Kozijn vervangen door schuifpui - constructeur nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Businessnerd
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:25
Ik heb een nieuw huis gekocht en sta voor een vraag bij het plaatsen van een schuifpui.
Kan het huidige kozijn gewoon vervangen worden door een schuifpui of is er constructief ook wat nodig?

Wat heb ik zelf al gedaan:
Bouwtekeningen opgevraagd bij gemeentearchief: https://go.fliplink.me/view/3728AAD6-A39E-4230-989D-08209E99AFD4
Er ligt geen latei boven het kozijn.
De buren hebben ook een schuifpui geplaatst maar een stuk lager, ze weten niet of ze constructief wat hebben laten doen toendertijd.

Mijn boerenverstand zegt dat er geen constructieve werkzaamheden nodig zijn.
Het kozijn is al eens vervangen en op exact dezelfde plek komt de schuifpui terug.
De schuifpui Installateur zegt dat hij graag voor de zekerheid kijkt naar hoe het dak wel of niet op het kozijn leunt.
Daar kunnen we nu nog niet naar kijken, er zit plaatmateriaal voor de plek op de 1e verdieping waar hij wil kijken en dat eruit slopen kan nog niet.

De overdracht is pas namelijk pas later dit jaar.
Ik wil wel al voor de overdracht bestellen i.v.m levertijd van de schuifpui.

Het vervelende is dat een constructeur gelijk 500 euro kost via de 3 online aanbieders die ik heb gevonden.
Ik weet daarbij niet zeker of ik het antwoord krijg waar ik iets mee kan.
De offertes die terugkomen zijn wat vaag in de werkzaamheden en ik ben bang dat ze met een constructieberekening komen voor een stalen balk die misschien niet nodig is.

Tips, kennis en adviezen, ik ben er enorm blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAdoV8yQ_FD6HGiqhTtd9dn4i14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu9nazLEQQHlInIQzBQaji7d.jpg?f=fotoalbum_large

Foto vanuit binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAumcoyyNF9VuV44IhxSF_u8dLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTLuQ4A5vpjkKHaxEAI4reHk.jpg?f=fotoalbum_large

Foto vanuit buiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkylK9lSScPSN7rSlZDlz6Bxcdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJP1i1IhCnJnbaBCbU8J6pW8.png?f=fotoalbum_large

De " toekomstige situatie"

Alle reacties

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:35
Ik begrijp wat je vraagt, en er kan een antwoord op gegeven worden.

mijn advies is Neem een constucteur in de hand. voor 500 euro kan je geen gezeik krijgen.

het is namelijk dat jou dak leunt op dit stuk en niemand kan zeker zeggen of die balk waar op jou dak rust voldoende kracht heeft om alleen ondersteunt te kunnen worden in de overspanning van de weer zijdes draag muren. normaal gesproken is een kozijn nooit geen onderdeel van de draag constructie en zeg ik op mijn beurt dit er uit, en de nieuwe er in.

maar voor € 500,00 weet je het zeker! en verzekerd. Het weg zakken van een dak constructie is vele male duurder dan de constructie berekening.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
Businessnerd schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:37:
Het vervelende is dat een constructeur gelijk 500 euro kost via de 3 online aanbieders die ik heb gevonden.
Ik weet daarbij niet zeker of ik het antwoord krijg waar ik iets mee kan.
De offertes die terugkomen zijn wat vaag in de werkzaamheden en ik ben bang dat ze met een constructieberekening komen voor een stalen balk die misschien niet nodig is.
Tja.. of de 500 euro vervelend is weet ik zo niet. Ik zou zeggen: Dat neem je altijd mee in de totale kosten van de "verbouwing". Dat is dan weer aan jezelf. Persoonlijk zou ik een bedrijfje uit de buurt vragen. Dan kan je daar gewoon mee overleggen. Het idiote van alles "online" willen regelen omdat het "goedkoper" is geeft vaak meer problemen en kost meer geld uit eindelijk.

• Businessnerd
RonnieKo schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:55:
[...]

Tja.. of de 500 euro vervelend is weet ik zo niet. Ik zou zeggen: Dat neem je altijd mee in de totale kosten van de "verbouwing". Dat is dan weer aan jezelf. Persoonlijk zou ik een bedrijfje uit de buurt vragen. Dan kan je daar gewoon mee overleggen. Het idiote van alles "online" willen regelen omdat het "goedkoper" is geeft vaak meer problemen en kost meer geld uit eindelijk.
Ja goed punt, ik ga nog een keer rondbellen/vragen in de regio. De offerte's voor het constructeurwerk geven mij niet de indruk dat ik antwoord ga krijgen op mijn vraag.

De 500 euro is in verhouding heel weinig, zou het alleen vervelend vinden als ik geen antwoord krijg op mijn vraag (of dat de vraag helemaal overbodig was).

