Ongefundeerde binnenmuur, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:56
Bij gebrek aan een betere titel.

In ons mooie klushuis, bouwjaar 1962, zijn wij afgelopen weekend enthusiast begonnen aan het leegscheppen van de benedenverdieping.

Het doel is uiteindelijk om +/- 50cm schuimbeton te laten storten met daarop vloerverwarming.

We wisten het wel, maar toch even vergeten: de muur van de wc is geen draagmuur, en is ook niet gefundeerd. (Lang leve de bouwtekeningen!). Het probleem, wat wij dus een beetje vergeten waren, de nieuwe meterkast zit dus gemonteerd op die muur. Enexis is helaas al langs geweest voor de 3 fase aansluiting, en om die nu opnieuw te laten komen?

Affijn: we zijn gestopt, dus gebruik maken van het toilet voelt nog soort van veilig.

Wat willen/moeten we nog doen?

-wc renoveren, inclusief rioolaansluiting. Dit betekent dat de vloer daar eigenlijk ook uit moet.

-de grote buis op de foto's is asbest, aldus de bouwtekeningen. Hier is nog geen officiële asbestinventarisatie voor gedaan, want mja, ik heb het al op papier?

- het liefste willen we het stuk van de wc ook volblubberen met schuimbeton. Daarna nog een paar lusjes van de vloerverwarming.

- eigenlijk moet de muur van de meterkast dus blijven staan, maar deze mag naderhand nog wat verlengd worden. Wij zijn wat langer en willen het hokje wat dieper hebben, wat prettiger voor de knietjes.

De muur staat eigenlijk kaal op het (hele losse fijne zand). Dit is een laag van pak m beet +/-40 cm. Daaronder zit steviger wit/geel zand, hier durf ik nog wel wat als 'fundering' op te zetten.

Heel eerlijk, ik durf even niet te zeggen hoe nu verder.

Mijn vragen aan jullie:

Hoe gaan we veilig de omgeving afgraven zonder dat de muur naar beneden komt zetten?

Wat is de gemakkelijkste manier om dit te doen, maar ook om het geheel te stutten?

Kan ik dit meenemen in het stukje omkisting van het Enexis gedeelte (gas en stroom)

Andere tips?

Ik beantwoord graag de vragen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH-AZKoF0TPmGOxaZykUL95egjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1UiOPhm1jPv4lz5aoFWHdQR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEABjZQoinnRB3e9YmINbAV81I8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIIedQb5OcAe3xh5l1KkFWML.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:13
Zit de meterkast inclusief meter bord aan een houten plaat? Dan zou ik die gewoon laten zweven en de wand er achter weg breken en later er achter opnieuw opbouwen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22
Als dat je lukt is dat inderdaad nog wel logisch.

Gezien de omvang van je verbouwing zou ik sowieso die oude buizen laten saneren als je nu op dit niveau zit. Als de Enexis dan in 1x moet komen om de boel veilig te zetten dan is dat maar zo. Waarschijnlijk kan je het wel zo uitvoeren dat je een stuk vrij houdt in de vloer zodat je de meterkast daarna in 1x goed kan plaatsen op de juiste plaats.

Gezien je nog asbest leidingen hebt wellicht ook checken of je niet meteen mantelbuizen en invoerbochten naar buiten moet leggen mocht de aanvoer van de electra vernieuwd moeten worden.

• militairtje
De elektra aansluiting is een paar weken geleden geheel vervangen/gesaneerd door Enexis, inclusief nieuwe kabel. Ik hoop dat dit de komende tientallen jaren niet meer vervangen hoeft te worden :)

@djluc de asbest buis staat op de planning om verwijderd te worden. Welke mantelbuizen bedoel je wat ik zou moeten aanleggen?

@Makrolon de groepenkast zit op 1 houten plaat, die is losneembare. De meter zit ergens bevestigd op schrootjes, geen idee hoe stevig dat gaat blijven als ik de muur weghaal?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:28
En heb je al een lokale aannemer gevraagd om mee te kijken?

• djluc
militairtje schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:46:
De elektra aansluiting is een paar weken geleden geheel vervangen/gesaneerd door Enexis, inclusief nieuwe kabel. Ik hoop dat dit de komende tientallen jaren niet meer vervangen hoeft te worden :)

@djluc de asbest buis staat op de planning om verwijderd te worden. Welke mantelbuizen bedoel je wat ik zou moeten aanleggen?

