LAN installatie nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:58
Zouden jullie eens willen schieten op mijn (relatief eenvoudige) plan voor onze nieuwbouwwoning. Ik heb al wat spullen (switch, deco's, camera's en video-deurbel) dus suggesties voor een ander merk etc. hoeven in die zin niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofLPngAtsmDnYKPjh0oaF64uYVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iuk9smNEdGOUjVjM3Y4ELnrn.jpg?f=fotoalbum_large

Cat6 stugge kabel 100% koper

Meterkast

In de meterkast komen 8 loze leidingen uit het plafond.
In de meterkast komt een NetGear GS116LP Unmanaged PoE switch met 16 poorten
In de meterkast komt een modem van Ziggo
In de meterkast komt 1 van in totaal 3 deco mesh units. Misschien laat ik deze fungeren als router met de Ziggo Modem in bridge, misschien slechts als AP. Dat moet ik tzt even bekijken.

Op de begane grond

1 loze leiding naar de televisie-hoek in de woonkamer. Hier komt ook een kleine switch met een aftakking naar een smart tv, hue bridge en een spelcomputer

1 loze leiding naar de voordeur voor een ReoLink POE video-deurbel
1 loze leiding naar een POE ReoLink camera voor de garage en oprit
1 loze leiding naar een POE ReoLink camera voor de achtertuin

Op 1e etage

1 loze leiding naar slaapkamer 1
1 loze leiding naar slaapkamer 2
1 loze leiding naar slaapkamer 3 (wordt gebruikt als game-room en niet als slaapkamer) Hier staat ook een kleine switch met een aftakking naar de 2e deco unit die fungeert als AP, smart tv en een spelcomputer

Zolder etage

1 loze leiding naar werkkamer - hier staat ook een kleine switch met een aftakking naar de 3e deco unit die fungeert als AP en 2 vaste werkplekken met een pc

Wat wil ik graag weten?
  • Deco 1 als router of AP?
  • Cat 6 voldoende? Schijnt een stuk makkelijker te trekken dan Cat6a.
  • Kan ik in de meterkast de 8 utp kabels direct in mijn PoE switch prikken? Ik heb dat in het verleden eigenlijk altijd zonder problemen gedaan, maar ik lees dat een patch-paneel de voorkeur heeft en dan met korte, flexibele kabel naar de switch. Overkill voor thuis?
  • 5x afmontage in de wand, dan heb ik volgens mij nodig:
5 x JUNG RJ45 datawandcontactdoos CAT6A 1-voudig (UAE 8 UPOK6)
5 x JUNG centraalplaat 1-voudig tbv RJ45 wandcontactdoos A-range alpine wit (A 569-1 PLUA WW)

De venstertjes (Jung AS500 wit) zaten er vanuit de bouw al in met een afdekplaatje.

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

• Kan ik in de meterkast de 8 utp kabels direct in mijn PoE switch prikken? Ik heb dat in het verleden eigenlijk altijd zonder problemen gedaan, maar ik lees dat een patch-paneel de voorkeur heeft en dan met korte, flexibele kabel naar de switch. Overkill voor thuis?

Ja, je wil geen patch-panel, dat is super onpraktisch in zo'n kleine ruimte. Wat je wel kan doen is tooless keystones erop zetten en dan een framepje kopen waar je in klikt (zoiets https://www.kabelshop.nl/ProCable-Keystone-behuizing-Desktop-6-poorts-ET-25174-1-i7324.html)
Als het kan zou ik je wifi access points POE voeden vanuit de meterkast - dan kun je daar een UPSje neerzetten en heb je altijd internet, ookal is de stroom eraf.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 14-09-2026 20:27 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:04
kijk primair waar je een rj45 outlet zou willen.
Mijn standpunt is dat alles met een vaste plaats in principe bedraad aangesloten moet worden

ik heb destijds (2002) er voor gekozen in de woonkamer op 4 hoeken een dubbele rj45 te plaatsen(ook handig als je een keer een extra device bedraad wil aansluiten, zoals AP), op de slaapkamers 2x diagonaal, kantoor 3x (printer, vaste telefoon) etc.
Als je de inrichting een keer wil veranderen heb je niet netwerkkabels langs de plint.

