Ter referentie, hier de beste foto die ik zo snel kon vinden. Dit is een dakkapel over 2 kamers. Er zijn later nog knieschotten in gemaakt, maar zoals te zien blijft het ook staan (hangen?) zonder.
Zoals je kunt zien zit er een dikke balk, denk a la 18x10 cm of dergelijke orde "lomp", die een verwijderde gording (een balk die origineel in diezelfde horizontale richting het dak bij elkaar hield) opvangt. Aan de linker en rechterkant, kun je hier niet meer zien, maar achter dat dunne zijschot van de dakkapel, zit exact zo'n balk, evenals aan de bovenkant. Er is dus eerst een frame gemaakt van dikke balken precies langs de randen van de plek waar - inderdaad lomp met een elektrische kettingzaag en in minder tijd dan dat jij je bakje koffie op hebt - even daarvoor een gat is gezaagd. Deze balken zitten dus uiteraard schuin, want gezien vanuit het dakvlak zijn ze "recht"; gordingen lopen precies zo. Daarna werd de dakkapel daar ingetild en aan bevestigd (komen o.a. veel grote spijkers aan te pas). Bij jou is zo te zien alles in het werk gemaakt, waar uiteraard helemaal niets mis mee is, mits je het goed doet.
De schuine balk onderaan sluit aan op het bestaande dakbeschot aan de binnenkant. Het maakt eigenlijk het dak gewoon eerst weer een geheel, een "bak" met vier kanten van dikke balken. Aan de buitenkant zit schuin naar onder die balk uiteraard het isolatiemateriaal (hier 10 cm steenwol), panlatten, dakpannen enz. zoals het dak daarvoor ook was. De randjes zijn dicht gepurd na het plaatsen van de kapel in dit frame van balken zodat het niet tocht, en afgeplakt met tape.
Nu wil ik verder niet claimen alle manieren te weten waarop het "kan" of "hoort", maar ik vond het er logisch en stevig uitzien. Dit is hun definitie van "niet aan de binnenkant afgewerkt", a.k.a. vanaf dit punt zelf succes met gipsplaten e.d.