@Makrolon de groepenkast zit op 1 houten plaat, die is losneembare. De meter zit ergens bevestigd op schrootjes, geen idee hoe stevig dat gaat blijven als ik de muur weghaal?
Ah plaats eens foto's dan zonder de afdekking dan is het mogelijk wel goed te zien.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
militairtje schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:46:

Ophangen aan de verdiepingsvloer, dat wordt in de schuimbeton wereld vaker gedaan met meterkasten, trappen etc. ik zou alle houtjes aan elkaar prusten (bv met een plaat of een balk) en hem ophangen. dus stukje muur weghalen, dan waar je bij kan aan elkaar maken en dat eventueel herhalen totdat alles aan elkaar zit en hij ogehangen is. Er worden ook wel eens korte muurtjes, deuren en zelfs hele keukens opgehangen, maar zelf zou ik alleen de meterkast plaat doen en lekker alles nieuw eromheen. zeker als je weinig idee hebt van constructie.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Als de muur moet blijven staan dan zou ik die zelf stutten met beton. Eronder vlak maken op een paar plekken, van onderen een paar gaten boren in de muur, betonijzer erin met chemisch anker, betonijzer in de poer, bekisting plaatsen, beton storten, goed trillen om het beton te laten vloeien, en dan uit laten harden.

Bij twijfel, een constructeur inhuren. Hoeft niet heel duur te zijn, maar een beetje shoppen helpt zeker.

Als je besluit de muur toch weg te halen / opnieuw te plaatsen, de houten plank waar de groepenkast op zit kun je ook tijdelijk aan het plafond bevestigen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• militairtje
djluc schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:02:
[...]

Ah plaats eens foto's dan zonder de afdekking dan is het mogelijk wel goed te zien.
Ik wil het stofdoek/bescherming zo lang mogelijk laten zitten, vooral omdat ik er nu ook niet meer lekker bij kan om het terug te plakken.

Ik heb wel nog een foto van het moment dat de groepenkast werd aangesloten, dus qua planken is de foto wel reëel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0dSQnA4dSBcIl4VOqk0-IcOAPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMDm6hLJQGYbGL8o1SGyN9nj.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk helpt dit!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:35

DjVe

Hatsaflats!

Je eigen verdeelkast is makkelijk zelf tijdelijk te verwijderen. Het meterbord en de netaansluiting zitten op een apparte plaat. Die kan je toch met wat balkjes vastzetten tegen de buitenmuur?

De grond onder de muur deels weghalen. Paar betonblokken eronder en vastzetten met metselmortel en repeat tot het geheel fatsoenlijk ondersteund is.

• djluc
Ja ophangen zou een logica kunnen zijn maar je hebt wel deskundigheid nog om dit veilig te doen. Je ziet met alle voorzieningen hier, ook met gasleidingen, waar je gewoon veilig mee om wilt gaan.

Ook wil de de mantelbuizen richting buiten goed beschermen zodat deze later nog bruikbaar zijn.

Eventueel nieuwe toevoegen.

Eventuele aardpen(nen) goed bereikbaar houden of naar buiten verplaatsen.

Kortom: Maak een goed plan en betrek er kundige mensen bij.

In basis mag je dit niet zomaar doen, gebeurt wel vaak, dus het normale advies is: Zorgen dat het veilig gereed staat en dan de juiste partijen er bij betrekken namens de leveranciers.

Je bent praktisch gezien gewoon te snel gegaan zonder dat je plan helemaal klopt. Nu kom je dat tegen. De vraag is of je op deze lijn doorgaat of dat je even in goed overleg met de partijen het op een professionele manier oplost. Dan kan je het gewoon conform de normen maken:

https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

Weet bijvoorbeeld ook niet of je wel je bedrading vervangen hebt? Zie nog rood groen in je nieuwe verdeler binnenkomen? Uiteraard is dat moeilijk te beoordelen omdat het een oudere foto is maar viel me op dat die wel binnengevoerd is.

• militairtje
Weet bijvoorbeeld ook niet of je wel je bedrading vervangen hebt? Zie nog rood groen in je nieuwe verdeler binnenkomen? Uiteraard is dat moeilijk te beoordelen omdat het een oudere foto is maar viel me op dat die wel binnengevoerd is.
Bedrading vanuit Enexis is nadat de foto gemaakt was vervangen. In het huis zijn er nog enkele groepen die op de oude kleuren zitten, maar die zijn binnen de verbouwing binnenkort aan de beurt.

We hebben eerst boven alles gedaan, zodat we over konden. Nu is beneden aan de beurt :)

De aardedraad /pen gaat via een mantelbuis naar de watermeterput, dit zal ook aangehouden blijven (denk ik?).