ik heb 19mm (3/4) pijpen (ipv standaard 16 mm 5/8) laten aanleggen, trekt een kabel wat makkelijker.
De kabel was bij mij een gewone cat5 (350m). Voor huis situaties (mijn langste verbinding is 18m) kan hier prima 2,5Gbit over.
kKes voor kabels cat6 of cat6a, in iedergeval een kabel die niet te stug is en makkelijk te trekken is.

je kunt nu nog eenvoudig extra leidingen aanleggen.

hoe je dat verder aansluit in de meterkast is een tweede stap, daarvoor ziet het schema er redelijk doordacht uit.

ik heb een aparte meterkast voor de communicatie ingericht met patchpanelen (2x24) een 24x 1 G managed switch, fritzbox, NAS

[ Voor 26% gewijzigd door peter-rm op 14-09-2026 22:00 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:22
Hoepla33 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:00:
Wat wil ik graag weten?
[list]
• Deco 1 als router of AP?
Ik zou hem als AP doen en dan in de woonkamer zetten.
• Cat 6 voldoende? Schijnt een stuk makkelijker te trekken dan Cat6a.
Cat6 voldoet prima voor thuis
Een patchpaneel staat wat strakker, maar het kans ook prima zonder.
Dan kan je nog discussie voeren of een RJ45-stekker wel thuishoort op een stugge kabel. Na 25 jaar en duizenden kabels is mijn conclusie dat het prima kan voor vaste apparatuur.

Spel en typfouten voorbehouden

• sunnus.nl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:03
Ik zou de 'smart' devices scheiden in vlans of aparte subnetten. Je maakt het broadcast domein kleiner en je zorgt ervoor dat de devices niet zomaar op elkaars netwerk kunnen als routering uit staat. En anders heb je met ACL nog de opties om verkeer te beperken.

[ Voor 19% gewijzigd door sunnus.nl op 14-09-2026 22:03 ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:11

JaQ

sunnus.nl schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:01:
Ik zou de 'smart' devices scheiden in vlans of aparte subnetten. Je maakt het broadcast domein kleiner en je zorgt ervoor dat de devices niet zomaar op elkaars netwerk kunnen als routering uit staat. En anders heb je met ACL nog de opties om verkeer te beperken.
Hoe maak je VLANs of ACLs aan op een Deco Mesh unit of unmanaged switch? (Ik denk dat het niet mogelijk is om daar VLANs op aan te maken, maar laat me graag verrassen :) )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• ThunderaceNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:38
Heb hier twee jaar geleden met een zelfde vraagstuk gezeten, toen toch bewust voor cat8 gekozen. Die naar alle kamers, en woonkamer op twee plekken getrokken (mocht de indeling een keer wijzigen). Cat6 is nu inderdaad helemaal prima, maar een nieuw huis zal er nog wel een paar jaar mee door mogen. Het trekken viel hier best mee, alleen zolder was een uitdaging gezien die loze leiding wat extra bochten had. Met twee man en een trekveer hadden we in een avond alle loze leidingen voorzien. In de meterkast hangt alles hier in een netwerk switch, op meerdere plekken in huis liggen er nog meer (bij tv, werkplek) waar dan meteen AP's liggen voor goed wifi.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:09

mjl

Ugh

In het algemeen zou ik zoveel mogelijk kabels in 1x door de leidingen trekken. Achteraf bijtrekken lukt vaak niet of je trekt bestaande draden stuk. Daarnaast zoveel mogelijk ruimtes voorzien van kabel. Ik zie dat je op verschillende plekken een losse switch wilt plaatsen. Als je dat kan minimaliseren scheelt dat in je stroom rekening.of combineer het met het plaatsen van een router in AP modus. Dan heb je betere wifi dekking plus extra poorten. Beetje router heeft wel een 2.5Gbit aansluiting voor een leuke backhaul snelheid.