• Businessnerd
chris1508 schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:18:
Ik begrijp wat je vraagt, en er kan een antwoord op gegeven worden.

mijn advies is Neem een constucteur in de hand. voor 500 euro kan je geen gezeik krijgen.

het is namelijk dat jou dak leunt op dit stuk en niemand kan zeker zeggen of die balk waar op jou dak rust voldoende kracht heeft om alleen ondersteunt te kunnen worden in de overspanning van de weer zijdes draag muren. normaal gesproken is een kozijn nooit geen onderdeel van de draag constructie en zeg ik op mijn beurt dit er uit, en de nieuwe er in.

maar voor € 500,00 weet je het zeker! en verzekerd. Het weg zakken van een dak constructie is vele male duurder dan de constructie berekening.
Goed advies @chris1508. Ik ga ook het advies van @RonnieKo opvolgen en nog een keer verder kijken naar een constructeur in de buurt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gezien de leeftijd van de woning: Zolang de bovenkant van de sparing gelijk blijft in breedte en hoogte, heb je geen berekening nodig. je mag gewoon op zijn JBF onderbouwen dat je geen berekening nodig hebt. voor de volledigheid even die aftimmering slopen en dan weet je het helemaal zeker. (niet dat ik er nu aan zou twijfelen, maar wat je niet kan zien kan je niet 100% zeker weten) Hier zit gewoon een dragende constructie boven, waarschijnlijk in de vorm van de verdiepingsvloer.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 13-09-2026 16:22 ]

• RonnieKo
  • Laatst online: 20:47
twain4me schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:20:
voor de volledigheid even die aftimmering slopen en dan weet je het helemaal zeker. (niet dat ik er nu aan zou twijfelen, maar wat je niet kan zien kan je niet 100% zeker weten) Hier zit gewoon een dragende constructie boven, waarschijnlijk in de vorm van de verdiepingsvloer.
En dat kan hij nu net niet... dit omdat hij nog niet het huis in bezit heeft... de overdracht is pas later. Als je dat niet kan is het verstandig om even met de bouwtekening naar een constructeur te gaan. Die kan met een half uurtje / uurtje zo zeggen of wat jij wilt kan. Mogelijk wel. Maar je kan beter even voor een veiligere route kiezen.

Zelf zo vaak met mijn eigen werk: Als je het een en ander zo beredeneert en bekijkt denk je dit moet gaan of juist niet. Om toch zeker te zijn moet je of zelf aan de slag met het maken van een berekening of laten berekenen. Vaker kiezen we voor de expert om het te doen. Dan kost het maar iets aan geld maar heb je wel een onderbouwde berekening / advies. Omdat je wat meer ervaren bent merk je dat je aannames en bedenkingen vaak wel kloppen.

[ Voor 23% gewijzigd door RonnieKo op 13-09-2026 16:36 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ernemmer

Being fit is free

Je vloerplaten liggen evenwijdig aan je wand, dus die wand draagt niks.
Het is ook goed op het detail te zien dat het dak door je verdiepingsvloer gedragen wordt dmv stripstaal.

[ Voor 44% gewijzigd door Ernemmer op 13-09-2026 17:11 ]

Being fit is freedom

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RonnieKo schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:31:
[...]

En dat kan hij nu net niet... dit omdat hij nog niet het huis in bezit heeft... de overdracht is pas later. Als je dat niet kan is het verstandig om even met de bouwtekening naar een constructeur te gaan. Die kan met een half uurtje / uurtje zo zeggen of wat jij wilt kan. Mogelijk wel. Maar je kan beter even voor een veiligere route kiezen.

Zelf zo vaak met mijn eigen werk: Als je het een en ander zo beredeneert en bekijkt denk je dit moet gaan of juist niet. Om toch zeker te zijn moet je of zelf aan de slag met het maken van een berekening of laten berekenen. Vaker kiezen we voor de expert om het te doen. Dan kost het maar iets aan geld maar heb je wel een onderbouwde berekening / advies. Omdat je wat meer ervaren bent merk je dat je aannames en bedenkingen vaak wel kloppen.
Zolang die overdracht niet heeft plaatsgevonden, kun je sowieso geen schuifpui bestellen of plaatsen. Althans, ik zou dat zelf niet uitsluitend op basis van een tekening doen.

Als het risico groter was geweest, zou ik je gelijk geven en zeggen: laat het vooraf door een constructeur controleren. Maar in dit geval is naar mijn mening vrij duidelijk hoe de constructie in elkaar zit. Nu heb ik wel makkelijk praten, omdat ik zelf een plotseling noodzakelijke berekening zou kunnen maken.
En daar komt bij dat het hier niet om iets vergunningsplichtigs gaat. Het risico is daardoor voor mijn gevoel redelijk beperkt: mocht na de overdracht toch blijken dat een berekening nodig is, dan kun je die binnen een week laten maken en daarna weer verder. Het enige wat je dan eigenlijk verliest, is wat zekerheid in het ontwerpproces.