Het plan was om het stuk waar de leidingen binnenkomen vanuit de netbeheerder te omkisten, en daarna te vullen met zand... Is nu namelijk ook, en blijft het in de toekomst bereikbaar. Tijdens de werkzaamheden aan onze aansluiting hebben ze geen nieuwe mantelbuis aangelegd.
edit:
Even een overzichtsfoto toegevoegd aan deze postAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LTpA7Rif7dRrtYdAQVBmup5cNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sBE0iccmzvmzB5QcgCreFBn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door militairtje op 14-09-2026 10:30 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bouwtechnisch kan ik je niet echt van advies voorzien, ik heb wel zo mijn ideëen, maar ben geen die-hard klusser dus dat laat ik liever over aan mensen die er meer verstand van hebben.

Wel viel mij even een puntje op:
- het liefste willen we het stuk van de wc ook volblubberen met schuimbeton. Daarna nog een paar lusjes van de vloerverwarming.
Die vloerverwarming in de WC zou ik nog even heroverwegen. Bij mijn ouders hebben ze bewust geen lus in de WC gelegd, maar de aanvoerleiding vanaf de CV naar het verdeelpunt van de vloerverwarming liep daar door de grond. En de warmte die de twee buizen afgaf zorgde al voor een enorm oncomfortabele atmosfeer in de WC. Immers, je voert relatief veel warmte toe tot een ruimte die prima opgewarmd wordt door de lichaamswarmte van een toiletbezoeker. En al die warmte kan nergens heen.

Met andere woorden, het is ideaal om te zorgen dat je niet al te lang op de WC wilt verblijven. Zeker niet met de deur dicht.

Nu zijn die CV-leidingen van een ander kaliber dan een lusje vloerverwarming, maar het lijkt me geen kwaad te kunnen om daar even dieper in te duiken. En bedenk dat die kleine ruimte gemakkelijk door de opwarming van de rest van het huis meegenomen wordt. Want even los van vloerverwarming, hoeveel WC's kun jij opnoemen waar echt een radiator hangt? En is het koud in de WC's zonder (werkende) radiator?

• militairtje
Die vloerverwarming in de WC zou ik nog even heroverwegen.
Ik snap je punt, wij hebben het ook overwogen om niet te doen. Bij ons in de omgeving horen wij voornamelijk dat dat het enige is wat ze achteraf anders hadden willen doen; vloerverwarming in de wc.

Wij bedoelen met een paar lusjes ook niet meer dan dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a2Sh5SMzl79IHT6EMQ050NaAq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxWERJNs5OOblBuymPME2BKz.jpg?f=fotoalbum_large waarbij de vloerverwarming in rood is aangegeven.

Puur om het stukje, anders is alles lekker warm aan de voetjes, en kom je op de wc op koude tegels terecht

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
@militairtje zeker doen! Hier ligt nu vvw op hele benedenverdieping muv wc (die was al splinternieuw). Daar mis ik idd de warme voetjes, zeker in de winter.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:38
De eerste vraag die bij me opkomt: je praat over een fundering op staal? Dan kun je prima de bovenste laag verwijderen en dan in het vaste zand een nieuwe fundering realiseren. Je hele huis is immers zo gefundeerd. Waar je wel rekening mee moet houden is wat zettingsverschillen tussen oud en nieuw. Een voeg kan die prima opvangen, verder heeft het allemaal weinig te dragen. Bij twijfel kun je altijd een deskundige inschakelen, better safe than sorry. Maar op basis van je info zou ik t wel aandurven.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• Makrolon
Absoluut volledige vloerverwarming in de wc doen, niet een paar lusjes maar zoveel mogelijk m2 100mm hoh doorleggen. Je zit daar in je blote bips met je voeten op de vloer, dat wil je echt warm hebben...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
militairtje schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:46:
[...]

Ik wil het stofdoek/bescherming zo lang mogelijk laten zitten, vooral omdat ik er nu ook niet meer lekker bij kan om het terug te plakken.

Ik heb wel nog een foto van het moment dat de groepenkast werd aangesloten, dus qua planken is de foto wel reëel [Afbeelding]

Hopelijk helpt dit!
Ik ga een dhzer niet adviseren om het meter bord in deze situatie te laten zweven. Dat is toch wel erg risicovol met die oude kast waar je hoofdzekering in zit en de losse planken waar het op zit. Als je daar sluiting maakt doordat ie er iets los schiet door de beweging heb je een aardige klap.

Kan je de vloer niet op 2 plekken ondersteunen met een nieuw funderinkje en daar wat stenen op metselen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Makrolon schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:39:
Absoluut volledige vloerverwarming in de wc doen, niet een paar lusjes maar zoveel mogelijk m2 100mm hoh doorleggen. Je zit daar in je blote bips met je voeten op de vloer, dat wil je echt warm hebben...
Het is de benedenverdieping, je bips is wel bloot maar je voeten en romp waarschijnlijk niet. Tevens is het een binnenruimte omgeven door andere ruimtes, zelfs zonder vloerverwarming wordt het daar niet koud.