Als je nog geen switch hebt is wellicht een switch met een aantal 2.5Gbit poorten te overwegen. Qua verbruik niet veel verschil maar je backhaul naar andere verdeel punten kan dan sneller. En meer poorten is vaak wel fijn hoewel ik terug ben naar 24 poorten ipv 48 vanwege het stroomverbruik. Let ook op dat het wel een passief gekoelde switch is, niets zo irritant als een zoem uit je meterkast.

i.p.v. een deco in de meterkast is een router met 8 poorten wellicht een optie? Überhaupt ben ik geen fan van deco achtige spullen, te weinig poorten.

Wat je ook kan overwegen is bijv de hele unit van de TV en aanverwante apparatuur achter een schakelaar zetten tegen sluipverbruik inclusief een switch. Ik heb in de woonkamer daardoor de tv, versterker, console en subwoofer plus een router alleen aan staan als ik ook echt tv wil kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door mjl op 15-09-2026 09:03 ]

-------

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:58
mjl schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:55:
In het algemeen zou ik zoveel mogelijk kabels in 1x door de leidingen trekken. Achteraf bijtrekken lukt vaak niet of je trekt bestaande draden stuk. Daarnaast zoveel mogelijk ruimtes voorzien van kabel. Ik zie dat je op verschillende plekken een losse switch wilt plaatsen. Als je dat kan minimaliseren scheelt dat in je stroom rekening.of combineer het met het plaatsen van een router in AP modus. Dan heb je betere wifi dekking plus extra poorten. Beetje router heeft wel een 2.5Gbit aansluiting voor een leuke backhaul snelheid.

Wat je ook kan overwegen is bijv de hele unit van de TV en aanverwante apparatuur achter een schakelaar zetten tegen sluipverbruik inclusief een switch. Ik heb in de woonkamer daardoor de tv, versterker, console en subwoofer plus een router alleen aan staan als ik ook echt tv wil kijken.
De deco's worden sowieso bedraad aangesloten.

Dat laatste (schakelaar tegen sluipverbruik) is wel een hele goede tip. Ik ga me daar eens even in verdiepen.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:09

mjl

Ugh

Hoepla33 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:58:
[...]

De deco's worden sowieso bedraad aangesloten.

Dat laatste (schakelaar tegen sluipverbruik) is wel een hele goede tip. Ik ga me daar eens even in verdiepen.
Ik heb een reguliere (dubbele) schakelaar (1 voor alleen tv en AP, de andere voor audio en console) in de muur zitten hiervoor en in de wand een leiding naar achter de tv, daar dan 1 stopcontact geschakeld en 1 continu aan, ook een leiding direct tussen de tv en de kast met de audio apparatuur voor HDMI glasvezel kabel bijv. Zo zit je tv blind aan de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door mjl op 15-09-2026 09:09 ]

-------

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
mjl schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:55:

Als je nog geen switch hebt is wellicht een switch met een aantal 2.5Gbit poorten te overwegen. Qua verbruik niet veel verschil maar je backhaul naar andere verdeel punten kan dan sneller. En meer poorten is vaak wel fijn hoewel ik terug ben naar 24 poorten ipv 48 vanwege het stroomverbruik. Let ook op dat het wel een passief gekoelde switch is, niets zo irritant als een zoem uit je meterkast.

i.p.v. een deco in de meterkast is een router met 8 poorten wellicht een optie? Überhaupt ben ik geen fan van deco achtige spullen, te weinig poorten.

Ik hoop niet dat je OLED TV's hebt, die voeren altijd pixelonderhoud uit als je de TV uitzet en dit kan vijf tot twintig minuten duren, niet echt best voor je OLED paneel als hij nooit de kans krijgt dit te doen.
Pagina: 1