Spotjes tuinkamer bedienen via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 19:15
Binnenkort wordt hier een douglas tuinkamer geplaatst en ik ben onlangs gestart met Home Assistant (i.c.m. Zigbee2MQTT). Dus mooi om de spotjes in de tuinkamer meteen te koppelen met HA.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk hoe ik de spotjes uit de tuinkamer via HA kan gaan bedienen. (aan uit & dimmen)

De bouwer van de tuinkamer geeft aan normaal met deze spotjes te werken:
https://www.hamulight.com/nl/pals-io-inbouwspot-rond-zwart-warmwit-set-van-6-8-10-of-12-stuks-outdoorcore

Na wat uitzoeken kan ik volgens mij beter deze bestellen:
https://www.hamulight.com/nl/cree-led-inbouwspot-pals-zwart-bas-warmwit-set-van-4-6-8-10-of-12-stuks-l2227-admin.html

En dan een shelly dimmer (link) voor de transformator uit die set plaatsen.

Gaat dat zo werken? Of is er wellicht een betere route?

Bedankt!

Alle reacties

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:14
Als je al werkt met zigbee via ZHA of Z2M dan zou je in theorie kunnen gaan werken met 220v zigbee lampjes toch? Ik heb hier een 2-tal Hue GU10 lampjes in een waterdichte fitting zitten en dit werkt nu bijna een jaar lang erg netjes. Maar dit is dus wel afhankelijk van het voltage je buitenbekabeling.

Die shelly zou ook kunnen, maar dan niet voor je trafo denk ik. Trafo's vinden het doorgaans niet heel leuk om gedimd te worden. Daar zou je denk ik ook gewoon het beste kunnen werken met 220v buitenverlichting. Dit maakt je lampen niet zo slim of flexibel als zigbee lampen, maar de lampen zelf zijn wel een stuk goedkoper en het kunnen doorgaans fellere lampen zijn. (zigbee lampen gaan zelden voorbij ca. 800 lumen.)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@evmmb de bijgeleverde led-voeding is dimbaar. Het probleem is wel dat er niet duidelijk bijstaat met welke techniek: fase afsnijding of fase aansnijding. Hiervoor zou je misschien direct kunnen informeren bij Hamulight, zodat je zeker weet dat de dimmer die je kiest compatible is. De Shelly kan alleen fase afsnijding.

Een ander aspect waarop je moet letten is dat je een dimmer nodig hebt die goed met een laag vermogen om kan gaan. Op maximaal vermogen doet deze voeding 15W, wat al niet heel veel is. Maar dat wil je misschien dimmen tot 1,5W en dat kan niet elke dimmer aan (dan krijg je geknipper of gezoem). Dan moet er een bypass worden geplaatst (dat zie je ook vermeld bij de Shelly waarnaar je linkt).
Tweaker_Ruwy schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:12:
Die shelly zou ook kunnen, maar dan niet voor je trafo denk ik. Trafo's vinden het doorgaans niet heel leuk om gedimd te worden.
Transformator is hier een verkeerde term die Hamulight gebruikt. Het is geen ouderwetse transformator, maar een moderne elektronische led-voeding (700mA constant current) die volgens de specificaties dimbaar is en door henzelf ook dimbaar wordt ingezet.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 14-09-2026 09:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:39
Ik heb persoonlijk een hekel aan flikkerende lampen, deze ervaring heb ik gekregen door verschillende dimmers. Om deze onzekerheid uit te sluiten zou ik voor hue gu10 gaan deze heb ik ook in de tuin in gebruik. 0.0 flikkering, perfect dimbaar.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Minimale belasting is vooral iets voor dimmers zonder N en de klassieke gloeilamp dimmers. Gezien led überhaupt weinig gebruikt is naar mijn ervaring die ondergrens voor moderne dimmers met N heel erg laag. Zelf hier ook dimmer modules met een enkele 3 of 5W lamp erachter, geen probleem. Dus die genoemde combi kan je zeker proberen.

Ook fase afsnijding is voor de meeste drivers gezien de capacitaire aard de goede keuze.

Qua GU10, ook daar staat of valt hij bij de kwaliteit van de lamp. Zelf wel prima ervaring met de Philips GU10's. Maar ook wel crappy GU10's gehad.

Maar alles valt en staat bij hoe goed die driver van Hamulight is qua dim range en/of knipperen. Dus ik zou het wel eerst als testopstelling proberen. Eventueel zou je altijd nog een andere 700mA constant current driver pakken.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben hier in huis voor standaard GU10 armaturen gegaan icm Philips (masterlight) GU10 ledspots en Ecodim.07 Zigbee dimmers.

Als je de ruimte hebt zou ik standaard GU10 spul pakken, makkelijk als er ooit iets vervangen moet worden.

Gabriël AM5

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sapphire schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:55:
Als je de ruimte hebt zou ik standaard GU10 spul pakken, makkelijk als er ooit iets vervangen moet worden.
Zou ik ook doen. En dan iets als Philips WarmGlow pakken als het gewenst is dat het licht warmer wordt bij dimmen om het extra gezellig te maken. Dat is meteen extra functionaliteit die de Hamulight-set niet heeft.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 19:15
@Tweaker_Ruwy , @sapphire , @Gizz , @Septillion
HUE GU10 zou ook wel de voorkeur hebben, echter passen deze niet in de houten liggers van de overkapping. Boordiameter is te groot.

We twijfelen nog over een railsyteem met GU10, maar voor het gevoel oogt dat druk in een houten tuinkamer waar je de liggers ziet. Ingebouwd is wel netjes afgewerkt.

[ Voor 28% gewijzigd door evmmb op 16-09-2026 13:02 ]

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:14
evmmb schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:01:
HUE GU10 zou ook wel de voorkeur hebben, echter passen deze niet in de houten liggers van de overkapping. Boordiameter is te groot.

We twijfelen nog over een railsyteem met GU10, maar voor het gevoel oogt dat druk in een houten tuinkamer waar je de liggers ziet. Ingebouwd is wel netjes afgewerkt.
Dat is erg jammer. Wellicht dat een nog kleinere fitting dan wel zou werken voor inbouw?

G9 zigbee of GU5.3? (wist zelf ook niet dat dit bestond O-) )

Anders zou je met opbouw nog kunnen kijken naar iets als een GX53; breder dan GU10, maar flink platter. (en dan hou ik nu op met de obscure fittingen 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 16-09-2026 19:38 ]

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
evmmb schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:01:

om die reden hebben vrienden van ons gewoon DIY ledstrips geplaatst met een standaard zigbee leddriver die uiteindelijk ook gewoon compatible wat met de HUE bride. omdat er ook gewoon letstrip-profielen zijn die je in kan frezen hoef je daar overdag nouwelijks iets van te zien en met goede defusers heb je savonds prima licht. ik zou dat liever doen dan om een obscure led systeem met een ubscure driver extern te gaan dimmen (en hopen dat dat gaat werken) want na het plaatsen kun je eigenlijk niet meer terug.
Pagina: 1