Knieschot Dakkapellen afwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:24
Ik heb 2 dakkapellen zonder afwerking laten plaatsen, omdat de wensen nog niet bekend was. Nu wil ik de dakkapel afwerken en zou ik willen weten hoe ik het best de knieschotten kan afwerken.

Ik kijk tegen de dakpannen en dakisolatie aan. Moet ik hier nog iets van demp remmende folie trekken voordat ik er spaanplaten of iets anders tegenaan vastzet?

Onder de isolatie ligt er folie, daarboven Isolatie vervolgens dakpannen en daarboven het lood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJLsPPdCUFjh3YDe_KC9kczpwP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EqHJVzoyOvtBdSoXT9KJYJj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3SV6ORisEKor63xUdH6JJTea8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lw3eedYxhjtwqG7p9qOt48Hs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3wCGFTOSzOwGnDRcD9yA4UJTc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gw9BSwoEQfEGagCy5nk9AHoS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:04
Je thermische schil is daar onderbroken, met de loodslab/dakpannen als koudebruggen. Je haalt daar letterlijk een stukje buiten naar binnen, dus ja daar moet je wat mee.
Isolatie moet aansluiten tot op het hout/kozijn van je dakkapel, dam weer een dampremmende folie, daarna afwerken.

De dakkapel knallers die met de motorzaag een vierkant uit je dak zagen en er binnen een paar uur een paar mooie extra vierkante meters op hijsen hebben daar vaak geen oog voor :)
Met "doen we altijd zo" als universele onderbouwing.

[ Voor 29% gewijzigd door pentaw1nz op 14-09-2026 15:51 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Eskiya
Er is nog een heel bult aan dakisolatie wat ze destijds hadden achtergelaten. Kan ik dat hergebruiken om de isolatie te vullen?
De dampremmende folie hoeft denk ik alleen achter de timmeren platen neem ik aan?

Ik zie dat Miofol 2 verschillende dampremmende folie's heeft. de 100 S en 125 S. Maakt het nog wat uit welke ik gebruik?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58
Huh.

Bij ons zit op die plek een dikke balk, net als de gordingen, om het gewicht te verdelen en extra gewicht van de kapel op te vangen (idem aan de zijkanten). Lekke opgeleverd dit.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:13
Bijzonder dat dit zo is achter gelaten...(Heb ik het niet over dat het ansich niet afgetimmerd is maar puur met de dakpannen enzo...

• Eskiya
Het was een bewuste keuze dat het niet afgetimmerd opgeleverd zou worden.. Maar dan is de vraag wat verstaat men onder "casco" ?? geen clue eerlijk gezegd. Het is door van Hattem Dakkapellen neergezet

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
Heb je een foto een paar stappen verder naar achter om goed te zien hoe dit geheel in elkaar past? Het lijkt er op dat er een stuk dakbeschot mist, maar ik ben benieuwd naar hoe de rest er uit ziet. Dampremmende folie heeft geen zin als daarna een dik gat volgt.

|>

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40

DropjesLover

Dit dus ->

Damp-open folie - isolatiemateriaal (glaswol, PIR + naden afschuimen) er tegenaan, daar ook weer eventueel klimaatfolie tegenaan. Dan aftimmeren met hout en/of vezelplaat of direct gipsplaat.

Maar ziet er uit alsof het beter door een professional gedaan kan worden die dit vaker netjes gemaakt heeft.
Anders zit je zelf met een flink (onzichtbaar) gat in je isolatie.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:03
Eskiya schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:21:
Het was een bewuste keuze dat het niet afgetimmerd opgeleverd zou worden.. Maar dan is de vraag wat verstaat men onder "casco" ?? geen clue eerlijk gezegd. Het is door van Hattem Dakkapellen neergezet
Bij ons was het ook niet afgetimmerd, maar het dak moeten ze wel gewoon dichtmaken en de isolatie moet ook aan de minimale eisen van het bouwbesluit voldoen. Dit is gewoon niet zoals het hoort.