Ik zou niet teveel vloerverwarming leggen, juist om te voorkomen dat het er te warm wordt. Onze WC beneden heeft ongeveer net zoveel vloerverwarming als de tekening hierboven, en is net zo warm als de rest van de benedenverdieping.

Edit: Oeps, ik had de foto van 9:46 over het hoofd gezien; het zit wel tegen een buitenmuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 14-09-2026 12:17 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Makrolon
Paul schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:42:
[...]
Het is de benedenverdieping, je bips is wel bloot maar je voeten en romp waarschijnlijk niet. Tevens is het een binnenruimte omgeven door andere ruimtes, zelfs zonder vloerverwarming wordt het daar niet koud.

Ik zou niet teveel vloerverwarming leggen, juist om te voorkomen dat het er te warm wordt. Onze WC beneden heeft ongeveer net zoveel vloerverwarming als de tekening hierboven, en is net zo warm als de rest van de benedenverdieping.
Het huis van ts is een oud huis en zo te zien zit de wc aan 2 buitenmuren.

• militairtje
Bedankt voor de reacties!

Het huis is gefundeerd met beton, gewoon op zand.

De wc zit tegen de buitenmuur en de muur met de buren aan.

Stenen eronder metselen is de optie die ik het meeste voorbij zie komen (deze vraag staat ook op Reddit), waarschijnlijk wordt dat ook de optie waarvoor we gaan.

Dan rest mij nog de vraag: hoe kan dit veilig gebeuren? Zonder dat het geheel naar beneden komt zetten?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49
Check eens EPSbeton, dat isoleert beter dan schuimbeton en is goedkoper. En je tackert er zo je vloerverwarming in vast.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
RiDo78 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:31:
Bouwtechnisch kan ik je niet echt van advies voorzien, ik heb wel zo mijn ideëen, maar ben geen die-hard klusser dus dat laat ik liever over aan mensen die er meer verstand van hebben.

Wel viel mij even een puntje op:

[...]

Die vloerverwarming in de WC zou ik nog even heroverwegen. Bij mijn ouders hebben ze bewust geen lus in de WC gelegd, maar de aanvoerleiding vanaf de CV naar het verdeelpunt van de vloerverwarming liep daar door de grond. En de warmte die de twee buizen afgaf zorgde al voor een enorm oncomfortabele atmosfeer in de WC. Immers, je voert relatief veel warmte toe tot een ruimte die prima opgewarmd wordt door de lichaamswarmte van een toiletbezoeker. En al die warmte kan nergens heen.

Met andere woorden, het is ideaal om te zorgen dat je niet al te lang op de WC wilt verblijven. Zeker niet met de deur dicht.

Nu zijn die CV-leidingen van een ander kaliber dan een lusje vloerverwarming, maar het lijkt me geen kwaad te kunnen om daar even dieper in te duiken. En bedenk dat die kleine ruimte gemakkelijk door de opwarming van de rest van het huis meegenomen wordt. Want even los van vloerverwarming, hoeveel WC's kun jij opnoemen waar echt een radiator hangt? En is het koud in de WC's zonder (werkende) radiator?
als er afzuiging is in de wc dan los je dit toch eenvoudig op? een wc is toch geen compleet luchtdicht geheel verder?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Makrolon schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:24:
Zit de meterkast inclusief meter bord aan een houten plaat? Dan zou ik die gewoon laten zweven en de wand er achter weg breken en later er achter opnieuw opbouwen.
Precies dit. Wij hebben de meterkast moeten verplaatsen, maar om de rest van de verbouwing niet al te veel te vertragen hebben we de muur achter de meterkast afgebroken. Heeft nog een hele tijd een zwevende plank in de (nieuwe) woonkamer gestaan.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi2EA57fojuvYNRWgoPgcrVmNoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxHIWQ1xbewZzluki0sfpgsn.jpg?f=fotoalbum_large

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• djluc
DexterDee schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:50:
[...]

