Vraag

• QuietQueue
  • Registratie: Augustus 2026
  • Nu online
We hebben thuis een hanglamp die origineel met 12V halogeen G4 was uitgerust. Verleden jaar heeft de transformator het begeven en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de boel naar LED om te bouwen. De lamp bevat nu dus:
  • 12 x Calex G4 LED 2W 230Lm 3000K 12V Dimbaar
  • EcoDim Led driver dimbaar 0-25W 12V DC
De dimmer die ik gebruik is

Shelly Pro Dimmer 2PM.

Best tevreden van de lichtopbrengst / de kleur van het licht.

Jammer genoeg is het al een tijdje aan de gang dat deze Calex ledjes het 1 voor 1 beginnen te flikkeren. Ik ben momenteel bezig om vervanging te vragen voor het 8e ledje wat dit probleem heeft. De webshop waar ik de ledjes gekocht heb, heeft ze tot nu toe zonder problemen omgewisseld, maar ik twijfel toch over de kwaliteit van deze G4 Calex ledjes.

Ik zou deze dus willen vervangen door een ander merk/type.

Misschien ben ik op zoek naar de naald in de hooiberg, maar ik heb ook nog eens specifieke eisen. De hanglamp hangt boven de eettafel, waar ook aan gewerkt wordt, dus 3000K is de minimale lichtkleur.

Hierbij komt dat de ledjes zeer goed zichtbaar zijn (de ledjes hangen in een soort glazen bloempjes), dus liefst een COB design.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfVdQZph1vr_SFaxS9MXu5dQqf4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EcvvsnYTpF4D3sWboid0WkPa.png?f=user_large
  • 200 lm
  • >= 3000K
  • dimbaar
  • COB of iets wat "esthetisch" is
Zijn er mensen die betere ervaringen hebben met (andere) G4 ledjes? Of is G4 en betrouwbaarheid nu eenmaal iets wat (nog?) niet onder controle is? Ik weet dat warmte(afvoer) bij deze ledjes een probleem kan zijn, maar zoals jullie kunnen zien, zijn deze ledjes niet afgesloten en zouden ze hun warmte goed kwijt moeten kunnen.