• Eskiya
simon schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:24:
Heb je een foto een paar stappen verder naar achter om goed te zien hoe dit geheel in elkaar past? Het lijkt er op dat er een stuk dakbeschot mist, maar ik ben benieuwd naar hoe de rest er uit ziet. Dampremmende folie heeft geen zin als daarna een dik gat volgt.
Omdat ik daar niet dagelijks ben, post ik de foto's die ik op mijn telefoon heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5QV2iN5k7ARe_Sj1HyFrxzpgCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAU9eGG65MWgFhoPxatDcBe0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNyrw02MM5fZSBO5dH8euX64_vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAdaJj3sPlwFkad6H5v77997.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN7aj782IPV14e4hhyjmdPEUOSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wmx7UKlxCoDOmmrlvjruagpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qN2mWf9yOmNzpcm37irfQnFDi0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l20cMJ6qcoPkHd6pMcvDe7al.jpg?f=fotoalbum_large

.

• Eskiya
Ze hadden de knieschotten verplaatst maar de oude knieschotten laten staan. Laatst voor de zekerheid gemaild en gevraagd of de oude knieschotten straffeloos kan verwijderen. Ze gaven aan om toch maar een extra constructiebalk/staander onder de schuine gedeelte te plaatsen, voordat ik het zou verwijderen.

Van de week een mastiekblok gekocht, zodat ik dat bovenop een ligger op extra staanders kan plaatsen.

Werkelijk geen idee of dit allemaal onder casco valt of casco oplevering ook nog minimale eisen heeft.

• simon
Ze hebben in ieder geval een enorme koudebrug gecreëerd. Ik snap niet heel erg goed waarom dit zo opgeleverd is. je hebt nu een complete onderbreking van zowel een folie aan de buitenzijde als isolatie. Die dakpannen die je ziet moeten er af, er moet een folie tussen je dakkapel en je dakbeschot komen. Dan moet daar onder geisoleerd worden. Dit is wel een karige definitie van casco. Dit is iets meer werk dan netjes afwerken.

|>

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
Even los van de afwerking maar zoals @Wilke al zegt zie ik geen draagbalken geplaatst. Bij ons zijn er na plaatsing dakkapel 2 geplaatst; 1 onder (net onder het uitgezaagde deel wat zichtbaar op je foto's) en 1 boven (net boven het uitgezaagde deel) om de dakconstructie op te vangen.
Ik zie geen foto's van de bovenzijde, dus geen idee of er daar mogelijk wel 1 geplaatst is.

Ik ben geen constructeur, maar ik heb destijds van onze aannemer begrepen dat deze in bijna alle gevallen nodig zijn i.v.m. mogelijke verzakking van het dak.

Join het GoT Pulse-Team!

• Wilke
De knieschotten dragen nu zowel de dakkapel als wat over is van de regels of sporen (de dikke rechtopstaande houten planken die normaal van de nok naar beneden lopen - ter hoogte van de dakkapel zijn die natuurlijk doorgezaagd, dat kan ook niet anders). Dus uiterst belangrijk om die in de huidige toestand niet zomaar weg te halen. Het dakbeschot zal nu nog zorgen voor enige stabiliteit in horizontale richting, maar een echte steunbalk mist.

Ik zie ook aan de zijkant van de dakkapel iets dat lijkt op een regel (zal bij de zijkant van de kapel horen), maar die is onderaan afgezaagd en rust dus nergens op, op zijn best zit die nog vast aan het knieschot dat daar staat. Dus waar dat dan op afdraagt, mij een raadsel.

Dit ziet er uit als gebeun eerste klas als ik eerlijk ben. Let op dat ik verre van een constructeur ben, maar als je die hierbij haalt vermoed ik dat die van kleur verschiet.

Is wel te redden maar zo opleveren kan echt niet - zie idd het al gerefereerde bouwbesluit qua isolatie-eisen alleen al, dit kan daar nooit aan voldoen (en ook nog niet bijna).