Precies dit. Wij hebben de meterkast moeten verplaatsen, maar om de rest van de verbouwing niet al te veel te vertragen hebben we de muur achter de meterkast afgebroken. Heeft nog een hele tijd een zwevende plank in de (nieuwe) woonkamer gestaan.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
Kan het hier niet goed zien maar het lijkt alsof het niet meer aan het plafond hangt? Hoe voorkwam je dat er krachten op de leidingen kwamen? Dat is waar ik op doelde voor TS. Je wilt niet dat de leidingen onder spanning komen te staan e.d. als je gaat slopen.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

djluc schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:28:
Kan het hier niet goed zien maar het lijkt alsof het niet meer aan het plafond hangt? Hoe voorkwam je dat er krachten op de leidingen kwamen? Dat is waar ik op doelde voor TS. Je wilt niet dat de leidingen onder spanning komen te staan e.d. als je gaat slopen.
Klopt dat de leidingen in mijn geval niet meer aan het plafond hingen. TS kan volgens mij de plank wel zijwaarts aan de (buiten)muur verankeren. Of strategisch een schoor monteren.

De constructie hield zich bij mij door de vele buizen uit de grond die waren verankerd aan de plank verrassend goed staande overigens. Zeker in een oud huis zijn die vaak ook nog gedeeltelijk van (giet)ijzer.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59

mjl

Ugh

Aan de buitenmuur monteren (meeten isolatie er tussen) is wellicht makkelijk te doen voor TS? Geen idee hoe flexibel de leidingen en ‘over’ lengte is is dat wellicht het meest pragmatische?

zorg dat je toch mantelbuizen om Alle leidingen legt, omkisten en vullen met zand lijkt me niet praktisch, zand krijg je er niet zomaar uit mocht er een nieuwe leiding in moeten, gewoon leeg laten en aftoppen met isolatie (steen of glaswol) is denk ik beter. Neem een grote buis en zaag die in de lengte door, dan degelijk aftapen en zorgen dat het schuimbeton er niet in kan lopen!

gasaansluiting is wellicht nog het lastigste maar die zou haaks kunnen blijven staan. De plan met de meterkast zooi tijdelijk met een houten paal in de grond vastzetten, bedrading loskoppelen op hoofdaansluiting a deel na en dan aan de buitenmuur monteren. De gas meter goed vast zetten met een beugel of een kunstof paal de grond in. Dan een ruime kast er omheen volgens de laster eisen van het Electra bedrijf (ik meen iets van 60x150 ofzo).

ik heb onder de Meterkast overigens een bekisting van dat formaat gemaakt en daar geen schuimbeton in laten storten, wel Vol gelegd met vast isolatiemateriaal (van die ‘tempex” broodjes die je tussen betonnen vloerbalken legt bijv of PIR. Mocht er iets van leidingen gedaan moeten worden in de toekomst kan je dat wel weer open krijgen.

overigens heb ik ook door de hele beneden verdieping naar strategische punten 5cm buizen gelegd (met 45 graden bochtjes) om in de toekomst nog kabels te leggen en ook een 80mm buis voor een gasleiding (mocht de bestaande leiding die in het schuimbeton ligt defect gaan) naar de CV toe (wellicht hier niet van toepassing maar ter inspiratie). Bestaande leidingen had ik ingepakt in buis isolatie, grof vastzetten op de zandvloer anders heet het in het cement drijven!

[ Voor 101% gewijzigd door mjl op 14-09-2026 15:21 ]

-------

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:28
Nog maar eens herhalen:
RonnieKo schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:52:
En heb je al een lokale aannemer gevraagd om mee te kijken?
Veel aannemers hebben dit waarschijnlijk vaker meegemaakt. Ze kunnen mogelijk wel wat vragen beantwoorden. Het uitzoeken via alleen "online" is in dit soort gevallen niet handig. Je kan beter iemand ter plaatse hebben om het een en ander te bespreken.

• onkl
  • Laatst online: 19:32
@vloerverwarming: wanneer je toch de hele vloer vervangt én verderop al bezig gaat met vloerverwarming, dan zou ik het zeker doen, ook over het hele oppervlakte, maar zorg dan wel dat het toilet een aparte (en gemarkeerde) lus blijft. Wanneer het daar dan veel te warm blijkt te worden kan je die lus altijd nog simpelweg wat verder afknijpen met de bijpassende kraan.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
wat asbest betreft: "-de grote buis op de foto's is asbest, aldus de bouwtekeningen. Hier is nog geen officiële asbestinventarisatie voor gedaan, want mja, ik heb het al op papier?';

een legale asbestverwijderaar zal altijd een officiële asbestinventarisatie verlangen, dat moet 'ie namelijk. Als de aannemer zegt dat het anders kan, dan zou ik hem vragen om te laten zien waar dat dan staat. Natuurlijk, de kans om 'gepakt' te worden is beperkt, maar ik zou het netjes laten verwijderen, ook om jouw eigen blootstelling in de toekomst te minimaliseren.
Pagina: 1