Maar ook met een constructeursberekening heb je die zekerheid niet voor 100%. Een tekening laat immers niet alles zien wat in werkelijkheid van invloed kan zijn. En dan heb ik het nog niet eens over afwijkingen tussen de werkelijkheid en de tekening (iets wat bepaald geen uitzondering is.)

Dus ja, vooraf laten controleren is natuurlijk de meest zekere route. Maar ik vind het in dit specifieke geval overdreven om daar nu al op voor te sorteren. De kans dat hier iets nodig is, is echt nihil.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat het AI is. Want er zitten fouten in het ontwerp. Zo kan je geen keuken plaatsen.

En ja, een constructeur is altijd handig.

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 13-09-2026 17:54 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:38
DJMaze schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:53:
[...]
Ik neem aan dat het AI is. Want er zitten fouten in het ontwerp. Zo kan je geen keuken plaatsen.
Misschien verwacht ie heel veel stoom van z'n quooker te moeten afvoeren :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
twain4me schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:20:
Gezien de leeftijd van de woning: Zolang de bovenkant van de sparing gelijk blijft in breedte en hoogte, heb je geen berekening nodig. je mag gewoon op zijn JBF onderbouwen dat je geen berekening nodig hebt. voor de volledigheid even die aftimmering slopen en dan weet je het helemaal zeker. (niet dat ik er nu aan zou twijfelen, maar wat je niet kan zien kan je niet 100% zeker weten) Hier zit gewoon een dragende constructie boven, waarschijnlijk in de vorm van de verdiepingsvloer.
Die verdiepingsvloer bestaat in ieder geval uit kanaalplaat, die overdwars ligt, en er is geen gevel boven het kozijn, dus ik denk niet dat een constructeur iets heeft om aan te rekenen. Ik zou lekker die schuifpui bestellen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:38
Een kanaalplaat verdiepingsvloer en/of een dak van een huis uit 1992 rust normaal gesproken NOOIT op een raamkozijn.
Zeker niet zo'n dun kozijnbalkje als wat er op de foto staat. Dan zou dat kozijntje al lang door de druk zijn bezweken en het glas in gruzelementen gebarsten zijn.
Die plaat boven het kozijn is vrij duidelijk niet meer dan dat.. plaatwerk. Aan de buitenzijde van het huis is namelijk te zien dat het kozijn in de hoogte gewoon doorloopt, en er gewoon een plaat voor tegenaan gemaakt is.
Daar zit ook geen latei/draagbalk want het bovenste stuk van het kozijn is net zo verdiept als het gehele kozijn, ten opzichte van het buitenmetselwerk.

Aan de binnenkant zit geen latei, daar lopen de kanaalplaten van links naar rechts gewoon door op de muur.
Als er aan de buitenkant nog een latei zit, dan zal die ter hoogte van de binnenvloer liggen, dus boven het zichtbare kozijn-plaatwerk op de foto's.

Als dat soort kozijnen in huizen van deze leeftijd dragend zouden zijn, zou bovendien geen enkele kozijnboer zomaar kozijnen kunnen vervangen (voor kunststof varianten bijvoorbeeld).. die slopen ook gewoon het hele kozijn eruit.

Ik denk dat je boerenverstand gewoon correct is.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Businessnerd
twain4me schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:38:
[...]

Zolang die overdracht niet heeft plaatsgevonden, kun je sowieso geen schuifpui bestellen of plaatsen. Althans, ik zou dat zelf niet uitsluitend op basis van een tekening doen.
We hebben de woning wel kunnen bezichtigen met een installateur/schuifpuiboer.
Die heeft al kunnen inmeten en een offerte uitgebracht.
Wel met de kanttekening dat hij geen constructeur is en niet 100% garantie kan geven dat het niet dragend is en/of problemen zou veroorzaken. Hij voorzag ook geen problemen, maar met dit soort dingen wil ik niet enkel daar op vertrouwen.

• Businessnerd
DJMaze schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:53:
[...]

En ja, een constructeur is altijd handig.
Bhahahah, dat klopt, AI generated impressie. We gaan geen afzuigkap boven de gootsteen hangen :9

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:17
Hier zit al een dikke houten constructie balk boven over de gehele breedte. Er is dan ook geen enkele latei nodig. Gaat allemaal helemaal goed. Heb zelfde soort dak constructie uit de zelfde tijd. Constructeur is onzinnig in dit geval.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• eouwehand
  • Laatst online: 22:37
Je vervangt een kozijn door een ander kozijn waar een schuifpui inzit. Eigenlijk geef je het antwoord zelf al....
Pagina: 1