En constructief zie ik niet dat het meteen instort ofzo, hangt er ook van af hoe het er aan de bovenkant uitziet en hoeveel dak er nog boven zit, maar dat het zo wel goed komt kun je ook niet zeggen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
even afgezien van draagbalk of niet want die zie ik volgens mij gewoon zitten al is die wat dunner dan ik zelf zou willen.
Als je die blauwe folie omhoogtrekt en vastzet aan het hout onder je kozijn dan kun je daar de oude, verwijderde isolatie tegenaan zetten. dan is het iig weer winddicht en geïsoleerd. dan kan je daarna verder opbouwen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:19
.

[ Voor 133% gewijzigd door Artopaper op 14-09-2026 19:06 ]

• Eskiya
Niet echt bemoedigd allemaal. Maar echt wel waardevol.

Nu heb ik als leek natuurlijk geen poot om op te staan, omdat ik niet weet of dit nou een gebrekkige oplevering is of dit de definitie van casco is voor de dakkapelzetter.

Wat is nu verstandig? Hoe zou ik dit onderbouwend kunnen aankaarten bij de dakkapelzetter?

• Eskiya
https://vhdakkapellen.nl/dakkapel-plaatsen/

Stap 4 afwerking en oplevering:

De monteurs werken vervolgens buiten de dakaansluitingen aan boven- en zijkanten volledig af. Zo wordt uw dakkapel wind- en waterdicht aangesloten op het dak. Binnen worden naden afgewerkt en wordt de ruimte bezemschoon achtergelaten. Uw dakkapel wordt standaard casco opgeleverd, dus zonder binnenafwerking.

• Wilke
Ik zal straks eens foto's zoeken hoe die van ons er na plaatsing uit zag (ook niet van binnen afgetimmerd). Nu zullen er vast meerdere wegen naar Rome zijn, maar...@No Hands de balk die jij bedoelt draagt het kozijn, maar als die ook het dak draagt zie ik aan de foto's niet hoe. De knieschotten dragen die balk onder het kozijn, zonder knieschotten ben je hier volgens mij reddeloos verloren. Nu is knieschotten plaatsen in deze situaties altijd verstandig, maar dat is in het algemeen toch bedoeld als extra ondersteuning, niet als enige dragende constructie.

• Eskiya
Ik zal morgen meer foto's maken en delen.

• Wilke
Ter referentie, hier de beste foto die ik zo snel kon vinden. Dit is een dakkapel over 2 kamers. Er zijn later nog knieschotten in gemaakt, maar zoals te zien blijft het ook staan (hangen?) zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkwMVUqXD69-6-y4wgyo84GgfnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3i2CyFEuZZjBM1ctArHBbMbB.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien zit er een dikke balk, denk a la 18x10 cm of dergelijke orde "lomp", die een verwijderde gording (een balk die origineel in diezelfde horizontale richting het dak bij elkaar hield) opvangt. Aan de linker en rechterkant, kun je hier niet meer zien, maar achter dat dunne zijschot van de dakkapel, zit exact zo'n balk, evenals aan de bovenkant. Er is dus eerst een frame gemaakt van dikke balken precies langs de randen van de plek waar - inderdaad lomp met een elektrische kettingzaag en in minder tijd dan dat jij je bakje koffie op hebt - even daarvoor een gat is gezaagd. Deze balken zitten dus uiteraard schuin, want gezien vanuit het dakvlak zijn ze "recht"; gordingen lopen precies zo. Daarna werd de dakkapel daar ingetild en aan bevestigd (komen o.a. veel grote spijkers aan te pas). Bij jou is zo te zien alles in het werk gemaakt, waar uiteraard helemaal niets mis mee is, mits je het goed doet.

