Knauf up 210w geschikt voor op bimssteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spokane
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10:33
Hallo,

Mijn woning dateert uit 1960. In een van de kamers wordt een badkamer gerealiseerd. De wanden zijn van een bimssteen met een kalkpleister erop. Dit pleister is verzand en je kunt het makkelijk eraf steken. Daar de wanden worden betegeld wil ik de kalkpleister eraf halen en met knauf up210w opnieuw pleisteren. Volgens de voorschriften van knauf up210w mag dit niet op een isolerende steen aangebracht worden.

Mijn vragen:
  • Bimssteen gebruikt in 1960 is toch een niet isolerende steen of heb ik het mis?
  • Na voorstrijken van de bimssteen, hecht knauf up210w goed op bimssteen zodat ik het daarna kan betegelen.
  • zijn er andere zaken waar ik , in mijn geval, op moet letten bij het pleisteren en tegelen?
alvast bedankt

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
als je er nog wat aan wilt ophangen zou ik het hele wandje van kalkzandsteen opnieuw zetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• spokane
No Hands schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:52:
als je er nog wat aan wilt ophangen zou ik het hele wandje van kalkzandsteen opnieuw zetten.
het is een kamer van vier wanden en de wanden zijn van bimssteen en dragend.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
spokane schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:08:
[...]

het is een kamer van vier wanden en de wanden zijn van bimssteen en dragend.
1 wand tegelijk eruit dan. Ik heb weinig vertrouwen in bimsteen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
Bimsteenwand dragend? Dat hoop ik niet...

Maar even terug naar je vraag, ik neem aan dat je daar een badkamer wil gaan maken omdat je UP210w wil graag gebruiken. Prima keuze, cementgebonden stuc op cement achtige ondergrond. Oude wand goed afborstelen en dan pleisteren. Zelfs als je bimsteen een beetje rommelig/los zit dan is het na smeren weer een prima geheel. Niet mischien je eerste keuze als je nu een nieuwe wand zou maken maar om alles nou eruit te slaan...

[ Voor 46% gewijzigd door Haboeri op 16-09-2026 19:16 ]

• spokane
Zou ik knauf diepgrond voorstrijk hiervoor kunnen gebruiken of adviseren jullie een andere voorstrijk
Pagina: 1