rook uit een TP-link AP

Pagina: 1
Acties:

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:52
Deze week dacht ik een andere tweaker blij te hebben gemaakt met een TP-link 225 EAP.

Dat viel nogal tegen want toen deze hem resette om in gebruik te kunnen nemen begon hij te roken. Nogal vervelend om iets te verkopen wat brandgevaarlijk blijkt te zijn. Het ding is aangesloten met de originele meegeleverde power adapter.

Ik heb de unit opengemaakt en hij stonk verschrikkelijk chemisch. Ik heb niet vaak verbrandde electronica geroken maar ik kan me voorstellen dat dit zo ruikt.

Als je goed kijkt zie je op 1 vd metalen kappen een verkleuring waar de rook dan wel vandaan moet komen. Dit lijkt me zo duidelijk dat ik hem maar niet meer opnieuw onder spanning heb gezet.

De factuur kan ik niet meer vinden maar het ding is waarschijnlijk in 2020 aangeschaft en altijd netjes behandeld. Ik had niet verwacht dat zoiets kon gebeuren en schrik er ook wel van. Ik heb op dit moment twee ap's hangen die ik tweedehands heb gekocht en waarschijnlijk nog wel wat ouder zijn.

Is dit gewoon pech of gebeurt dit vaker en zou er misschien een houdbaarheidsdatum op deze dingen zou moeten zitten? 6 jaar tot problemen is wel erg kort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUcRXlahdKpKUZIWepzU4-qtrZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1TGjvUg9JdGQWZUzfs5dwcD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep48Mw_K3BMn-LwnjLNMsdthc-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQb9lsDJHotbsU5o2uyyB9Di.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNXgXawCz7k77MmGnMhFqIWFndM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAiCEEcrkB7ukHPNEz52sAiG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door jjohan14 op 13-09-2026 23:51 ]

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Gaat het over een defecte condensator/elco?
Google afbeeldingen helpt je vast zo'n ding te herkennen

Normaliter zouden die dingen makkelijk tientallen jaren moeten meegaan. Gok dat je gewoon een pechgeval in de vingers hebt en er verder niet wakker van hoeft te liggen.

Helaas gaf TP-Link geen MTBF specificatie voor de TP-link 225 EAP.

Zelfs gebruik ik een accesspoint met een MTBF van 91 jaar bij een omgevingstemperatuur van 25°C (Aruba Instant On AP22). Nu is die iets duurder geweest, maar dit ter illustratie dat tientallen jaren eigenlijk wel te verwachten mag zijn voor gebruikte componenten.

Normaliter vervang je een accesspoint eerder ivm verlopen ondersteuning / wens om te upgraden naar nieuwe WiFi standaarden, ruimschoots voordat ie bij normaal gebruik in brand vliegt.

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:52
Dank. Ik zou ook verwachten dat ze langer meegaan. Ik dacht dat ik foto's had toegevoegd. Nu alsnog gedaan

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:02
jjohan14 schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:01:
Als je goed kijkt zie je op 1 vd metalen kappen een verkleuring waar de rook dan wel vandaan moet komen. Dit lijkt me zo duidelijk dat ik hem maar niet meer opnieuw onder spanning heb gezet.
Als ik jouw plaatje zie denk ik dat dat metalen kapje alleen wat vuil opving. Daar achter die netwerkaansluiting en naast die metalen kap is één component waar duidelijk de rook uit is ontsnapt.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
jjohan14 schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:52:
Dank. Ik zou ook verwachten dat ze langer meegaan. Ik dacht dat ik foto's had toegevoegd. Nu alsnog gedaan
Dat gaat dus niet om een defecte elco, wat me het meest voor de hand liggend leek, maar iets anders. Pure eenmalige pech imo, als het door iets simpels als een reset is getriggerd.

Neem aan dat een meer ervaren soldeerbout Tweaker wel kan herkennen wat het voor component is en er meer duiding aan kan geven.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:38
Dat lijkt op een vrij forse diode die kapot geknald is.
Dit onderdeel hier, is duidelijk kapot.
Pootjes zijn zwartgeblakerd en er lijkt een barst in de behuizing te zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL9x-neSEWSnP4vbe3Z0AXyUh2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsYoqxRJhlDX5U3LpZnBja9e.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas zijn al je toegevoegde fotos best wazig ter hoogte van het kapotte component, dus nu is er nog niet veel meer over te vertellen (terwijl je zelf toch ook makkelijk had kunnen zien dat dit component kapot is)

Brandgevaarlijk is het trouwens echt niet zomaar hoor. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Zo’n component kan prima met een flinke knal uit elkaar knallen, en ook flink gaan stinken, maar normaal gesproken komt daar hooguit een vonkje of zo vanaf wat dan binnen het apparaat blijft, (zit immers een behuizing omheen), maar meestal zelfs dat nog niet eens. Het is echt niet dat er ineens een steekvlam of zo uit de behuizing komt hoor. Alle onderdelen van dit soort elektronica zijn veelal ook nog (verplicht) gemaakt van brandveilige of vlamdovende materialen.

Al blijft het natuurlijk wel altijd een goed idee om elektronica die 24/7 aan staat niet helemaal pal tussen brandbare materialen te leggen.
Dus niet je losse WC-papierrollen helemaal om zo’n apparaat heen bouwen om maar iets te noemen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

De foto is niet scherp genoeg om te zien wat er is verbrand. Maak eens een scherpe foto met strijklicht zodat het opschrift te lezen is. En ook van de andere kant.

Het onderdeel is in de buurt van C605. De C staat voor condensator. Het blokje dat gebarsten is en deels verbrand heeft een op de foto niet te lezen opschrift. Het lijkt een (langwerpige) spoel. Er staat I8 of zoiets, de 'I' kan staan voor inductor, ofwel een spoel.

Ik herken op de vage foto geen beveiliging in de vorm van een zekering (F van fuse) of een MOSFET (meestal Q). Voor een merk als TP Link verbaast me een gebrek aan beveiliging niet.

Het is mogelijk dat iemand een verkeerde of defecte voeding heeft aangesloten (te hoge spanning), maar dan nog zou ik geen doorgebrande spoel verwachten tenzij de spanning echt veel te hoog is. Bijvoorbeeld als er 230V AC op is gekomen. Een slechte of defecte voeding kan dat wel veroorzaken. De spanning van de voeding zou ik zeker nameten met een multimeter.
Pagina: 1