De schuine balk onderaan sluit aan op het bestaande dakbeschot aan de binnenkant. Het maakt eigenlijk het dak gewoon eerst weer een geheel, een "bak" met vier kanten van dikke balken. Aan de buitenkant zit schuin naar onder die balk uiteraard het isolatiemateriaal (hier 10 cm steenwol), panlatten, dakpannen enz. zoals het dak daarvoor ook was. De randjes zijn dicht gepurd na het plaatsen van de kapel in dit frame van balken zodat het niet tocht, en afgeplakt met tape.

Nu wil ik verder niet claimen alle manieren te weten waarop het "kan" of "hoort", maar ik vond het er logisch en stevig uitzien. Dit is hun definitie van "niet aan de binnenkant afgewerkt", a.k.a. vanaf dit punt zelf succes met gipsplaten e.d.

• simon
Bij @Eskiya zie ik een 2x4" balk (of iets in die orde) die de zelfde functie moet hebben. @Wilke jouw balk is een stuk substantiëler. Ik weet niet of het nodig is om naar die dikte te gaan, maar het kan zeker geen kwaad. Bij @Wilke is de balk haaks op de balklaag geplaatst. Bij @Eskiya is die tegen de dakhelling in geplaatst.

Zo'n 2x4" balk kan best wat hebben, half amerika is er mee gebouwd, maar het is voor de overspanning wat aan de krappe kant.

De afwerking ziet er bij @Wilke ook netter uit.

De folie gewoon omhoog trekken en vast zetten zoals @No Hands suggereert zou ik niet doen, ik zou dat van buiten af doen en netjes aftapen. Maar eigenlijk vind ik dat de aannemer dat zelf moet doen.

|>

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:11
Ik heb mijn twijfels bij de bouwfysische en constructieve kwaliteit van het werk. Daar lijkt weinig van te kloppen.

Jouw dak ziet eruit als een sporenkap, daar lopen de balken (sporen) in je dak van de nok naar de goot. Het knieschot is constructief, die zorgt dat ie balken niet doorzakken. Dat is zorgvuldig berekend, je kunt dat niet zomaar verplaatsen. Doe je dat wel of haal je ze weg, kun je doorzakking verwachten.

Bij jou zijn er een stuk of 8... 10? sporen doorgezaagd als ik op foto tel. Wat over is gebleven zijn de buitenste sporen, die je op de 1e foto van jouw post 16:39 ziet. Die dragen nu het gewicht van je dak, houden ook het dak tegen wat aan de andere kant zit --> / \. Dat zijn nu 2 puntbelastingen geworden. De vraag is of die buitenste sporen zijn verstevigd. En zie je die onderste metalen ijzers onderin de hoek? Die zitten er niet voor niets. En de buitenste twee, moeten nu het hele gewicht dragen, die zullen wel verstevigd moeten worden.

Tja.. eigenlijk wil ik je adviseren: bel een constructeur. Leg uit wat er is gebeurd. Laat die berekenen of dit goed gaat. Als ik zie hoe ze om zijn gegaan met je isolatie schil en dampopen folie... zorgwekkend.

• simon
Snelletomaat schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:45:
Ik heb mijn twijfels bij de bouwfysische en constructieve kwaliteit van het werk. Daar lijkt weinig van te kloppen.

Jouw dak ziet eruit als een sporenkap, daar lopen de balken (sporen) in je dak van de nok naar de goot. Het knieschot is constructief, die zorgt dat ie balken niet doorzakken. Dat is zorgvuldig berekend, je kunt dat niet zomaar verplaatsen. Doe je dat wel of haal je ze weg, kun je doorzakking verwachten.

Bij jou zijn er een stuk of 8... 10? sporen doorgezaagd als ik op foto tel. Wat over is gebleven zijn de buitenste sporen, die je op de 1e foto van jouw post 16:39 ziet. Die dragen nu het gewicht van je dak, houden ook het dak tegen wat aan de andere kant zit --> / \. Dat zijn nu 2 puntbelastingen geworden. De vraag is of die buitenste sporen zijn verstevigd. En zie je die onderste metalen ijzers onderin de hoek? Die zitten er niet voor niets. En de buitenste twee, moeten nu het hele gewicht dragen, die zullen wel verstevigd moeten worden.

