Vraag

• ierm
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:32
Hallo,

Ik zoek een smartphone waar ik goede foto's en video's mee kan maken. Voornamelijk van mijn kinderen, en dat is meestal binnenshuis. Dus de camera moet goed kunnen omgaan met minder licht.

Ik wil graag natuurlijke foto's/video's met weinig 'processing'. Want mijn ervaring is dat sommige smartphones slecht kunnen omgaan met kinder-gezichtjes, en deze na beeldbewerking erg bleek en veel te 'smooth' worden.

Ik twijfel tussen de Xiaomi 15 en de 17T. De main-camera van de 15 heeft een iets grotere sensor (1/1.31" t.o.v. 1/1.55"). Dat zou binnenshuis een voordeel kunnen zijn...maar ik weet niet of je dat verschil in de praktijk ook ziet.

De 17T is nieuwer een heeft wellicht betere beeldbewerking. Of is de beeldbewerking bij een nieuwe toestel juist 'agressiever' geworden, en dus nadeling in mijn geval?

Ik sta ook open voor suggesties voor een ander toestel. Budget is maximaal 600-700 euro.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren! Alvast bedankt!

Groeten van Iris

Alle reacties

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:20
De Xiaomi 15 heeft betere camera's dan de Xiaomi 17T. Vooral de ultrawide camera is een stuk beter van de Xiaomi 15.

Je kan ook nog kijken naar de Poco F8 Ultra. Die heeft vergelijkbare camera's met de Xiaomi 17 (alleen de selfiecamera is wat minder).

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 21:08
De Xiaomi 17t Pro heeft volgens mij dezelfde camera als de 15, en zit ook binnen je budget. Dan heb je en nieuwer en de camera, win win. Hier het vergelijk:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2351332;2351330;2126414/

• ierm
Bedankt voor het meedenken!

Ja, ik dacht eerst ook aan de 17T Pro. Maar die is dan weer een slag groter, en daarmee te groot om met één hand te bedienen (voor mij dan).

• swhnld
ierm schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:17:
Bedankt voor het meedenken!

Ja, ik dacht eerst ook aan de 17T Pro. Maar die is dan weer een slag groter, en daarmee te groot om met één hand te bedienen (voor mij dan).
Als formaat belangrijk is, neem dan de 15. die heeft nog zo'n 5 jaar updates, dus kan prima mee, en tegen die tijd wil je vast een andere. Om voor dat extra jaartje de 17t te nemen die groter is dan de 15 en in te leveren op foto kwaliteit?

• ierm
swhnld schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:02:
[...]

Als formaat belangrijk is, neem dan de 15. die heeft nog zo'n 5 jaar updates, dus kan prima mee, en tegen die tijd wil je vast een andere. Om voor dat extra jaartje de 17t te nemen die groter is dan de 15 en in te leveren op foto kwaliteit?
Ja, dat was ook mijn gedachte. Ik weet alleen niet of de 17T alsnog betere foto's maakt dan de 15, door betere beeldverwerking. Daar heb ik echt geen kijk op, en haal ik ook moeilijk uit reviews.

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:20
ierm schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:27:
[...]

Ja, dat was ook mijn gedachte. Ik weet alleen niet of de 17T alsnog betere foto's maakt dan de 15, door betere beeldverwerking. Daar heb ik echt geen kijk op, en haal ik ook moeilijk uit reviews.
Dat is lastig te zeggen zonder een goede vergelijking. Over het algemeen zullen de grotere sensors zorgen voor betere foto's (vooral met minder licht).

Ik heb zelf een OnePlus 15 en die heeft redelijk vergelijkbare camera's met de Xiaomi 17T. Naar mijn mening maakt de OP 15 goede foto's, maar die beschikt natuurlijk over een andere SoC en software dus lastig te zeggen of dat ook geldt voor de Xiaomi 17.

• swhnld
ierm schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:27:
[...]

Als de 17t betere foto's zou maken is het puur AI in de software, en diezelfde software komt ook bij de upgrade op de 15 terecht. En dan heeft de 25 een fysiek betere camera die de software een betere basis geeft om mee te werken. Heel simpel, de 15 is een vlaggenschip toestel, de 17t is een aftreksel van een vlaggenschip toestel, zeker niet slecht, maar bezuinigd om kosten te drukken.

• ierm
swhnld schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:08:

Als de 17t betere foto's zou maken is het puur AI in de software, en diezelfde software komt ook bij de upgrade op de 15 terecht. En dan heeft de 25 een fysiek betere camera die de software een betere basis geeft om mee te werken. Heel simpel, de 15 is een vlaggenschip toestel, de 17t is een aftreksel van een vlaggenschip toestel, zeker niet slecht, maar bezuinigd om kosten te drukken.
Dankjewel! Dat is duidelijk :)
Pagina: 1