te maken.

Uiteindelijk was de uitkomst dat meneer ontslagen is, maar we hadden geen zin 9 maanden te wachten op de nieuwe keuken, dus het is nu wat het is. Ik kwam meneer laatst nog tegen in een winkel, hij vond zichzelf heel zielig omdat hij ontslagen was... echt, zonder goed personeel of in dit geval leggers ben je als bedrijf ook nergens. Ja, je kan schade vergoeden, maar je bent gewoon een klant kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door phoney870 op 15-09-2026 16:05 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

phoney870 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:03:
Vastleggen en in het Nederlands kunnen communiceren is ook geen garantie op een goede uitvoering.
Dat weet ik, maar het voorkomt wel discussie en ruis rondom hetgeen opgeleverd had móeten worden. Het is immers... vastgelegd.. :)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:16
Martijn.C.V schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:57:

Moet je nu je keuken maar annuleren? Dat lijkt me een minder gunstige oplossing :)

IMO is het enige juiste antwoord: Je had moeten opletten tijdens het (begin van) het leggen. Een niet Nederlandse taalspreker zegt vaak gewoon "ja" op je verzoek, of ze het nou snappen of niet. En hoewel je misschien zou willen verwachten dat dat prima gaat, kunnen we eigenlijk allemaal wel bedenken dat dat een gokje is.

En je hebt niets op papier, dus het feit dat je al 500eu aangeboden krijgt is IMO al een aardige mazzel voor iets dat voor de rest effectief een vervelende les is.
Ja, geen ruimte houden met onvoorziene zaken in de planning, is niet 't probleem van de vloerlegger. Doorgaan is eigenlijk ook een vorm van accepteren IMHO.

Wat als 't niet de vloer maar de fundering was die verkeerd was gemaakt. Bouw je dan 't huis door wetende dat de fundering niet goed zit. Want planning....

Niet taalmachtige werknemers is bij mij al een redflag. Kijken bij 't leggen. halverwege stop roepen en bellen met de aannemer.

Eigenlijk heeft de TS on-the-spot aanvullende afspraken proberen te maken met werknemers. Die zijn uitvoerend en wellicht niet eens bevoegd om (aanvullende) instructies/opdrachten aan te nemen.

Maar ik ben het met de TS eens dat het in de erker symetrisch er mooier uit had gezien. Tegelijkertijd, hoe kom je dan elders uit?

• c0M.K33n
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:37
Normaal consumeer ik alleen op het forum, maar wil toch even een kleine nuance plaatsen. Wat langer geleden heb ik in een vergelijkbare situatie gezeten met een vers gelegde PVC vloer gevolgd door een keukenplaatsing in een nieuwbouw woning.

Ondanks dat een PVC vloer wordt gelijmd is deze vrij eenvoudig te verwijderen; ook als er een keuken op staat. De PVC lijm zelf laat los bij enige verhitting met een fohn (of verfbrander). Ja, de panelen waarop de kasten zijn geplaatst kunnen niet worden verwijderd. Echter, de panelen kunnen weggesneden worden tot aan de kastpoten. Nieuwe panelen kunnen dan weer strak daartegen (of tegen een plint) worden aangelegd. De oude panelen die achterblijven onder de keukenkasten zie je uiteindelijk toch niet meer. Een dergelijk vloer verwijderen is een hele vervelende klus voor de uitvoerder en ook voor bewoner (want de kamer moet leeg), maar niet onmogelijk. Met name het wegschapen van de verfresten is bijzonder arbeidsintensief.

Gelukkig hadden wij een sterkere positie, omdat wij van te voren "afspraken op papier hadden gezet". De verkoper destijds vertelde ons dat het legpatroon "in het werk zou worden bekeken". Wij hadden vastgelegd dat het legpatroon voor aanvang moest worden besproken en door ons (op papier) moest zijn geakkordeerd. Daarnaast hadden we vastgelegd dat het een kale nieuwbouw vloer betreft en dat de legger (volledig) verantwoordelijk zou zijn voor het egaliseren. De verkoper vond dat niet zo leuk, maar heeft ons daarvoor extra laten betalen.

De legger was een externe zzp-er en heeft beide nagelaten en dat heeft uiteindelijk er toe geleid dat onze vloer door een andere legger (ingehuurd door de verkopende partij) is verwijderd en opnieuw is geplaatst. Niemand was gelukkig, wij ook niet vanwege alle extra stress. Onze vloer was wel slechter opgeleverd dan bij TS. Behalve dat het legpatroon niet uitkwam zoals bij TS, hadden onze vloerdelen ook ongelijke naden doordat de ondervloer nog betonpuisten had en niet voldoende was ge-egaliseerd.

Nu een aantal jaar later ben ik blij dat we dit zo hebben gedaan, want de narigheid heb ik achter me gelaten en we hebben uiteindelijk de perfecte vloer gekregen. De volgende keer zou ik op zoek gaan naar een lokaal midden(klein)bedrijf met eigen personeel en reputatie; en (extra) met hun afspreken dat ze uitsluitend eigen personeel inzetten en geen externe partij inhuren om onze klus uit te voeren.

Succes en veel wijsheid hiermee.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:04
c-nan schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:38:
Stel ze waren wel precies in het midden begonnen, volgens afspraak. En daardoor het in de rest van de ruimte niet goed zou uitkomen, had je dan geklaagd dat ze het hadden moeten overleggen alvorens verder te gaan?
Ja natuurlijk hadden ze dat moeten doen.

Vloerenlegger begint met meten, hoe hij overal uit komt qua vloer, dan even klant er bij, goh wat vind je mooier, hier en hier goed uitkomen maar daar iets minder of anders?

Of, je wil het midden van de erker, maar dan kom je hier en hier niet goed uit, vind je dat erg?

Kost een kwartiertje en daarna iedereen blij. Maar als er niet Nederlands sprekende mensen lopen word het lastig ja..

Alleen nu achteraf word het een lastig verhaal, dan had ts er bij moeten blijven en gelijk ingrijpen. Ik zou die 500 accepteren en het afsluiten. Want met 2k compensatie ziet die vloer er ook niet opeens beter uit.

Of op je strepen staan en zorgen dat de hele vloer er uit gaat en opnieuw gelegd word. Vraag is of je daar zin in hebt...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1