Tja.. eigenlijk wil ik je adviseren: bel een constructeur. Leg uit wat er is gebeurd. Laat die berekenen of dit goed gaat. Als ik zie hoe ze om zijn gegaan met je isolatie schil en dampopen folie... zorgwekkend.
Bedoel je dat dat knieschot constructief was? Dat lijkt mij heel sterk, in ieder geval niet in de huidige uitvoering. Ik vermoed dat dat knieschot 't min of meer wel geworden is. Maar ik vermoed niet dat het knieschot ooit constructief geweest is. Dan zou je daar niet die lullige balkjes voor gebruiken, dat overdimensioneer je dan wat. En een knieschot is voor een sporenkap niet nodig. Neemt niet weg dat de nieuwe constructie er inderdaad gammel genoeg uit ziet om 't aan een constructeur voor te leggen.

|>

• Eskiya
Vind de manier van oplevering van @Wilke zeker netter en had eerlijk gezegd ook een ander beeld bij wind en waterdicht. Waterdicht is ie wel maar niet bepaald winddicht als ik voor de knieschot hurk/zit.

Morgen maar eens op zoek naar een lokale bouwkundig adviseur. Die op korte termijn beschikbaar is. Dus mocht iemand een bouwkundig inspecteur/adviseur/constructeur weten in de regio Deventer dan hou ik mij aanbevolen. Wellicht voelen ze zich op de tenen getrapt als ik een keuring door een derde partij laat uitvoeren ipv eerst contact met hen op te nemen. Aan de andere kant zou ik ze dan op hun blauwe ogen moeten geloven, als ik geen omafhankelijke expert inschakel.

Het ironische is dat ik via het grote dakkapel topic op GoT en positieve ervaringen van collega's bij dat bedrijf uitgekomen ben 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Eskiya op 14-09-2026 22:51 ]

• Wilke
Als een constructeur of bouwkundig adviseur dit (op papier) beoordeelt en adviseert wat nu te doen, heb je in elk geval iets om de bouwer mee om de oren te slaan. Denk een verstandig plan. Zal een €300 - €500 moeten kosten of iets in die geest denk ik.

Als je bouwtekeningen van het dak en het huis beschikbaar hebt (verdiepingsvloer, muren zijn ook relevant, wijze van bevestiging van het dak), scheelt dat zo iemand tijd. Dus even uitzoeken. Meestal opvraagbaar bij de gemeente (soms tegen geringe betaling).

• Eskiya
Wil het bedrijf niet zwartmaken of wat dan ook maar probeer feiten en kwaliteit van het product te achterhalen.

Keuze voor hen was destijds gevallen, omdat ze oa ook aangesloten zijn bij Vlok, komo, skg enz enz. In de offerte staat we wel iets van een specificatie maar daar wordt je ook niet wijzer van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlZeAf_L9z5udsBi-dMG8CckOoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1d6VQBTWxmzmATIQybWMr32c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izS4K0JDyGRIbrpi1i1ZRBRoUsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnz9UrPmmdDFJ8y1XUC9Exr9.jpg?f=fotoalbum_large

• Eskiya
Wilke schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:57:
Als een constructeur of bouwkundig adviseur dit (op papier) beoordeelt en adviseert wat nu te doen, heb je in elk geval iets om de bouwer mee om de oren te slaan. Denk een verstandig plan. Zal een €300 - €500 moeten kosten of iets in die geest denk ik.

Als je bouwtekeningen van het dak en het huis beschikbaar hebt (verdiepingsvloer, muren zijn ook relevant, wijze van bevestiging van het dak), scheelt dat zo iemand tijd. Dus even uitzoeken. Meestal opvraagbaar bij de gemeente (soms tegen geringe betaling).
Zou je een constructeur of bouwkundig adviseur adviseren om in te schakelen?
Pagina: 1