Vraag

• Keesknd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:33
Beste Tweakeraars,

Met mijn huidige ketel, een Intergas HRE 36/30 uit 2011, schakelen de thermostaat en ketel bij het gebruik van de vloerverwarming regelmatig aan en uit. Vermoedelijk is er sprake van pendelen. Mijn inschatting is dat dit mogelijk wordt veroorzaakt doordat de minimale CV-belasting van de huidige ketel te hoog is voor de warmtevraag van de vloerverwarming.

Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een nieuwe CV-ketel met een zo diep mogelijke modulatie: een lage minimale CV-belasting, zodat de ketel bij een kleine warmtevraag zo ver mogelijk kan terugregelen.

Daarnaast ben ik mij er ook van bewust dat de hydraulische aansluiting goed wordt afgestemd op de vloerverwarming en de nieuwe ketel. Daarmee bedoel ik dat het waterzijdige CV-circuit, inclusief de pomp en verdeler, correct wordt aangesloten en ingeregeld, zodat er voldoende doorstroming is en de ketel optimaal met de vloerverwarming kan samenwerken. Maar dat is dan iets dat de installateur extra zou mogen regelen wat mij betreft.

Iemand ervaring mee? -is de Intergas Xtreme wat voor mij? die kan bij tot 3,6 kW terugmoduleren, dat is de helft met mijn huidige.

Ik verneem graag!

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:03
Zet het minimale vermogen op 25%, maximale vermogen ook en zet je pomp op stand 3.

Verder zou ik in 2026 niet meer investeren in een nieuwe ketel maar kijken naar een warmtepomp.

• Keesknd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:33
_JGC_ schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:55:
Zet het minimale vermogen op 25%, maximale vermogen ook en zet je pomp op stand 3.

Verder zou ik in 2026 niet meer investeren in een nieuwe ketel maar kijken naar een warmtepomp.
Een warmtepomp is voor mij niet aantrekkelijk, gezien ik maar ~ 800 m3 gas per jaar verbruik en de terugverdientijd dan wel ~ 15 jaar is. Voor nu dus gewoon een nieuwe cv ketel, warmtepomp kan e.v.t. altijd later nog mocht dit nodig zijn.

Pomp zal ik op stand 3 zetten; huidige ketel staat op eco stand, ik zal eens kijken of ik deze naar 25% kan zetten, of dat mogelijk is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:03
Hier 700 kuub gas, draait nu een Atlantic 5.1KW hybride bij die ik omgebouwd heb naar FE. Op zeer korte termijn de boiler plaatsen en de CV van de muur trekken (Intergas HRE 28/24 van 2010). Gaskookplaat vervangen door inductie en weg met die aansluiting.

Juist met laag gasverbruik is een warmtepomp interessant want het vastrecht en netbeheerkosten zijn gigantisch omgerekend per kuub. Je hebt de afgifte al voorelkaar met vloerverwarming, mogelijk moet je de verdeler ombouwen of vervangen, ik stook zelf nog met radiatoren.